Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van prefusiebestuur Aalter van 12 november 2018 betreffende de bekrachtiging van het principe en de gunning van de herstellingswerken aan het fietspad in de Moerstraat;
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 15 maart 2010 waarbij werd beslist om een bevraging te organiseren aan de betrokken inwoners in de Moerstraat met betrekking tot het al dan niet vellen van de bomenrij, staande in de wegberm gelegen tussen het voetpad en de woningen;
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 7 juni 2010 betreffende het vellen van bomen die zich in de wegberm tussen private eigendom en het voetpad bevinden ter hoogte van de Moerstraat;
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 26 september 2016 betreffende het uitvoeren van een onderzoek naar de bomen (platanen) in de Moerstraat;
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 24 april 2017 betreffende de principiële goedkeuring tot het gewenste eindbeeld van de Moerstraat in functie van het herstel van het fietspad;
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 31 juli 2017 betreffende de goedkeuring voor het plaatsen van twee tijdelijke verkeersborden A51 met onderbord ‘fietspad in slechte staat’ in de Moerstraat;
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 17 september 2018 betreffende de bekrachtiging van het besluit van 13 september 2018 van de burgemeester wnd. in verband met de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de Moerstraat voor het uitvoeren van affreeswerken aan het fietspad door de firma RTS in opdracht van het gemeentebestuur Aalter;
Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 1 oktober 2018 betreffende het herstel van het fietspad in de Moerstraat en de goedkeuring van de gunning van de opdracht ‘bijkomende oppervlaktebehandeling fietspad Moerstraat’;
Gelet op de kennisgeving aan het college op 17 september 2018 betreffende de opdracht voor het vlakfrezen van het fietspad in de Moerstraat binnen het onderhoudscontract bestek ‘Klein onderhoud wegen’, geraamd op 28.000 euro (excl. btw);
Gelet op de vraag van 30 augustus 2018 vanuit het beleid tot het aanpakken van het fietspad in de Moerstraat en het verwijderen van de borden “fietspad in slechte staat”;
Overwegende dat het fietspad in de Moerstraat gelegen is naast boomvakken waarin platanen zijn aangeplant; dat de groeiende boomwortels zorgen voor terugkerende opstuwing van de asfaltverharding; dat de oneffenheden zorgen voor een onveilige situatie;
Overwegende dat het fietspad zowel in 2015 als in 2018 gefreesd en overlaagd werd als tijdelijke oplossing voor deze oneffenheden in het kader van de veiligheid; dat het frezen van het wegdek van het fietspad in de Moerstraat als tijdelijke oplossing moet aanzien worden (maximumresultaat 2 jaar) aangezien de boomwortels steeds voor terugkerende opdruk van de asfaltverharding zullen zorgen;
Overwegende dat 11 inwoners akkoord gingen met het vellen van de bomen voor hun woning, staande in de wegberm tussen de private woningen en het voetpad (Moerstraat 2, 6, 8, 10, 12, 14, 16, 18, 22 en 30), dit op basis van de bewonersbevraging van 2010;
Overwegende dat uit het eindrapport van het bomenonderzoek is gebleken dat alle bomen gezond zijn; dat geen enkele boom stabiliteitsproblemen heeft; dat 68 bomen of 46,5 % van de bomen in de Moerstraat wortelopdruk geven van de goot, de parking en/ of het fietspad; dat er in totaal 75 bomen of 51% met beperkte doorwortelbare ruimte in de Moerstraat staan wat in direct verband staat met de wortelopdruk; dat de bomen langs de kant van de weilanden het beste zijn ontwikkeld; dat bij alle bomen met wortelopdruk, wortels met een diameter van 10 tot 15 cm werden gevonden; dat indien deze verwijderd of doorgezaagd worden, dit zal leiden tot conditieverlies en wortelrot, wat op zijn beurt voor stabiliteitsproblemen kan zorgen; dat het niet geadviseerd wordt om wortels door te zagen bij de bomen die men duurzaam wil behouden; dat de wortels zich zeer oppervlakkig bevinden en het bijgevolg bijna onmogelijk is om de weginrichting in zijn huidige vorm te herstellen zonder deze wortels door te zagen met stabiliteitsproblemen en conditieverlies als gevolg;
Overwegende dat, rekening houdende met het advies van de boomdeskundige, werd voorgesteld om volgende oplossing te bieden voor de problematiek:
1/ het behoud van alle bomen ter hoogte van de kant van de graslanden (zone 1), het uitbreken van de parkeerplaatsen, het fietspad en het voetpad
2/ een voetpad en fietspad in beide richtingen aan te leggen en de bomenrij te vellen zonder heraanplanting ter hoogte van de woningen (zone 2)
3/ het behoud van alle bomen ter hoogte van het grasland (kant Kleine Moerstraat = zone 3), het uitbreken van de parkeerplaatsen, het voetpad en het fietspad en het verleggen van het tracé naar de parallelle weg (Kleine Moerstraat);
Overwegende dat het college van prefusiebestuur Aalter op 17 juli 2017 heeft beslist om het fietspad te verwijderen en de bomen te behouden; dat het voorstel voor de verdere afwerking van deze beslissing in samenspraak met het beleid nog niet werd voorgelegd omwille van de afstemming van de visie op deze problematiek;
Overwegende dat de budgetten voor het uitvoeren van de werken zoals voorgesteld op basis van het advies van de boomdeskundige meermaals niet werden weerhouden in de meerjarenplanning 2020-2025;
Overwegende dat de problematiek zich blijft voordoen en dat een structurele oplossing is gewenst en dat volgende opties worden voorgesteld:
1/ een studiebureau aan te stellen dat onderzoek verricht naar het verplaatsen van het fietstraject waarbij ter hoogte van zone 1 en zone 3 de bomen worden behouden, het fietspad, de parkeerstroken en het voetpad worden uitgebroken en worden vervangen door grasbermen. Waarbij in zone 2 de bomen en het voetpad worden behouden, het fietspad en de parkeerstroken worden vervangen door grasbermen en waarbij het fietsverkeer wordt georganiseerd via de voetweg in de Moerstraat, De Conincksgoed, Wallebilk en de Museumstraat en dit mee te nemen in de meerjarenplanning 2020-2025;
2/ een studiebureau aan te stellen dat onderzoek verricht naar de herinrichting van de weginfrastructuur en volgende aspecten kan omvatten: afstemmen van de weginrichting op de wegbreedte richting Zomergem waarbij een versmalde rijweg kan bijdragen aan het sturen van de snelheid en het onderzoek naar een aangepaste opbouw van het fietspad dat compatibel is met de boomwortels in functie van het behoud van de bomen en dit mee te nemen in de meerjarenplanning 2020-2025;
Akkoord te gaan om een studiebureau aan te stellen dat onderzoek doet en alle opties voorlegt.