Terug
Gepubliceerd op 16/06/2021

2021_CBS_01834 - Collegebeslissing betreffende het instappen in de 'Prik for Life'-campagne van de Eerstelijnszone Oost-Meetjesland

College van Burgemeester en Schepenen
ma 31/05/2021 - 16:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2021_CBS_01834 - Collegebeslissing betreffende het instappen in de 'Prik for Life'-campagne van de Eerstelijnszone Oost-Meetjesland 2021_CBS_01834 - Collegebeslissing betreffende het instappen in de 'Prik for Life'-campagne van de Eerstelijnszone Oost-Meetjesland

Motivering

Motivering

Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 2021 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op de collegebeslissing van 18 januari 2021 betreffende de oprichting van een vaccinatiecentrum in het Sportpark van Aalter-centrum;

Gelet op de blauwdruk Vlaams vaccinatiecentrum van het Agentschap Zorg en Gezondheid van 10 januari 2021; 

Gelet op het operationeel draaiboek vaccinatiecentra van het Agentschap Zorg en Gezondheid van 18 januari 2021;

Overwegende dat de gehele bevolking snel en adequaat geïnformeerd moet worden over de genomen maatregelen, waaronder de vaccinatiecampagne;

Overwegende dat in juni een nieuwe, jongere doelgroep aan de beurt is in de algemene vaccinatiecampagne; dat volgens het meest recente onderzoek 'De Stemming', een onderzoek in opdracht van VRT NWS en De Standaard, blijkt dat de vaccinatiebereidheid bij de leeftijdsgroep 18-25 het laagst is (66% tegenover 93% bij 65-plussers);

Overwegende dat jongeren en jongvolwassenen aangeven dat ze de verbondenheid en het contact met elkaar het meest missen tijdens deze pandemie; dat ze ook meegeven dat de overload aan informatie en berichtgeving over de coronacrisis een tegenovergesteld effect op hen heeft, wat maakt dat ze dergelijke berichtgeving via sociale media niet meer lezen; dat de 'Prik for Life' - campagne op een ludieke manier inspeelt op het herwinnen van verbondenheid en vrijheid;

Overwegende dat de kosten van de 'Prik for Life'- campagne (ontwerpkosten, drukkosten, portkosten, verzendkosten, ontwikkeling van de bijhorende website) volledig gedragen wordt door ELZ (Eerstelijnszone) Oost- en West-Meetjesland;

Overwegende dat de 'Prik for Life' - campagne volgende doelstellingen heeft:

  • jongeren motiveren om zich te laten vaccineren;
  • onwaarheden die verspreid worden rond onvruchtbaarheid en zwangerschap gelinkt aan vaccinatie, weerleggen en de juiste informatie aanbieden;
  • door wedstrijdprijzen aan te bieden de lokale horeca en handelaars in de kijker zetten en de Aalterbon aan te prijzen;
  • een ludieke actie opzetten om aan te tonen dat de jongvolwassenen niet vergeten worden in de vaccinatiestrategie;
  • jongeren een methode aanleveren om elkaar te kunnen motiveren;

Overwegende dat de campagne uit volgende onderdelen bestaat:

  • direct mailing;
    • Er wordt een postkaart verzonden naar elke jongvolwassene in Aalter (18-25 jaar). 
      • Op die postkaart staat een campagnebeeld uitgewerkt met herkenbare typografie. Het campagnebeeld verwijst naar de vrijheid die lonkt wanneer men gevaccineerd is. Op de kaart staan enkele ludieke motivatoren om zich te laten vaccineren (op café of naar een festival gaan, terug naar de sportclub gaan, opnieuw vrienden zien ...). Op het campagnebeeld staat er een tekstballon met ruimte om een persoonlijke boodschap te voorzien. 
      • Het is de bedoeling dat de jongeren de postkaart verzenden naar een vriend/vriendin met de boodschap waarom men zich zou moeten laten vaccineren. Op de achterkant van de postkaart is er plaats voorzien om het adres van deze vriend/vriendin te schrijven. Een postzegel hoeft niet gekleefd te worden, de portkosten worden door de Eerstelijnszone betaald.
  • website;
    • Op de achterzijde van de kaart staat een QR-code die gekoppeld is aan de website ‘www.prikforlife.be’. Op deze website vindt men (in dezelfde huisstijl als de postkaart) 
      • een header met het campagnebeeld
      • uitleg over de campagne zelf
      • een aantal 'Fake news'-tegels (waarbij het 'Fake news' ontkracht wordt, met eventuele verwijzing naar een betrouwbare bron voor extra duiding)
      • de wedstrijd;
  • prijzenpot;
    • Door deel te nemen aan de wedstrijd kan men een prijs winnen die men geeft aan een vriend/vriendin naar keuze. Elke week wordt een winnaar van de wedstrijd bekend gemaakt op de algemene Facebookpagina, zodat de actie online ook verder loopt.
  • social media (Facebook en Instagram);
  • de hashtag #prikforlife.

Overwegende dat het ontwerp van de postkaart niet gewijzigd kan worden; dat de algemene stijl van de campagne opgebouwd is uit verschillende elementen (website, Facebookpagina, kleuren en typografie) met dezelfde bouwstenen en 1 centraal campagnebeeld, die elkaar kracht bijzetten; dat het gebruik van 1 campagnebeeld zorgt voor eenvormigheid doorheen de brede campagne in het Meetjesland en de deelnemende gemeenten; dat het gebruik van een ludiek beeld het gevoel en de verbeelding van de jongere doelgroep aanspreekt; dat dit een belangrijk onderdeel is van goeie storytelling;

Overwegende dat het versturen van de postkaart naar de doelgroep (18-25 jaar) vereist dat hiervoor een adressenlijst wordt getrokken uit het bevolkingspakket Cevi;

Overwegende het positief advies van de DPO-consulent op dinsdag 18 mei 2021 in verband met het vrijgeven van de adresgegevens in het belang van de volksgezondheid en de zeer kleine impact op de privacy van de betrokkenen;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

In te stappen in de campagne 'Prik for Life' van de Eerstelijnszone Oost-Meetjesland en de adressenlijst van de bijhorende doelgroep (18-25 jaar) aan te reiken voor het versturen van de postkaart naar elke jongere in Aalter.

Artikel 2

Vijf Aalterbonnen ter waarde van 25 euro beschikbaar te stellen in de prijzenpot van de campagne en eventueel andere prijzen aan te reiken in samenwerking met lokale handelaars of initiatieven.