Terug
Gepubliceerd op 04/05/2021

2021_CBS_01179 - Collegebeslissing betreffende de stand van zaken van het gemeentelijk rioleringsproject O215180 - Wegen en rioleringswerken in Urselseweg, Onderdaele, Bogaertstraat en deel van de Hendelstraat en Tramstraat en de principiële goedkeuring voor het uitbreiden van dit project met De Briel en de deeltrajecten van de Eekloseweg en de Middelweg en de herinrichting van de wegenis in dit uitbreidingsgebied

College van Burgemeester en Schepenen
wo 07/04/2021 - 10:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2021_CBS_01179 - Collegebeslissing betreffende de stand van zaken van het gemeentelijk rioleringsproject O215180 - Wegen en rioleringswerken in Urselseweg, Onderdaele, Bogaertstraat en deel van de Hendelstraat en Tramstraat en de principiële goedkeuring voor het uitbreiden van dit project met De Briel en de deeltrajecten van de Eekloseweg en de Middelweg en de herinrichting van de wegenis in dit uitbreidingsgebied 2021_CBS_01179 - Collegebeslissing betreffende de stand van zaken van het gemeentelijk rioleringsproject O215180 - Wegen en rioleringswerken in Urselseweg, Onderdaele, Bogaertstraat en deel van de Hendelstraat en Tramstraat en de principiële goedkeuring voor het uitbreiden van dit project met De Briel en de deeltrajecten van de Eekloseweg en de Middelweg en de herinrichting van de wegenis in dit uitbreidingsgebied

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0031

Motivering

Gelet op het decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003;

Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, inwerking getreden op 1 september 2019; 

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 5 mei 2017 betreffende de subsidiëring van de werken, vermeld in artikel 32duodecies van de wet van 26 maart 1971 op de bescherming van de oppervlaktewateren tegen verontreiniging;

Gelet op het ministerieel besluit van 18 december 2015 betreffende het definitief vastleggen van het aangepast zoneringsplan van Knesselare; 

Gelet op het ministerieel besluit van 18 december 2015 betreffende het definitief vastleggen van het gebiedsdekkend uitvoeringsplan (GUP); 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van het prefusiebestuur Knesselare van 22 december 2004 betreffende de toetreding van de gemeente als Z-vennoot van TMVW waarbij de uitvoering van de lokale opdrachten inzake afvalwater en hemelwater op intergemeentelijk niveau op het grondgebied van prefusiegemeente Knesselare worden aangepakt door TMVW via de servicelijn AquaRio; 

Gelet op de collegebeslissing van het prefusiebestuur Knesselare van 11 april 2018 betreffende de  wijziging van het subsidiebedrag voor het gemeentelijk rioleringsproject O215180 Wegen en rioleringswerken  in Urselseweg, Onderdaele, Bogaertstraat en deel van de Hendelstraat en Tramstraat naar 75%  van de effectief uitgevoerde subsidieerbare rioleringskosten conform het aangepast subsidiereglement van de Vlaamse regering van 5 mei 2017;

Gelet op de collegebeslissing van 9 februari 2021 betreffende de mobiliteitsvisie op het projectgebied langs de N461- Urselseweg op te nemen in de startnota 'N461-Urselseweg Aanleg van fietspaden' van het Agentschap Wegen en Verkeer;

Gelet op de collegebeslissing van 1 maart 2021 betreffende de advisering van de derde generatie stroomgebiedbeheerplannen incl. de verschillende planonderdelen binnen het kader van de Europese kaderrichtlijn Water en de Overstromingsrichtlijn;

Gelet op het voorontwerp van het gemeentelijk rioleringsproject O215180 Wegen en rioleringswerken  in Urselseweg, Onderdaele, Bogaertstraat en deel van de Hendelstraat en Tramstraat van 27 februari 2015 opgesteld door studiebureau Goegebeur en bijgevoegde raming (referentie 99111003) voor een totaalbedrag van 3,985 miljoen euro excl. btw: 

  • Deel 1a: Aanleg RWA en DWA riolering Urselseweg 185-219: 1.077.860 euro excl. btw;
  • Deel 2a: Aanleg RWA en DWA riolering Onderdaele en Hendelstraat: 1.034.266 euro excl. btw;
  • Deel 1b: Aanleg wegenis Urselseweg 185-219: 854.750 euro excl. btw;
  • Deel 2b: Aanleg wegenis Onderdaele en Hendelstraat: 1.017.250 euro excl. btw;

Gelet op het negatief advies van de ambtelijke commissie op het voorontwerp O215180 Wegen en rioleringswerken  in Urselseweg, Onderdaele, Bogaertstraat en deel van de Hendelstraat en Tramstraat  van 28 april 2015 dat onder meer stelt dat:

  • een verdere hydraulische uitwerking noodzakelijk is inzake buffercapaciteit (330 m³/ha), vertraagde afvoer en afstroming van het hemelwater en de impact  ervan op het afwaartse stelsel van Ursel;
  • een motivatie- en verantwoordingsnota dient te worden opgemaakt waarin wordt aangetoond dat het voorontwerp bijdraagt tot het oplossen van de wateroverlast in Ursel centrum;
  • de buffer- en verbindingsgracht tussen de Urselseweg en de Middelweg, inclusief de locaties en aantallen te plaatsen schotten, verder dient te worden uitgewerkt;
  • de RWA-inlaat op het DWA stelsel in de Eekloseweg ter hoogte van de Hendelstraat afgekoppeld dient te worden;
  • het project uitgebreid dient te worden met de aanleg van een gescheiden stelsel in De Briel;
  • een kostenverdeling tussen het Agentschap Wegen en Verkeer en de rioolbeheerder betreffende de regenwaterafvoer en buffering van de Urselseweg opgenomen dient te worden in de raming;

Gelet op het verslag van de coördinatievergadering van 2 december 2015 opgesteld door studiebureau Goegebeur waarin wordt gesteld dat:

  • de bestaande bovengrondse nutsleidingen bovengronds worden gehouden gezien de beperkte breedte van de weg en de aanwezigheid van de watertoevoerleiding van Farys;
  • de watertoevoerleiding van Farys niet kan worden verplaatst, dat deze kronkelt langsheen de Urselseweg en de exacte diepte en locatie niet is gekend;
  • er aandacht dient te worden besteed aan de afwatering van de stroomopwaarts gelegen afstroomgebieden ter hoogte van de voetbalvelden in Ursel;
  • het grondinnamedossier voor de herinrichting van de wegenis in de Urselseweg door het Agentschap Wegen en Verkeer op het grondinnamedossier van het gemeentelijk rioleringsproject dient te worden afgestemd;

Gelet op het verslag van de coördinatievergadering van 13 januari 2016 opgesteld door studiebureau Goegebeur waarin wordt gesteld dat:

  • een detail opmeting van de watertoevoerleiding van Farys door middel van Georadar noodzakelijk is;
  • een buffercapaciteit van 330 m³/ha opgelegd wordt door het provinciebestuur waardoor gezien plaatsgebrek in de Urselseweg afwaarts bijkomende buffercapaciteit dient te worden gezocht (bijkomende grondinname);
  • het rioleringsproject O215180 pas kan worden opgesplitst in 2 delen na definitieve goedkeuring van het voorontwerp:
    1. Deel a: Aanleg van een gescheiden stelsel in de  Hendelstraat en Onderdaele;
    2. Deel b: Aanleg van een gescheiden stelsel in de  Urselseweg;

Deze opsplitsing wordt gevraagd gezien de problemen inzake de watertoevoerleiding van Farys en de herinrichting van de Urselseweg door het Agentschap Wegen en Verkeer waardoor de timing van de beide deelprojecten verschillend kan verlopen;

  • De Vlaamse Milieumaatschappij zijn goedkeuring verleent voor de uitbreiding van het project met De Briel zodat  het gescheiden stelsel in de Hendelstraat kan aangesloten worden op een gescheiden stelsel in de Eekloseweg;

Gelet op het verslag van de coördinatievergaderingen van 16 december 2016 en 7 februari 2017 opgesteld door studiebureau Goegebeur waarin wordt gesteld dat:

  • de verdeelsleutel AWV – gemeente ook dient te worden aangewend voor de kosten van de buffering (incl. aanleg bufferbekkens in de Middelweg);
  • een verantwoordingsnota voor opsplitsing van het project in twee deeldossiers dient te worden opgenomen in het aangepast voorontwerp;

Gelet op het verslag van de coördinatievergadering van 18 mei 2018 opgesteld door studiebureau Goegebeur waarin wordt gesteld dat:

  • de maximaal toegekende subsidie voor dit project conform het aangepast subsidiereglement, van de Vlaamse regering van 5 mei 2017, 75%  van de effectief uitgevoerde subsidieerbare rioleringskosten zal bedragen;
  • bij de opmaak van het plan voor buffering en afstroming van het regenwater binnen het projectgebied, bijkomend de verharde zones ten oosten van de Hendelstraat mee in rekening dienen te worden genomen als compensatie van het tekort aan buffercapaciteit in De Briel;

Gelet op het verslag van de coördinatievergadering van 18 mei 2018 opgesteld door studiebureau Goegebeur waarin wordt gesteld dat:

  • het Agentschap Wegen en Verkeer de grachten in de Urselseweg heeft ontworpen met een bodembreedte van 0,5 m, 4/4 helling verstevigd met palen en kantplanken;
  •  AWV de nutsmaatschappijen zal verplichten bij de herinrichting van de Urselseweg alle buiten gebruik zijnde leidingen op te breken;

Gelet op het overzichtsplan (ref. 99111003RA072018-05-17) van 18 mei 2018 van buffering en afwatering van het hemelwater binnen het projectgebied opgemaakt door het studiebureau Goegebeur rekening houdend met de opmerkingen van de ambtelijke commissie van 28 april 2015 en deze gesteld in de verschillende coördinatievergaderingen;

Gelet op de 3de generatie ontwerp-stroomgebiedbeheerplannen 2022-2027 die de algemene beleidsvisie op het te voeren integraal waterbeleid in Vlaanderen bepalen en waarin de doelstellingen voor de verdere uitbouw van de rioleringsinfrastructuur  worden vastgelegd door middel van reductiedoelen voor het aandeel huishoudelijk afvalwater; 

Gelet op de startvergadering van de projectstuurgroep en bijhorende startnota Aalter N461-Urselseweg Aanleg van fietspaden (kmpt. 19,37 tot kmpt 23,62) met het Agentschap Wegen en Verkeer, Aquafin, rioolbeheerder Farys, studiebureau Goegebeur, De Lijn, het provinciebestuur Oost-Vlaanderen, het gemeentebestuur Aalter, het departement Landbouw en Visserij en het Agentschap Natuur en Bos op 11 februari 2021 betreffende de herinrichting van de Urselseweg en de aanleg van een bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk over dit traject;

Gelet op de timing zoals voorgesteld in de startnota van AWV voor de herinrichting van de Urselseweg:

  • projectnota: begin 2021;
  • definitief voorontwerp voorjaar 2022;
  • onteigeningsdossier: voorjaar 2022;
  • afsluiten samenwerkingsovereenkomst: 2023;
  • aanvraag omgevingsvergunning: 2024;
  • aanbesteding 2025;
  • uitvoering: 2025-2026;

Gelet op het feit dat voor het behalen van de reductiedoelen de Vlaamse milieumaatschappij volgende projecten selecteerde die in de prefusiegemeenten Knesselare en Ursel vóór 2027 dienen te worden uitgevoerd:  

  • O213060A - Aanleg 2DWA stelsel Schapersbosstraat, Waterstraat, Donkerstraat, Keistraat en Zandekensstraat
  • O213060B -  Aanleg 2DWA stelsel Knokkebaan
  • O215180 - Wegen en rioleringswerken  in Urselseweg, Onderdaele, Bogaertstraat en deel van de Hendelstraat en Tramstraat
  • O218182 - Aanleg 2DWA stelsel in Kleine Kapellestraat inclusief aanleg grachtenstelsel;

Gelet op het feit dat het project O21180  is opgenomen op de investeringslijst van de rioolbeheerder TMVW en de nodige budgetten zijn voorzien voor uitvoering vóór 2027; 

Gelet op het voorstel van de Vlaamse Milieumaatschappij gesteld tijdens het teams overleg met het studiebureau Goegebeur, Farys, VMM en het gemeentebestuur op 16 maart 2021 om:

  • een bijkomende projectfiche op te maken voor  subsidieaanvraag Aanleg van een gescheiden DWA en RWA stelsel in de deeltrajecten Eekloseweg en Middelweg  stroomafwaarts het huidig projectgebied daar de aanleg van een gescheiden riolering in deze trajecten een essentieel voorbehoud is voor de herinrichting van de gewestweg;
  • het voorontwerp voor de aanleg van een gescheiden rioleringsnet in de Briel te integreren in het aangepast voorontwerp GIP O215180 daar deze werken essentieel zijn voor de afwatering van het hemelwater van de stroomopwaarts gelegen gebieden;

Gelet op het feit dat de aanleg van een gescheiden riolering in gewestwegen mogelijks kan worden overgedragen naar het Lokaal pakt 5 (investeringskost riolering ten laste van Aquafin) zodra het Agentschap Wegen en verkeer de inrichtingswerken definitief heeft vastgelegd op het eerstvolgend investeringsprogramma; dat de door de gemeentelijke rioolbeheerder gemaakte kosten inzake proeven en opmaak voorontwerp worden bij overdracht naar lokaal pakt integraal worden terugbetaald;

Gelet op de voorbeeldprofielen 1 tot en met 5 voor de herinrichting van de wegenis in de Middelweg (traject tussen de kruispunten Kapelstraat en Urselseweg) en de Eekloseweg (traject kruispunt Middelweg tot kerk) als bijlage toegevoegd;

  • Profiel 1: 
    • opsplitsing rijbaan in twee rijstroken gescheiden door brede berm met dubbele bomenrij en open gracht;
    • tweezijdig fietspad gescheiden van rijstrook door middel van grasbermen;
  • Profiel 2:
    • opsplitsing rijbaan in twee rijstroken gescheiden door brede berm met dubbele bomenrij en open gracht;
    • tweezijdig aanliggend verhoogd fietspad;
  • Profiel 3:
    • rijweg van 6,6 m breedte;
    • tweezijdig fietspad gescheiden van rijstrook door middel van grasbermen;
    • gracht en bomenrij aan 1 kant van de rijweg gelegen tussen fietspad en rijweg;
  • Profiel 4:
    • rijweg van 6,6 m breedte;
    • tweezijdig fietspad gescheiden van rijstrook door middel van grasbermen;
    • gracht  aan 1 kant van de rijweg gelegen tussen fietspad en rijweg;
    • bomenrij aan beide kanten van de rijweg tussen fietspad en rijweg;
  • Profiel 5:
    • rijweg van 6,6 m breedte;
    • tweezijdig fietspad gescheiden van rijstrook door middel van parkeerzones en bomenrij in plantvakken aan beide kanten van de rijweg;
    • geen open gracht;

Overwegende dat het herinrichtingsproject Urselseweg van het Agentschap Wegen en Verkeer, de N461 van het kruispunt met de N44 tot aan het kruispunt met de N499 in de bebouwde kom van Ursel (kmpt. 19,37 tot kmpt 23,62) betreft; dat het projectgebied is gelegen langs het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk; dat het Agentschap Wegen en Verkeer  de fietsinfrastructuur langsheen deze belangrijke link in het fietsroutenetwerk wenst aan te pakken en zich engageert om dit project op te nemen in het investeringsprogramma en te realiseren op het terrein;

Overwegende dat de timing voor de herinrichting van de Urselseweg gekoppeld is aan de door de VMM vastgestelde subsidieprojecten in de Urselseweg:

  • Project 23.079B: Bovengemeentelijk en gemeentelijk rioleringsproject Urselseweg, Westvoordestraat en antennes (gemeentelijk aandeel nog definitief vast te leggen op het subsidieprogramma van de VMM);
  • Project O215180: Gemeentelijk rioleringsproject in Urselseweg, Onderdaele, Bogaertstraat en deel van de Hendelstraat en Tramstraat;

Overwegende dat het rioleringsplan in de Urselseweg is aangepast in functie van de ligging van de watertoevoerleiding van Farys;

Overwegende dat door het provinciebestuur een buffering van 330 m³/ha van het afstromend regenwater binnen de projectzone dient te worden gerealiseerd door de realisatie van meerdere bufferbekkens;

Overwegende dat de ambtelijke commissie een gedetailleerde verdere hydraulische uitwerking inzake buffering, vertraagde afvoer en afstroming van het hemelwater binnen het projectgebied eist waarbij ook de impact ervan op het afwaartse stelsel van Ursel dient te worden geëvalueerd;

Overwegende de vraag van de ambtelijke commissie om het project uit te breiden met de aanleg van een gescheiden stelsel in De Briel;

Overwegende dat een uitbreiding van het gemeentelijk rioleringsproject met de aanleg van een RWA-net in de Middelweg en de Eekloseweg hydraulisch noodzakelijk is om de gevraagde buffering te garanderen en het regenwater van het projectgebied zonder wateroverlast stroomafwaarts af te voeren;

Overwegende de opportuniteit om naast de aanleg van een RWA-stelsel in de Middelweg (traject tussen de kruispunten Kapelstraat en Urselseweg) en de Eekloseweg (traject kruispunt Middelweg tot kerk) ook de wegenis in deze zone her in te richten; 

Overwegende dat het studiebureau Goegebeur een aantal voorbeeldprofielen voor de  herinrichting heeft voorgesteld (zie bijlagen);

Overwegende dat de afstroming van het hemelwater dient te worden verdeeld tussen de onbevaarbare waterlopen O343 Gottebeek (Urselseweg en Middelweg) en O338 Leensvoorbeek (Hendelstraat – Onderdaele en de Briel);

Overwegende dat om de buffering in grachten en bufferbekkens in detail uit te werken er bijkomende infiltratieproeven en veldonderzoek noodzakelijk zijn op mogelijks later in te nemen private gronden; dat voor uitvoeren van deze proeven toestemming van de eigenaars dient te worden onderhandeld;

Overwegende dat het grondinnamedossier voor de herinrichting van de wegenis Urselseweg door AWV op het grondinnamedossier voor de realisatie van het gemeentelijk rioleringsproject (buffering regenwater) zal dienen te worden afgestemd;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen om het gemeentelijk rioleringsproject O215180 Wegen en rioleringswerken  in Urselseweg, Onderdaele, Bogaertstraat en deel van de Hendelstraat en Tramstraat uit te breiden met het stroomafwaarts gelegen trajectgebied:

  • Eekloseweg van kruispunt Middelweg tot kruispunt De Briel;
  • De Briel van kruispunt Onderdaele tot kruispunt Eekloseweg;
  • Middelweg van Eekloseweg tot kruispunt Kapelstraat.

Artikel 2

De rioolbeheerder TMVW/Farys opdracht te geven de nodige acties te ondernemen om de uitbreiding van het projectgebied met De Briel, Eekloseweg en Middelweg mee te nemen bij de heropstart van het gemeentelijk rioleringsproject O215180, de nodige budgetten hiervoor te voorzien binnen het investeringsprogramma van TMVW en de subsidies voor deze uitbreiding bij de Vlaamse Milieumaatschappij aan te vragen.

Artikel 3

Toestemming te vragen aan de private eigenaars om op kosten van rioolbeheerder Farys infiltratieproeven te laten uitvoeren en peilbuizen te plaatsen op  mogelijks later in te nemen private gronden gereserveerd voor de aanleg van buffergrachten of bufferbekkens.

Artikel 4

Principieel akkoord te gaan om in het trajectgebied Eekloseweg en Middelweg naast de rioleringswerken, ook deze straten her in te richten  volgens het STOP principe (stappers – trappers – openbaar vervoer – parkeergelegenheid) met voorrang voor groen en blauw op de parkeerproblematiek en aandacht voor een snelheidsturende inrichting. 

Artikel 5

Het wegenisontwerp in de Middelweg tussen het kruispunt Kapelstraat en Urselseweg  als volgt verder uit te werken:

  •  aanleg rijweg met een breedte van 6,6 m;
  •  aanleg tweezijdig fietspad met bomenrij al of niet aan beide kanten van de rijweg (profiel 3 of 4).  

Artikel 6

Het wegenisontwerp in de Eekloseweg tussen het kruispunt Middelweg en kerk als volgt verder uit te werken:

    • opsplitsing rijbaan in twee rijstroken gescheiden door brede berm met dubbele bomenrij en open gracht;
    • tweezijdig fietspad gescheiden van rijstrook door middel van grasbermen of aanliggend verhoogd.