Gelet op de collegebeslissing van 23 november 2020 betreffende de lichtvisie binnen het verleddingsproject van het Agentschap Wegen en Verkeer en het verwijderen van openbare verlichting langs de N44 Knokkebaan;
Gelet op het artikels in TotAalter en in Het Laatste Nieuws van 21 januari 2021 betreffende het doven van de verlichting langs de N44 Knokkebaan;
Gelet op de berichtgeving dat een evaluatie door het Agentschap Wegen en Verkeer zal worden uitgevoerd 6 maanden na het doven van de verlichting;
Gelet dat de ontvangen reacties rond het doven van de verlichting langs de N44:
Volgende punten worden aangereikt door gebruikers van het fietspad:
- Fietspad is te weinig verlicht waardoor gevaarlijke toestanden ontstaan;
- Fietspad is plaatselijk in slechte staat waardoor extra gevaarlijke toestanden ontstaan;
- Vraag om het fietspad te verlichten;
- Wanneer fietspaden minder worden verlicht wordt het des te belangrijker dat de ondergrond geen oneffenheden bevat;
- In de donkere stukken dienen de ogen te wennen waarbij je verblind wordt door de tegenligger met felle autolichten;
- Fietspaden zijn onvoldoende breed;
- Vraag om fluorescerende randen;
- Bij onvoldoende verlichting wordt er meer gefietst op gevoel en moet men het vertrouwen hebben dat er geen bulten, putten, plotse versmallingen of draaien zijn;
- Fietsers worden verblind door de tegenliggers met hun felle autolichten waardoor de fietser enkele tellen niet weet waar hij rijdt, sommige fietsers remmen plots om niet ten val te komen;
- Door het doven van de verlichting is de N44 gedegradeerd tot een onveilig traject en er is in de omgeving geen veilig alternatief;
- Overgang van licht naar geen licht creëert gevaarlijke situatie voor fietsers die plots minder zien en op de rem gaan staan;
- Tussen kilometerpaal 13,9 in Maldegem en kilometerpaal 4,6 in Aalter-Brug is er maar liefst 5 km onverlichte weg en fietspad;
- Er wordt geen rekening gehouden met fietsers, is als rijden in ‘zwart gat’;
- Ik neem niet langer de fiets om naar het werk te rijden sinds het doven van de lichten;
- Ben bang om met fiets in gracht te belanden;
- Veel jongeren hebben geen alternatief om naar school in Aalter of Maldegem te fietsen;
- Het fietslicht geeft onvoldoende licht om veilig langs de N44 te fietsen;
- Meerdere vragen om beslissing te herzien of veilig alternatief te bieden;
Volgende punten werden aangereikt door autobestuurders:
- Door het doven van de verlichting is de N44 gedegradeerd tot een onveilig traject;
- Tussen kilometerpaal 13,9 in Maldegem en kilometerpaal 4,6 in Aalter-Brug is er maar liefst 5 km onverlichte weg en fietspad;
- Witte belijningen zijn niet overal in goede staat;
- Regelmaat van reflectoren op paaltjes aan de rechterkant ontbreekt en/of de paaltjes staan schuin;
- Donkere vangrail aan linkerkant van de weg geeft onveilig gevoel, beter zou deze wit geschilderd zijn of met regelmaat reflectoren zou bevatten;
- Gevaarlijk kruispunt op kruispunt met onverlichte N44 en onverlichte zijstraat, gebeurde al zwaar ongeval met wagen en landbouwvoertuig;
- Nu de auto’s max 90 km/u mogen, rijden auto’s veelvuldiger op de 2 vakken naast elkaar wat zeker niet veiliger is;
Volgend punt betreft de voetpaden langs de N44:
- Bij onvoldoende verlichting van de voetpaden moeten de gebruikers het vertrouwen hebben dat er geen bulten, putten, plotse versmallingen of draaien zijn;
Overwegende dat het beheer van de voetpaden langs de gewestwegen ten laste valt van het gemeentebestuur;
Overwegende dat dat de meeste reacties ontvangen zijn door fietsers die dagelijks het fietspad langs de N44 gebruiken op weg naar werk of school;
Overwegende dat het gemeentebestuur omwille van de veiligheid van de fietsers, voetgangers en autobestuurders alle reacties ernstig neemt en het nodige zal doen via een schrijven aan het Agentschap Wegen en Verkeer of tijdens deelneming aan overlegvergaderingen met het Agentschap Wegen en Verkeer om de noden en opmerkingen van de weggebruikers van de N44 Knokkebaan te verdedigen;
Overwegende dat de evaluatie door het Agentschap Wegen en Verkeer betreffende het doven van de verlichting langs de N44 in april 2021 zal gebeuren; dat naar aanleiding van de ontvangen reacties het standpunt van het gemeentebestuur voor eind maart 2021 dient te worden bezorgd aan het Agentschap Wegen en Verkeer;