Terug
Gepubliceerd op 09/03/2021

2021_CBS_00517 - Collegebeslissing betreffende het uitbreiden van het kabelnet voor een verkaveling in de Sint-Jozefstraat op verzoek van Telenet

College van Burgemeester en Schepenen
ma 22/02/2021 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Herlinde Trenson; Kristof De Blaere, schepen

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2021_CBS_00517 - Collegebeslissing betreffende het uitbreiden van het kabelnet voor een verkaveling in de Sint-Jozefstraat op verzoek van Telenet 2021_CBS_00517 - Collegebeslissing betreffende het uitbreiden van het kabelnet voor een verkaveling in de Sint-Jozefstraat op verzoek van Telenet

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0031

Motivering

Gelet op de aanvraag van 27 januari 2021 van Telenet voor het uitbreiden van het kabelnet voor een verkaveling in de Sint-Jozefstraat;

Gelet op het ontwerpplan nr. 25018841 met aanduiding van de plaats van de werken;

Overwegende dat het meeste werk wordt uitgevoerd op privédomein (nieuwe straten in de verkaveling) met uitzondering van de uitbreiding van het ondergronds kabelnet in de Sint-Jozefstraat en Brouwerijstraat; dat voor het dwarsen van de Sint-Jozefstraat, Brouwerijstraat en Bierweg onderboringen worden uitgevoerd;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Goedkeuring te verlenen aan de aanvraag en het ontwerpplan nr. 25018841 van Telenet, Antoon Catriestraat 18 in Drongen voor het uitbreiden van het kabelnet voor een verkaveling in de Sint-Jozefstraat, mits er rekening gehouden wordt met de volgende voorwaarden:

  • de werken dienen in synergie te worden uitgevoerd met de andere nutsmaatschappijen.
  • de wegvergunning voor deze werken dient tijdig te worden aangevraagd via www.aalter.be/inname.
  • er dient contact opgenomen te worden met de politie omtrent advies bij eventuele wegomleidingen.
  • de aanpalende bewoners en bedrijven dienen minimum 3 werkdagen op voorhand per brief op de hoogte gebracht te worden van de totaliteit van de ondergrondse én bovengrondse werken, de fasering en elke wijziging in de planning, dit zowel voor de werken in eigen beheer als voor de werken die uitbesteed worden en in opdracht worden uitgevoerd door aannemers; de hinder dient tot een minimum te worden beperkt.
  • het lokaal bestuur wenst een digitale kopie te ontvangen van de brief die gericht wordt aan de bewoners en bedrijven.
  • voor aanvang van de werken dient een plaatsbeschrijving digitaal bezorgd te worden aan het lokaal bestuur, die door middel van een fotoreportage een globaal beeld geeft van de huidige toestand van het openbaar domein.
  • alle werken worden uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van het standaardbestek 250 versie 4.1.
  • de leidingen worden in de zijberm of ter hoogte van het voetpad aangelegd. De rijweg en het fietspad worden maximaal gevrijwaard en kunnen onder geen beding worden opgebroken; het aanleggen van de nieuwe leidingen onder de rijbaan en het fietspad gebeurt door middel van handboringen of gestuurde boringen.
  • indien het technisch niet mogelijk is om het fietspad te vrijwaren is men verplicht contact op te nemen met het lokaal bestuur. 
  • aanleg van het kabelnet in open sleuf is toegestaan ter hoogte van bermen en voetpaden mits er voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
  • aanvullingen boven de kabels die werden aangelegd in open sleuf dienen goed te worden verdicht, deze verdichting is conform het standaardbestek.
  • de opgebroken opritten en voetpaden in kleinschalige verharding dienen oordeelkundig te worden hersteld, met minimale dikte van fundering in mager beton van 20 cm en een legbed van 3 cm zandcement. Gebroken of beschadigde klinkers of betontegels worden vervangen door identieke of gelijkwaardige exemplaren (nieuwe exemplaren vooraf ter goedkeuring voorleggen). Het bestaand legverband wordt gevolgd. De klinkers en betontegels dienen meermaals te worden ingezand. Kasseien worden met voegmortel of split terug ingevoegd.
  • bermen in steenslagverharding worden met de nodige steenslag heraangelegd, aarden bermen worden terug ingezaaid met gras.
  • om de verdichting van de sleuven te staven worden de nodige proeven uitgevoerd in bijzijn van de leidend ambtenaar van het lokaal bestuur; de resultaten van deze proeven moeten voldoen aan de vereisten in het standaardbestek.
  • de nieuwe kabels worden aangelegd op minimum 30 cm afstand van de bestaande hoofdriolering en ingebuisde grachten; ze kruisen op minimum 20 cm afstand de bestaande huisaansluitingen op het rioleringsstelsel; schade aan de openbare riolering (inclusief huisaansluitingen en kolkaansluitingen) ten gevolge van graafwerken wordt onmiddellijk gemeld aan het lokaal bestuur en oordeelkundig hersteld, waarvan het bewijs geleverd wordt door fotomateriaal.
  • in geval van werken ter hoogte van beplanting gelden volgende voorwaarden:
  • beschadiging aan beplanting dient zoveel mogelijk te worden voorkomen door middel van onderboring.
  • de te verwijderen beplanting dient vervangen te worden door nieuwe beplanting van dezelfde soort en maat ofwel dient de beplanting gedurende de duur van de werken (maximaal 1 week) te worden ingekuild en zo snel mogelijk opnieuw te worden aangeplant (bij droogte dient aan de beplanting regelmatig water te worden gegeven).
  • het is verboden materialen ‘allerlei’ te stockeren in beplantingsvakken.
  • na de uitvoering van de werken dient het openbaar domein volgens de regels van de kunst in goede staat te worden hersteld.
  • het lokaal bestuur wordt in kennis gesteld van de einddatum van de werken zodat een nacontrole kan uitgevoerd worden in aanwezigheid van de opdrachtgever en uitvoerder.
  • digitale informatie kan worden aangeleverd via wegen@aalter.be, alsook contactopname met de leidend ambtenaar van het lokaal bestuur.