Terug
Gepubliceerd op 09/03/2021

2021_CBS_00698 - Collegebeslissing betreffende het verplaatsen van het kabelnet voor het rioleringsproject in de Knesselaarsestraat op verzoek van Telenet

College van Burgemeester en Schepenen
ma 22/02/2021 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Herlinde Trenson; Kristof De Blaere, schepen

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2021_CBS_00698 - Collegebeslissing betreffende het verplaatsen van het kabelnet voor het rioleringsproject in de Knesselaarsestraat op verzoek van Telenet 2021_CBS_00698 - Collegebeslissing betreffende het verplaatsen van het kabelnet voor het rioleringsproject in de Knesselaarsestraat op verzoek van Telenet

Motivering

Motivering

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Aalter van 7 maart 2016 waarbij naast de samenwerkingsovereenkomst voor het gezamenlijk uitvoeren van het bovengemeentelijk en gemeentelijk project GIP 0209047/22.249 Rioleringsproject Sint-Maria-Aalter – AP0204-018 ook de dienstverleningsovereenkomst tussen Aquafin nv en de gemeente Aalter voor projectmanagement, opmaak bestek elektromechanica en grondinnemingen werd goedgekeurd;

Gelet op de collegebeslissing van 18 januari 2021 betreffende het verplaatsen van de kabelnetten voor het rioleringsproject in de Vaartlaan en Knesselaarsestraat op verzoek van Fluvius;

Gelet op de verslagen van de coördinatievergaderingen met de nutsmaatschappijen, Aquafin, Infrabel en het gemeentebestuur van 7 februari 2018, 4 juni 2019, 7 januari 2020 en 7 oktober 2020 en volgende betreffende het rioleringsproject Sint-Maria-Aalter – AP0204-018;

Gelet op de aanvraag van 5 februari 2021 van Telenet voor het verplaatsen van het kabelnet voor het rioleringsproject in de Knesselaarsestraat;

Gelet op het ontwerpplan nr. 25002095 met aanduiding van de plaats van de werken;

Overwegende dat het kabelnet in synergie wordt aangelegd met de andere nutsmaatschappijen; dat het kabelnet over 1.294 meter worden verplaatst voor het rioleringsproject in de Knesselaarsestraat; dat deels van de verplaatsing kan worden uitgevoerd vóór de rioleringswerken (grondwerk 0200 op plan) en deels na opbraak oude riolering (grondwerk 0201 op plan); dat het werfverkeer en plaatselijk verkeer in de Knesselaarsestraat niet belemmerd mag worden door deze werken;

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0031

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan de aanvraag en het ontwerpplan nr. 25002095 van Telenet, Antoon Catriestraat 18 in Drongen voor het verplaatsen van het kabelnet voor het rioleringsproject in de Knesselaarsestraat, mits er rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:

  • de afspraken vastgelegd in de verslagen van de coördinatievergadering met de nutsmaatschappijen, Aquafin, Infrabel en het gemeentebestuur van 7 oktober 2020 en volgende betreffende het Rioleringsproject Sint-Maria-Aalter – AP0204-018 dienen strikt te worden opgevolgd.
  • het werfverkeer en plaatselijk verkeer in de Knesselaarsestraat mag niet belemmerd worden.
  • voor de wegdwarsingen dient er indien mogelijk gebruik gemaakt worden van bestaande kokers of geboord te worden.
  • het bekomen van de wegvergunning voor deze werken dient tijdig aangevraagd te worden via www.aalter.be/inname.
  • er dient contact opgenomen te worden met de politie omtrent eventuele wegomleidingen.
  • de aanpalende bewoners en bedrijven dienen minimum 3 werkdagen op voorhand per brief op de hoogte gebracht te worden van de totaliteit van de ondergrondse én bovengrondse werken, de fasering en elke wijziging in de planning. Dit zowel voor de werken in eigen beheer als voor de werken die uitbesteed worden en in opdracht worden uitgevoerd door aannemers. De hinder dient tot een minimum te worden beperkt.
  • het gemeentebestuur wenst een kopie te ontvangen van de brief die gericht wordt aan de bewoners en bedrijven.
  • voor aanvang van de werken dient een plaatsbeschrijving in 3 exemplaren bezorgd te worden aan het gemeentebestuur, die door middel van een fotoreportage een globaal beeld geeft van de huidige toestand van het openbaar domein.
  • alle werken worden uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van het standaardbestek 250 versie 4.1.
  • de verhardingen in de Knesselaarsestraat na opbraak dienen te worden hersteld in hun oorspronkelijke staat. 
  • voor opritten in kws-verharding gelden meer bepaald volgende richtlijnen:
  • de verharding wordt rechtlijnig ingesneden op volle dikte door middel van een zaagsnede; de te vervangen zone is steeds rechthoekig en loopt loodrecht op of evenwijdig met de as van de weg.
  • op- en afbraakmaterialen die niet ter plaatse gebruikt kunnen worden, worden eigendom van de aannemer en onmiddellijk afgevoerd van de werfzone.
  • bitumineuze verhardingen met teer als bindmiddel worden afzonderlijk opgebroken en selectief afgevoerd.
  • aanvullingen, onderfundering en fundering worden aangebracht conform SB 250 rekening houdend met de minimale draagkracht. Op eenvoudig verzoek dienen de resultaten van de proeven voorgelegd te worden aan het gemeentebestuur.
  • een goede aansluiting met de bestaande asfaltverharding van de oprit en de rijweg door middel van voegband is noodzakelijk.
  • bij het aanbrengen van kws-verhardingen wordt rekening gehouden met de minimale temperatuur van de lucht zoals bepaald in het standaardbestek.
  • aanleg van leidingen in open sleuf is toegestaan ter hoogte van bermen, opritten en in voetpaden mits er voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
  • aanvullingen boven leidingen in open sleuf aangelegd dienen goed te worden gedicht.
  • de opgebroken opritten en voetpaden in kleinschalige verharding dienen oordeelkundig te worden hersteld, met minimale dikte van fundering in mager beton van 20 cm en een legbed van 3 cm zandcement. Gebroken of beschadigde klinkers of betontegels worden vervangen door identieke of gelijkwaardige exemplaren. Het bestaand legverband wordt gevolgd. De klinkers en betontegels dienen meermaals te worden ingezand. Kasseien worden met voegmortel of split terug ingevoegd.
  • bermen in steenslagverharding worden met de nodige steenslag heraangelegd, aarden bermen worden terug ingezaaid.
  • resultaten van de genomen slagsonde langs de sleuven in berm, voetpadzone en opritten dienen op vraag van het gemeentebestuur ter beschikking te worden gesteld.
  • schade aan de openbare riolering (inclusief huisaansluitingen en kolkaansluitingen) ten gevolge van graafwerken wordt onmiddellijk gemeld aan het gemeentebestuur en oordeelkundig hersteld, waarvan het bewijs geleverd wordt door fotomateriaal.
  • de nieuwe leidingen worden aangelegd binnen het door het studiebureau ingetekende traject
  • in geval van werken ter hoogte van beplanting gelden volgende voorwaarden:
  • beschadiging aan beplanting dient zoveel mogelijk te worden voorkomen door middel van onderboring.
  • de te verwijderen beplanting dient vervangen te worden door nieuwe beplanting van dezelfde soort en maat ofwel dient de beplanting gedurende de duur van de werken (maximaal 1 week) te worden ingekuild en zo snel mogelijk opnieuw te worden aangeplant (bij droogte dient aan de beplanting regelmatig water te worden gegeven).
  • na de uitvoering van de werken dient het openbaar domein volgens de regels van de kunst in goede staat te worden hersteld.
  • het gemeentebestuur wordt in kennis gesteld van de einddatum van de werken zodat een nacontrole kan uitgevoerd worden in aanwezigheid van de opdrachtgever en uitvoerder.