Gelet op de beslissing van de Europese Unie op de Europese raad van oktober 2009, waarmee zij zich eenzijdig ertoe heeft verbonden de uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 met 80 tot 95% te reduceren te opzichte van 1990;
Gelet op de lancering door de Europese Commissie van het ‘Burgemeestersconvenant voor klimaat en energie’ om de inspanningen van lokale overheden bij de uitvoering van duurzaam energiebeleid te onderschrijven en ondersteunen; dat lokale overheden een cruciale rol spelen bij het afremmen van de gevolgen van klimaatverandering aangezien 80% van het energieverbruik en de CO2-uitstoot verband houdt met stedelijke en gemeentelijke activiteiten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 28 juni 2013 betreffende het Vlaams Klimaatsbeleidsplan 2013-2020;
Gelet op het Vlaams actieplan ‘Clean power for transport’ van 18 december 2015;
Gelet op het bestuursakkoord van de provincie Oost-Vlaanderen waarbij gestreefd wordt naar klimaatneutraliteit tegen 2050;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 3 juni 2019 betreffende de ondertekening van het Burgemeestersconvenant, waarmee het gemeentebestuur streeft naar 40% CO2-reductie tegen 2030 en naar klimaatneutraliteit tegen 2050;
Gelet op de collegebeslissing van 18 januari 2021 betreffende de goedkeuring voor de locatie van de publieke laadpaal geplaatst via de distributienetbeheerder;
Overwegende dat door de Lokale Relatie Beheerder van de distributienetbeheerder, de heer Tom Van Eeckhout, via e-mail de vraag werd gesteld op 11 januari 2021, om de inplanting van de laadpaal in een straal van 500 m rondom de Spijkerstraat 17 te verzorgen;
Overwegende dat Fluvius gelooft in duurzame mobiliteit; dat Fluvius zich daarom inzet op laadinfrastructuur voor elektrische wagen; dat zij dit tot uiting laten komen via het principe 'Paal volgt Auto'; dat elke burger een publieke laadpaal kan aanvragen mits voldaan aan volgende 3 voorwaarden:
Overwegende dat voorgesteld werd om een locatie rondom het station te nemen voor de installatie van een elektrische laadpaal; dat de parkeerplaatsen aan de zijde van Aalter-centrum een geschikte locatie kunnen zijn; dat de parkeerplaats behoort tot het openbaar domein (zie bijlage); dat 2 parkeerplaatsen ingericht kunnen worden voor het elektrisch laden van voertuigen;
Overwegende dat omwille van technische redenen gekozen werd om de eerste twee parkeerplaatsen in Hoefijzer aan de rechterzijde, komende van de Stationsstraat, in te richten voor het elektrisch laden van voertuigen;
Overwegende dat deze twee parkeerplaatsen dienen voorzien worden te worden van de nodige signalisatie, zijnde het verkeersbord type E9a met onderbord h en de nodige markering;
De eerste twee parkeerplaatsen in Hoefijzer aan de rechterzijde, komende van de Stationsstraat, in te richten voor het elektrisch laden van voertuigen.
Deze twee parkeerplaatsen te voorzien de nodige signalisatie, zijnde het verkeersbord type E9a met onderbord h en de nodige markering.