OPENBARE ZITTING
Vastgesteld door voorzitter Kris Ally (CD&V/NVA).
Punt 1 tot en met 26 werd hem meegedeeld door het college van burgemeester en schepenen.
BIJKOMENDE PUNTEN
Vastgesteld door voorzitter Kris Ally (CD&V/NVA).
27. Het bestrijden van de processierups door het plaatsen van nestkastjes voor mezen
28. Herstel trage weg ter hoogte van Schuurlo
SCHRIFTELIJKE VRAAG
Vastgesteld door voorzitter Kris Ally (CD&V/NVA).
De schriftelijke vraag werd hem meegedeeld door raadslid Paul Beheyt (Vlaams Belang).
VRAGEN EN ANTWOORDEN
Vragen en antwoorden
MEDEDELING
Mededeling toezichthoudende overheid klacht burger
BESLOTEN ZITTING
29. Politie. Data Protection Officer. Aanstelling. Goedkeuring.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 13 en 14, betreffende de procedure in geval een gemeenteraadslid ontslag wil nemen;
Gelet op de installatievergadering van de gemeenteraad op 2 januari 2019;
Gelet op de brief van 23 maart 2021 van de heer Piet Smessaert;
Gelet op de brief van 2 april 2021 van de voorzitter van de gemeenteraad gericht aan de heer Piet Smessaert houdende de kennisgeving van ontvangst van het ontslag;
Overwegende dat raadslid Piet Smessaert meedeelde ontslag te willen nemen als gemeenteraadslid; dat hij zijn mandaat ter beschikking stelt; dat een gemeenteraadslid zijn of haar mandaat blijft uitoefenen tot zijn of haar opvolger is geïnstalleerd;
Akte te nemen van het ontslag van de heer Piet Smessaert als lid van de gemeenteraad.
Gelet op het besluit van de raad voor Verkiezingsbetwistingen van 5 december 2018 houdende de validatie van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018;
Gelet op de installatievergadering van de gemeenteraad op 2 januari 2019;
Gelet op de kennisname door de gemeenteraad op 2 januari 2019 van de geldigverklaring van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 en de vaststelling van de rangorde van de gemeenteraadsleden;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad op 11 februari 2019 betreffende de installatie van mevrouw Linde Van Wonterghem, eerste opvolger op de lijst van Groen, als gemeenteraadslid;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad op 10 februari 2020 betreffende de aktename van de afstand van mandaat van de heer Roland Bonami, tweede opvolger op de lijst van Groen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad op 10 februari 2020 betreffende de installatie van de heer Peter Cornelis, derde opvolger op de lijst van Groen, als gemeenteraadslid;
Gelet op de mededeling van 23 maart 2021 van de heer Piet Smessaert betreffende zijn ontslag als gemeenteraadslid;
Gelet op de brief van 2 april 2021 van de voorzitter van de gemeenteraad gericht aan de heer Piet Smessaert houdende de kennisgeving van ontvangst van het ontslag;
Gelet op de brief van de voorzitter van de gemeenteraad van 2 april 2021 aan mevrouw Femke Deroo, vierde opvolger op de lijst van Groen;
Overwegende dat de heer Piet Smessaert ontslag wil nemen; dat hij zijn mandaat als gemeenteraadslid ter beschikking stelt; dat hij dit schriftelijk heeft meegedeeld aan de voorzitter van de gemeenteraad op 23 maart 2021; dat het ontslag definitief is na ontvangst van de kennisgeving door de voorzitter van de gemeenteraad; dat de voorzitter de kennisname van het ontslag heeft bevestigd per brief van 2 april 2021; dat een lid van de gemeenteraad het mandaat blijft uitoefenen tot de opvolger is geïnstalleerd;
Overwegende dat mevrouw Femke Deroo als vierde gemeenteraadslid-opvolger werd verkozen bij de verkiezingen van 14 oktober 2018 tot algehele vernieuwing van de gemeenteraad;
Overwegende dat de geloofsbrieven van mevrouw Femke Deroo dienen te worden onderzocht overeenkomstig artikel 6 §3 van het decreet over het lokaal bestuur; dat het onderzoek van de geloofsbrieven betrekking heeft op het nagaan of de verkozene de verkiesbaarheidsvereisten ononderbroken is blijven vervullen en dit vanaf de verkiezing, meer bepaald:
Belg zijn
De volle leeftijd van 18 jaar hebben bereikt
Woonplaats hebben in de gemeente
Voor enig verblijf of voor hoofdverblijf in het bevolkingsregister van de gemeente zijn ingeschreven;
Overwegende dat het onderzoek van de geloofsbrieven betrekking heeft op het nagaan of de verkozene zich niet bevindt in een geval van onverenigbaarheid zoals bepaald in artikel 10 van het decreet over het lokaal bestuur, meer bepaald:
1° de provinciegouverneurs, de vicegouverneur van het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, de hoge ambtenaar die de Brusselse Hoofdstedelijke Regering aanwijst overeenkomstig artikel 48, derde lid, van de bijzondere wet van 12 januari 1989 betreffende de Brusselse Instellingen en de adjunct van de gouverneur van de provincie Vlaams-Brabant, de provinciegriffiers, de arrondissementscommissarissen en de adjunct-arrondissementscommissarissen als de gemeente in kwestie deel uitmaakt van hun ambtsgebied;
2° de magistraten, de plaatsvervangende magistraten en de griffiers bij de hoven en de rechtbanken, de administratieve rechtscolleges en het Grondwettelijk Hof;
3° de leden van het operationeel, administratief of logistiek kader van de politiezone waar de gemeente toe behoort;
4° de personeelsleden van de gemeente in kwestie of van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat die gemeente bedient of van de gemeentelijke extern verzelfstandigde agentschappen van de gemeente;
5° de leden van een districtsraad;
6° de personen die in een lokale decentrale overheid van een andere lidstaat van de Europese Unie een ambt of een mandaat uitoefenen dat gelijkwaardig is aan dat van gemeenteraadslid, voorzitter van de gemeenteraad, schepen of burgemeester;
7° de bloedverwanten tot en met de tweede graad, de aanverwanten in de eerste graad of de echtgenoten in de gemeenteraad van dezelfde gemeente.
Overwegende dat uit de bekomen inlichtingen blijkt dat mevrouw Femke Deroo de hoedanigheid van Belg behouden heeft, dat zij meer dan 18 jaar oud is en in de bevolkingsregisters van de gemeente Aalter is ingeschreven; dat geen enkel geval van onverkiesbaarheid of van onverenigbaarheid zoals voorzien in artikel 10 van het decreet over het lokaal bestuur, op haar van toepassing is;
Overwegende dat mevrouw Femke Deroo tot de eed toegelaten mag worden, vereist voor de uitoefening van het mandaat; dat de eedaflegging dient te gebeuren in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 6, betreffende het onderzoek van de geloofsbrieven van de verkozen gemeenteraadsleden en de eedaflegging;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 13 en 14, betreffende de procedure in geval een gemeenteraadslid ontslag wil nemen;
De geloofsbrieven van mevrouw Femke Deroo, Charlestonstraat 13 in Aalter, te hebben onderzocht in openbare vergadering en goed te keuren.
Akte te nemen van de eedaflegging van mevrouw Femke Deroo.
De rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vast te stellen:
Gelet op het decreet van 16 december 2020 inzake de wijziging van het decreet van 21 november 2003 over het preventieve gezondheidsbeleid en van het decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van de meldingsplicht en het contactonderzoek in het kader van COVID-19;
Gelet op het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 1 november 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 28 november 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 11 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 19 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 20 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 21 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 24 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 12 januari 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 14 januari 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 januari 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 29 januari 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 6 februari 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 12 februari 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 6 maart 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 20 maart 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 maart 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 m.b.t. tot de subsidieregeling van lokale bronopsporing en contacttracing;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 8 januari 2021 inzake de wijziging van het decreet van 21 november 2003 over het preventieve gezondheidsbeleid en van het decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van de meldingsplicht en het contactonderzoek in het kader van COVID-19;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 9 maart 2020 betreffende het reglement onkostenvergoeding vrijwillige animatoren gemeentelijke vakantiewerkingen;
Gelet op de collegebeslissing van 1 maart 2021 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot 1 april 2021;
Gelet op de collegebeslissing van 1 maart 2021 betreffende de optimalisatie van de inzet van het personeel lokaal bestuur voor de bemanning van het callcenter;
Gelet op de collegebeslissing van 8 maart 2021 betreffende toekenning van werkingstoelage aan het Autonoom Gemeentebedrijf Aalter;
Gelet op de collegebeslissing van 8 maart 2021 betreffende de ophaling van de overgebleven stock van filters voor mondmaskers door Civiele Bescherming;
Gelet op de collegebeslissing van 8 maart 2021 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 8 maart 2021;
Gelet op de collegebeslissing van 8 maart 2021 betreffende de vraag van DovenActie Aalter naar de implementatie van een afstandstolkendienst voor het vaccinatiecentrum;
Gelet op de collegebeslissing van 15 maart 2021 betreffende de beschikbare budgetten van het vaccinatiecentrum;
Gelet op de collegebeslissing van 15 maart 2021 betreffende het vervoer van minder mobielen naar het vaccinatiecentrum;
Gelet op de collegebeslissing van 22 maart 2021 betreffende de principiële goedkeuring van de uitgifte van een ‘horeca-Aalterbon’ ter ondersteuning van de lokale economie;
Gelet op de collegebeslissing van 22 maart 2021 betreffende de principiële goedkeuring van de organisatie van een ondernemersmoment 'Aalter onderneemt coronaveilig';
Gelet op de collegebeslissing van 22 maart 2021 betreffende de organisatie van noodopvang in BKO Het Lobolleke ten gevolge van het coronavirus voor de periode van 22 maart tot en met 26 maart;
Gelet op de collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht ‘Aankoop terrasverwarmers vaccinatiecentrum Aalter';
Gelet op de collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende het screeningscentrum Flabbaert voor het testen op COVID-19;
Gelet op de collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 29 maart 2021;
Gelet op de collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht (verrekening 1) 'Ontwikkeling, bedeling en verwerking van horeca-Aalterbonnen';
Gelet op de collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende de goedkeuring van het reglement inzake toekenning en gebruik ‘horeca-Aalterbon’ ter ondersteuning van de lokale horeca;
Gelet op de collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende de verlenging van de lokale bronopsporing, sensibilisering en quarantainecoaching;
Gelet op de collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende de maatregelen voor de organisatie van de noodopvang door de scholen ten gevolge van het coronavirus met ingang van 29 maart 2021;
Gelet op de directiebeslissing van 8 maart 2021 betreffende de aanvraag voor toekenning van een werkingstoelage van gemeentebestuur Aalter;
Overwegende dat er maatregelen moeten worden genomen om de verdere verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan in het kader van de bescherming van de openbare gezondheid; dat deze maatregelen noodzakelijk zijn om te vermijden dat de gezondheidszorg onder zodanig zware druk komt te staan, dat de algemene zorgverlening volledig in het gedrang komt;
Overwegende dat in de vergoeding van de animatoren voor de gemeentelijke vakantiewerkingen normaalgezien een onderscheid wordt gemaakt op basis van de kwalificaties (attesten/diploma's); dat voorgesteld wordt om uitzonderlijk voor de organisatie van de noodopvang in de paasvakantie alle vergoedingen gelijk te schakelen op de maximale vrijwilligersvergoeding per volledige dag, ongeacht de kwalificaties;
Overwegende dat de raadsleden geïnformeerd werden over de genomen maatregelen in het kader van de beperking van de verspreiding van het coronavirus;
De rapportering van volgende beslissingen ten gevolge van de beperking van de verspreiding van het coronavirus goed te keuren:
De collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 29 maart 2021, te bekrachtigen en uitzonderlijk de vergoeding van de animatoren voor de gemeentelijke vakantiewerkingen gelijk te schakelen op de maximale vrijwilligersvergoeding per volledige dag, ongeacht de kwalificaties.
Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnsaanbieders;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnsaanbieders;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 26 juni 2020 tot toekenning van een COVID-19 subsidie aan de zorgraden;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 10 september 2020 tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 19 maart 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van prefusiebestuur Knesselare op 13 december 2017 betreffende de goedkeuring om een eerstelijnszone West-Meetjesland op te richten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van prefusiebestuur Aalter op 18 december 2017 betreffende de goedkeuring om een eerstelijnszone West-Meetjesland op te richten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad op 1 april 2019 betreffende de aanduiding van de heer Luc De Meyer als vertegenwoordiger van de gemeente Aalter in de Zorgraad van de eerstelijnszone West-Meetjesland;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad op 12 november 2019 betreffende de goedkeuring van de statuten en het beleidsplan van de Zorgraad West-Meetjesland vzw in oprichting;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad op 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met het agentschap Zorg en Gezondheid aangaande de inzet op preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse clusters, quarantainecoaching, met bijzondere aandacht voor kwetsbare personen en groepen;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn op 12 november 2019 betreffende de goedkeuring van de statuten en het beleidsplan van de Zorgraad West-Meetjesland vzw in oprichting;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 18 maart 2019 betreffende het aanduiden van een vertegenwoordiger voor de gemeente Aalter in de Zorgraad van de eerstelijnszone West-Meetjesland;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 26 oktober 2020 betreffende de samenwerking in de eerstelijnszone Meetjesland in het kader van de coronacrisis;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 7 december 2020 betreffende het engagement van het lokaal bestuur aangaande de lokale contacttracing, bronopsporing, sensibilisering en quarantainecoaching;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 29 maart 2021 betreffende het verder inzetten op preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse clusters, quarantainecoaching, met bijzondere aandacht voor kwetsbare personen en groepen en hiervoor het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met het agentschap Zorg en Gezondheid te ondertekenen;
Gelet op de beslissing van de burgemeester wnd. op 13 augustus 2020 betreffende de keuze voor het complementair en ondersteunend scenario om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op de beslissing van het vast bureau op 18 maart 2019 betreffende het aanduiden van een ambtelijke vertegenwoordiger voor het OCMW in de Zorgraad voor de afdeling Welzijn van de eerstelijnszone West-Meetjesland;
Gelet op de beslissing van het vast bureau op 1 april 2019 betreffende het aanduiden van een vertegenwoordiger voor de gemeente Aalter in de Zorgraad van de eerstelijnszone West-Meetjesland;
Gelet op de beslissing van het vast bureau op 26 oktober 2020 betreffende de samenwerking in de eerstelijnszone Meetjesland in het kader van de coronacrisis;
Overwegende dat de sociale dienst sedert de maand juli 2020 ingezet werd voor lokale contacttracing en bronopsporing aangezien de Vlaamse contacttracing nog in volle opbouw was; dat de Vlaamse contacttracing op volle toeren draait; dat het weinig zin heeft om besmette patiënten te contacteren die reeds gecontacteerd zijn door de Vlaamse overheid; dat er wel verder ingezet wordt op het bereiken van de meest kwetsbaren en de mensen die het moeilijk hebben om de quarantaine maatregelen te respecteren, hetzij telefonisch na doorverwijzing door de huisarts of door middel van een huisbezoek; dat voor het uitvoeren van de huisbezoeken er samengewerkt wordt met een Field Agent en een coördinator van de Zorgraad vzw;
Overwegende dat het Agentschap Binnenlands Bestuur in ondersteunende maatregelen voorziet voor de individuele lokale besturen die samen werken met en ondersteunend werken voor het COVID-19 team rond bronopsporing, sensibilisering en quarantaine-coaching met extra aandacht voor kwetsbare mensen; dat het lokaal bestuur volledige toegang heeft tot de data van de controletoren van de Zorgatlas; dat een subsidie toegekend is van 0,125 euro per maand per inwoner tot en met eind maart 2021; dat het lokaal bestuur hiervoor een samenwerkingsovereenkomst met het agentschap Zorg en Gezondheid heeft afgesloten en een afsprakenkader met het COVID-19 team; dat deze overeenkomst en de bijhorende subsidies verlengd kunnen worden voor de periode 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021; dat hiervoor een addendum bij de oorspronkelijke samenwerkingsovereenkomst moet ondertekend worden; dat deze tegen eind 30 april 2021 bezorgd moet worden aan het agentschap Zorg en Gezondheid;
Het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst met het agentschap Zorg en Gezondheid aangaande de inzet op preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse clusters, quarantainecoaching, met bijzondere aandacht voor kwetsbare personen en groepen goed te keuren.
Gelet op de collegebeslissing van 22 maart 2021 betreffende de verslagen van de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Willibrordus van 20 februari 2021 en 2 maart 2021;
Gelet op de collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende de borgstelling voor de lening van de kerkfabriek Sint-Willibrordus;
Gelet op de verslagen van de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Willibrordus van 20 februari 2021 en 2 maart 2021;
Gelet op de beslissing van de kerkraad van de kerkfabriek Sint-Willibrordus van 2 maart 2021 om een lening van 275.000 euro aan te gaan voor een termijn van 20 jaar tegen een intrest van 1,12 % bij VDK om de tekorten aan te vullen;
Gelet op de borgstellingsakte, ontvangen op 26 maart 2021;
Overwegende dat de kerkfabriek stelt dat er in het investeringsbudget geen rekening werd gehouden met de btw voor de restauratiewerken aan de kerk; dat er ondertussen een overleg plaatsvond tussen het gemeentebestuur en de kerkfabriek; dat er besloten is dat de kerkfabriek een lening aangaat om de tekorten aan te vullen; dat er 3 offertes werden opgevraagd en er is besloten in te gaan op de offerte van VDK;
Overwegende dat de kerkfabriek een budgetwijziging en een wijziging van het meerjarenplan zal opmaken;
Overwegende dat het gemeentebestuur zich borg dient te stellen voor de lening;
De borgstelling voor de lening goed te keuren.
Gelet op de collegebeslissing van 22 maart 2021 betreffende de principiële goedkeuring van de uitgifte van een horeca-Aalterbon ter ondersteuning van de lokale economie;
Gelet op de collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende de goedkeuring van het reglement inzake toekenning en gebruik horeca-Aalterbon ter ondersteuning van de lokale horeca;
Gelet op de collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht (verrekening 1) Ontwikkeling, bedeling en verwerking van horeca-Aalterbonnen;
Overwegende dat het gemeentebestuur aan elke inwoner die in 2021 18 jaar of ouder is en ingeschreven is in het gemeentelijk bevolkingsregister een waardebon van 5 euro zal toekennen om te besteden bij de lokale horeca, naar aanleiding van de coronacrisis;
Overwegende dat hiervoor een ontwerpreglement opgesteld werd, dat de uitgifte en bijhorende modaliteiten van de waardebon vastlegt:
Het reglement inzake toekenning en gebruik horeca-Aalterbon ter ondersteuning van de lokale horeca goed te keuren.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Knesselare van 10 december 2008 betreffende het subsidiereglement voor de Knesselaarse socio-culturele verenigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Knesselare van 9 november 2011 betreffende het subsidiereglement verenigingen voor sportieve vrijetijdsbesteding en organisatiecomités van sportactiviteiten;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Knesselare van 12 september 2012 betreffende het subsidiereglement jeugdwerk prefusiebestuur Knesselare;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Knesselare van 8 januari 2014 betreffende het subsidiereglement voor de gemeentelijke erkenning van sportverenigingen Knesselare en het subsidiereglement voor de directe financiële ondersteuning van de sportverenigingen Knesselare;
Gelet op gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Knesselare van 8 januari 2014 betreffende het subsidiereglement impulssubsidie 2014-2019;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Aalter van 14 juli 2014 betreffende het subsidiereglement voor het Aalterse jeugdwerk;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Aalter van 15 december 2014 betreffende het subsidiereglement voor de Aalterse erkende sportverenigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Aalter van 19 december 2016 betreffende het subsidiereglement voor de Aalterse socio-culturele verenigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Aalter van 11 oktober 2017 betreffende de definitieve goedkeuring van de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Aalter en Knesselare met ingang van 1 januari 2019;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Knesselare van 11 oktober 2017 betreffende de definitieve goedkeuring van de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Aalter en Knesselare met ingang van 1 januari 2019;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 februari 2019 betreffende de goedkeuring van het algemeen reglement op de adviesraden;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 12 november 2019 betreffende de automatische verlenging van de erkenning van de (prefusie) Aalterse erkende verenigingen tot en met 30 juni 2020;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 18 mei 2020 betreffende de verlenging van de erkenning van de (prefusie) Aalterse erkende verenigingen tot en met 31 augustus 2021;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 15 juli 2020 betreffende subsidiereglementen (prefusiebesturen) verenigingen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020/2 2020 - 2025 van het lokaal bestuur;
Gelet op de collegebeslissing van 8 maart 2021 betreffende de principiële goedkeuring uitbetaling subsidies werkjaar 2020 voor erkende Aalterse verenigingen die voor het werkjaar 2019 geen subsidies hebben ontvangen;
Overwegende dat alle erkende Aalterse verenigingen in 2021 (werkjaar 2020) hetzelfde subsidiebedrag uitbetaald krijgen als in 2020 (werkjaar 2019);
Overwegende dat er voor erkende verenigingen die voor het werkjaar 2019 nog geen subsidie mochten ontvangen een aparte regeling dient uitgewerkt te worden voor het werkjaar 2020;
Overwegende dat er geen nieuwe erkende jeugdverenigingen zijn met een werking in 2019;
Overwegende dat Aalterse cultuurverenigingen beroep kunnen doen op een basissubsidie op voorwaarde dat ze minstens één jaar erkend zijn; dat Aalterse cultuurverenigingen erkend in 2019 voor het werkjaar 2020 nog geen subsidies mochten ontvangen; dat Aalterse sportverenigingen direct beroep kunnen doen op een basissubsidie nadat ze erkend zijn; dat Aalterse sportverenigingen erkend in 2020 voor het werkjaar 2020 nog geen subsidies mochten ontvangen;
Overwegende het voorstel om Aalterse cultuurverenigingen die laatst erkend werden in 2019 en bij de vorige uitbetaling nog geen recht hadden op subsidie, voor het werkjaar 2020 een basissubsidie van 225,00 euro toe te kennen, conform het geldende subsidiereglement Aalterse socio-culturele verenigingen:
Overwegende het voorstel om Aalterse cultuurverenigingen die voor 2019 erkend geweest zijn en in 2021 (werkjaar 2020) voor het eerst subsidies aanvragen, een basissubsidie toe te kennen van 225,00 euro conform het geldende subsidiereglement;
Overwegende dat het subsidiereglement voor de erkende Aalterse sportverenigingen voorziet in een basissubsidie van 5.000,00 euro te verdelen over alle sportverenigingen die een subsidiedossier indienen; dat voor 2020 de basissubsidie 113,64 euro bedraagt; dat het aangewezen is om een regeling uit te werken analoog aan de culturele verenigingen; dat dit een administratieve vereenvoudiging is en ook een heldere communicatie mogelijk maakt; dat daarom voorgesteld wordt om Aalterse sportverenigingen die laatst erkend werden in 2020 en bij de vorige uitbetaling nog geen recht hadden op subsidie, voor het werkjaar 2020 een basissubsidie van 113,64 euro toe te kennen, conform het geldende subsidiereglement voor de Aalterse sportverenigingen:
Overwegende het voorstel om Aalterse sportverenigingen die voor 2020 erkend geweest zijn en in 2021 (werkjaar 2020) voor het eerst subsidies aanvragen, een basissubsidie toe te kennen van 113,64 euro conform het geldende subsidiereglement;
Overwegende dat er onvoldoende middelen voorzien zijn onder :
Akkoord te gaan met de betaling van 225,00 euro subsidie voor het werkjaar 2020 aan de nieuwe erkende Aalterse cultuurverenigingen (2019).
Akkoord te gaan met de betaling van 113,64 euro subsidie voor het werkjaar 2020 aan de nieuwe erkende Aalterse sportverenigingen (2020).
Akkoord te gaan met de betaling van 225,00 euro subsidie aan de Aalterse cultuurverenigingen die voor 2019 erkend geweest zijn en in 2021 (werkjaar 2020) voor het eerst subsidies aanvragen.
Akkoord te gaan met de betaling van 113,64 euro subsidie aan Aalterse sportverenigingen die voor 2020 erkend geweest zijn en in 2021 (werkjaar 2020) voor het eerst subsidies aanvragen.
Gelet op de collegebeslissing van 15 maart 2021 betreffende de goedkeuring van het ontwerp van de leerplicht-samenwerkingsovereenkomst voor het project kunstkuur 'Samen voor het atelier' tussen de Academie voor muziek, woord en dans en basisschool De Beuk;
Overwegende dat de aanvraag Kunstkuur van basisschool De Beuk groen licht kreeg vanuit het departement Onderwijs en vorming; dat het project gedurende 3 schooljaren financieel wordt ondersteund door departement Onderwijs en vorming;
Overwegende dat het kunstkuurproject de titel 'Samen voor het atelier' kreeg; dat de inhoud van de lessen een kruisbestuiving tussen muzische vorming en leerplannen basisonderwijs vormt; dat de lessen steeds doorgaan in co-teaching tussen leerkracht Academie en leerkracht De Beuk; dat de lessen wekelijks doorgaan en deels georganiseerd worden in De Beuk en deels in kunstencentrum ArtA'A;
Overwegende dat deze samenwerking in een formele leerplicht-samenwerkingsovereenkomst moet worden gegoten;
Overwegende dat deze leerplicht-samenwerkingsovereenkomst volgende elementen bevat:
De leerplicht-samenwerkingsovereenkomst project 'Samen voor het atelier' tussen de Academie voor muziek, woord en dans en basisschool De Beuk goed te keuren.
Gelet op het voorstel om een ICT-hoofdmedewerker en/of een ICT-coördinator/manager in te schakelen binnen de samenwerkingsovereenkomst;
Gelet op specifieke opdrachten waarbij een ICT-hoofdmedewerker of een ICT-coördinator/manager ter beschikking kan gesteld worden; dat het aantal beschikbare dagen voor de ICT-consulent dan verhoudingsgewijs verminderd wordt naargelang het aantal gebruikte ICT-hoofdmedewerker of ICT-coördinator/managerdagen;
Gelet op het voorstel voor ICT-samenwerkingsovereenkomst met het provinciebestuur Oost-Vlaanderen, waarbij het provinciebestuur een ICT-deskundige ter beschikking stelt voor à rato van 153 dagen per jaar;
Gelet op het krediet dat opgenomen is in het budget van 2021, op budgetcode: 2021/ACT-1221/0119-23/613002/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN;
Overwegende dat gangbare ratio voor medewerkers vs. ICT-medewerker 70:1 is; dat door een aantal aanpassingen aan de manier van werken dit voor het bestuur naar een meer realistische index van 110:1 kan gebracht worden; dat dit neerkomt op 3,5 VTE; dat het gemeentebestuur momenteel 2 VTE in dienst heeft;
Overwegende dat in bovenstaande analyse geen rekening gehouden wordt met de opstart en opvolging van projecten, enkel met helpdesk: ondersteunen personeel en onderhouden bestaande infrastructuur; dat voor de opstart en uitwerking van projecten (vb. implementatie nieuw softwarepakket, upgrade servers, project Samen Aanbesteden,...) ook bijkomende capaciteit nodig is en het dan aangewezen zou zijn om beroep te kunnen doen op een ICT-hoofdmedewerker of ICT-coördinator/manager;
Overwegende dat het lokaal bestuur sinds september 2014 samenwerkt met het provinciebestuur Oost-Vlaanderen (piva eGov) dat op kostendelende basis een niet-commercieel gebonden ICT-deskundige aanbiedt aan geïnteresseerde lokale besturen;
Overwegende dat het Intern Verzelfstandigd Agentschap van het provinciebestuur Oost-Vlaanderen (piva eGov) als missie heeft externe informatica-gerelateerde ondersteuning te bieden en daarbij intermediair op te treden naar de centrale overheden toe;
Overwegende dat het lokaal bestuur voor de terbeschikkingstelling de kosten betaalt;
Overwegende dat de kostprijs voor de terbeschikkingstelling van een ICT-consulent op jaarbasis forfaitair 62.678,12 euro bedraagt; dat dit neerkomt op 409,66 euro per dag;
Overwegende dat de kostprijs voor de terbeschikkingstelling van een ICT-hoofdmedewerker 393,11 euro per dag bedraagt en de kostprijs voor de terbeschikkingstelling van een ICT-coördinator/manager 476,41 euro bedraagt; dat de kostprijs voor de ICT-consulent verhoudingsgewijs wordt verminderd naargelang het aantal gebruikte ICT-hoofdmedewerker of ICT-coördinator/manager dagen;
Overwegende dat de kostprijs vanaf 2022 jaarlijks op 1 januari aangepast wordt in verhouding met de verhoging of de verlaging van de gezondheidsindex van de maand december van het voorgaande jaar overeenkomstig de formule: kostprijs x index december van het voorgaande jaar / index december 2020;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 8 juli 2019 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst ICT-ondersteuning met het provinciebestuur Oost-Vlaanderen;
Gelet op de collegebeslissing van 2 juni 2014 van het prefusiebestuur Aalter betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht (raamcontract) ‘Aanstelling externe leverancier voor diverse ICT-diensten: percelen 1 (ICT-ondersteuning), 2 (GIS-ondersteuning) en 3 (Veiligheidsconsulent)’;
Gelet op de collegebeslissing van 21 maart 2018 van het prefusiebestuur Knesselare betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst ICT-ondersteuning met het provinciebestuur Oost-Vlaanderen;
Gelet op de collegebeslissing van 11 juni 2018 van het prefusiebestuur Aalter betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst ICT-ondersteuning met het provinciebestuur Oost-Vlaanderen;
Gelet op de collegebeslissing van 3 juni 2019 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst ICT-ondersteuning met het provinciebestuur Oost-Vlaanderen;
Gelet op de collegebeslissing van 25 januari 2021 betreffende de goedkeuring van de wijziging van de samenwerkingsovereenkomst ICT-ondersteuning met het provinciebestuur Oost-Vlaanderen;
De samenwerkingsovereenkomst 'ICT' goed te keuren.
Gelet op het politieraadsbesluit van 18 oktober 2017 van de politiezone Aalter-Knesselare betreffende de goedkeuring van de kader- en formatiewijziging en het organogram van het administratief- en logistiek kader;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2019 betreffende de goedkeuring van de kader- en formatiewijziging en het organogram van het operationeel kader;
Gelet op de ‘berekening financiële gevolgen overeenkomstig de omzendbrief BA-2002/12 van 27 september 2002;
Gelet op de functionele verantwoording;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van de begroting 2021 en het meerjarenplan 2021-2023;
Gelet op de bespreking van de kader- en formatiewijziging in het BOC van 22 maart 2021;
Overwegende dat de politiezone Aalter, conform de wet van 1 december 2006, er naar streeft om zoveel mogelijk administratieve taken te laten uitvoeren door de personeelsleden van het administratief- en logistiek kader;
Overwegende dat omwille van de snelle evolutie inzake de verwerking van de informatie van gerechtelijke en bestuurlijke politie, het functioneel en technisch beheer in de politiezone Aalter, voorgesteld wordt om een betrekking functioneel beheerder, calog niveau B, vacant te verklaren;
Overwegende dat ingevolge de optimalisatie van de diensten de respectievelijke functieprofielen dienden aangepast te worden;
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, zoals tot op heden gewijzigd;
Gelet op de wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse bepalingen met betrekking tot de politiediensten;
Gelet op de wet van 1 december 2006 houdende de richtlijnen tot het verlichten en vereenvoudigen van sommige administratieve taken van de lokale politie - Opheffing en vervanging van de omzendbrief van 16 februari 1999;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten, zoals tot op heden gewijzigd;
Gelet op het koninklijk besluit van 5 september 2001 houdende het minimaal effectief van het operationeel en van administratief en logistiek personeel van de lokale politie, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 9 maart 2009 en 20 oktober 2009;
Gelet op het koninklijk besluit van 7 december 2001 tot vaststelling van de formatienormen van de personeelsleden van de lokale politie;
Gelet op de ministeriële omzendbrief PLP 10 inzake de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie met het oog op het waarborgen van een minimale gelijkwaardige dienstverlening aan de bevolking;
Gelet op de omzendbrief BA/2013/3 van 15 maart 2013 van het Vlaams Ministerie van Bestuurszaken, Agentschap voor Binnenlands Bestuur, Afdeling Lokale en Provinciale Besturen, Financiën en Personeel, houdende wijzigingen aan het bestuurlijk toezicht op de beslissingen van de politiezones van het Vlaamse Gewest door het decreet van 29 juni 2012 tot wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op de omzendbrief PLP12 van 8 oktober 2001 van de minister van Binnenlandse Zaken, betreffende de rol van de gouverneurs in het kader van het algemeen specifiek toezicht voorzien door de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op de omzendbrief PLP 5bis van 15 mei 2007 - Verwerking van de informatie van gerechtelijke en bestuurlijke politie - functioneel en technisch beheer in de politiezones;
Gelet op de omzendbrief van 18 oktober 2001 van de heer gouverneur betreffende het toezicht op politiemateries;
Het voorstel van de kader- en formatiewijziging van het administratief- en logistiek kader van de politiezone Aalter als volgt goed te keuren:
Adviseur - niveau A |
1 |
Consulent - niveau B |
5 |
Assistent - niveau C |
8 |
Hulpkracht - niveau D |
2 |
Het organogram en de gewijzigde functieprofielen goed te keuren.
Gelet op de wet van 7 december 1998, tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiedienst, en latere wijzigingen;
Gelet op de goedgekeurde personeelsformatie door de gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2019;
Gelet op de collegebeslissing van 1 maart 2021 betreffende de goedkeuring van de non-activiteit voorafgaand aan de pensionering van een eerste inspecteur van politie per 1 augustus 2021;
Overwegende dat bijgevolg één betrekking van inspecteur van politie, polyvalente cel, vacant kan verklaard worden;
Overwegende dat het noodzakelijk is, de betrekking vacant te verklaren, om de basispolitiezorg te kunnen blijven garanderen binnen de politiezone Aalter en de continuïteit van de diensten te waarborgen;
Overwegende dat de politiezone Aalter een grote bijdrage levert tot het ontwikkelen van een veilige en leefbare omgeving binnen de gemeente Aalter;
Overwegende het blijvend garanderen van de verplichtingen betreffende het leveren van personeel in het kader van de federale opdrachten – MFO1 en MFO2;
Het voorstel tot het vacant verklaren van één betrekking van inspecteur van politie, polyvalente cel, via mobiliteit met wervingsreserve, goed te keuren.
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 april 2021 betreffende het vacant verklaren van één betrekking van inspecteur van politie, polyvalente cel, via mobiliteit met wervingsreserve;
Overwegende dat er een plaatselijke selectiecommissie moet samengesteld worden voor de aanwerving van één inspecteur van politie;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiedienst, artikel VI.II.61 en 62 dat stelt dat de gemeenteraad de plaatselijke selectiecommissie kan samenstellen voor het midden- en basiskader van de lokale politie en de gemeenteraad de voorzitter en de leden van de plaatselijke selectiecommissie aanwijst voor het midden- en basiskader van de lokale politie;
De plaatselijke selectiecommissie als volgt samen te stellen:
Gelet op de wet van 7 december 1998, tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiedienst, en latere wijzigingen;
Gelet op de goedgekeurde personeelsformatie door de gemeenteraad op 21 oktober 2019;
Gelet op de vervroegde mobiliteit van de heer Koen Lauwers, inspecteur van politie, naar de Federale Politie - Coördinatie en Steun Dienst, op 1 april 2021;
Overwegende dat bijgevolg de betrekking van inspecteur van politie, lokale recherchedienst, vacant kan verklaard worden;
Overwegende dat het noodzakelijk is, de betrekking vacant te verklaren, om de basispolitiezorg te kunnen blijven garanderen binnen de politiezone Aalter en de continuïteit van de diensten te waarborgen;
Overwegende dat de politiezone Aalter een grote bijdrage levert tot het ontwikkelen van een veilige en leefbare omgeving binnen de gemeente Aalter;
Overwegende het blijvend garanderen van onze verplichtingen betreffende het leveren van personeel in het kader van de federale opdrachten – MFO1 en MFO2;
Het voorstel tot het vacant verklaren van één betrekking van inspecteur van politie, lokale recherchedienst, via mobiliteit met wervingsreserve, goed te keuren.
Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiedienst, artikel VI.II.61 en 62 dat stelt dat de gemeenteraad de plaatselijke selectiecommissie kan samenstellen voor het midden- en basiskader van de lokale politie en de gemeenteraad de voorzitter en de leden van de plaatselijke selectiecommissie aanwijst voor het midden- en basiskader van de lokale politie;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 april 2021 betreffende het vacant verklaren van één betrekking van inspecteur van politie, lokale recherchedienst, via mobiliteit met wervingsreserve;
Overwegende dat er een plaatselijke selectiecommissie moet samengesteld worden voor de aanwerving van één inspecteur van politie;
De plaatselijke selectiecommissie als volgt samen te stellen:
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 26 april 2002 houdende de essentiële elementen van het statuut van de personeelsleden van de politiediensten en houdende diverse andere bepalingen met betrekking tot de politiediensten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiedienst, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 20 december 2005 tot wijziging van verschillende teksten betreffende de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;
Gelet op de omzendbrief GPI 15 van 24 januari 2001 betreffende de toepassing van de mobiliteitsregeling in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, ten behoeve van de lokale verantwoordelijke overheden in de politiezones;
Gelet op de omzendbrief GPI 15bis van 25 juni 2002 betreffende de mobiliteitscyclus, inzonderheid de etappe volgend op de vacantstelling van de ambten en de kandidaatstellingen, houdende verduidelijkingen inzake de toepassing van de rechtspositieregeling betreffende de externe werving van Calog-personeel in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus, en betreffende bepaalde interne verschuivingen;
Gelet op de omzendbrief GPI15 quater houdende de verduidelijkingen inzake de toepassing van de rechtspositieregeling betreffende de externe werving van Calog-personeel in de geïntegreerde politie, gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 april 2021 betreffende de goedkeuring van de kader- en formatiewijziging;
Overwegende dat omwille van de snelle evolutie inzake de verwerking van de informatie van gerechtelijke en bestuurlijke politie, het functioneel en technisch beheer in de politiezone Aalter, voorgesteld wordt om een betrekking functioneel beheerder, consulent calog niveau B, vacant te verklaren;
Overwegende dat het noodzakelijk is, de betrekking van één consulent calog niveau B, functioneel beheerder, vacant te verklaren, om binnen de politiezone Aalter de continuïteit van de diensten te waarborgen;
Het voorstel tot het vacant verklaren van één betrekking van consulent calog niveau B, functioneel beheerder van de politiezone Aalter, via mobiliteit met wervingsreserve, goed te keuren.
Gelet op het koninklijk besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiedienst, artikel VI.II.63 dat stelt dat de gemeenteraad de plaatselijke selectiecommissie kan samenstellen voor de niveaus B en C van de lokale politie;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 april 2021 betreffende het vacant verklaren van één betrekking van consulent calog niveau B, functioneel beheerder, via mobiliteit met wervingsreserve;
Overwegende dat er een plaatselijke selectiecommissie moet samengesteld worden voor de aanwerving van één consulent calog niveau B, functioneel beheerder;
De plaatselijke selectiecommissie als volgt samen te stellen:
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, artikel 72§2;
Gelet op de brief van de Federale dienst gouverneur, Dienst toezicht, Kalandeberg 1, 9000 Gent, van 15 december 2020 houdende de goedkeuring van de begrotingswijziging 2020 van de politiezone Aalter in het kader van het federaal toezicht;
Kennis te nemen van de brief van de Federale dienst gouverneur, dienst toezicht, Kalandeberg 1, 9000 Gent, van 15 december 2020 betreffende de goedkeuring van de begrotingswijziging 2020 van de politiezone Aalter in het kader van het federaal toezicht.
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten, artikel 4.2.15., §1 waarin gesteld wordt dat niemand zonder voorafgaande omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden een stuk grond mag verkavelen voor woningbouw of voor het opstellen van vaste of verplaatsbare constructies die voor bewoning kunnen worden gebruikt;
Gelet op het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 31 waarin gesteld wordt dat als de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing neemt over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag;
Gelet op het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 75 waarin gesteld wordt dat de bevoegde overheid aan een omgevingsvergunning lasten kan verbinden;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten, artikel 4.2.16. waarin gesteld wordt dat een kavel uit een vergunde verkaveling of verkavelingsfase slechts kan verhandeld worden, nadat de verkavelingsakte verleden is, dat de verkavelingsakte pas verleden kan worden na voorlegging van een verkoopbaarheidsattest, dat een verkoopbaarheidsattest wordt afgeleverd op voorwaarde dat de opgelegde lasten door de verkavelaar uitgevoerd of gewaarborgd zijn;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten, artikel 4.3.5. waarin gesteld wordt dat een omgevingsvergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie “wonen”, “verblijfsrecreatie”, “dagrecreatie”, “handel”, “horeca”, “kantoorfunctie”, “diensten”, “industrie”, “ambacht”, “gemeenschapsvoorzieningen” of “openbare nutsvoorzieningen” slechts kan worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat, behoudens in het geval de bouwheer instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, waarbij de omgevingsvergunning voor de gebouwen kan worden afgeleverd zodra de omgevingsvergunning voor de wegeniswerken is verleend;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 8 maart 2021 betreffende de goedkeuring van het wegenistracé en het rooilijnplan in de verkaveling Oostmolenstraat;
Gelet op de collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende de goedkeuring van de ontwerpplannen, het technisch dossier en het ontwerp van verkavelingsovereenkomst voor de verkaveling 2020/660 in de Oostmolenstraat;
Gelet op de omgevingsvergunningsaanvraag digitaal ingediend op 30 november 2020 door nv IMMO BELINVEST, Park ter Kouter 16 in Destelbergen voor het verkavelen van een perceel grond met de aanleg van nieuwe wegenis voor het realiseren van 168 kavels voor open, halfopen en gesloten bebouwing en 8 kavels voor het oprichten van een meergezinswoning met 151 woonentiteiten in Aalter, Oostmolenstraat en gekend in het kadaster als Aalter, afd. 1, sectie B, nrs. 497, 498, 499, 500, 502B, 503, 506B, 507C, 507D, 508C, 509A, 510A, 510B, 511B, 512A, 513, 514, 515A, 516, 517, 522A, 523, 524A en 540B;
Gelet op het proces-verbaal van meting voor het verleggen van een gracht in eigendom van Aquafin, naast Oostmolenstraat 100, opgemaakt door Studieburo Goegebeur, trouw en echt verklaard in Eeklo op 23 september 2020;
Gelet op het engagement van 28 september 2020 van de verkavelaar betreffende het kosteloos afstaan aan het gemeentebestuur van de gronden bestemd voor het aanleggen van de openbare wegenis en riolering, groenvoorzieningen en aanhorigheden ter hoogte van en binnen de verkaveling;
Gelet op de verkavelingsplannen, de ontwerpplannen en het technisch dossier met referentie 988019, opgemaakt door Studieburo Goegebeur, Herbakkersplein 5, 9900 Eeklo:
Gelet op het ontwerp van verkavelingsovereenkomst af te sluiten tussen de verkavelaar en het gemeentebestuur;
Overwegende dat de verkavelingsaanvraag 168 kavels voor open, halfopen en gesloten bebouwing en 8 kavels voor meergezinswoningen (met in totaal 151 woonentiteiten) betreft;
Overwegende dat de verkavelaar zich ertoe verbindt de gronden aangeduid als openbaar domein op het rooilijnplan kosteloos af te staan aan het gemeentebestuur; dat alle hieraan verbonden kosten ten laste van de verkavelaar vallen;
Overwegende dat de verkavelaar zich ertoe verbindt in te staan voor alle nodige werken teneinde kwalitatieve bouwrijpe loten op de markt te brengen, wat onder meer impliceert dat elk lot aan een volledig uitgeruste weg ligt (inclusief openbare verlichting en openbaar groen), aansluitbaar is op alle nutsvoorzieningen (riolering, water, elektriciteit, distributie en telefonie) en toegankelijk is vanaf de openbare weg; dat alle kosten hieraan verbonden ten laste van de verkavelaar vallen; dat de opgelegde lasten verder omschreven worden in het ontwerp van verkavelingsovereenkomst;
Overwegende dat het ontwerp voorziet in:
Overwegende dat de waarborgtermijn voor de uit te voeren infrastructuurwerken wordt vastgelegd op 3 jaar voor de groenelementen en 2 jaar voor de harde infrastructuur; dat de verkavelaar tijdens de waarborgperiode is verplicht tot het onderhoud en de aansprakelijkheid aanvaardt tot eventueel noodzakelijk herstel; dat voor de uitvoering van de werken de normale voorwaarden van de 10-jarige aansprakelijkheid gelden;
Overwegende dat de verkavelaar er zich toe verbindt een waarborg te stellen voor de aanleg van de wegen, riolering- en afwateringsinfrastructuur en groenaanleg conform de vastgestelde ramingen en dit vooraleer het verkoopbaarheidsattest aangevraagd wordt; dat de bedragen van de waarborgen vastgesteld worden op het bedrag van de ramingen inclusief btw;
Overwegende dat de voorwaarden vooraleer een verkoopbaarheidsattest, een bouwrijpheidsattest en een omgevingsvergunning voor de bebouwing op de loten kan aangevraagd worden, zoals bepaald door de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, zijn beschreven in het ontwerp van verkavelingsovereenkomst; dat deze voorwaarden rekening houden met een gefaseerde verkoop door de loten zoals voorgesteld door de verkavelaar;
Overwegende dat de verkavelaar zal instaan voor de inrichting van een groenzone buiten de verkaveling, ten zuiden van de Oostmolenbeek, en het gebruiks-, beheers en onderhoudsrecht van deze groenzone zal overdragen aan het gemeentebestuur; dat dit recht van onbepaalde duur is en niet opzegbaar door nv IMMO BELINVEST en haar rechtsopvolgers, dat het eigendomsrecht van deze groenzone aan nv IMMO BELINVEST blijft toebehoren, en dit met het oog op een latere opname in het openbaar domein bij bestemming van het woonuitbreidingsgebied ten zuiden van de Oostmolenbeek;
Akkoord te gaan met de overdracht van het gebruiks-, beheers- en onderhoudsrecht van de groenzone die nv IMMO BELINVEST zal inrichten buiten de verkaveling, ten zuiden van de Oostmolenbeek, aan het gemeentebestuur voor onbepaalde duur, niet opzegbaar door nv IMMO BELINVEST en haar rechtsopvolgers.
De ontwerpplannen en het technisch dossier voor de wegenis en riolering (bijzonder bestek, meetstaat en raming, dwarsprofielen, lengteprofielen) dd. 21 augustus 2020 met referentie 988019, opgemaakt door Studieburo Goegebeur, Herbakkersplein 5, 9900 Eeklo, goed te keuren.
Het ontwerp van verkavelingsovereenkomst, af te sluiten tussen de verkavelaar en het gemeentebestuur, goed te keuren.
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen meer bepaald artikel 8 waarin wordt gesteld dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad;
Gelet op het ministerieel besluit van 18 december 2015 betreffende het definitief vastleggen van het gebiedsdekkend uitvoeringsplan (GUP);
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 13 mei 2019 betreffende de goedkeuring van de dienstverleningsovereenkomst RioManagement Gronden in kader van de rioleringswerken in de Kerkweg, Molenkouterstraat en Rozestraat;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 10 februari 2020 betreffende de goedkeuring van de offertes van de aanpassingswerken aan de nutsleidingen in kader van het rioleringsproject in de Kerkweg en de Molenkouterstraat;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 9 maart 2020 betreffende de principiële goedkeuring om de Kerkweg op te nemen in het gemeentelijk patrimonium en de principiële goedkeuring van het grondverwervingsdossier in het kader van het rioleringsproject Kerkweg-Molenkouterstraat (actie 1645);
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 12 oktober 2020 betreffende de goedkeuring van de nieuwe wegenis voor de Kerkweg;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 12 oktober 2020 betreffende de goedkeuring van het ontwerp- en aanbestedingsdossier, de raming en de gunningswijze in kader van actie 1645 Rioleringsproject Kerkweg-Molenkouterstraat;
Gelet op de collegebeslissing van 5 december 2018 van het prefusiebestuur Knesselare betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst combinatie prioritaire werken en niet-prioritaire werken tussen Aquafin nv, TMVW en het prefusiebestuur Knesselare voor de gezamenlijke uitvoering van de rioleringswerken 23.236 Afkoppeling Kerkweg, wegverfraaiing en DWA Kerkweg 3-5, DWA Rozestraat 56a en 58a, DWA en RWA Molenkouterstraat tussen Kerkweg en Konijntje, waarin de overeenkomst studieopdracht MLO-OP2016, op 7 september 2016 gesloten tussen Aquafin en Studiebureau Jonckheere, als bijlage is opgenomen;
Gelet op de collegebeslissing van 5 december 2018 van het prefusiebestuur Knesselare betreffende de goedkeuring van het voorontwerp riolen en wegenis voor het project 9381 Afkoppeling Kerkweg (23.236);
Gelet op de collegebeslissing van 29 april 2019 betreffende de goedkeuring van de dienstverleningsovereenkomst RioManagement Gronden in kader van de rioleringswerken in de Kerkweg, Molenkouterstraat en Rozestraat;
Gelet op de collegebeslissing van 19 augustus 2019 betreffende de goedkeuring van het riolerings- en wegenisontwerp in het kader van het rioleringsproject 23.236 Afkoppeling Kerkweg;
Gelet op de collegebeslissing van 20 januari 2020 betreffende de organisatie van een openbaar onderzoek naar aanleiding van de aanvraag van Aquafin nv om een ministerieel besluit tot verklaring van openbaar nut, in het kader van de realisatie van de bovengemeentelijke rioleringswerken 23.236 Afkoppeling Kerkweg (actie 1645);
Gelet op de collegebeslissing van 17 februari 2020 betreffende de principiële goedkeuring om de Kerkweg op te nemen in het gemeentelijk patrimonium en de principiële goedkeuring van het grondverwervingsdossier in het kader van het rioleringsproject Kerkweg-Molenkouterstraat (actie 1645);
Gelet op de collegebeslissing van 2 maart 2020 betreffende de herinrichting van de Kerkweg in het kader van het rioleringsproject Kerkweg-Molenkouterstraat (actie 1645);
Gelet op de collegebeslissing van 9 maart 2020 betreffende de adviesverlening over de aanvraag om ministerieel besluit tot verklaring van openbaar nut door Aquafin nv in het kader van de realisatie van de bovengemeentelijke rioleringswerken 23.236 Afkoppeling Kerkweg (actie 1645);
Gelet op de collegebeslissing van 22 maart 2020 betreffende de adviesverlening over de aanvraag om ministerieel besluit tot verklaring van openbaar nut door Aquafin nv in het kader van de bovengemeentelijke rioleringswerken 23.236 Afkoppeling Kerkweg (actie 1645);
Gelet op de collegebeslissing van 22 juni 2020 betreffende het verlenen van een advies voor een omgevingsvergunningaanvraag (OMV_2019127607) van nv AQUAFIN voor het rioleringsproject 23.236 Afkoppeling Kerkweg;
Gelet op de collegebeslissing van 31 augustus 2020 betreffende de principiële goedkeuring van het ontwerp- en aanbestedingsdossier, de raming en de gunningswijze in kader van actie 1645 Rioleringsproject Kerkweg-Molenkouterstraat;
Gelet op de collegebeslissing van 14 december 2020 betreffende de organisatie van een openbaar onderzoek naar aanleiding van de aanvraag van Aquafin nv om een ministerieel besluit tot verklaring van openbaar nut, in het kader van de bovengemeentelijke rioleringswerken 23.236 Afkoppeling Kerkweg (actie 1645);
Gelet op de collegebeslissing van 25 januari 2021 betreffende de organisatie van een openbaar onderzoek naar aanleiding van de aanvraag van Aquafin nv om een ministerieel besluit tot verklaring van openbaar nut, in het kader van de realisatie van de bovengemeentelijke rioleringswerken 23.236 Afkoppeling Kerkweg (actie 1645);
Gelet op de collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende de principiële goedkeuring van de éénzijdig ondertekende beloften tot verkoop en afstand van pacht en het lichten van de opties, voor de wijziging van de Kerkweg in het kader van het rioleringsproject Kerkweg-Molenkouterstraat (actie 1645);
Gelet op het investeringsprogramma 2017 van de VMM voor de optimalisatie van de bovengemeentelijke zuiveringsinfrastructuur in het Vlaamse Gewest, goedgekeurd op 25 maart 2016, waarin het project 23.236 Afkoppeling Kerkweg is opgenomen;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst combinatie prioritaire werken en niet-prioritaire werken tussen Aquafin, TMVW en het prefusiebestuur Knesselare voor de gezamenlijke uitvoering van de rioleringswerken 23.236 Afkoppeling Kerkweg, wegverfraaiing en DWA Kerkweg 3-5, DWA Rozestraat 56a en 58a, DWA en RWA Molenkouterstraat tussen Kerkweg en Konijntje, waarin de overeenkomst studieopdracht MLO-OP2016, op 7 september 2016 gesloten tussen Aquafin en Studiebureau Jonckheere, als bijlage is opgenomen;
Gelet op het technisch plan van Aquafin voor de uitvoering van de prioritaire werken 23.236 Afkoppeling Kerkweg, goedgekeurd op 15 mei 2018;
Gelet op het gemeentelijk grondverwervingsdossier voor de Kerkweg, opgemaakt door Studiebureau Jonckheere, goedgekeurd door de gemeenteraad op 9 maart 2020:
Gelet op de overeenkomsten voor verkoopbelofte, éénzijdig ondertekend door de eigenaren van de percelen op 9 oktober 2020:
Gelet op overeenkomst voor afstand van pacht, éénzijdig ondertekend door de huurder van het perceel op 9 oktober 2020:
Gelet op het feit dat de gronden worden ingenomen door middel van gratis grondafstand en dat de afstand van pacht inhoudt dat de huurder gratis verzaakt aan zijn pachtovereenkomst en voor zoveel als nodig, aan zijn voorkooprecht op bedoeld perceel;
Overwegende dat het gemeentelijk grondverwervingsdossier voor de wijziging van de Kerkweg op 9 maart 2020 door de gemeenteraad werd goedgekeurd;
Overwegende dat, indien het gemeentebestuur zijn verbintenis tot kopen vóór het verstrijken van één jaar, lopende vanaf ondertekening van de éénzijdige verkoopbelofte, aan de verkoper niet schriftelijk bevestigt, deze laatste niet meer door zijn belofte zal gehouden zijn;
Overwegende dat notaris Frits Guisson, Bellemstraat 57 in Aalter werd aangeduid voor de opmaak en het verlijden van de notariële akten; dat het nodige krediet hiervoor is opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025 en beschikbaar is in 2021 op algemene rekening 220000 van actie 1645 rioleringsproject Kerkweg-Molenkouterstraat;
De éénzijdig ondertekende beloften tot verkoop en afstand van pacht goed te keuren en over te gaan tot het lichten van de opties.
Over te gaan tot de opmaak van de notariële akten, door notaris Frits Guisson, Bellemstraat 57, Aalter.
Overwegende dat tegen 1 januari 2023 sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor moeten vormen met maar één speler per gemeente: de Woonmaatschappij;
Overwegende dat Volkshaard cvba het lokaal bestuur heeft geïnformeerd dat ze via werkgroepen nadenken over een herschikking van het landschap van de sociale huisvesting en over nieuwe mogelijke modellen; dat zij vragen aan het lokaal bestuur om in afwachting van het besluit geen overhaaste beslissingen te nemen;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen op 8 maart 2021 heeft beslist een eigen voorstel tot werkingsgebied voor een Woonmaatschappij uit werken en bijgevolg niet akkoord te gaan met het voorstel van Veneco om voor de referentieregio Regio Gent een procesbegeleider aan te vragen bij Wonen Vlaanderen;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen op 22 maart 2021 heeft beslist Volkshaard cvba aan te duiden als lokale Woonmaatschappij voor de gemeente Aalter binnen de referentieregio Gent;
Overwegende dat de Vlaamse regering Aalter oproept een voorstel te doen om een werkingsgebied voor een Woonmaatschappij af te bakenen; dat de Vlaamse regering op 17 juli 2020 afspraken maakte over het traject voor de vorming van Woonmaatschappijen; dat om deze Woonmaatschappijen te vormen, de Vlaamse regering een regelgevend- en implementatietraject heeft uitgetekend; dat de nieuwe Woonmaatschappijen niet compleet moeten samenvallen met de referentieregio, maar indien er meerdere woonmaatschappijen ontstaan in dezelfde regio, deze bij voorkeur binnen de afgebakende referentieregio vallen; dat elke Woonmaatschappij in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied moet opereren; dat om deze werkingsgebieden te bepalen, het lokaal bestuur een trekkersrol krijgt; dat deze beslissing vertrekt vanuit de overtuiging dat deze afbakening niet vanuit Vlaanderen, maar wel vanuit de expertise van de lokale besturen moet vertrekken, binnen het ruime kader dat Vlaanderen aanreikt; dat het doel van dit traject is om een versnelde toename van het sociaal woonaanbod te realiseren, meer duidelijkheid te creëren voor bijzondere doelgroepen en de aansturing vanuit de lokale besturen te vergroten;
Overwegende dat lokale besturen uit het werkingsgebied de belangrijkste stem krijgen in het strategische beleid van de woonmaatschappij, wat in eerste instantie in de algemene vergadering wordt bepaald;
Overwegende dat de oprichting van de Woonmaatschappij een ambitieus project is met als ultiem doel de groei van het aantal sociale huurwoningen te versnellen en de sociale huurder nog meer centraal te stellen;
Overwegende dat om het lokaal bestuur bij dit overleg en de afbakening van het werkingsgebied te ondersteunen, er criteria bepaald zijn waarmee het lokaal bestuur rekening moet houden; dat deze criteria de krijtlijnen vormen waarbinnen de gesprekken met alle betrokken actoren kunnen plaatsvinden om een lokaal draagvlak te creëren; dat deze criteria beleidsobjectieven en cumulatief zijn:
Overwegende dat de Vlaamse regering vraagt om ten laatste op 31 oktober 2021 een voorstel van werkingsgebied in te dienen, dat besproken is op het lokale woonoverleg en gedragen is door de gemeenteraad; dat gevraagd wordt om bij dit voorstel een advies van de betrokken woonactoren en een gemotiveerde reactie van de betrokken gemeenteraden op dit advies te bezorgen; dat de Vlaamse regering op basis van de voorstellen en de adviezen de werkingsgebieden zal vaststellen; dat als alle voorstellen samen toch niet gebiedsdekkend zijn, de Vlaamse regering beslist over de definitieve afbakening; dat het voornemen van de Vlaamse regering is om dit proces af te ronden tegen de zomer van 2022;
Overwegende dat Volkshaard cvba als keuze voor lokale woonactor wordt voorgesteld gezien de jarenlange samenwerking; dat Volkshaard cvba zich ten opzichte van andere SVK’s of SHM’s onderscheidt in zake zijn flexibiliteit, openheid in samenwerking, professionaliteit en bereikbaarheid van de diensten; dat Volkshaard cvba over het meeste aantal huur-en koopwoningen beschikt op Aalters grondgebied; dat Volkshaard cvba vrijwillig een Woonmaatschappij kan vormen met de andere lokale woonactoren, vóór de deadline van 1 januari 2023;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 30 september 2020 betreffende de samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot de streekwerking van Veneco;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 8 maart 2021 betreffende de hervorming van het woonlandschap naar één woonmaatschappij en de afbakening van werkingsgebieden;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen op 22 maart 2021 betreffende de keuze van woonmaatschappij binnen het afgebakend werkingsgebied;
Gelet op het verzoek van het kabinet van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van de Vlaamse regering, gegeven op 23 oktober 2020;
Gelet op het verzoek van Volkshaard cvba, gegeven op 24 november 2020;
Gelet op het verzoek van Veneco, gegeven op 14 januari 2021;
Volkshaard cvba aan te duiden als lokale Woonmaatschappij voor de gemeente Aalter binnen de referentieregio Gent.
Gelet op de oprichting van het 'Vlaams Selectiecentrum voor het Overheidspersoneel cvba' ook 'Jobpunt Vlaanderen' en/of 'Poolstok' (hierna 'Poolstok' genoemd) bij decreetsmachtiging d.d. 2 maart 1999 door de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de steden Leuven, Gent en Antwerpen, de gemeente Wichelen, de VVSG en de dienst voor de Scheepvaart;
Gelet op het decreet van 29 mei 2015 houdende machtiging tot deelneming en de wijziging van de opdracht van de coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid 'Poolstok';
Gelet op de statuten van de coöperatieve vennootschap met beperkte aansprakelijkheid 'Poolstok' zoals goedgekeurd door de Buitengewone Algemene Vergadering op 25 mei 2018;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Knesselare van 12 november 2014 betreffende de toetreding tot Jobpunt Vlaanderen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 3 juni 2019 betreffende de uittreding uit Poolstok;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 september 2020 betreffende de bekrachtiging van de beslissing betreffende de aanduiding van een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Poolstok;
Gelet op de collegebeslissing van 24 april 2017 van prefusiebestuur Aalter betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht (raamcontract) 'Uitvoeren van rekruterings- en selectieprocedures en opdrachten (volgens behoefte) - gemeentebestuur en OCMW';
Gelet op de collegebeslissing van 20 mei 2019 betreffende de uittreding uit Poolstok;
Gelet op de collegebeslissing van 19 augustus 2019 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht (raamcontract) ‘Het volledig inrichten van een examen’;
Gelet op de collegebeslissing van 17 augustus 2020 betreffende de goedkeuring van de aanduiding van de vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Poolstok op 4 september 2020;
Gelet op de collegebeslissing van 15 maart 2021 betreffende de intentie tot aankoop van extra aandelen van Poolstok;
Gelet op de aansluiting van het prefusiebestuur Knesselare bij Poolstok; dat de intentie werd overgemaakt om uit Poolstok te treden; dat deze procedure door Poolstok nog niet afgerond is;
Overwegende dat Poolstok een coöperatieve vennootschap van privaat recht is met uitsluitend vennoten uit de publieke en non profitsector in Vlaanderen (aanbestedende overheden);
Overwegende dat Poolstok sinds 2000 operationeel is, en momenteel ruim 370 vennoten telt, waaronder zowel lokale besturen, OCMW’s, autonome overheidsbedrijven, onderwijsinstellingen, intercommunales, politiezones, hulpverleningszones en zorginstellingen;
Overwegende dat Poolstok uitsluitend werkt voor haar vennoten die gezamenlijk het toezicht uitoefenen op de vennootschap waardoor de quasi inhouse-kwalificatie van toepassing is;
Overwegende dat Poolstok een heel breed dienstenpakket levert zowel inzake werving en selectie, als in de brede P&O-activiteiten (zoals organisatie van assessment centers, doorlichting van organisaties, begeleiding bij veranderingstrajecten, opmaak personeelsplannen, optimaliseren van processen, evaluatie in het algemeen en evaluatie decretale graden, outplacement, coaching en dergelijke meer);
Overwegende dat Poolstok daartoe altijd samenwerkt met dienstverleners na marktvergelijking en met toepassing van de wet overheidsopdrachten;
Overwegende dat via Poolstok externe partners kunnen ingeschakeld worden op het vlak van selectie en search; dat Poolstok al een overheidsopdracht heeft gevoerd om de meest marktconforme prijzen te bekomen; dat de afspraak tussen Poolstok en de externe partners is dat zij aan Poolstok de laagste prijzen aanbieden; dat via een eigen procedure normaalgezien geen lagere prijzen kunnen bekomen worden;
Overwegende dat het lokaal bestuur dat diensten afneemt van Poolstok, geen eigen procedure meer moet voeren maar de keuze heeft tussen mogelijke partners aangezocht door Poolstok; dat voor de luiken selectie en search Poolstok volgende partners aanbiedt:
Overwegende dat de opdracht van prefusiebestuur Aalter is opgedeeld in volgende percelen:
Overwegende dat Perceel 1 Deelname in een jury voor examens waaraan geen psychotechnische proef of assessment gekoppeld is gegund is aan Search and Selection Gent, Koning Albertlaan 79, 9000 Gent;
Overwegende dat Perceel 2 Deelname in een jury voor examens en het uitvoeren van psychotechnische proeven en/of een assessment gegund is aan CC Select, Vliegvelddreef 9, 1082 Sint-Agatha-Berchem;
Overwegende dat Perceel 3 Uitvoeren van capaciteitstest bij de vrijstelling van een diplomavereiste gegund is aan A&S Solutions, Kokerstraat 2a, 9750 Zingem;
Overwegende dat Perceel 4 Het volledig inrichten van een examen gegund is aan CC Select, Vliegvelddreef 9 in Sint-Agatha-Berchem;
Overwegende dat Perceel 5 Actief benaderen van potentiële kandidaten (direct search of headhunting gegund is aan A&S Solutions, Kokerstraat 2a, 9750 Zingem;
Overwegende dat de dienstverleners waarop het lokaal bestuur actueel beroep doet in het kader van selectie en search, ook opgenomen zijn in de door Poolstok aangegane partnerschappen;
Overwegende dat het raamcontract afgesloten door prefusiebestuur Aalter met betrekking tot de uitvoering van rekruterings- en selectieprocedures vervalt op 31 mei 2021; dat het gemeentebestuur geen nieuwe raamcontracten wenst af te sluiten met betrekking tot de uitvoering van rekruterings- en selectieprocedures; dat het de intentie heeft om in dit kader samen te werken met Poolstok;
Overwegende dat het lokaal bestuur via Poolstok gebruik kan maken van de schaalvoordelen zowel inzake kostprijs als kwaliteit van de dienstverleners;
Overwegende dat Poolstok de meest gunstige tarieven garandeert van de specifieke dienstverleners voor het toepassingsgebied van Poolstok;
Overwegende dat de relatie tussen Poolstok en haar vennoten op reglementaire basis stoelt en niet van contractuele aard is, dat de openbare besturen die lid zijn van Poolstok vrijgesteld zijn van de toepassing van de wetgeving overheidsopdrachten om van de diensten van de door Poolstok via overheidsopdrachten geselecteerde dienstverleners gebruik te maken;
Overwegende dat Poolstok aan haar vennoten een netwerk van professionele dienstverleners in de P&O- en consultancysector garandeert;
Overwegende dat de toetreding tot Poolstok geen verplichting tot afname inhoudt en het lokaal bestuur dus zijn maximale keuzevrijheid behoudt; dat het lokaal bestuur zodoende beschikt over een P&O-ondersteuning op afroep zonder verdere verplichting en met behoud van een maximale onafhankelijkheid;
Overwegende dat Poolstok niet in de plaats treedt van het lokaal bestuur doch de rol opneemt van adviesverlening, kwaliteitscontrole, procesbewaking enz. op de opdrachten die door de externe leveranciers worden uitgevoerd;
Overwegende dat openbare besturen vennoot kunnen worden door de éénmalige aankoop van aandelen in functie van de grootte van het bestuur; dat voor elke 10 personeelsleden in dienst 3 aandelen (afronding naar de hogere eenheid) van elk 24,79 euro dienen aangekocht te worden;
Overwegende dat gezien het prefusiebestuur Knesselare reeds was aangesloten bij Poolstok, de fusiegemeente Aalter van rechtswege eveneens aangesloten is bij Poolstok;
Overwegende dat echter de aansluiting wordt geregeld in functie van het aantal personeelsleden (uitgedrukt in VTE) en de fusiegemeente beduidend meer personeelsleden heeft, er een aantal bijkomende aandelen dienen te worden aangekocht;
Overwegende dat het prefusiebestuur Knesselare eertijds 24 aandelen heeft aangekocht;
Overwegende dat fusiegemeente Aalter 193 personeelsleden heeft uitgedrukt in VTE, waardoor het lokaal bestuur in totaal over 60 aandelen dient te beschikken om volledig conform te zijn met de aansluiting;
Overwegende dat de kostprijs voor het aankopen van de bijkomende 36 aandelen 892,44 euro bedraagt;
Overwegende dat om beroep te doen op de dienstverlening van Poolstok, een bestuur aandeelhouder moet zijn van Poolstok; dat op het moment dat dienstverlening wordt afgenomen afzonderlijk gefactureerd wordt; dat indien het bestuur gebruik wil maken van de dienstverlening van Poolstok bijkomende aandelen dienen gekocht te worden;
Overwegende dat de gemeenteraad hiervoor bevoegd is;
Overwegende dat vooraleer men de intentie tot de aankoop van bijkomende aandelen bekend kan maken aan de raad van bestuur van Poolstok, de beslissing m.b.t. de uittreding uit Poolstok eerst dient ingetrokken te worden;
De gemeenteraadsbeslissing van 3 juni 2019 met betrekking tot de intentie tot uittreding uit Poolstok in te trekken.
Toe te treden tot Poolstok en de intentie tot aankoop van bijkomende aandelen ter waarde van 892,44 euro mee te delen aan de raad van bestuur van Poolstok.
Overwegende dat het jaarverslag wordt opgenomen als bijlage bij het gemeentelijk jaarverslag, wordt bijgehouden in het gemeentelijk archief en gepubliceerd op de gemeentelijke website;
Overwegende dat met uitzondering van de bibliotheekcommissie elke adviesraad in 2020 een subsidie van 1.250,00 euro ontving van het lokaal bestuur Aalter; dat het Algemeen reglement op de Aalterse adviesraden stelt dat dit budget aangewend dient te worden voor de vervulling van de adviesopdracht; dat in de bijgevoegde jaarverslagen enkel een duiding van de ontvangen subsidie opgenomen is bij de Jeugdraad en Sportraad, een opname van de bedragen bij de Milieuadviesraad en Sociale raad en het ontbreken van elke vermelding/duiding bij de Cultuurraad;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2019 betreffende het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, inzonderheid artikel 36 §5, dat stelt dat "Elke adviesraad zal een jaarverslag opstellen. Ten behoeve van de gemeenteraad zal de voorzitter van elke adviesraad toelichting verschaffen over dit verslag en over de werking van de respectievelijke raad, tijdens de zitting die volgt op het afsluiten van zijn werkingsjaar. [...]";
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 februari 2019 betreffende het Algemeen Reglement op de Adviesraden, inzonderheid artikel 24, dat stelt dat "De adviesraad stelt een jaarverslag op dat het werkjaar afsluit, waarin tenminste volgende elementen zullen aan bod komen: samenstelling van de adviesraad [...]; een opsomming van de financiële, logistieke en administratieve ondersteuning; de verantwoording van de besteding van het budget, met volledig overzicht van de financiële en andere bezittingen; een overzicht van de uitgebrachte adviezen met opsomming van de onderwerpen, aard, gevolgen en respons van de adviesvrager; een overzicht van de data van bijeenkomsten en agendapunten; een overzicht van andere activiteiten en opdrachten en een globale evaluatie van de werking van de adviesraad. Het jaarverslag met inbegrip van alle toegevoegde stukken en eventuele minderheidsstandpunten, is openbaar. Het wordt ten laatste op 1 maart overgemaakt aan de voorzitter van de gemeenteraad, ter agendering op de volgende zitting. [...]";
Gelet op de collegebeslissing van 8 maart 2021 betreffende het jaarverslag 2020 van de verschillende adviesraden;
Gelet op de gebundelde verslagen van de Bibliotheekcommissie die gelden als jaarverslag en zoals ontvangen op 19 januari 2021;
Gelet op het jaarverslag 2020 van de Sportraad zoals ontvangen op 18 februari 2021;
Gelet op het jaarverslag 2020 van de Sociale raad zoals ontvangen op 23 januari 2021;
Gelet op het jaarverslag 2020 van de Cultuurraad zoals ontvangen op 8 februari 2021;
Gelet op het jaarverslag 2020 van de Milieuadviesraad zoals ontvangen op 23 februari 2021;
Gelet op het jaarverslag 2020 van het Lokaal Overleg Kinderopvang zoals ontvangen op 25 februari 2021;
Gelet op het jaarverslag 2020 van de Jeugdraad zoals ontvangen op 1 maart 2021;
Gelet op het feit dat de Raad Lokale Economie en de Seniorenadviesraad geen jaarverslag indienden;
Kennis te nemen van de jaarverslagen van de volgende adviesraden:
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst Interlokale vereniging Academie voor muziek, woord en dans, opgemaakt op 14 juli 2011;
Gelet op de collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende de goedkeuring van het jaarverslag 2020 van de Interlokale vereniging Academie voor muziek, woord en dans;
Gelet op de beslissing van het beheerscomité van 26 maart 2012 om de verslagen van elke bijeenkomst van het beheerscomité te laten goedkeuren door het college van Aalter en de colleges van de betrokken filiaalgemeenten;
Gelet op het verslag van de vergadering van de Interlokale vereniging Academie voor muziek, woord en dans van 16 maart 2021 waarin het jaarverslag 2020 ter goedkeuring werd voorgelegd;
Overwegende dat het jaarverslag 2020 van deze interlokale vereniging rapporteert over volgende aspecten:
Het jaarverslag 2020 van de Interlokale vereniging Academie voor muziek, woord en dans goed te keuren en kennis te nemen van de verslagen van de bijeenkomsten van 2020 van het beheerscomité.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissingen van 11 maart 2019 betreffende de aanduidingen van de vertegenwoordiger en de plaatsvervanger in de algemene vergadering; dat mevrouw Magda De Baets werd aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Steven Devliegere als plaatsvervanger;
Gelet op de collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende de algemene vergadering van Zefier cvba;
Gelet op de statuten van Zefier cvba;
Gelet op de e-mail van 16 maart 2021 betreffende de uitnodiging van de jaarvergadering van 10 juni 2021 van Zefier cvba;
Gelet op de dagorde van de algemene vergadering van 10 juni 2021:
Overwegende dat mevrouw Magda De Baets werd aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Steven Devliegere als plaatsvervanger;
Overwegende dat het mandaat moet worden vastgesteld voor elke algemene vergadering; dat ook de afzonderlijke punten op de agenda moeten goedgekeurd worden;
Goedkeuring te verlenen aan de afzonderlijke punten op de agenda van de jaarvergadering van Zefier op 10 juni 2021:
Mevrouw Magda De Baets als vertegenwoordiger en de heer Steven Devliegere als plaatsvervanger te mandateren om op de jaarvergadering van 10 juni 2021 te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten en de daaronder te nemen beslissingen en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de installatievergadering van 2 januari 2019;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissingen van 11 maart 2019 betreffende de aanduidingen van de vertegenwoordiger en de plaatsvervanger in de algemene vergadering;
Gelet op de collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende de jaarvergadering van 17 juni 2021 van Veneco;
Gelet op het lidmaatschap van zowel prefusiebestuur Aalter als Knesselare;
Gelet op de statuten van Veneco, artikelen 17, 18, 19 en 33;
Gelet op de brief van 24 maart 2021 van Veneco betreffende de uitnodiging en dagorde voor de jaarvergadering op 17 juni 2021;
Gelet op de dagorde van de jaarvergadering van 17 juni 2021:
Overwegende dat de heer Patrick Verwilst werd aangeduid als vertegenwoordiger en de heer Patrick Hoste als plaatsvervanger;
Overwegende dat het mandaat moet worden vastgesteld voor elke algemene vergadering; dat ook de afzonderlijke punten op de agenda moeten goedgekeurd worden;
Goedkeuring te verlenen aan de afzonderlijke punten op de agenda van de jaarvergadering van Veneco van 17 juni 2021:
De heer Patrick Verwilst als vertegenwoordiger en de heer Patrick Hoste als plaatsvervanger te mandateren om op de jaarvergadering van 17 juni 2021 te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten en de daaronder te nemen beslissingen en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het decreet lokaal bestuur, artikel 41 §1 4° betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake het oprichten van en het toetreden tot rechtspersonen en het beslissen tot oprichting van, deelname aan of vertegenwoordiging in agentschappen, instellingen, verenigingen en ondernemingen;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het decreet lokaal bestuur, artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering:
Gelet op het feit dat zowel het prefusiebestuur Aalter als het prefusiebestuur Knesselare aangesloten waren bij de cvba Intercommunale maatschappij voor energievoorziening in West- en Oost-Vlaanderen, afgekort tot Imewo;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 2 februari 2019 betreffende de aanduiding van vertegenwoordigers en de buitengewone algemene vergadering van Imewo ov;
Gelet op de statuten van Imewo;
Gelet op de collegebeslissing van 29 maart 2021 betreffende de algemene vergadering tevens jaarvergadering van 16 juni 2021 van Imewo ov;
Gelet op de brief van Imewo van 24 maart 2021 betreffende de uitnodiging om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering;
Gelet op de dagorde voor de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Imewo op 16 juni 2021;
Gelet op het feit van de coronapandemie waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien die noodzakelijk mocht blijken;
Overwegende dat het mandaat voor elke algemene vergadering moet worden vastgesteld;
Goedkeuring te verlenen aan de afzonderlijke punten op de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Imewo ov op16 juni 2021
De vertegenwoordiger van het gemeentebestuur Aalter die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 16 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Punt 27 werd hem meegedeeld door raadslid Paul Beheyt (Vlaams Belang).
Punt 28 werd hem meegedeeld door raadslid Mieke Schauvliege (Groen).
Gelet op art.40 §1van het decreet lokaal bestuur: onder voorbehoud van andere wettelijke of decretale bepalingen, beschikt de gemeenteraad over de volheid van bevoegdheid ten aanzien van de aangelegenheden, vermeld in artikel 2 van het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen voor de vergadering van de gemeenteraad punten aan de agenda kunnen toevoegen;
Gelet op artikel 5 §2 van het huishoudelijk reglement;
Gelet op het voorstel van de indiener waarbij het Vlaams Belang vraagt dat in het kader van natuur- en herstelbeheer inzake het bestrijden van de processierups de gemeente Aalter initiatieven neemt voor het plaatsen van nestkastjes voor mezen;
Overwegende dat schepen Patrick Hoste (CD&V/NVA) antwoordt dat het bekend is bij het gemeentebestuur dat mezen nuttig zijn om die processierups onder te controle te houden; dat de processierups hier niet veel voorkomt; dat hier niet veel problemen zijn met de processierups zijn; dat het bestuur al gelijkaardige initiatieven heeft genomen in samenwerking met de milieuadviesraad en de scholen voor zwaluwen; dat de beste periode om nieuwe nestkastjes op te hangen al voorbij is; dat mocht het probleem zich deze zomer stellen het gemeentebestuur weet dat dit kan helpen; dat de populatie van mezen in de regio goed is en dit probleem nu niet aan de orde is;
Overwegende dat er alleen maar kan gestemd worden op een voorstel van beslissing en niet over een vraag;Niet in te gaan op de vraag dat het gemeentebestuur Aalter in het kader van het natuurbehoud en herstelbeheer inzake het bestrijden van de processierups initiatieven neemt voor het plaatsen van nestkastjes voor mezen.
De schriftelijke vraag werd hem meegedeeld door raadslid Paul Beheyt (Vlaams Belang).
Punt 29 werd hem meegedeeld door het college van burgemeester en schepenen.