Terug
Gepubliceerd op 01/02/2021

2021_CBS_00253 - Collegebeslissing betreffende de oprichting van een vaccinatiecentrum in het Sportpark van Aalter-centrum

College van Burgemeester en Schepenen
ma 18/01/2021 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Peter Ponnet, korpschef

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem
2021_CBS_00253 - Collegebeslissing betreffende de oprichting van een vaccinatiecentrum in het Sportpark van Aalter-centrum 2021_CBS_00253 - Collegebeslissing betreffende de oprichting van een vaccinatiecentrum in het Sportpark van Aalter-centrum

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0030

Motivering

Gelet op het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 3 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 17 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 30 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 8 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel schrijven van 8 mei 2020 inzake het beheer van de openbare ruimte bij de heropening van winkels en winkelcentra waarin de richtlijnen werden meegegeven voor de winkelcentra en de winkelstraten;

Gelet op het ministerieel besluit van 15 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 20 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 30 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 5 juni 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID–19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 10 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID−19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 24 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 28 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 22 augustus 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 25 september 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 8 oktober 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 18 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 23 oktober 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 18 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 1 november 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 28 november 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 11 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 19 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 20 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 21 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 24 december 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 12 januari 2021 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; 

Gelet op het decreet van 16 december 2020 inzake de wijziging van het decreet van 21 november 2003 over het preventieve gezondheidsbeleid en van het decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van de meldingsplicht en het contactonderzoek in het kader van COVID-19; 

Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 8 januari 2021 inzake de wijziging van het decreet van 21 november 2003 over het preventieve gezondheidsbeleid en van het decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van de meldingsplicht en het contactonderzoek in het kader van COVID-19;

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 m.b.t. tot de subsidieregeling van lokale bronopsporing en contacttracing; 

Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2020 houdende de goedkeuring van  de samenwerkingsovereenkomst afgesloten met het Agentschap Zorg en Gezondheid in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie voor lokale bron-opsporing, quarantainecoaching en contacttracing; 

Gelet op de collegebeslissing van 17 augustus 2020 betreffende de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op de collegebeslissing van 24 augustus 2020 betreffende de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; 

Gelet op de collegebeslissing van 7 september 2020 betreffende aanpassing densiteitregels sportpark Aalter-centrum; 

Gelet op de collegebeslissing van 28 september 2020 betreffende de goedkeuring van de organisatie van de dag van de jeugdbeweging op vrijdag 23 oktober 2020;

Gelet op de collegebeslissing van 12 oktober 2020 betreffende de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken vanaf 9 oktober 2020; 

Gelet op de collegebeslissing van 19 oktober 2020 betreffende de aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 19 oktober 2020;

Gelet op de collegebeslissing van 26 oktober 2020 betreffende het advies van dr. Alain Van Hevele, medisch expert COVID-team Meetjesland betreffende de vraag naar drastische maatregelen; 

Gelet op de collegebeslissing van 9 november 2020 betreffende aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 1 november 2020; 

Gelet op de collegebeslissing van 7 december 2020 betreffende aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 1 december 2020;

Gelet op de collegebeslissing van 11 januari 2021 betreffende aanvullende preventieve maatregelen naar aanleiding van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 15 januari 2021; 

Gelet op het besluit van de burgemeester van 28 oktober 2020 betreffende het uitvaardigen van een aantal veiligheidsmaatregelen op het grondgebied Aalter naar aanleiding van een aantal algemene ‘Corona-maatregelen’;

Gelet op het besluit van de burgemeester van 5 november 2020 betreffende het uitvaardigen van een aantal veiligheidsmaatregelen aan het Drongengoedbos naar aanleiding van een aantal algemene ‘Corona-maatregelen’

Overwegende dat de vaccinatiecampagne tegen COVID-19  van start is gegaan; dat de focus op maximale vaccinatie op collectieve basis ligt; dat de vaccinatiestrategie in functie van de prioritaire doelgroepen bepaald is om het sterftecijfer zo snel mogelijk terug te dringen en de overmatige druk op het zorgsysteem weg te nemen; dat de prioriteiten in de doelgroepen bepaald zijn: fase 1a, woonzorgcentra, andere voorzieningen en het zorgpersoneel (lopende in de voorzieningen zelf en door de arbeidsgeneeskundige diensten), fase 1b: 65-plussers, risicopatiënten en essentiële beroepen en fase 2: brede bevolking; dat het de bedoeling is om het vaccin voor de doelgroepen vanaf fase 1b te laten toedienen in de vaccinatiecentra; 

Overwegende dat de Vlaamse overheid maximaal 120 vaccinatiecentra in Vlaanderen wenst op te richten voor het vaccineren van de algemene bevolking; dat dit op twee centra per eerstelijnszone komt; dat Aalter, Maldegem en Lievegem tot de eerstelijnszone Meetjesland West horen; dat de postcodes van de gemeenten gekoppeld worden aan een vaccinatiecentrum; dat de burger een vaccinatiecentrum toegewezen krijgt en geen vrije keuze hierin heeft; dat de gemeenten tegen 15 januari 2021 de locaties van de vaccinatiecentra moesten doorgeven; dat de gemeenten in het Meetjesland in onderling overleg gekozen hebben voor een vaccinatiecentrum in het Sportpark Aalter centrum en in Lievegem, sporthal Den Boer Zomergem; dat de gemeente Maldegem samen met Damme, Eeklo en Sint-Laureins voor een vaccinatiecentrum kiezen in Sanapolis Sijsele; dat de overige gemeenten van de eerstelijnszone Meetjesland Oost de sporthal De Wal in Ertvelde weerhouden hebben;

Overwegende dat de inrichting van een vaccinatiecentrum bij voorkeur in de sporthal in Aalter-centrum gebeurt aangezien deze locatie het best voldoet aan de voorwaarden gesteld in de blauwdruk van een vaccinatiecentrum van de Vlaamse overheid; dat het vaccinatiecentrum tegen 15 februari 2021 operationeel moet zijn; dat vanaf die datum de zorgprofessionals en het personeel werkzaam in het vaccinatiecentrum gevaccineerd moeten worden; dat er gerekend wordt op 14 dagen vooraleer er immuniteit optreedt; dat twee weken voor de start van de vaccinaties een dry-run moet kunnen gehouden worden; dat de deadline voor het inrichten van de infrastructuur 1 februari 2021 is; dat vanaf 1 maart 2021 gestart kan worden met de vaccinatie van de andere doelgroepen;

Overwegende dat de timing van de vaccinaties afhankelijk is van de toelevering van de vaccins; dat de Vlaamse overheid ervoor opteert om in elke gemeente een gelijke tred in het vaccinatieschema aan te houden; dat dit betekent dat er geen extra vaccins bekomen kunnen worden omdat een gemeente een hogere vaccinatietred aankan in het vaccinatiecentrum; dat de planning voorziet dat elk vaccinatiecentrum tegen maart 200 vaccins per dag zal ontvangen, vanaf april 250, mei 300, juni en juli 500, augustus 200; dat de sluiting gepland staat tegen 31 oktober 2021; dat het tempo van de levering van de vaccins bepalend zal zijn voor de planning in het centrum en het beschikbaar personeel; dat er gestart moet worden met 2 vaccinatielijnen, maar dat onmiddellijke opschaling naar 4 mogelijk moet zijn; dat er +/- 23.000 Aalternaren zijn die gevaccineerd moeten worden (= totale bevolkingsaantal - bewoners woonzorgcentrum - minderjarigen);

Overwegende dat er alternatieven zullen voorzien worden voor mensen die niet naar het vaccinatiecentrum kunnen komen; dat er thuisvaccinatie voorzien wordt ondersteund door het vaccinatiecentrum; dat desbetreffende personen gevaccineerd kunnen worden door hun vertrouwde zorgactor; dat er voor minder mobiele mensen kan samen gewerkt worden met taxibedrijven en de minder mobiele centrale;

Overwegende dat de bevolking vanuit een centraal systeem zal uitgenodigd worden (bv. sms); dat in die uitnodiging plaats, dag en uur van vaccinatie en een code zullen vermeld staan; dat met deze code de reservatie moet bevestigd worden in een centraal reservatiesysteem; dat datum en uur nog gewijzigd kunnen worden; dat lokale besturen ervoor kunnen kiezen om aanvullend een uitnodiging te versturen om de opkomst te verhogen en om mensen te ondersteunen bij hun reservatie; dat deze reservaties de personeelscapaciteit zullen bepalen van het vaccinatiecentrum; dat een aantal slots zullen vrijgehouden moeten worden voor wijzigingen; dat een reservelijst kan bijgehouden worden om de open plaatsen in te vullen; dat bij de 1ste vaccinatie onmiddellijk de reservatie wordt gedaan voor de 2e vaccinatie; dat deze datum afhankelijk zal zijn van het type vaccin dat toegediend wordt; 

Overwegende dat de blauwdruk van een vaccinatiecentrum bepaalt dat er 1.100 m² ruimte beschikbaar moet zijn; dat er voldoende parking en aandacht voor de minder mobiele mensen moet zijn; dat er volgende ruimtes voorzien moeten worden: wachtruimte + steward (respect hygiënische maatregelen) - voldoende info met folders, affiches en personeel, onthaal met 4 administratief medewerkers – identiteit checken en is men ingeschreven, naar medische administratie: registreren vaccin + 2e afspraak, informeren, diepgaande anamnese (er zal een formulier voorzien worden) – triage voor al dan niet vaccineren, bij twijfel zal medische expert aangesproken moeten worden, naar vaccinatieruimte (gesloten wegens privacy) – 2 ruimtes per lijn, naar wachtruimte (15 minuten wachten na prik) – opzichter aanwezig, nadien uitgang; dat een controle door de brandweer van de locatie vereist is; dat volgende aandachtspunten bekeken moeten worden:

Beschikbaarheid 

  • Grote sportieve impact als we sporthalen moeten blokkeren tot en met 31 oktober 2021. Als er inzake sport  versoepelingen komen en competitie wordt haalbaar vanaf bijvoorbeeld 1 augustus, dan wordt dat niet haalbaar als zalen geblokkeerd blijven voor vaccinatie.

  • Als zowel sporthal Lindestraat als sporthal Sportlaan gebruikt worden, dan zijn er ook geen uitwijkmogelijkheden meer voor de sporten die nu al vanuit de sporthal Flabbaert in sporthallen in Aalter-centrum worden ingepland (ook niet voor sportkampen in de krokus-, paas- en zomervakantie)

  • Sporthal Lindestraat heeft meer sportieve mogelijkheden dan sporthal Sportlaan, zeker inzake competitie en de mogelijkheden voor de basketbalsport. Daarom is het vanuit sportief oogpunt beter om sporthal Sportlaan te gebruiken voor vaccinatie.

Toegankelijkheid

  • Sporthal Sportlaan is het beste af te scheiden van de andere sportieve activiteiten in sporthal Lindestraat / judolokaal en het zwembad. Ter hoogte van het sportcafé kan je deze zone volledig afsluiten. 

  • Aan de ingang achteraan de Sportstraat is reeds een vooruitgeschoven balie aanwezig die kan worden ingericht.
  • Belangrijk aandachtspunt is de toegangsweg naar de sporthal Sportlaan. Deze verloopt momenteel via een kiezelweg vanuit de Sportlaan naar de ingang achteraan de sportstraat en beschikt niet over verlichting; het voorzien in halfverharding gebonden steenslag van deze weg is aangewezen om de toegankelijkheid te verhogen (30 – 40 euro/m²) (aanleg afhankelijk van de omgevingstemperatuur) en tijdelijke verlichting is noodzakelijk om vaccinatie ’s avond en s’ morgens vroeg tijdens het voor- en najaar mogelijk te maken;
  • Diverse mogelijke uitgangen zijn nu ingericht als nooduitgang. Deze hebben een niveauverschil ten opzichte van de openbare weg; de aanleg van een hellend vlak is noodzakelijk;
  • Meerdere circulatiemogelijkheden bij het gebruik van sporthal Sportlaan;

Logistiek

  • Goede bereikbaarheid door grote poorten en nooddeuren

  • Geen vloermatten noodzakelijk – geen risico op struikelen over de matten / sportvloer eenvoudig in onderhoud

  • Apart sanitair blok weg van sporthal Lindestraat en judolokaal

Wifi: geen volledige dekking in sporthal Sportlaan (ook niet in sporthal Lindestraat)

Parking 

  • Voldoende, maar worden wel ingenomen bij sportactiviteiten in sporthal Lindestraat / zwembad en bij voetbal en atletiek. Voordeel van sporthal Sportlaan is dat de parkings thv de achteringang minder worden gebruikt door zwemmers en bezoekers sporthal Lindestraat.

Ventilatie / verlichting

  • Ventilatie van de sporthal Sportlaan is beter dan de ventilatie in de sporthal Lindestraat

  • Natuurlijke lichtinval  

Beveiliging gebouw

  • Sportpark Aalter-centrum heeft een alarm en de aanwezigheid van een inwonende conciërge. In tegenstelling tot sporthal Lindestraat kan sporthal Sportlaan beter worden afgesloten en onder alarm worden gezet. Sporthal Lindestraat heeft verschillende ingangen waar minder toezicht op is en niet kunnen worden afgesloten (ter hoogte van judolokaal);

Overwegende dat volgende gekende grote (sport)evenementen zouden plaatsvinden in en rond sportpark Aalter-centrum:

  • 14 maart Regionale wandeldag De Lachende Wandelaars;
  • 3 april Quiz KSA
  • 1 mei schaaktornooi SK Rapid / Gymshow Sano Ritmo Gym
  • 12 – 16 mei 1.000 Kom Op Tegen Kanker (Aalter – middagstad)
  • 30 mei showteam Rope Skipping Club Aalter;
  • 8 mei en 8 augustus atletiekmeetings AC Halestra;
  • 14 mei joggingwedstrijd Aalterse Jogging;

Overwegende dat het niet is aangewezen om tijdens de openingsuren van het vaccinatiecentrum (sport)evenementen andere dan reguliere trainingen, competitiewedstijden, tornooien, schoolsport, sportstages, sportkampen en zwemactiviteiten te laten plaatsvinden in sportpark Aalter-centrum; dat de openingsuren van het vaccinatiecentrum op dit ogenblik nog niet volledig gekend zijn; dat bij opschaling 7/7 vaccinatie mogelijk kan zijn; dat organisatoren best zo spoedig mogelijk geïnformeerd worden van het al dan niet kunnen plaatsvinden van hun (sport)evenement;

Overwegende dat het niet is aangewezen om (sport)evenementen zoals wielerwedstrijden, toertochten, loopwedstrijden, e.d. in de omgeving van sportpark Aalter-centrum te laten plaatsvinden zodat de site vlot bereikbaar blijft en geen straten voor deze evenementen (tijdelijk) worden afgesloten;

Overwegende dat het is aangewezen alle parkeerplaatsen in de Sportlaan volledig voor te behouden voor bezoekers van het vaccinatiecentrum en de parking langs de Lindestraat en ter hoogte van het zwembad kan gebruikt worden voor de bezoekers van het sportpark die komen sporten/zwemmen;

Overwegende dat er in de omgeving van Sportpark Aalter-centrum 4 bushaltes aanwezig zijn

  • Belbus 77 en 185 (halte Sportpark – Lindestraat)
  • Lijnen 64 en 87 en belbus 185 (halte Stratem / halte Europalaan)
  • Belbus 185 (halte Corneliusparking)

Overwegende dat voor de inrichting en de uitbating van het vaccinatiecentrum samengewerkt kan worden met de eventsector; dat deze sector door de coronacrisis weinig opdrachten heeft; dat zij een full service kunnen aanbieden en het lokaal bestuur kunnen ontlasten; dat indien hiervoor niet gekozen wordt, er een impact zal zijn op de dagdagelijkse werkzaamheden, de huidige dienstverlening en de dienstverlening post corona en bepaalde projecten; dat er 4 onthaalmedewerkers, 3 stewards, bewaking en een coördinator permanent moeten voorzien worden; dat de lokalen dagelijks gepoetst moeten worden; dat de verschillende ondersteunende diensten zullen moeten tussenkomen bij de oprichting, afbraak en dagdagelijkse werking van het centrum;

Overwegende dat naast het project van de infrastructuur, een project vaccinatieteams en een project vaccinatiemanagement moet uitgewerkt worden; dat voor de infrastructuur het lokaal bestuur de penhoudende organisatie is; dat voor de vaccinatieteams en het programmamanagement de Zorgraad West-Meetjesland penhouder zal zijn; dat het aangewezen is dat de medische personeelsbezetting regionaal wordt aangepakt; dat voor elk van deze projecten financiering voorzien zal worden; dat aan de Zorgraden 250.000 euro voorschot betaald zal worden voor het opstarten van de 3 projecten; dat het Belfort principe wordt toegepast waardoor alle kosten zouden gedekt moeten zijn; dat voor de infrastructuur de kosten voor de ruimte, opbouw, inrichting en afbraak, ICT en personeelskost gedekt moeten zijn; dat het project vaccinatieteams volgende taken moet uitwerken: verdunnen van de vaccins, informeren en begeleiden van de burgers, achterhalen van contradicties, vaccineren en registreren in Vaccinet; dat er 20 à 25 vaccinaties per uur moeten gegeven kunnen worden afhankelijk van de te vaccineren doelgroep; dat er 8u per shift moet voorzien worden; dat het centrum 7/7 geopend kan zijn; dat het aantal prikteams bepaald zal worden volgens de nodige vaccinatielijnen en dus de beschikbare vaccins; dat het project programmamanagement zich voornamelijk zal buigen over de verbinding tussen de verschillende vaccinatiesites en het netwerk van de Zorgraad; dat zij de arts voorzien en de communicatie naar de bevolking moeten opvolgen samen met de lokale besturen; dat zij zicht zullen hebben op de vaccinatiegraad per gemeente en wijk zodat gerichte communicatie kan gevoerd worden;

Overwegende dat de Federale overheid voor het vaccin en het vaccinatiemateriaal zorgt; dat de Vlaamse overheid voor 3 medische koelkasten (1 voor voorraad, 1 voor dagelijkse werking en 1 voor ontdooien) en 3 medische koelboxen (voor transport van vaccins bij vaccinatie op verplaatsing) zorgt; dat de Vlaamse overheid ook het beschermingsmateriaal, het bijhorend materiaal voor de vaccinatie (pleisters, watjes,…) en de medische afvalcontainers + afvalophaling voorziet; dat het lokaal bestuur thermometers, computers en eID-lezers moet voorzien; dat er een operationeel draaiboek in opmaak is; dat er een vrijstelling is voor de wetgeving overheidsopdrachten gezien de dwingende noodzaak;

Overwegende dat een coördinator moet aangeduid worden voor het vaccinatiecentrum in Aalter en dat in samenwerking met de Zorgraad een programmamanager en een HR coördinator moeten aangeduid worden zodat de bestaffing van het vaccinatiecentrum in kaart kan gebracht worden; dat een gemeentelijk projectteam voor de infrastructuur moet opgericht worden zodat tegen 1 februari 2021 het vaccinatiecentrum klaar staat;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor en voert de besluiten van de gemeenteraad uit</p>

Beleidsdoelstellingen

SD012025 AALTER EEN M'8'IGE MIX (wonen).
Aalter neemt preventieve maatregelen om de veiligheid te waarborgen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Een vaccinatiecentrum in het Sportpark Aalter-centrum (sporthal Sportstraat) in te richten vanaf 1 februari 2021 met maximum 4 vaccinatielijnen.

Artikel 2

De oprichting en uitbating van het vaccinatiecentrum in eigen beheer te houden.

Artikel 3

Vanuit het college eerst een brief te sturen naar de centrale overheden om uitsluitsel te krijgen over het aantal en de beschikbaarheid van de vaccins vooraleer het vaccinatiecentrum effectief uit te rollen.

Artikel 4

Een projectteam infrastructuur samen te stellen:

- de heer Pieter De Crem, burgemeester en projecteigenaar

- mevrouw Ineke Poelman, coördinator en projectleider

- cel communicatie

- de heer Jan Van der Haeghen, cel Risicobeheer

- de heer Peter Ponnet, lokale politie

- cel ICT

- cel eerste lijn

- mevrouw Sofie Careel, cel middelenbeheer

- de heer Jordi Cooman, cel Sport

- cel personeel

- cel evenementen

- cel individuele hulpverlening

- brandweer

- cel gebouwen

Artikel 5

De aankopen en huur van de nodige materialen voor de inrichting van het vaccinatiecentrum in kaart te brengen en voor te leggen aan het college in een volgende zitting.

Artikel 6

Het project vaccinatieteams en het project vaccinatiemanagement in samenwerking met de Zorgraad West-Meetjesland uit te werken.

Artikel 7

De medisch geschoolde vrijwilligers door te geven aan het projectteam vaccinatieteams.

Artikel 8

Niet-medisch geschoolde vrijwilligers in te schakelen als steward en voor het onthaal van het vaccinatiecentrum.

Artikel 9

De eigen personeelsinzet in kaart te brengen en voor te leggen aan het college in een volgende zitting.

Artikel 10

De toegangsweg in kiezelstenen vanuit de Sportlaan naar de ingang achteraan sportpark Aalter-centrum duurzaam te verharden met halfverharding steenslag (van zodra de omgevingstemperatuur dit mogelijk maakt). De toegangsweg vanuit de Sportlaan naar de ingang achteraan sportpark Aalter-centrum te voorzien van (tijdelijke) verlichting. Noodzakelijke aanpassingen te laten doen aan plaatsen die eerder sporadisch gebruikt worden (nooduitgangen,…) en tijdens deze vaccinatieperiode een permanente circulatie hebben.

Artikel 11

Tijdens de duur van het gebruik van het vaccinatiecentrum alle (sport)evenementen te verbieden met uitzondering van reguliere trainingen, competitiewedstijden, tornooien, schoolsport, sportstages, sportkampen en zwemactiviteiten in sportpark Aalter-centrum. Tijdens de duur van het gebruik van het vaccinatiecentrum alle wielerwedstrijden, toertochten, loopwedstrijden, ed te verbieden in de omgeving van sportpark Aalter-centrum zodat de site vlot bereikbaar blijft en geen straten voor deze evenementen (tijdelijk) worden afgesloten. Alle parkeerplaatsen in de Sportlaan voor te behouden voor bezoekers van het vaccinatiecentrum en de parking langs de Lindestraat en ter hoogte van het zwembad in gebruik te laten nemen door de bezoekers van het sportpark die komen sporten/zwemmen.