Terug
Gepubliceerd op 28/06/2021

2021_CBS_02072 - Collegebeslissing betreffende de organisatie van de zomerkermis in Knesselare en de julikermis in Aalter-Brug 2021

College van Burgemeester en Schepenen
ma 14/06/2021 - 16:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Kristof De Blaere

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem
2021_CBS_02072 - Collegebeslissing betreffende de organisatie van de zomerkermis in Knesselare en de julikermis in Aalter-Brug 2021 2021_CBS_02072 - Collegebeslissing betreffende de organisatie van de zomerkermis in Knesselare en de julikermis in Aalter-Brug 2021

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wet van 4 juli 2005 en de wet van 20 juli 2006, en vervangen door het decreet van de Vlaamse Overheid van 24 februari 2017;

Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017;

Gelet op het Ministerieel Besluit van 4 juni  2021 betreffende de opgelegde covidmaatregelen in het buitenplan stap 1 en 2 waardoor de organisatie van de kermissen, niet-professionele brocante- en rommelmarkten  opnieuw mogelijk zijn na toelating van de bevoegde gemeentelijke overheid en met naleving van bepaalde  regels;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende "de retributie op kermisattracties en circussen";

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende het "retributiereglement transport gemeentelijk uitleenmateriaal";

Gelet op artikel 28 van het Gemeentelijk Politiereglement op de organisatie van de kermisactiviteiten op het openbaar domein van 16 december 2019 dat stelt dat 'De gemeenteraad kan beslissen om de periode tijdens dewelke de kermis gehouden wordt, te wijzigen of de kermis om één of andere reden, hetzij tijdelijk, hetzij definitief, niet meer te laten doorgaan. In deze gevallen heeft de kermisreiziger geen enkel recht op een vergoeding.';

Gelet op artikel 30 van het Gemeentelijk Politiereglement op de organisatie van de kermisactiviteiten op het openbaar domein van 16 december 2019 dat stelt dat 'Indien de omstandigheden het vereisen (besmettelijke ziekten, rampen en alle andere ernstige, onvoorziene gevallen) kan het college van burgemeester en schepenen, zelfs na het opstellen van de inrichtingen, de toelating tot het houden van de kermis intrekken en de duur ervan wijzigingen, zonder dat de kermisreizigers enige schadevergoeding kunnen eisen. De terugbetaling van de retributie zal gebeuren in verhouding tot de duur van de exploitatie van de standplaatsen.';

Gelet op de afgelasting van de kermissen in Aalter tot en met 30 juni 2021 vooruitziende op de verplichte coronamaatregelen tot en met 8 juni 2021; dat de problemen met Covid-19 in juni 2021 nog niet allemaal opgelost zullen zijn; dat vanaf 9 juni tot en met 30 juni 2021 stappenplan 1 van het exit buitenplan van toepassing is, dat vanaf 1 juli tot en met 29 juli 2021 stappenplan 2 van het exit buitenplan van toepassing is en dat de eerste kermissen in Aalter vastliggen vanaf 1 juli 2021;

Overwegende dat er in het voorziene stappenplan 1 en 2, lopende van 9 juni tot en met 29 juli 2021 slechts twee kermissen plaatsvinden in Aalter binnen de tijdsspanne van stappenplan 2;

  • Zomerkermis Knesselare van zaterdagavond 3 juli 2021 tot en met dinsdagavond 6 juli 2021,
  • Julikermis Aalter-Brug van vrijdag 9 juli 2021 tot en met maandag 12 juli 2021,

Overwegende dat vanaf 31 juli tot en met 30 augustus 2021 het stappenplan 3 en 4 is voorzien waarbij vanaf 31 juli 2021 voor de markten en kermissen geen extra maatregelen meer worden voorzien met uitzondering van de algemene mondmaskerplicht en de afstandsregel 1,5 meter; dat in deze periode volgende kermissen georganiseerd worden in Aalter:

  • Augustuskermis Bellem van vrijdag 13 augustus 2021 tot en met zondag 15 augustus 2021,

  • Augustuskermis Sint-Maria-Aalter van vrijdag 27 augustus 2021 tot met maandag 30 augustus 2021,

  • Septemberkermis Poeke van vrijdag 10 september 2021 tot en met zondag 12 september 2021,

  • Septemberkermis Aalter-centrum van vrijdag 17 september 2021 tot en met zondag 26 september 2021,

  • Najaarskermis Lotenhulle van 1 oktober 2021 tot en met zaterdag 9 oktober 2021,

  • Winterkermis Knesselare van zaterdagavond 2 oktober 2021 tot en met dinsdagavond 5 oktober 2021,

  • Oktoberkermis Bellem van vrijdag 22 oktober 2021 tot en met zondag 24 oktober 2021;

Overwegende dat in het buitenplan, stap1 en stap 2, de kermissen niet worden gelijkgeschakeld met een evenement maar wel met de organisatie van markten, waardoor aan het aantal deelnemers niet dezelfde beperkingen worden opgelegd als bij een evenement; dat de nevenactiviteiten georganiseerd tijdens de kermisperiode (wielerwedstrijd, rommelmarkt,...) apart worden behandeld en dus los staan van het aantal bezoekers van de kermisattracties; dat het aantal toegestane bezoekers van een kermis anders wordt berekend dan bij markten;

Overwegende dat voor het organiseren van een kermis een aantal algemene maatregelen worden opgelegd, gelijklopend aan de organisatie van een markt: 

  • het maximum aantal bezoekers dat wordt toegelaten op een markt of kermis bedraagt 1 bezoeker per 1,5 lopende meter aan elke zijde van het kraam of de attractie,
  • de markt- en kermiskramers en hun personeel dragen tijdens het uitbaten van  hun kraam of attractie een mondmasker of elk ander alternatief in stof overeenkomstig artikel 25 van het Ministerieel Besluit van 4 juni 2021,
  • de bevoegde gemeentelijke overheid stelt middelen om de noodzakelijke handhygiëne te voorzien ter beschikking bij de in- en uitgangen van de markt of de kermis,
  • de markt- en kermiskramers stellen middelen om de noodzakelijke handhygiëne te voorzien ter beschikking van hun personeel en hun klanten,
  • de markt- en kermiskramers  kunnen enkel voeding of dranken aanbieden met naleving van de regels voorzien in artikel 6 van het Ministerieel Besluit van 4 juni 2021,
  • er wordt een organisatie of een systeem ingevoerd om te controleren hoeveel bezoekers er op de markt of de kermis aanwezig zijn,
  • er wordt een éénrichtings verkeersplan opgesteld, met afzonderlijke toe- en uitgangen tot en van de markt of de kermis, tenzij er in uitzonderlijke omstandigheden een gemotiveerde afwijking wordt toegestaan door de bevoegde lokale overheid, die een alternatieve oplossing bepaalt,
  • bezoekers mogen worden ontvangen in groepen van maximum vier personen, kinderen tot en met 12 jaar niet meegeteld. Groepen van meer dan vier personen zijn toegestaan voor zover ze behoren tot hetzelfde huishouden,
  • onverminderd artikel 5 en onverminderd de opdrachten van de hulp- en interventiediensten, wordt de toegang tot de markten en de kermissen door de bevoegde lokale overheid op dusdanige wijze georganiseerd, dat de regels van de social distancing kunnen worden gerespecteerd, in het bijzonder het behoud van een afstand van 1,5 meter tussen elke groep bedoeld in het tweede lid, evenals de passende preventiemaatregelen die minstens gelijkwaardig zijn aan deze van de “Gids voor de opening van de handel”;

Overwegende dat naast de algemene maatregelen per soort attractie een protocol is opgesteld met specifieke maatregelen toe te passen door de exploitant zelf zoals:

  • geen vrije toegang tot de attractie, 
  • wachtrijen organiseren rekening houdend met de fysieke afstand, 
  • aangeven van de looprichting voor het publiek, 
  • beheer van het aantal passagiers per gondel en attractie,
  • het aannemen van tickets in een urne,...;

Overwegende dat het voldoende is om een systeem van crowd controle in te voeren (geen telling) om te controleren hoeveel bezoekers er op  de kermis aanwezig zijn; dat sommige feestcomités willen helpen bij het toepassen van deze exit-maatregelen; dat niet alle kermissen over een feestcomité beschikken; dat er bij de attractiehouders bereidwilligheid is om een beurtrol op te nemen in het systeem van crowd controle; dat er voor de meest drukke periodes (op zaterdagavond en zondagnamiddag) beroep kan worden gedaan op één host /hostess, aangesteld door het gemeentebestuur (zelfde principe als bij de wekelijkse markt); dat de kermisleidster de rol van algemeen toezicht gedurende de hele periode op zich kan nemen;   

Overwegende dat deze extra maatregelen voorlopig van toepassing zijn op twee kermissen in juli; dat voor deze twee kermissen een aanpassing van het kermisplan is voorzien zoals toegevoegd in bijlage; dat in beide gevallen het afgesloten kermisplein weinig tot geen invloed heeft op de omliggende handels- en horecazaken; dat het plein waar nodig tussen de attracties kan worden afgesloten met nadar en lint; dat de in- en uitgang kan worden aangeduid met borden waarop eveneens alle verplichte maatregelen zijn aangebracht (conform de wekelijkse markt); dat de looprichting (enkele richting) kan worden aangeduid met verkeersborden (conform de wekelijkse markt); dat het op die manier voldoende is om met een beurtrol te werken om de drukte te meten op het attractieplein; 

Overwegende dat een tijdelijk aanvullend politiereglement dient opgemaakt te worden dat ingaat op minstens 3 dagen vóór aanvang van de kermisperiode;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Akkoord te gaan met de organisatie van de zomerkermis Knesselare en julikermis Aalter-Brug volgens de opgelegde protocollen voor het buitenplan stap 1 en stap 2.

Artikel 2

Akkoord te gaan om de druktemetingen via toezicht ter plaatse uit te voeren door middel van een beurtrol tussen de deelnemende kermiskramers en de feestcomités, op te maken door de kermisleidster, en op de drukste momenten zoals zaterdagavond en zondagnamiddag een extra host/hostess aan te stellen om deze organisatie in goede banen te leiden.