Gelet op de beslissing van het vast bureau op 4 november 2019 betreffende de uitbreiding van de dienstverlening 'TelefoonSter;
Gelet op de beslissing van het vast bureau op 30 maart 2020 betreffende de acties om hulpbehoevenden te ondersteunen in het omgaan met de maatregelen om de verspreiding van COVID-19 te beperken;
Gelet op de beslissing van het vast bureau op 26 oktober 2020 betreffende het inschakelen van vrijwilligers voor het telefoneren van kwetsbare personen;
Gelet op de beslissing van het vast bureau op 30 november 2020 betreffende de organisatie van een opbelactie voor senioren;
Overwegende dat OCMW Aalter vrijwilligers inzet voor het telefonisch contacteren van eenzame ouderen; dat deze dienstverlening plaats vindt op maandagvoormiddag en donderdagvoormiddag; dat hiervoor samengewerkt wordt met dienstenchequeonderneming Buren en woonzorgcentrum Veilige Have;
Overwegende dat de opbelactie voor senioren 56 doorverwijzingen opleverde; dat de 56 doorverwijzingen aantonen dat er degelijk nood is aan dit initiatief;
Overwegende dat deze senioren 1 keer per 14 dagen actief opgebeld worden; dat dit tijdelijk wordt opgenomen door poetsvrouwen ter vervanging van beneficianten die momenteel geen poetshulp ontvangen;
Overwegende dat deze 56 doorverwijzingen opgenomen zullen moeten worden in de huidige werking van de TelefoonSter; dat daar in de huidige voorziene belmomenten geen ruimte voor is;
Overwegende dat verschillende senioren aangeven dat 's avonds een geschikter belmoment is omdat dan de eenzaamheid zwaarder doorweegt; dat een extra belmoment zou ingericht kunnen worden op dinsdagavond; dat hiervoor extra vrijwilligers worden gezocht;
Overwegende dat deze dienstverlening gratis is voor de gebruikers; dat de uitbreiding geen extra kost is voor het bestuur;
Overwegende dat huidige vrijwilligers nog ingelicht moeten worden over de extra deelnemers; dat zij de kans moeten krijgen om eventueel aan het nieuwe belmoment deel te nemen; dat de vrijwilligers schriftelijk ingelicht en bevraagd zullen worden;
Overwegende dat de vrijwilligers aangeven dat de gesprekken tijdens deze coronaperiode vaker mentaal doorwegen; dat een intervisiemoment wel aangewezen is; dat dit maar kan georganiseerd worden van zodra de maatregelen dit toelaten;
De uitbreiding van het belmoment van de TelefoonSter op dinsdagavond goed te keuren en hiervoor met vrijwilligers samen te werken.
De bijeenkomst met de vrijwilligers van de Telefoonster goed te keuren.