Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 9 maart 2009 betreffende de goedkeuring van het project Gezonde gemeente;
Gelet op de vraag van Logo Gezond+ vzw, gesteld op 17 februari 2021;
Overwegende dat Logo Gezond+ vzw vraagt om het Vlaams actieplan Warme dagen te ondersteunen;
Overwegende dat België sinds 2005 een nationaal ozon- en hitteplan heeft; dat in 2020 voor de eerste keer de alarmfase van het ozon- en hitteplan werd afgekondigd; dat door de 6de staatshervorming de bevoegdheden voor de uitvoering van het nationaal ozon- en hitteplan werden geregionaliseerd; dat voortaan het Agentschap Zorg en Gezondheid zorgt voor het uitsturen van de warmtewaarschuwingen en de sensibilisering in Vlaanderen van zowel de algemene bevolking als van organisaties en professionelen die werken met kwetsbare groepen; dat de uitvoering hiervan wordt beschreven in het Vlaams Warmteactieplan; dat dit plan de krijtlijnen schetst over hoe en wanneer kwetsbare doelgroepen en professionals die werken met die doelgroepen, geïnformeerd en gewaarschuwd moeten worden voor en tijdens warmteperiodes; dat het actieplan ook handvaten aanbiedt aan professionals om preventieve acties te ondernemen om zo gezondheidseffecten als gevolg van warmte te voorkomen; dat het Vlaams Warmteactieplan bestaat uit een waakzaamheids- en waarschuwingsfase;
Overwegende dat de waakzaamheidsfase loopt van 15 mei tot en met 30 september; dat op 15 mei een nieuwsbrief uitgestuurd wordt om mensen voor te bereiden op langdurig warm weer; dat in de waarschuwingsfase nadelige gezondheidseffecten verwacht worden bij een 5-daagse voorspelling van de maximum temperatuur in Ukkel (vanaf 28°C én volgende 5 dagen ook hoge temperaturen); dat in het waarschuwingsplan opgeroepen wordt tot sensibilisering van de bevolking en betrokken actoren; dat ook extra maatregelen worden genomen om risicogroepen te beschermen;
Overwegende dat onder sensibilisering wordt verstaan: tips bij warm weer, gratis campagnemateriaal, inspiratie voor lokale acties, leidraden voor evenementen, communicatietips;
Overwegende dat het Vlaams actieplan Warme Dagen losse acties zoals extra watervoorziening voor kinderen op kamp of voor bezoekers aan een evenement, een infostand in de bibliotheek of het gemeentehuis of aangepast werk of aangepaste werkuren voor personeel omzet naar een lokaal gezondheidsplan;
Overwegende dat het Vlaams actieplan Warme Dagen heel wat voordelen heeft:
Overwegende dat www.warmedagen.be een leidraad met stappenplan en een inspiratiemix voor acties in de gezondheidsmatrix aanbiedt;
Overwegende dat Logo Gezond+ ondersteuning biedt in het voorzien van een kant-en-klaar sjabloon lokaal gezondheidsplan, ondersteuning bij opmaak van het plan en het leveren van hittekwetsbaarheidskaarten;
Overwegende dat hittekwetsbaarheidskaarten in kaart brengen waar doelgroepen met een verhoogde gevoeligheid voor hittestress wonen op locaties met een verhoogde blootstelling aan hitte; dat gevoelige doelgroepen zowel ouderen, kinderen, chronische zieken als sociaal geïsoleerde inwoners bevatten; dat aan de hand van deze kaarten een inzicht wordt verkregen in de situering van kwetsbare groepen binnen de gemeente, de link tussen hittestress en kwetsbaarheid en voor een hefboom voor meer aandacht voor prioritaire doelgroepen;
Overwegende dat het Vlaams actieplan Warme Dagen bestaat uit 6 stappen:
Overwegende dat voor dit project een projectgroep zal moeten worden samengesteld aangezien de uitwerking van het actieplan dienst-overschrijdend is; dat bijna elke gemeentelijke dienst betrokken wordt in het actieplan;
Overwegende dat er geen budget noodzakelijk is;
Het Vlaams actieplan Warme dagen te ondersteunen en hiervoor een projectgroep op te richten.