Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 8 juli 2016 houdende subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 13 mei 2019 betreffende de hernieuwing van de intergemeentelijke samenwerking met Wooncentrum Meetjesland voor een periode van 2020 tot en met 2025;
Gelet op de vraag van Woonwijzer Meetjesland, gegeven op 8 februari 2021;
Overwegende dat Woonwijzer Meetjesland vraagt een meldpunt antidiscriminatie te installeren;
Overwegende dat het fysiek installeren van dergelijk meldpunt onderdeel uitmaakt van één van de verplichte opdrachten uit het subsidiedossier; dat vanuit het richtlijnenkader 'activiteiten besluit lokaal woonbeleid' van 16 november 2018 het volgende als 3e beleidsprioriteit werd opgenomen: de gemeente informeert, adviseert en begeleidt inwoners met vragen over wonen; dat in dit kader elke gemeente in een IGS-project verplicht wordt om een meldpunt te installeren voor problematische situaties op vlak van wonen, waar minstens meldingen van discriminatie op de private huurmarkt kunnen worden gedaan;
Overwegende dat uiterlijk in januari 2021 een fysiek meldpunt dient actief te zijn; dat dit wordt opgenomen in de 'wooninfopunten' van Woonwijzer Meetjesland en door andere eerstelijnswerkers in de gemeente; dat dit meldpunt zal worden verankerd in de huidige wekelijkse zitdagen van Woonwijzer Meetjesland ;
Overwegende dat Woonwijzer Meetjesland in december 2020 een digitale infosessie voor eerstelijnswerkers heeft georganiseerd om hen op de hoogte te brengen van de nodige stappen die bij dergelijke melding dienen te worden ondernomen;
Overwegende dat gemeenten als Oostkamp, Beernem, Torhout en Damme een meldpunt antidiscriminatie hebben geïnstalleerd via de Woonwinkel; dat de werking van het meldpunt verankerd zit in de wekelijkse zitmomenten; dat zij als doorgeefluik fungeren naar Unia toe; dat Unia twee maal per jaar rapporteert naar de verschillende gemeenten; dat Unia de verschillende gemeenten zal vergelijken en feedback of suggesties zal geven naar het lokaal bestuur toe;
Overwegende dat het meldpunt gecommuniceerd kan worden via de gemeentelijke kanalen zoals TotAalter, Facebook en de website, alsook via affiches en postkaarten die bij de eerstelijnsdiensten en onthaal ter beschikking zullen zijn;
Overwegende dat er geen budget noodzakelijk is;
Een meldpunt antidiscriminatie te installeren voor problematische situaties op vlak van wonen, waar minstens meldingen van discriminatie op de private huurmarkt kunnen worden gedaan.