Terug
Gepubliceerd op 25/01/2021

2021_CBS_00129 - Collegebeslissing betreffende de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de overdekte parking Hof van Praet voor het uitvoeren van herstellingswerken aan de betonvloer door de firma “Wyckaert” in opdracht van het gemeentebestuur Aalter

College van Burgemeester en Schepenen
ma 11/01/2021 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Karen Serlet, algemeen directeur wnd.

Afwezig

Luc Jolie, algemeen directeur; Peter Ponnet, Korpschef; Ineke Poelman, Directeur Sociale & Juridische zorg

Secretaris

Karen Serlet, algemeen directeur wnd.

Voorzitter

Pieter De Crem
2021_CBS_00129 - Collegebeslissing betreffende de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de overdekte parking Hof van Praet voor het uitvoeren van herstellingswerken aan de betonvloer door de firma “Wyckaert” in opdracht van het gemeentebestuur Aalter 2021_CBS_00129 - Collegebeslissing betreffende de afgifte van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de overdekte parking Hof van Praet voor het uitvoeren van herstellingswerken aan de betonvloer door de firma “Wyckaert” in opdracht van het gemeentebestuur Aalter

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0031

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, en latere wijzigingen, waaronder de wijziging door de wet van 12 januari 2006, meer bepaald artikel 130bis betreffende de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen tot het goedkeuren en uitvaardigen van de tijdelijke aanvullende politiereglementen;

Motivering

Gelet op de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen; 

Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en latere wijzigingen; 

Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, en latere wijzigingen; 

Gelet op het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens; 

Gelet op het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen; 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein; 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 maart 2019 betreffende de contantbelasting op de private ingebruikname van het openbaar domein; 

Gelet op de collegebeslissing van 6 juli 2020 betreffende de goedkeuring voor het uitvoeren van herstellingswerken aan de betonvloer in de overdekte parking Hof van Praet door de firma Wyckaert in Gent in opdracht van het gemeentebestuur Aalter; 

Gelet op de aanvraag van 4 januari 2021 van de firma Wyckaert in Gent tot het bekomen van een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein in de overdekte parking Hof van Praet, gedurende vermoedelijk 15 werkdagen vanaf maandag 18 januari 2021, voor het uitvoeren van herstellingswerken aan de betonvloer, in opdracht van het gemeentebestuur Aalter; 

Gelet op de ingediende verkeerssignalisatieplannen, als bijlage aan deze collegebeslissing gevoegd; 

Overwegende dat de werkzaamheden in fasen zullen uitgevoerd worden waarbij telkens een deel van de parking dient afgesloten te worden en waarbij telkens een aangepaste verkeersregeling van toepassing zal zijn; 

Overwegende dat tijdens fase 1a, met een vermoedelijke uitvoeringstermijn van 7 werkdagen, de volgende aangepaste verkeersmaatregelen van toepassing zullen zijn:

  • stilstaan- en parkeerverbod op de parkeerplaatsen met de nummers 1 tot en met 6, 21 tot en met 26, 44 tot en met 69, 38 tot en met 43 en 70 tot en met 88

  • tweerichtingsverkeer op de rijstrook ter hoogte van de parkeerplaatsen met de nummers 7 tot en met 18 en 27 tot en met 37

  • het doorgaand verkeer verloopt over de parkeerplaatsen 38 tot en met 43 en 64 tot en met 69;

Overwegende dat tijdens fase 1b, met een vermoedelijke uitvoeringstermijn van 4 werkdagen, de volgende aangepaste verkeersmaatregelen van toepassing zullen zijn:

  • stilstaan- en parkeerverbod op de parkeerplaatsen met de nummers 6 tot en met 18, 21 tot en met 22, 44 tot en met 45, 26 tot en met 43 en 64 tot en met 69

  • tweerichtingsverkeer op de rijstrook ter hoogte van de parkeerplaatsen met de nummers 1 tot en met 5, 23 tot en met 25, 46 tot en met 63 en 70 tot en met 88

  • het doorrijdend verkeer verloopt over de parkeerplaatsen 38 tot en met 43 en 64 tot en met 69

  • de parkeerplaatsen  met de nummers 21, 22, 44 en 45 worden tijdelijk gebruikt als doorrijstrook;

Overwegende dat tijdens fase 2, met een vermoedelijke uitvoeringstermijn van 4 werkdagen, de volgende aangepaste verkeersmaatregelen van toepassing zullen zijn:

  • stilstaan- en parkeerverbod op de parkeerplaatsen met de nummers 19 tot en met 20, 35 tot en met 43, 61 tot en met 69 en 89 tot en met 93

  • het doorrijdend verkeer verloopt via de vaste doorstroomregeling;

Overwegende dat de aanvraag in aanmerking komt om hiervoor een tijdelijke vergunning voor de inname van het openbaar domein af te leveren, mits de werfzone wordt afgebakend en gesignaleerd overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende het signaleren van werken en verkeersbelemmeringen op de openbare weg, en latere wijzigingen;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Aan de firma Wyckaert in Gent een tijdelijke vergunning af te leveren voor de inname van het openbaar domein in de overdekte parking Hof van Praet, gedurende vermoedelijk 15 werkdagen vanaf maandag 18 januari 2021, voor het uitvoeren van herstellingswerken aan de betonvloer, in opdracht van het gemeentebestuur Aalter, waarbij goedkeuring wordt verleend aan de ingediende plannen in verband met de verkeersregeling tijdens de diverse fasen.

Artikel 2

Tijdens fase 1a, met een vermoedelijke uitvoeringstermijn van 7 werkdagen, de volgende aangepaste verkeersmaatregelen in te voeren:

  • stilstaan- en parkeerverbod op de parkeerplaatsen met de nummers 1 tot en met 6, 21 tot en met 26, 44 tot en met 69, 38 tot en met 43 en 70 tot en met 88

  • tweerichtingsverkeer op de rijstrook ter hoogte van de parkeerplaatsen met de nummers 7 tot en met 18 en 27 tot en met 37

  • het doorgaand verkeer verloopt over de parkeerplaatsen 38 tot en met 43 en 64 tot en met 69.

Artikel 3

Tijdens fase 1b, met een vermoedelijke uitvoeringstermijn van 4 werkdagen, de volgende aangepaste verkeersmaatregelen in te voeren:

  • stilstaan- en parkeerverbod op de parkeerplaatsen met de nummers 6 tot en met 18, 21 tot en met 22, 44 tot en met 45, 26 tot en met 43 en 64 tot en met 69

  • tweerichtingsverkeer op de rijstrook ter hoogte van de parkeerplaatsen met de nummers 1 tot en met 5, 23 tot en met 25, 46 tot en met 63 en 70 tot en met 88

  • het doorrijdend verkeer verloopt over de parkeerplaatsen 38 tot en met 43 en 64 tot en met 69

  • de parkeerplaatsen  met de nummers 21, 22, 44 en 45 worden tijdelijk gebruikt als doorrijstrook.

Artikel 4

Tijdens fase 2, met een vermoedelijke uitvoeringstermijn van 4 werkdagen, de volgende aangepaste verkeersmaatregelen in te voeren:

  • stilstaan- en parkeerverbod op de parkeerplaatsen met de nummers 19 tot en met 20, 35 tot en met 43, 61 tot en met 69 en 89 tot en met 93

  • het doorrijdend verkeer verloopt via de vaste doorstroomregeling.

Artikel 5

De noodzakelijke verkeerssignalisatie te laten leveren, plaatsen en ophalen door de aanvrager.

Artikel 6

De verkeersborden die tegenstrijdig zijn met dit reglement voor de duur van deze vergunning te laten afdekken door de aanvrager.

Artikel 7

Aan de aanvrager opdracht te geven om alle noodzakelijke informatie omtrent deze tijdelijke vergunning in te geven in GIPOD.

Artikel 8

Aan de aanvrager opdracht te geven om bij overschakeling naar een volgende uitvoeringsfase hiervan kennis te geven aan het gemeentebestuur Aalter via het e-mailadres mobiliteit@aalter.be

Artikel 9

Dat de beheerder van de openbare weg niet aansprakelijk kan worden gesteld voor ongevallen te wijten aan de staat van de weg- en/of voetpadverharding bij gebruik ervan voor de uitvoering van de vermelde werken.

Artikel 10

Dat bij vaststelling van schade aan het openbaar domein (weg- en aanhorigheden), rechtstreeks of onrechtstreeks voortkomende uit de bovenvermelde activiteit, deze dient hersteld te worden tot voldoening van de wegbeheerder.

Artikel 11

Deze verordening in werking te laten treden op 18 januari 2021 en na de bekendmaking ervan overeenkomstig de artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur, en volgens de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968, en latere wijzigingen.

Artikel 12

De inhoud van deze beslissing ter kennisgeving te bezorgen aan:

  • het politieparket van de procureur des Konings in Gent

  • de Politiezone Aalter

  • Hulpverleningszone Meetjesland (Brandweerpost Aalter)

  • De Lijn Oost-Vlaanderen

  • De Post (kantoor Aalter)

  • Aalterse huisartsen via Dr. Sabine Huyberechts

  • Huisartsen Wachtpost Meetjesland

  • afvalintercommunale I.V.M.

  • de aanvrager.