Terug
Gepubliceerd op 10/02/2021

2021_CBS_00106 - Collegebeslissing betreffende het principe rond het voorstel van De Lijn omtrent haltes, doorstroming, toegankelijkheid, vervoer op maat en mobipunten voor het nieuw openbaar vervoerplan

College van Burgemeester en Schepenen
ma 25/01/2021 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur; Peter Ponnet, korpschef

Afwezig

Ineke Poelman, Directeur Sociale & Juridische zorg

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2021_CBS_00106 - Collegebeslissing betreffende het principe rond het voorstel van De Lijn omtrent haltes, doorstroming, toegankelijkheid, vervoer op maat en mobipunten voor het nieuw openbaar vervoerplan 2021_CBS_00106 - Collegebeslissing betreffende het principe rond het voorstel van De Lijn omtrent haltes, doorstroming, toegankelijkheid, vervoer op maat en mobipunten voor het nieuw openbaar vervoerplan

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0031

Motivering

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 september 2020 betreffende de kennisname van het Openbaar Vervoerplan 2021 van Vervoerregio Gent;

Gelet op de collegebeslissing van 28 september 2020 betreffende het principe rond het voorstel van De Lijn omtrent haltes, doorstroming en toegankelijkheid voor het nieuw openbaar vervoerplan;

Gelet op de politieke vervoerregioraad van 11 december 2020 waarbij het Openbaar Vervoerplan op korte termijn definitief werd vastgesteld;

Gelet op het bilateraal overleg van 26 juni 2020 betreffende de haltes, doorstroming en toegankelijkheid van het nieuwe openbaar vervoersnet;

Gelet op het bilateraal overleg van 21 januari 2021 betreffende vervoer op maat en mobipunten in Aalter;

Gelet op de gegevens van het belbusgebruik per halte (zie bijlage);

Gelet op het plan van aanpak:

  • Stap 1
    Tijdens het eerste bilaterale overleg omtrent doorstroming, haltes en toegankelijkheid wordt een voorstel door De Lijn aangebracht omtrent doorstromingsmaatregelen en wordt een advies geformuleerd voor het behouden, samenvoegen, afschaffen of voorzien van een halte.
  • Stap 2
    Het gemeentebestuur bestudeert het voorstel van De Lijn en formuleert – indien van toepassing – argumenten om het voorstel van De Lijn te volgen of te wijzigen. De doelstelling is om in onderling overleg tot een consensus te komen waarbij zowel het gemeentebestuur als De Lijn haar belangen zo maximaal mogelijk behartigd ziet. Indien bijkomend overleg wenselijk is om te komen tot een consensus, kan dit uiteraard voorafgaand aan de bespreking door het gemeentebestuur voorzien worden.
  • Stap 3
    Eenmaal een consensus bereikt, wordt in samenwerking met de wegbeheerders een concreet plan van aanpak uitgewerkt m.b.t. doorstroming, haltes en toegankelijkheid. Voor de halte-oefening zal onder meer per halte worden opgelijst welke ingrepen in de praktijk wenselijk zijn (welke halte-infrastructuur en -accommodatie, wie verantwoordelijk is, wat is de gewenste timing, welke toegankelijkheidsmaatregelen,…). Er wordt een prioriteit toegekend aan de verschillende wenselijke ingrepen m.b.t. doorstroming, waarbij rekening zal worden gehouden met de belangrijkheid van de as (KN/AN) en welke maatregelen als quickwin (realisatie tegen invoering Basisbereikbaarheid) of op langere termijn kan worden gerealiseerd;

Gelet op het onderzoek rond 'doorstroming' en de 'halte-oefening' van De Lijn;

Gelet op de verdere vaststellingen/adviezen na analyse van recente data;

Gelet op het voorstel van De Lijn voor het selecteren van haltes voor vervoer op maat, zijnde haltes van reguliere lijnen, bestaande belbushaltes en 2 nieuwe voorstellen van haltes voor vervoer op maat (zie kaarten in bijlage);

Gelet op de gegevens van het belbusgebruik (zie bijlage);

Overwegende dat vanaf 1 januari 2022 het systeem 'belbus' niet meer zal bestaan, maar een systeem van 'vervoer op maat' wordt uitgewerkt;

Overwegende dat volgende zaken worden gevraagd:

  • beslissing naar aanleiding van de 'doorstroming' en de 'halte-oefening' van De Lijn
  • feedback geven op het voorstel van De Lijn met betrekking tot het selecteren van haltes van reguliere lijnen voor vervoer op maat, bestaande belbushaltes voor vervoer op maat en 2 nieuwe voorstellen van haltes voor vervoer op maat
  • per mobipunt dient een exacte locatie bepaald te worden en een inventarisatiefiche (zie bijlage) ingevuld te worden;

Overwegende dat na het onderzoek rond de 'doorstroming' en de 'halte-oefening' van De Lijn, nieuwe tellingen werden uitgevoerd van 1 september 2020 tot en met 31 oktober 2020 gezien na het vorige onderzoek werd aangegeven dat de onderzoeksresultaten betreffende de haltes ter hoogte van Aalter Kerkem een vertekend beeld gaven omwille van de werken aan het op- en afrittencomplex;

Overwegende dat de nieuwe telgegevens nog steeds niet volledig of correct zijn gezien de lopende corona-maatregelen;

Overwegende dat door De Lijn, na analyse, volgend voorstel wordt gedaan:

  • Halte Aalter Scholen is zowel in spits- als daluren veruit de meest gebruikte. --> Voorstel De Lijn: halte Aalter Scholen prioritair behouden
  • Haltes Aalter Markt/Boomgaard liggen dicht nabij halte ‘Aalter Scholen’ en worden vele malen minder gebruikt. De tussenafstand naar Aalter Veilige Have is verhoudingsgewijs dan weer erg groot. --> Voorstel De Lijn: halte verschuiven in zuidelijke richting nabij kruising met Bellemstraat?
  • Halte Aalter Veilige Have kent matig gebruik dat weliswaar dubbel zo hoog is als de nabijgelegen halte Aalter Kerkem. --> Voorstel De Lijn: halte behouden.
  • Halte Aalter Kerkem wordt zwak gebruikt. --> Voorstel De Lijn: halte supprimeren;

Overwegende dat aan de gemeentes de vraag gesteld wordt feedback te geven op het voorstel van De Lijn met betrekking tot het selecteren van haltes van reguliere lijnen voor vervoer op maat, bestaande belbushaltes voor vervoer op maat en 2 nieuwe voorstellen van haltes voor vervoer op maat; dat het voorstel dat gedaan wordt duidelijk is en rekening houdt met het gebruik ervan; 

Overwegende dat verder vanuit de vervoerregioraad wordt gevraagd de concrete inplanting van de 3 mobipunten in Aalter, zijnde aan het station van Sint-Maria-Aalter (lokaal mobipunt), het station van Aalter-centrum (interregionaal mobipunt) en aan het station van Bellem (lokaal mobipunt) te bepalen;

Overwegende dat hiervoor per mobipunt een inventarisatiefiche dient ingevuld te worden (zie bijlage);

Overwegende dat in kader van de vernieuwing van de drie stations in Aalter, ook ruimte kan worden voorzien/vrijgemaakt voor de deelfietsen, zoals opgenomen in het Openbaar Vervoerplan (korte termijn), zijnde 10 deelfietsen in Sint-Maria-Aalter, 10 deelfietsen in Bellem en 7 deelfietsen + 5 elektrische deelfietsen in Aalter-Centrum;

Overwegende dat wordt voorgesteld ruimte vrij te maken in Bellem en Sint-Maria-Aalter waar ruimte voorzien werd/wordt voor fietsenstallingen; dat aan het station in  Aalter-centrum dit kan worden meegenomen met de vernieuwing van de Spoorweglaan, dat ten zuiden van de sporen (kant centrum) ruimte kan vrijgemaakt worden om deze deelfietsen te installeren;

Overwegende dat iedere gemeente tegen uiterlijk vrijdag 29 januari 2021 zijn feedback op het eerste voorstel van de VOM-haltekaart dient te geven, alsook de inventarisatiefiches per mobipunt dienen te bezorgen;

Overwegende dat bijkomend door De Lijn aangegeven wordt dat in de Geuzestraat nabij het kruispunt met de Lijsterhoekstraat een aanvraag werd gedaan om een bijkomende belbushalte (vanaf 2022 vervoer op maat-halte) te creëren;

Overwegende dat deze halte een bediening voor een 15-tal omliggende wooneenheden betekent, maar ook kan gebruikt worden voor bewoners van mensen woonachtig in het noorden van Knesselare;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Principieel akkoord te gaan met het voorstel van De Lijn om:

  • halte 'Aalter Scholen' als prioritair te behouden
  • halte 'Aalter Markt/Boomgaard' te verschuiven richting het zuiden nabij de Bellemstraat
  • halte 'Aalter Veilige Have' te behouden
  • halte 'Aalter Kerkem' te supprimeren.

Artikel 2

Het voorstel van De Lijn betreffende de geselecteerde haltes voor vervoer op maat, zijnde haltes van reguliere lijnen, bestaande belbushaltes en 2 nieuwe haltes voor vervoer op maat, goed te keuren.

Artikel 3

Akkoord te gaan om een bijkomende halte te voorzien voor vervoer op maat in de Geuzestraat nabij het kruispunt met de Lijsterhoekstraat.

Artikel 4

De mobipunten van deelfietsen in Sint-Maria-Aalter en Bellem te voorzien waar reeds fietsenstallingen werden/worden gepland, de deelfietsen in Aalter-centrum te voorzien aan de zuidzijde van de sporen, zijnde de kant van het centrum. De projectfiches betreffende deze 3 mobipunten rond deelfietsen op deze manier te vervolledigen en in te sturen voor 29 januari 2021.