Terug
Gepubliceerd op 04/05/2021

2021_CBS_01425 - Collegebeslissing betreffende het ondergronds brengen van de bovengrondse netten in de Planterijstraat op verzoek van Fluvius

College van Burgemeester en Schepenen
ma 19/04/2021 - 16:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Peter Ponnet, korpschef

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem
2021_CBS_01425 - Collegebeslissing betreffende het ondergronds brengen van de bovengrondse netten in de Planterijstraat op verzoek van Fluvius 2021_CBS_01425 - Collegebeslissing betreffende het ondergronds brengen van de bovengrondse netten in de Planterijstraat op verzoek van Fluvius

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0031

Motivering

Gelet op de collegebeslissing van 26 juni 2017 van het prefusiebestuur Aalter betreffende de verplaatsingsbevelen voor de nutsleidingen in de werfzone naar aanleiding van de opstart van de 3e fase van het project Aanleg 3e en 4e spoor;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 8 maart 2021 betreffende de goedkeuring van de lastvoorwaarden, raming en gunningswijze voor de uitvoering van het rioleringsproject O209047A-22.249 Aanleg riolering stationsomgeving Sint-Maria-Aalter;

Gelet op de collegebeslissing van 6 april 2020 betreffende de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de Blekkervijverstraat, Gagelstraat, Knesselaarsestraat en Planterijstraat voor het uitvoeren van werkzaamheden aan de nutsleidingen door de firma “Hardo” in opdracht van de nutsmaatschappij “Fluvius”;

Gelet op de offerte 347133-offe/MV van Fluvius voor het 33 meter ondergronds brengen van het bovengronds net naar aanleiding van wegenis- en rioleringswerken, het slopen van eindpaal 976 en armatuur en het bijplaatsen van een nieuw lichtpunt ten bedrage van 7.593,20 euro (btw verlegd) – 9.187,77 euro (incl. btw);

Gelet op de coördinatievergadering van 30 september 2020 rond de aanpassingen aan het kruispunt Planterijstraat-Vaanders tussen gemeentebestuur Aalter, Tuc Rail en Fluvius;

Gelet op de coördinatievergadering van 7 oktober 2020 rond het geplande rioleringsproject Stationsbuurt Sint-Maria-Aalter tussen gemeentebestuur Aalter, studiebureau Goegebeur en Fluvius;

Gelet op de ontwerpplannen nr. 347133-LD-LS-OV met aanduiding van de plaats van de werken;

Overwegende dat ten gevolge van de aanleg van het 3e en 4e spoor de langswegen werden verplaatst en geluidsmuren werden geplaatst langs de spoorweg; dat bij uitvoering werd vastgesteld dat het aangepast kruispunt voor moeilijkheden zou zorgen bij het inrijden van Vaanders vanuit de Planterijstraat door zwaar vervoer; dat het kruispunt met de Planterijstraat daarom breder dient te worden uitgewerkt; dat hiervoor een bestaande elektriciteitspaal dient verwijderd te worden; dat het bovengronds net bijgevolg gedeeltelijk ondergronds moet geplaatst worden; 

Overwegende dat 33 meter bovengronds net ondergronds wordt gebracht; dat voor het ondergronds brengen van het net in open sleuf wordt gewerkt in de Planterijstraat op de kruising met Vaanders; dat voor het plaatsen van de ondergrondse netten rekening moet worden gehouden met de nieuw te plaatsen riolering; dat eindpaal 976 wordt gesloopt omdat deze geen functie meer heeft in het nieuwe verlichtingsplan; dat een extra lichtpunt verderop in de Planterijstraat wordt ingeplant in functie van de lichtspreiding;

Overwegende dat de werken kunnen worden uitgevoerd samen met de werken aan nutsleidingen in het kader van het rioleringsproject O209047A-22.249 Aanleg riolering stationsomgeving Sint-Maria-Aalter;

Overwegende dat er voldoende budget aanwezig is onder budgetsleutel 2021/Act-1750-0310-21/228007;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Akkoord te gaan met offerte 347133-offe/MB voor het 33 meter ondergronds brengen van het bovengronds net naar aanleiding van wegenis- en rioleringswerken, het slopen van de eindpaal 976 en de armatuur en het bijplaatsen van een nieuw lichtpunt ten bedrage van 7.593,20 euro (btw verlegd) – 9.187,77 euro (incl. btw).

Artikel 2

Goedkeuring te verlenen aan de aanvraag en de ontwerpplannen nr. 347133-LD-LS-OV van Fluvius, Bomastraat 11 in Gent voor het ondergronds brengen van de bovengrondse netten in de Planterijstraat, mits er rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:

  • de afspraken vastgelegd in het verslag van de coördinatievergadering met Fluvius, Tuc Rail en het gemeentebestuur van 30 september 2020 betreffende de aanpassingen aan het kruispunt Planterijstraat-Vaanders dienen strikt te worden opgevolgd.
  • de afspraken vastgelegd in het verslag van de coördinatievergadering van 7 oktober 2020  betreffende het Rioleringsproject Sint-Maria-Aalter – AP0204-018 met Fluvius, studiebureau Goegebeur en het gemeentebestuur dienen strikt te worden opgevolgd.
  • de werken kunnen worden uitgevoerd samen met de werken aan nutsleidingen in het kader van het rioleringsproject O209047A-22.249 Aanleg riolering stationsomgeving Sint-Maria-Aalter
  • voor de wegdwarsingen dient er indien mogelijk gebruik gemaakt worden van bestaande kokers of geboord te worden.
  • het bekomen van de wegvergunning voor deze werken dient tijdig aangevraagd te worden via www.aalter.be/inname.
  • er dient contact opgenomen te worden met de politie omtrent eventuele wegomleidingen.
  • de aanpalende bewoners en bedrijven dienen minimum 3 werkdagen op voorhand per brief op de hoogte gebracht te worden van de totaliteit van de ondergrondse én bovengrondse werken, de fasering en elke wijziging in de planning. Dit zowel voor de werken in eigen beheer als voor de werken die uitbesteed worden en in opdracht worden uitgevoerd door aannemers. De hinder dient tot een minimum te worden beperkt.
  • het gemeentebestuur wenst een kopie te ontvangen van de brief die gericht wordt aan de bewoners en bedrijven.
  • voor aanvang van de werken dient een plaatsbeschrijving in 3 exemplaren bezorgd te worden aan het gemeentebestuur, die door middel van een fotoreportage een globaal beeld geeft van de huidige toestand van het openbaar domein.
  • alle werken worden uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van het standaardbestek 250 versie 4.1.
  • aanleg van leidingen in open sleuf is toegestaan ter hoogte van bermen, opritten en in voetpaden mits er voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
  • aanvullingen boven leidingen in open sleuf aangelegd dienen goed te worden gedicht.
  • de opgebroken opritten en voetpaden in kleinschalige verharding dienen oordeelkundig te worden hersteld, met minimale dikte van fundering in mager beton van 20 cm en een legbed van 3 cm zandcement. Gebroken of beschadigde klinkers of betontegels worden vervangen door identieke of gelijkwaardige exemplaren. Het bestaand legverband wordt gevolgd. De klinkers en betontegels dienen meermaals te worden ingezand. Kasseien worden met voegmortel of split terug ingevoegd.
  • bermen in steenslagverharding worden met de nodige steenslag heraangelegd, aarden bermen worden terug ingezaaid.
  • resultaten van de genomen slagsonde langs de sleuven in berm, voetpadzone en opritten dienen op vraag van het gemeentebestuur ter beschikking te worden gesteld.
  • schade aan de openbare riolering (inclusief huisaansluitingen en kolkaansluitingen) ten gevolge van graafwerken wordt onmiddellijk gemeld aan het gemeentebestuur en oordeelkundig hersteld, waarvan het bewijs geleverd wordt door fotomateriaal.
  • de nieuwe leidingen worden aangelegd binnen de door het studiebureau ingetekend traject
  • indien werken uitgevoerd worden ter hoogte van aanwezige bomen dienen volgende algemene voorwaarden te worden gerespecteerd:
  • afbakenen van een ‘beschermingszone’ ter hoogte van de bomen. De beschermingszone moet het wortelgestel beschermen tegen beschadiging. De grootte van de beschermingszone wordt als volgt bepaald: de kroonprojectie + 2,5 meter buiten de kroonprojectie.
  • binnen de beschermingszone mag er geen bodemverstoring of bodemverdichting zijn, geen ophoging of afgraving van de grond, geen opslag van materiaal, geen afval of puin storten, noch op de grond, noch in een container, geen toegang voor voertuigen of parking, geen tijdelijke gebouwen of werfketen, geen vuurtjes, alle ondergrondse leidingen omleiden buiten de beschermingszone, veranderingen in oppervlakkige waterafvoer in of uit de beschermingszone vermijden, geen waterhoeveelheden groter dan 100 liter uitgieten in de buurt van de bomen (bv spoelwater), solventen niet uitgieten in de buurt van de bomen, veranderingen in drainage zo ontwerpen dat de natuurlijke waterhuishouding binnen de beschermingszone zoveel mogelijk bewaard blijft, het zwenkbereik van torenkranen aanpassen zodat de boomkroon niet kan geraakt worden, ook niet door doorhangende kabels.
  • verplicht gebruik van perstechniek in de omgeving van de stam (= zone tot 2,5 m van de stam verwijderd), geen open sleuven. Het persen of boren gebeurt recht onder de boomstam om zo het minst wortels te beschadigen. De leidingen en kabels onder de boom moeten minstens 1 m diep gelegd worden.
  • machinaal grondverzet is verboden; binnen de beschermingszone van de boom (= 2 m tot buiten de kroonprojectie) wordt handmatig een sleuf gegraven, hierbij worden alle wortels met handgereedschap afgezaagd. De wortels worden dwars doorgezaagd met een scherpe handsnoeizaag. De verdere afgraving weg van de boom kan met zwaar materiaal, zonder extra wortelschade voor de boom. Wortels worden zoveel mogelijk behouden en er worden geen wortels dikker dan 5 cm weggenomen.
  • om de wortels te beschermen tegen uitdroging, wordt het blootgelegd bodemprofiel zo vlug mogelijk afgewerkt met aarde.
  • de uitvoering van de werken dient omzichtig te gebeuren opdat er geen schade wordt aangebracht aan het bovengronds gedeelte van de boom (stam, takken). Bij accidentele schade dient het gemeentebestuur ingelicht te worden, die zal bepalen welke maatregelen getroffen moeten worden.
  • de bermen dienen in hun oorspronkelijke staat te worden hersteld.
  • alle afwijkingen moeten goedgekeurd worden door het gemeentebestuur.
  • een boomdeskundige kan in opdracht van het gemeentebestuur steeds ter plaatse komen ter controle van de werken. De instructies van deze boomdeskundige moeten strikt nageleefd worden.
  • in geval van werken ter hoogte van beplanting gelden volgende voorwaarden:
  • beschadiging aan beplanting dient zoveel mogelijk te worden voorkomen door middel van onderboring.
  • de te verwijderen beplanting dient vervangen te worden door nieuwe beplanting van dezelfde soort en maat ofwel dient de beplanting gedurende de duur van de werken (maximaal 1 week) te worden ingekuild en zo snel mogelijk opnieuw te worden aangeplant (bij droogte dient aan de beplanting regelmatig water te worden gegeven).
  • na de uitvoering van de werken dient het openbaar domein volgens de regels van de kunst in goede staat te worden hersteld.
  • het gemeentebestuur wordt in kennis gesteld van de einddatum van de werken zodat een nacontrole kan uitgevoerd worden in aanwezigheid van de opdrachtgever en uitvoerder.