Terug
Gepubliceerd op 19/07/2021

2021_VB_00230 - Beslissing van het vast bureau betreffende de publicatiekanalen in het kader van selectieprocedures

Vast Bureau
ma 28/06/2021 - 17:30 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, voorzitter; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, voorzitter
2021_VB_00230 - Beslissing van het vast bureau betreffende de publicatiekanalen in het kader van selectieprocedures 2021_VB_00230 - Beslissing van het vast bureau betreffende de publicatiekanalen in het kader van selectieprocedures

Motivering

Motivering

Gelet op de door de cel Personeel in 2020 in samenwerking met CC Select uitgevoerde bevraging met betrekking tot de ROI van de publicatiekanalen in het kader van selectieprocedures met het oog op een aanstelling van onbepaalde duur;

Gelet op de beperkte instroom bij vacatures;

Overwegende dat de meeste kandidaten de vacature oppikken via digitale platformen zoals de website van de VDAB, de website van de gemeente en via interne communicatie (dit betreft personeelsleden die reeds tijdelijk in dienst waren van het lokaal bestuur);

Overwegende dat de kostprijs verbonden aan publicaties in print media en in het bijzonder in Jobat niet rendeert en niet de gewenste instroom oplevert;

Overwegende dat het gebruik van sociale media de afgelopen jaren explosief toegenomen is; dat de netwerksamenleving en de connected world meer en meer aan belang winnen;

Overwegende dat het lokaal bestuur via sociale media op een makkelijke en relatief goedkope manier nieuwe doelgroepen kan bereiken,

Overwegende dat sociale media het bovendien mogelijk maken dat mensen onderling informatie delen, waardoor een viraal sneeuwbaleffect kan ontstaan;

Overwegende dat het gebruik van sociale media een werkgever in staat stelt om zeer gericht vacatures te laten zien aan specifieke doelgroepen zoals boekhouders of ICT'ers;

Overwegen dat het lokaal bestuur in het kader van selecties actueel niet optimaal de mogelijkheden van sociale media benut;

Overwegende dat er actueel een project lopende is met het oog op de vernieuwing van de website van het lokaal bestuur;

Overwegen dat er op korte termijn de volgende verbeteringen mogelijk zijn:

  • Het laten verschijnen van vacatures op de digitale borden die verspreid staan op het grondgebied van Aalter;
  • Het plaatsen van vacatures op de eigen facebook pagina van Aalter; 
  • Het plaatsen van vacatures op facebook via een facebook advertentie, waarbij facebook dan gericht zoekt naar mensen met bepaalde diploma's en vervolgens de vacature verschillende keren laat verschijnen op hun persoonlijke facebook-account 
  • Het aanmaken van een LinkedIn-profiel waarop het bestuur vacatures kan publiceren;
  • De weg naar het vacature-gedeelte op de gemeentelijke website eenvoudiger en meer in het oog springend maken bv. door ofwel een extra tab "vacatures aan te maken of op de website rechts boven (naast digitaal loket - diensten - A-Z - Straatplan) of bij de pictogrammen (bv. waar ook de aalterbon staat) ook een knop vacatures te voorzien; 
  • Het toevoegen van testimonials op het vacature-gedeelte van de website door o.a. de beschikbare data met betrekking tot de nadarcampagne Aalter Proper en de interviews tussen collega's uit Aalter.com te hergebruiken; dat de betrokken medewerkers dan fungeren als ambassadeurs van het merk "lokaal bestuur Aalter";
  • Het toevoegen van filmpjes op het vacature-gedeelte van de website zodat potentiële kandidaten zich o.a. een realistisch beeld kunnen vormen van de toekomstige werkomgeving;
  • Het aanwenden van Stepstone als extra digitaal kanaal in plaats van Jobat;

Overwegende dat er geen extra kosten verbonden zijn aan het laten verschijnen van vacatures op de digitale borden die verspreid staan op het grondgebied van Aalter en het plaatsen van vacatures op de eigen facebook pagina van Aalter;

Overwegende dat er extra kosten verbonden zijn aan het plaatsen van vacatures op facebook via een facebook advertentie en het laten verschijnen van vacatures op LinkedIn en op Stepstone; dat LinkedIn het grootste zakelijke netwerkplatform ter wereld is en frequent aangewend wordt met het oog op het verspreiden van vacatures,

Overwegende dat de cel Jeugdvoorzieningen beschikt over een facebook pagina in eigen beheer en dat deze cel zelf instaat voor het regelmatig actualiseren van de verspreide inhoud;

Overwegende dat de cel Personeel er voorstander van is om zelf de inhoud van de facebook pagina van Aalter wat betreft vacatures regelmatig te kunnen actualiseren en verspreiden; dat aldus geen extra taakbelasting ontstaat in de cel Communicatie en coördinatie;

Overwegende dat de besprekingen met betrekking tot de herziening van de gemeentelijke website nog moeten aangevat worden, dat de hogervermelde verbetervoorstellen in deze besprekingen kunnen meegenomen worden;

Overwegende dat voor het aanwenden van testimonials en filmpjes de toestemming van de betrokken medewerkers vereist is;

Overwegende dat er ook op langere termijn ook enkele bijkomende acties kunnen ondernomen worden met het oog op het bereiken van een ruimere "visvijver" aan potentieel nieuwe personeelsleden;

Overwegende dat er in dit kader gedacht wordt aan:

  • Het uitbouwen van goede contacten  met hogescholen en universiteiten door het systematisch aanbieden van stageplaatsen om zo de instroom van toekomstige afgestudeerden te vergroten, in het bijzonder voor knelpuntprofielen zoals bachelor rechtspraktijk, master bestuurskunde, ingenieur, bachelor secretariaat;
  • De systematische deelname  aan (jaarlijkse) jobbeurzen georganiseerd door hogescholen en universiteiten

Overwegende dat het aanbieden van stageplaatsen geen budgettaire impact heeft maar wel een impact heeft op de taakbelasting in de betrokken cellen; 

Overwegende dat het deelnemen aan jobbeurzen wel een financiële impact heeft;

Overwegende dat in de loop van de maand september de besprekingen aanvatten met het oog op het vastleggen van de noodzakelijke budgetten voor het werkingsjaar 2022;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 84 §3 2° van het decreet lokaal bestuur
artikel 84 §3 2° van het decreet lokaal bestuur: Het vast bureau is bevoegd voor het aanstellen en het ontslaan van het personeel, alsook de sanctie- en tuchtbevoegdheid ten aanzien van het personeel, onder voorbehoud van de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn, vermeld in artikel 78, tweede lid, 7°, en de gevallen waarin die bevoegdheid door of krachtens de wet of het decreet aan de raad voor maatschappelijk welzijn is opgedragen

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Principieel akkoord te gaan met volgende voorstellen voor het verspreiden van vacatures:

  • Het laten verschijnen van vacatures op de digitale borden die verspreid staan op het grondgebied van Aalter;
  • Het plaatsen van vacatures op de eigen facebook pagina van Aalter; 
  • Het plaatsen van vacatures op facebook via een facebook advertentie, waarbij facebook dan gericht zoekt naar mensen met bepaalde diploma's en vervolgens de vacature verschillende keren laat verschijnen op hun persoonlijke facebook-account 
  • Het aanmaken van een LinkedIn-profiel waarop het bestuur vacatures kan publiceren;
  • De weg naar het vacature-gedeelte op de gemeentelijke website eenvoudiger en meer in het oog springend maken; 
  • Het toevoegen van testimonials op het vacature-gedeelte van de website;
  • Het toevoegen van filmpjes op het vacature-gedeelte van de website zodat potentiële kandidaten zich o.a. een realistisch beeld kunnen vormen van de toekomstige werkomgeving;
  • Het aanwenden van Stepstone als extra digitaal kanaal in plaats van Jobat.

Artikel 2

De mogelijkheden tot verdere digitalisering op het vlak van de bekendmaking van vacatures in detail te bestuderen o.a. wat betreft de eraan verbonden kostprijs.

Artikel 3

Navraag te doen bij hogescholen en universiteiten naar de kostprijs verbonden aan deelname aan jobbeurzen. 

Artikel 4

Af te stemmen met de DPO betreffende de vereisten en te zetten stappen in het licht van het verkrijgen van de nodige toestemmingen van personeelsleden voor het gebruiken van foto's waarop betrokken voorkomen of het citeren van de naam van betrokken.