Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 28 september 2020 betreffende de organisatie van een zitdag in het kader van de SWITCH-campagne;
Gelet op de vraag van de Energiesnoeiers, gegeven op maandag 4 januari 2021;
Overwegende dat de Energiesnoeiers vragen om tijdens de Switch-campagne een pop-up loket te organiseren; dat bezoekers er kunnen langsgaan met alle vragen over energiecontracten en -facturen;
Overwegende dat de strategische doelstelling 5 stelt dat Aalter sociaal is en denkt aan het welzijn van iedereen en dat de operationele doelstelling 1 stelt dat Aalter toegankelijk is voor elke doelgroep (Gelijke kansen);
Overwegende dat de VREG jaar na jaar aantoont dat kwetsbare gezinnen zelden of nooit wisselen van energieleverancier; dat heel wat van die gezinnen dus een slapend of duur energiecontract hebben; dat zij nochtans het meeste baat hebben bij zo’n overstap; dat de besparingen al snel oplopen tot honderden euro’s per jaar;
Overwegende dat vooral gezinnen met een laag inkomen, 65-plussers, langdurig werkzoekenden, gezinnen in een moeilijke woonsituatie, huurders, … geen actieve ‘switchers’ zijn; dat velen zelfs nog nooit van leverancier veranderd zijn;
Overwegende dat de Energiesnoeiers gedurende een (halve) dag naar keuze een stand inrichten, bijvoorbeeld aan de onthaalbalie, aan het loket, in een wachtkamer, … of tijdens een evenement of activiteit; dat zij daar de bezoekers zullen adviseren en begeleiden bij de overstap van energieleverancier;
Overwegende dat er een plek met internetverbinding moet voorzien worden; dat er promotiemateriaal (affiches, flyers, modelartikel voor in de nieuwsbrief, …) geleverd kunnen worden om de actie bekend te maken aan de doelgroep;
Overwegende dat de Energiesnoeiers 2 personen voorzien voor de zitdag; dat er 15 minuten per bezoeker wordt gerekend; dat er zal gewerkt worden met inschrijvingen via het gemeentelijk E-loket; dat deze personen kunnen plaatsnemen in ontvangstruimte Signaal en een ontvangstruimte van het OCMW;
Overwegende dat in het kader van de Switch-campagne een zitdag was gepland op dinsdag 24 november 2020 en een optie op dinsdag 1 december 2020 als bijkomende zitdag; dat er tijdens de voedselbedeling op donderdag 19 november 2020 ook een Switch-campagne werd gepland in vzw De Toevlucht;
Overwegende dat omwille van Covid-19 de zitdagen in 2020 zijn geannuleerd; dat daarom voorgesteld wordt een zitdag te organiseren in het voorjaar op dinsdag 23 maart 2021, en een optie op dinsdag 30 maart 2021;
Overwegende dat voldoende communicatie over deze zitdag moet worden gevoerd, zijnde via TotAalter, de website en gericht aan senioren en het OCMW-cliënteel;
Overwegende dat er geen budget moet worden voorzien;
Een zitdag in het kader van de Switch-campagne te laten doorgaan op dinsdag 23 maart 2021 van 16.00 u tot 19.00 u in het gemeentehuis en een optie te nemen voor een tweede zitdag op dinsdag 30 maart 2021, mits er geen beperkende coronamaatregelen gelden die dit verbieden.