Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van prefusiebestuur Knesselare van 23 december 2009 betreffende de toetreding tot de divisie secundaire diensten van het TMVW in het bijzonder artikel 3 waarbij het college belast wordt met de uitvoering van de beslissing en het gebruiksrecht van de volgende infrastructuur wordt ingebracht:
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van prefusiebestuur Knesselare van 13 september 2017 betreffende het terugnemen van het gebruiksrecht van het speelplein sportcomplex Flabbaert gelegen te 9910 Knesselare, Prinsengoeddreef 33, kadastraal gekend onder afdeling 1, sectie A, deel perceel 44029 A 0961 R2;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2020 betreffende de goedkeuring van het meerjarenplan 2020/2 2020 - 2025 van het lokaal bestuur;
Gelet op actie 1549 'vernieuwen en onderhouden van sportinfrastructuur (deelgemeente Knesselare) (i.s.m. Farys)' van het meerjarenplan 2020/2 2020 - 2025 van het lokaal bestuur;
Gelet op het schrijven van Farys van 18 december 2020 betreffende het fiscaal nazicht in de S-divisie;
Gelet op de mondelinge toelichting door de directie van TMVW aan de algemeen en financieel directeur via teams op 5 mei 2021 waarbij bijgevoegde presentatie werd toegelicht;
Overwegende dat TMVW diverse sportinfrastructuren van verschillende gemeentelijke deelnemers exploiteert via de S-divisie; dat TMVW de exploitatie in eigen naam en voor eigen rekening doet;
Overwegende dat TMVW de exploitatie van de S-divisie steeds heeft beschouwd als een met btw-belaste activiteit en bijgevolg ook de btw op de daarvoor ontvangen goederen en diensten in aftrek heeft genomen;
Overwegende dat de fiscus een onderzoek heeft verricht op de btw en op de vraag of TMVW zich kan beroepen op een recht op aftrek van btw;
Overwegende dat TMVW in december 2020 tot een akkoord gekomen is met de fiscale administratie in het kader van een btw-nazicht in de divisie secundaire diensten (S-divisie); dat middels het akkoord TMVW het volledig recht op aftrek van btw voor haar activiteiten behoudt en er rechtszekerheid kan geboden worden naar de toekomst;
Overwegende dat de inhoud van het akkoord volgende hoofdlijnen bevat:
Overwegende dat het akkoord vertrekt vanuit de zienswijze die de belastingadministratie in het verleden heeft toegepast voor de autonome gemeentebedrijven (AGB) die gelijkaardige activiteiten ontplooiden; dat de werkingstoelagen, die het verschil tussen kosten en opbrengsten moeten dekken, "geherkwalificeerd" worden als prijssubsidies; dat prijssubsidies onderworpen zijn aan btw;
Overwegende dat niettegenstaande TMVW geen autonoom gemeentebedrijf is, men toch tot een akkoord kwam dat gebaseerd is op de zienswijze inzake autonome gemeentebedrijven waarbij de krachtlijnen van het akkoord naar de toekomst de volgende zijn:
Overwegende dat het akkoord een regeling bevat voor de jaren 2017, 2018, 2019 en 2020 waarbij bovenvermelde principes van toepassing zijn, doch zonder mogelijkheid tot correctie voor de kosten van ter beschikking gesteld personeel met toepassing van 21% btw;
Overwegende dat tevens werd bekomen dat er noch boeten, noch nalatigheidsintresten aan de orde zijn; dat de belastingadministratie in het akkoord de structuur en de werking van TMVW (S-divisie) bevestigt;
Overwegende dat de afrekening voor de S-divisie 2020 ontvangen werd per mail op 3 maart 2021; dat de gefaseerde afrekening btw op de definitieve afrekening 2020 in mindering werd gebracht omdat men het lokaal bestuur de mogelijkheid wil bieden de regeling voor het verleden te overbruggen;
Overwegende dat het resultaat van de berekeningswijze voor de periode 2017 tot en met 2020 voor elke individuele S-deelnemer minder dan 6% op de werkingstoelage bedraagt en dat de gefaseerde afrekening btw voor de jaren 2017 tem 2020 voor Aalter 26.400 euro bedraagt;
Overwegende dat de individuele berekening per S-deelnemer afhankelijk is van o.m. prijszetting tickets, omvang en datum investeringen, subsidies hogere overheden, etc...
Overwegende dat op basis van het voorliggend meerjarenplan 10/2020 incl. project Flabbaert - bestaande accommodatie en gekende investeringen - de impact voor de toekomst nihil is;
Overwegende dat TMVW voorstelt de impact voor de toekomst opnieuw te bekijken en te simuleren rekening houdend met nieuwe plannen die het lokaal bestuur eventueel zou willen uitvoeren;
Overwegende dat TMVW voor de regeling van het verleden de mogelijkheid biedt tot fasering en overbrugging;
Overwegende dat er jaarlijks een afrekening wordt gestuurd naar het lokaal bestuur; dat daarom wordt voorgesteld de btw over de periode 2017-2020 te vereffenen bij de eerstvolgende jaarlijkse afrekening van 2021;
De btw op de werkingstoelage over de periode van 2017 t.e.m. 2020 voor een bedrag van 26.400 euro te vereffenen in de volgende definitieve afrekening voor het jaar 2021.