Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 en latere wijzigingen tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, waaronder artikel 38/1 rond aanvullende werken, leveringen en diensten;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Aalter van 12 november 2018 betreffende de aangepaste samenwerkingsovereenkomst Burgerlijke bouwkunde voor de aanleg van het 3e en 4e spoor op de lijn L50a tussen Gent en Brugge - baanvak Landegem – Aalter - op grondgebied van gemeente Aalter tussen Infrabel, NMBS en het gemeentebestuur van Aalter;
Gelet op de collegebeslissing van 30 maart 2020 betreffende het aantal beslissingen/wijzigingen in kader van het vastleggen van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF);
Gelet op de collegebeslissing van 23 november 2020 betreffende het principe voor de aanleg van een fietsbrug over de Bellemstraat langs spoorlijn L50a naar aanleiding van het project Aanleg 3de en 4de spoor;
Gelet op de collegebeslissing van 8 maart 2021 betreffende de principes van de samenwerkingsovereenkomst voor de aanleg van een fietsbrug over de Bellemstraat langs spoorlijn L50a naar aanleiding van het project Aanleg 3de en 4de spoor;
Gelet op de aanpassing van het meerjarenplan 2020/2 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad op 21 december 2020 en het voorziene krediet van 710.000 euro in 2021 voor de aanleg van een fietsbrug in de Bellemstraat (ACT-1908);
Gelet op de notificatiebrief van Infrabel van 3 januari 2019 betreffende de gunning van de werken voor de aanleg van het 3e en 4e spoor baanvak Aalter-Landegem (TR 206302) aan aannemer Van Laere voor een bedrag van 58.826.158,47 (excl. BTW);
Gelet op het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst betreffende het bouwen van een nieuwe fietsersbrug en bijhorende fietsershelling naast de spoorwegbrug (kunstwerk KW09 of 050A..070196) op de spoorlijn L50A/D – spoor A kp. 070,196 ter hoogte van de Bellemstraat te Aalter;
Gelet op de aanleg van het dubbelrichtingsfietspad in de Bellemstraat in 2018 tussen Aalter en Bellem;
Gelet op de aanleg van de fiets-o-strade langs de spoorweg binnen het project ‘Aanleg 3e en 4e spoor’;
Overwegende dat de fietspaden die aangelegd worden ten noorden van de spoorweg tussen Manewaarde en de grens met Hansbeke zijn voorgesteld als fietssnelweg in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF);
Overwegende dat het fietspad langs de spoorweg ter hoogte van de Bellemstraat volgens het vergunde ontwerp naar beneden duikt en de fietsers op het kruispunt voorrang moeten verlenen aan de Bellemstraat; dat dit kan leiden tot onveilige situaties;
Overwegende dat het omwille van de veiligheid beter een ongelijkgrondse kruising voorzien wordt ter hoogte van de Bellemstraat, zowel in het belang van het gemeentebestuur als in het belang van Infrabel; dat het gemeentebestuur daarom vragende partij is voor de bouw van een fietsbrug en initiatief nam om de nodige budgetten hiervoor vrij te maken in het meerjarenplan;
Overwegende dat voor de bouw van de fietsbrug in de Bellemstraat een samenwerking met Infrabel noodzakelijk is, omwille van de eigendomsstructuur (Infrabel is eigenaar van de grond waarop de brug komt), de impact van de bouw van een brug langs een spoor in dienst, en de technische interferentie met de huidige werken in uitvoering voor de spoordekken van het 3e en 4e spoor;
Overwegende dat Infrabel voor deze werken kan optreden als aanbestedende overheid;
Overwegende dat Infrabel voor de werken zoals omschreven in het bestek “Burgerlijke Bouwkunde voor uitbreiding bedding tussen Landegem en Aalter” de gunningsprocedure reeds heeft uitgeschreven en de opdracht heeft gegund aan en gesloten met de opdrachtaannemer, Van Laere; dat in dit bestek de bouw van 2 spoorwegdekken ten noorden en ten zuiden van de spoorweg ter hoogte van de Bellemstraat zijn opgenomen;
Overwegende dat de fietsbrug aansluit op de huidige brugdekken, waarbij gewerkt moet worden in de invloedssfeer van de fundering van de aanpalende brugdekken; dat de bouw van de fietsbrug impact heeft op de reeds gebouwde infrastructuren en op de nog uit te voeren werken; dat de aanleg van de aanpalende infrastructuur binnen de huidige aanneming nu nog kan afgestemd worden op de fietsbrug; dat de realisatie van de brug slechts kan gebeuren met buitendienststelling van het spoor waarbij de huidige aannemer kan gebruik maken van synergie door middel van reeds geplande spooronderbrekingen binnen de lopende aanneming; dat het om technische redenen niet mogelijk is om de opdracht simultaan door een andere aannemer te laten uitvoeren; dat een schorsing van de huidige aanneming zou leiden tot aanzienlijke schadevergoeding; dat een latere uitvoering van de fietsbrug bijkomende kosten zou genereren omwille van de noodzakelijke opbraak- en aanpassingswerken aan de op dat moment gebouwde infrastructuur met bijhorende stabiliteitsrisico’s, de extra spooronderbrekingen die vereist zijn, mogelijke discussies rond aansprakelijkheid en mogelijke economische schade door ongevallen ten gevolge van de onveilige kruising in afwachting van de bouw van de brug; dat de opdracht als afzonderlijke opdracht gunnen bijgevolg kan leiden tot een aanzienlijke kostenstijging voor de opdrachtgever; dat de kostprijs voor de bouw van de brug geraamd wordt op 1% van het gunningsbedrag aan de aannemer; dat de bouw van de fietsbrug bijgevolg beschouwd kan worden als aanvullende opdracht conform artikel 38/1 van het KB AUR;
Overwegende dat alle partijen van oordeel zijn dat de bijkomende fietsbrug in het algemeen belang dient geïntegreerd te worden binnen de lopende aanneming voor het bestek “Burgerlijke Bouwkunde voor uitbreiding bedding tussen Landegem en Aalter”;
Overwegende dat de samenwerkingsovereenkomst de rechten en verplichtingen van alle partijen voor, tijdens en na de uitvoering vastlegt;
Overwegende dat de overeenkomst volgende aspecten omvat: voorwerp van de overeenkomst, taakverdeling, gunning van de werken, goedkeuring van de geplande werken, toezicht op de werken en voorlopige en definitieve oplevering, ten laste neming van de kosten, betaling van de kosten, eigendom, beheer en onderhoud, aansprakelijkheid en algemene bepalingen;
Overwegende dat het gemeentebestuur van Aalter initiatiefnemer is en instaat voor volgende taken:
Overwegende dat Infrabel wordt aangeduid als aanbestedende overheid, overeenkomstig artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en instaat voor volgende taken:
Overwegende dat het gemeentebestuur van Aalter instaat voor de kosten van de aanleg van de brug en aanloophelling (geraamd op 545.000,00 euro exclusief btw), de onteigeningskost (geraamd op 15.000 euro) en een forfaitair ereloon van 25.000 euro aan Infrabel betaalt voor de taken die zij opnemen (aanbestedende overheid, aanleveren planmateriaal en aanvragen omgevingsvergunning);
Overwegende dat eventuele meerkosten ten laste van het gemeentebestuur vallen voor zover ze niet veroorzaakt worden door aanpassingen aan de aanpalende spoorinfrastructuur;
Overwegende dat de betaling door het gemeentebestuur aan Infrabel in schijven gebeurt volgens het betalingsschema opgenomen in de overeenkomst;
Overwegende dat de nieuwe fietsbrug wordt gebouwd op gronden van Infrabel en eigendom van Infrabel blijft; dat de aanloophelling wordt gebouwd op gronden te verwerven door het gemeentebestuur van Aalter en eigendom zal worden van het gemeentebestuur;
Overwegende dat het beheer, onderhoud en eventuele vernieuwing van de nieuwe fietsbrug door en op kosten van Infrabel gebeurt, met uitzondering van de wegverhardingen (aanloophellingen, fietspaden, …), openbare verlichting indien aanwezig, verzekering van de afloop van water en afwatering/riolering, politietoezicht, beplantingen of groen, kleine herstellingen (schilderwerken, graffitiverwijdering, herstellen wegsignalisatie en -markeringen, …), veegwerken en winterdienst op het fietspad, en bijhorende aanliggende wegenis, die ten laste van het gemeentebestuur vallen; dat het beheer, onderhoud en eventuele vernieuwing van de toegangshelling naar de Bellemstraat door en op kosten het gemeentebestuur van Aalter gebeurt;
Overwegende dat Infrabel de werken opneemt in de ABR-polis afgesloten voor het totale project; dat partijen instaan voor de kosten en schadevergoedingen waarvoor zij aansprakelijk zijn en die niet gedekt worden door de ABR-verzekeraar; dat het gemeentebestuur van Aalter het risico voor schadegevallen en claims door de opdrachtnemer met betrekking tot de werken aan de fietsbrug en die niet gedekt zijn door de ABR-verzekeraar op zich neemt tot een maximum van het geraamde bedrag van de werken (545.000 euro);
Overwegende dat er voldoende budget beschikbaar is onder budgetsleutel 2021/ACT-1908/0200-26/224007/GEMEENTE/CBS/IP0302_001;
Principieel goedkeuring te verlenen aan de samenwerkingsovereenkomst betreffende het bouwen van een nieuwe fietsersbrug en bijhorende fietsershelling naast de spoorwegbrug (kunstwerk KW09 of 050A..070196) op de spoorlijn L50A/D – spoor A kp. 070,196 ter hoogte van de Bellemstraat te Aalter, af te sluiten tussen Infrabel en gemeentebestuur Aalter, en dit besluit ter goedkeuring voor te leggen tijdens de volgende gemeenteraadszitting.