Terug
Gepubliceerd op 04/05/2021

2021_CBS_01071 - Collegebeslissing betreffende het verbeteren van het fietspad langs de N409-Heirstraat, tussen kilometerpaal 4.60 en 6.50, door het Agentschap Wegen en Verkeer

College van Burgemeester en Schepenen
ma 22/03/2021 - 16:00 *
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Luc Jolie, algemeen directeur

Afwezig

Peter  Ponnet, korpschef

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Pieter De Crem, burgemeester
2021_CBS_01071 - Collegebeslissing betreffende het verbeteren van het fietspad langs de N409-Heirstraat, tussen kilometerpaal 4.60 en 6.50, door het Agentschap Wegen en Verkeer 2021_CBS_01071 - Collegebeslissing betreffende het verbeteren van het fietspad langs de N409-Heirstraat, tussen kilometerpaal 4.60 en 6.50, door het Agentschap Wegen en Verkeer

Motivering

Motivering

Gelet op het verzoek van 12 februari 2021 van het Agentschap Wegen en Verkeer betreffende het principieel voorstel aan de desbetreffende gemeente(s) en De Lijn in verband met het verbeteren van het fietspad langs de N409-Heirstraat, tussen kilometerpaal 4.60 en 6.50;

Gelet op de door het Agentschap Wegen en Verkeer opgemaakte nota Relanceplan Fiets 35, N409-Heirstraat Verbeteren fietspad in aflopende rijrichting;

Overwegende dat het Agentschap Wegen en Verkeer met het relanceplan fiets de fietspaden wenst te verbeteren; dat het Relanceplan Fiets 35 betrekking heeft op de N409-Heirstraat, tussen kilometerpaal 4.60 en 6.50;

Overwegende dat langs dit traject wordt gekozen om meer rijcomfort te voorzien aan de fietsers; dat het dubbelrichtingsfietspad wordt verbreed naar een breedte van 2,5 meter; dat het fietspad wordt aangelegd in een fietsvriendelijke asfaltverharding;

Overwegende dat het Agentschap Wegen en Verkeer op het gestelde wegsegment een integrale aanpak wenst voorop te stellen; 

Overwegende dat het fietspad momenteel gescheiden is van de rijweg door middel van een kasseistrook met ongeveer een breedte van 1,75 meter; dat deze kasseistrook geen dienst doet als parkeerzone; dat de kasseistrook voor de nodige afscheiding zorgt tussen het fietspad en de rijweg;

Overwegende dat wordt voorgesteld om  de kasseistrook tussen fietspad en rijweg te wijzigen; dat hierdoor het wegbeeld wordt aangepast  waardoor een reductie van de gereden snelheden wordt beoogd; dat deze ingreep de veiligheid van de fietser vergroot;

Overwegende dat het lokaal bestuur ook aandacht wenst te schenken aan het fietspad tussen kilometerpaal 7.30 en 6.50; dat dit wegsegment beschikt over een aanliggend fietspad en over een te smalle dimensionering om de nodige veiligheid te bieden aan de fietsers; dat het fietspad verbreden en afscheiden van de rijweg prioritair is om op termijn een verkeersveilige fietsverbinding te realiseren;

Overwegende dat het lokaal bestuur de mobiliteitsvisie wenst mee te geven; dat het uitgangspunt een duurzaam mobiliteitsbeleid is en een beleid dat gericht is op een duurzame mobiliteitsontwikkeling waarbij de mobiliteit wordt beheerd voor de huidige generatie zonder de behoeftevoorziening van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen;

Overwegende dat volgende beginselen specifiek voorop staan:

  • voetgangers en fietsers als prioritaire weggebruikers voorop stellen;
  • de verkeersveiligheid optimaliseren;
  • de verkeersleefbaarheid verhogen;
  • het faciliteren van het collectief vervoer;
  • optimaliseren van de verkeersdoorstroming;
  • maximaliseren van de verkeersveiligheid aan scholen, kinderopvang, …;
  • de algemene bereikbaarheid en basistoegankelijkheid waarborgen;
  • het stimuleren van vrachtvervoer over water en over het spoor;
  • planmatig geleiden van specifieke stromen: zwaar vervoer, mobilhomes, …;
  • de schade aan milieu en natuur terugdringen;
  • introduceren van vergevingsgezinde weginfrastructuur;
  • doordacht invulling geven aan de parkeerbehoefte;

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0031

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De nota Relanceplan Fiets 35, N409-Heirstraat Verbeteren fietspad in aflopende rijrichting positief te adviseren waarbij wordt gekozen om de kasseien te verwijderen, behoudens ter hoogte van de perceelsontsluitingen, en grasbetondallen aan te brengen in de tussenstrook met een breedte van 1 - 1,2 meter en verbreden van het fietspad tot 2,5 meter.

Artikel 2

Het ontwerp van het fietspad tussen kilometerpaal 7.30 en 6.50 in het kader van het creëren van een veilige fietsverbinding te herzien, met het oog op het verkrijgen van een veilige afgescheiden en voldoende breed fietspad langs dit wegsegment.