Overwegende de vraag van de Academie voor muziek, woord en dans om een eigen Instagram account aan te maken en te beheren in functie van het delen van foto’s, afbeeldingen en om een laagdrempelige communicatie te kunnen voeren met de kinderen en jongeren van Aalter, maar ook van de filiaalgemeentes Maldegem, Beernem en Ruiselede;
Overwegende dat er momenteel een aantal bestaande Social media-kanalen centraal beheerd worden vanuit de cel Communicatie en coördinatie en dat er een aantal Social Media-kanalen gedecentraliseerd beheerd worden:
Overwegende dat bovenstaande Social Media-kanalen zich naar een specifieke doelgroep richten en een specifieke doelstelling hebben;
Overwegende dat het bestuur over een Social Media-handboek beschikt waarin alle gemeentelijke Social Media-kanalen zijn opgenomen met de richtlijnen in functie van het gebruik; dat de cellen die nu zelf hun eigen Social Media-kanalen beheren deze richtlijnen opvolgen;
Overwegende dat de content voor de Social Media-berichten (tekst + visuals) bij een eventuele centralisatie idealiter aangeleverd dienen te worden vanuit de betrokken cellen; dat de cel Communicatie en coördinatie eventueel kan instaan voor een eindredactie, het bewerken van het beeldmateriaal en het posten;
Overwegende dat de cel Communicatie en coördinatie bij een decentralisatie templates kan aanmaken in de algemene huisstijl of in de huisstijl van ArtA'A, zodat er een visuele lijn zit in de Social Media-communicatie; dat dit éénmalig ongeveer 10 u per Social Media account met zich meebrengt; dat dit uiteraard geen controle op content en beeldmateriaal omvat;
Overwegende dat hiermee de vraag rijst naar het nut van de aanmaak van een algemene gemeentelijke Instagram account als extra communicatiekanaal, aangezien een groot deel van de brede bevolking over een Instagram account beschikt, maar niet noodzakelijk de individuele cellen volgt;
Overwegende dat hiermee de vraag rijst naar het nut van de aanmaak van een algemene Whatsapp account als extra communicatiekanaal, aangezien een nog groter deel van de brede bevolking over een Whatsapp account beschikt; dat een aantal steden en gemeenten (bv. de stad Roeselare) dit kanaal al gebruiken als algemeen communicatiekanaal tijdens de kantooruren; dat dit een snel communicatiemiddel is die de burger in staat stelt live te chatten met een medewerker van het bestuur; dat de opvolging van een dergelijk snel interactief communicatiemiddel niet te onderschatten is, aangezien de meeste burgers binnen de 15 minuten een antwoord verwachten op hun vraag/vragen;
Overwegende dat voor elk Social Media-kanaal ongeveer 3 u per week (exclusief het nemen van foto's/het maken van filmpjes) dient uitgetrokken te worden qua tijdsbesteding; dat het beheer van alle bestaande Social Media-kanalen ongeveer 39 u per week in beslag neemt (excl. het nemen van foto's/het maken van filmpjes); dat het beheer van 3 extra Social Media-kanalen impliceert dat hier nog eens 9 u bovenop komen;
De bestaande Social Media-kanalen decentraal te beheren binnen de richtlijnen van het gemeentelijk Social Media-handboek.
Eén Instagram account aan te maken voor alle cellen gevestigd in ArtA'A. Voor activiteiten in de bibliotheekfilialen en voor activiteiten in de filialen van de Academie kunnen de andere gemeentelijke communicatiekanalen gebruikt worden.
Een algemene gemeentelijke Instagram account aan te maken voor het algemeen gemeentelijk nieuws en deze te laten beheren door de cel Communicatie en coördinatie.
Geen algemene gemeentelijke Whatsapp account aan te maken.