Samenstelling
Aanwezig
Pieter De Crem;
Patrick Hoste;
Herlinde Trenson;
Dirk De Smul;
Mathias Van de Walle;
Kristof De Blaere;
Philippe Verleyen;
Luc De Meyer;
Johan Van den Kerchove, schepenen;
Karen Serlet, algemeen directeur wnd.
Afwezig
Luc Jolie, algemeen directeur;
Peter Ponnet, Korpschef;
Ineke Poelman, Directeur Sociale & Juridische zorg
Secretaris
Karen Serlet, algemeen directeur wnd.
Voorzitter
Pieter De Crem
2021_CBS_00094 - Collegebeslissing betreffende het uitbreiden van het drinkwaternet voor een verkaveling in de Leegweg, het Poststraatje en Bezembinderstraat op verzoek van Farys
Motivering
Regelgeving: bevoegdheid
dlb0031
Motivering
Gelet op de aanvraag van 18 december 2020 van Farys betreffende het uitbreiden van het drinkwaternet voor een verkaveling in de Leegweg, Bezembinderstraat en Poststraatje;
Gelet op het ontwerpplan nr. DOM-003/20/002-D met aanduiding van de uit te voeren werken;
Overwegende dat het meeste werk wordt uitgevoerd op privédomein met uitzondering van de 3 loten langs de Leegweg en de koppelingen aan het bestaande waternet in de Leegweg, Bezembinderstraat en Poststraatje; dat het waternet met 450 meter wordt uitgebreid;
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 §2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>
Besluit
Het college van burgemeester en schepenen beslist:
Artikel 1
Goedkeuring te verlenen aan de aanvraag en het plan nr. DOM-003/20/002-D van Farys, Stropstraat 1 in Gent voor een verkaveling in de Leegweg, Bezembinderstraat en Poststraatje, mits er voldaan is aan de volgende voorwaarden:
- de werken dienen in synergie te worden uitgevoerd met de andere nutsmaatschappijen.
- de wegvergunning voor deze werken dient tijdig te worden aangevraagd via www.aalter.be/inname.
- er dient contact opgenomen te worden met de politie omtrent eventuele wegomleidingen.
- de aanpalende bewoners en bedrijven dienen minimum 3 werkdagen op voorhand per brief op de hoogte gebracht te worden van de totaliteit van de ondergrondse én bovengrondse werken, de fasering en elke wijziging in de planning. Dit zowel voor de werken in eigen beheer als voor de werken die uitbesteed worden en in opdracht worden uitgevoerd door aannemers. De hinder dient tot een minimum te worden beperkt.
- het gemeentebestuur wenst een kopie te ontvangen van de brief die gericht wordt aan de bewoners en bedrijven.
- voor aanvang van de werken dient een plaatsbeschrijving in 3 exemplaren bezorgd te worden aan het gemeentebestuur, die door middel van een fotoreportage een globaal beeld geeft van de huidige toestand van het openbaar domein.
- alle werken worden uitgevoerd overeenkomstig de bepalingen van het standaardbestek 250 versie 4.1.
- de leidingen worden in de zijberm aangelegd. De rijweg wordt maximaal gevrijwaard en kan onder geen beding worden opgebroken. Het aanleggen van de nieuwe leidingen onder de rijbaan gebeurt door middel van handboringen of gestuurde boringen.
- opbraak van de rijweg in kws-verharding in langsrichting is in geen geval toegelaten. Indien de aanleg van de leidingen in de zijberm technisch onhaalbaar blijkt, dient er contact opgenomen te worden met het gemeentebestuur.
- aanleg van leidingen in open sleuf is toegestaan ter hoogte van bermen en opritten mits er voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
- aanvullingen boven leidingen in open sleuf aangelegd dienen goed te worden gedicht.
- de opgebroken opritten in kleinschalige verharding dienen oordeelkundig te worden hersteld, met minimale dikte van fundering in mager beton van 20 cm en een legbed van 3 cm zandcement. Gebroken of beschadigde klinkers of betontegels worden vervangen door identieke of gelijkwaardige exemplaren (nieuwe exemplaren vooraf ter goedkeuring voorleggen). Het bestaand legverband wordt gevolgd. De klinkers en betontegels dienen meermaals te worden ingezand. Kasseien worden met voegmortel of split terug ingevoegd.
- bermen in steenslagverharding worden met de nodige steenslag heraangelegd, aarden bermen worden terug ingezaaid.
- resultaten van de genomen slagsonde langs de sleuven in berm en opritten dienen op vraag van het gemeentebestuur ter beschikking te worden gesteld.
- de nieuwe leidingen worden aangelegd op minimum 30 cm afstand van de bestaande hoofdriolering en ingebuisde grachten. Ze kruisen op minimum 20 cm afstand de bestaande huisaansluitingen op het rioleringsstelsel. Schade aan de openbare riolering (inclusief huisaansluitingen en kolkaansluitingen) ten gevolge van graafwerken wordt onmiddellijk gemeld aan het gemeentebestuur en oordeelkundig hersteld, waarvan het bewijs geleverd wordt door fotomateriaal.
- in geval van werken ter hoogte van beplanting gelden volgende voorwaarden:
- beschadiging aan beplanting dient zoveel mogelijk te worden voorkomen door middel van onderboring.
- de te verwijderen beplanting dient vervangen te worden door nieuwe beplanting van dezelfde soort en maat ofwel dient de beplanting gedurende de duur van de werken (maximaal 1 week) te worden ingekuild en zo snel mogelijk opnieuw te worden aangeplant (bij droogte dient aan de beplanting regelmatig water te worden gegeven).
- na de uitvoering van de werken dient het openbaar domein volgens de regels van de kunst in goede staat te worden hersteld.
- het gemeentebestuur wordt in kennis gesteld van de einddatum van de werken zodat een nacontrole kan uitgevoerd worden in aanwezigheid van de opdrachtgever en uitvoerder.