Terug
Gepubliceerd op 11/01/2021

2020_CBS_03913 - Collegebeslissing betreffende de organisatie en voorbereidingen van alle gemeentelijke kermissen voor het jaar 2021

College van Burgemeester en Schepenen
ma 21/12/2020 - 16:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Pieter De Crem, Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Johan Van den Kerchove, Luc Jolie

Afwezig

Peter  Ponnet

Secretaris

Luc Jolie

Voorzitter

Pieter De Crem
2020_CBS_03913 - Collegebeslissing betreffende de organisatie en voorbereidingen van alle gemeentelijke kermissen voor het jaar 2021 2020_CBS_03913 - Collegebeslissing betreffende de organisatie en voorbereidingen van alle gemeentelijke kermissen voor het jaar 2021

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wet van 4 juli 2005 en de wet van 20 juli 2006, en vervangen door het decreet van de Vlaamse Overheid van 24 februari 2017;

Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 10 juni 2009,  gewijzigd op 18 februari 2015 van prefusiebestuur Knesselare betreffende het gemeentelijk reglement voor het organiseren van de gemeentelijke kermissen en in het bijzonder op artikel 2: Gegevens van openbare kermissen, de gemeente richt op het openbaar domein volgende openbare kermissen in de deelgemeente Ursel: 
§1: Vastenkermis: Derde zondag van de vasten, deze kermis duurt 1 dag (zondag), Gratis kinderuur op zaterdag van 17.00 tot 18.00 uur
§ 2: Zomerkermis: Eerste zondag na 8 juni, deze kermis duurt 2 dagen (zondag en maandag), Gratis kinderuur op maandag van 17.00 tot 18.00 uur
§3: Pierlalakermis: Tweede zondag van september, gewijzigd in deze kermis duurt 1 dag (zondag) en wordt gehouden zolang de Pierlalastoet uitgaat. 
§4: Winterkermis: Zondag op, of dichtst bij 21 oktober, gewijzigd in deze kermis duurt 1 dag (zondag) en wordt opgeschort zolang er een Pierlalakermis gehouden wordt;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 oktober 2017 van prefusiebestuur Aalter betreffende het "reglement organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar domein";

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende het "Gemeentelijk politiereglement op de organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein en voor de kermissen in Ursel in het bijzonder op afdeling 2: De organisatie van openbare kermissen, artikel 3: Gegevens van openbare kermissen; De gemeenteraad geeft volmacht aan het college van burgemeester en schepen om volgende kermissen in te richten voor Ursel : 
Vastenkermis Ursel, zaterdag t.e.m. zondag, 3de zondag van de vasten; 
Zomerkermis Ursel, zaterdag t.e.m. dinsdag, 1ste zondag na 8 juni en (Indien 8 juni op een zondag valt, is het de zondag nadien.);

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende "de retributie op kermisattracties en circussen";

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende het "retributiereglement transport gemeentelijk uitleenmateriaal";

Gelet op artikel 28 van het Gemeentelijk Politiereglement op de organisatie van de kermisactiviteiten op het openbaar domein van 16 december 2019 dat stelt dat 'De gemeenteraad kan beslissen om de periode tijdens dewelke de kermis gehouden wordt, te wijzigen of de kermis om één of andere reden, hetzij tijdelijk, hetzij definitief, niet meer te laten doorgaan. In deze gevallen heeft de kermisreiziger geen enkel recht op een vergoeding.';

Gelet op artikel 30 van het Gemeentelijk Politiereglement op de organisatie van de kermisactiviteiten op het openbaar domein van 16 december 2019 dat stelt dat 'Indien de omstandigheden het vereisen (besmettelijke ziekten, rampen en alle andere ernstige, onvoorziene gevallen) kan het college van burgemeester en schepenen, zelfs na het opstellen van de inrichtingen, de toelating tot het houden van de kermis intrekken en de duur ervan wijzigingen, zonder dat de kermisreizigers enige schadevergoeding kunnen eisen. De terugbetaling van de retributie zal gebeuren in verhouding tot de duur van de exploitatie van de standplaatsen.';

Gelet op de collegebeslissing van 8 mei 2017 van prefusiebestuur Aalter betreffende de toekenning van een maximumbudget aan de feestcomités voor het plaatsen van vervangende attracties op de kleinere kermissen zonder kermiskramen;

Gelet op de collegebeslissing van 31 augustus 2020 betreffende de goedkeuring van de stopzetting van de plaatsingsprocedure (raamcontract) 'Leveren van kermisaffiches';

Gelet op de afgelasting van de kermissen in 2020 wegens verplichte coronamaatregelen, dat de problemen met Covid-19 in 2021 nog niet allemaal opgelost zullen zijn, dat het vastleggen van de kermisdata geen zekerheid biedt dat deze kermissen daadwerkelijk allemaal kunnen plaatsvinden indien de geldende coronamaatregelen dit niet toelaten, dat de abonnementhouders echter de kermisdata moeten toegezonden krijgen vóór 1 januari 2021; dat de eerste kermissen in Aalter al de eerste helft van maart dienen ingepland te worden; 

Gelet op het feit dat hoogstwaarschijnlijk in 2021 de regels rond social distancing en contact tracing nog steeds van toepassing zullen zijn, dat aan de betreffende feestcomités kan gevraagd worden om in samenwerking met het gemeentebestuur (conform de organisatie van de wekelijkse markt) in te staan voor deze veiligheidsmaatregelen, dat sommige feestcomités dit zelf al hebben voorgesteld dit jaar, maar gezien niet elke deelgemeente over een feestcomité beschikt, er voor elke kermis een beroep kan worden gedaan op hosts en hostesses, aangesteld door het gemeentebestuur (zelfde principe als bij de wekelijkse markten);  

Gelet op de organisatie van 16 gemeentelijke kermissen in 2021:

  • Vastenkermis Ursel: valt jaarlijks op de 3de zondag van de vasten (vasten van 17 februari tot 3 april 2021)

    • Vastenkermis Ursel van zaterdagavond 6 maart 2021 tot en met zondag 7 maart 2021

  • Vastenkermis Knesselare: valt jaarlijks op de 4de zondag van de vasten (vasten van 17 februari tot 3 april 2021)

    • Vastenkermis Knesselare op zaterdagavond 13 maart 2021 en zondag 14 maart 2021

  • Meikermis Sint-Maria-Aalter: valt jaarlijks op tweede zondag van mei

    • Meikermis Sint-Maria-Aalter van vrijdag 7 mei 2021 tot en met maandag 10 mei 2021

  • Sinksenkermis Aalter aan station: valt jaarlijks op Pinksteren

    • Sinksenkermis Aalter van vrijdag 21 mei 2021 tot en met maandag 24 mei 2021

  • Voorjaarskermis Lotenhulle: valt jaarlijks op eerste zondag na Pinksteren

    • Voorjaarskermis Lotenhulle van vrijdag 28 mei 2021 tot en met woensdag 2 juni 2021

  • Zomerkermis Ursel: valt jaarlijks op de 1ste zondag na 8 juni en indien 8 juni een zondag is, op de zondag nadien

    • Zomerkermis Ursel van vrijdag 11 juni 2021 tot en met maandag 14 juni 2021

  • Junikermis Poeke: valt jaarlijks op zondag vóór 23 juni

    • Junikermis Poeke van vrijdag 18 juni 2021 tot en met zondag 20 juni 2021

  • Zomerkermis Knesselare: valt jaarlijks op 1ste zondag van juli

    • Zomerkermis Knesselare van zaterdagavond 3 juli 2021 tot en met dinsdagavond 6 juli 2021

  • Julikermis Aalter-Brug: valt jaarlijks op zondag na 6 juli

    • Julikermis Aalter-Brug van vrijdag 9 juli 2021 tot en met maandag 12 juli 2021

  • Augustuskermis Bellem: valt jaarlijks op weekend rond 15 augustus

    • Augustuskermis Bellem van vrijdag 13 augustus 2021 tot en met zondag 15 augustus 2021

  • Augustuskermis Sint-Maria-Aalter: valt jaarlijks op tweede zondag na 15 augustus

    • Augustuskermis Sint-Maria-Aalter van vrijdag 27 augustus 2021 tot met maandag 30 augustus 2021

  • Septemberkermis Poeke: valt jaarlijks op zondag vóór 17 september

    • Septemberkermis Poeke van vrijdag 10 september 2021 tot en met zondag 12 september 2021

  • Septemberkermis Aalter-centrum: valt jaarlijks op zondag na 16 september

    • Septemberkermis Aalter-centrum van vrijdag 17 september 2021 tot en met zondag 26 september 2021

  • Najaarskermis Lotenhulle: valt jaarlijks op eerste zondag na 1 oktober

    • Najaarskermis Lotenhulle van 1 oktober 2021 tot en met zaterdag 9 oktober 2021

  • Winterkermis Knesselare: valt jaarlijks op 1ste zondag van oktober

    • Winterkermis Knesselare van zaterdagavond 2 oktober 2021 tot en met dinsdagavond 5 oktober 2021

  • Oktoberkermis Bellem: valt jaarlijks op vierde weekend van oktober

    • Oktoberkermis Bellem van vrijdag 22 oktober 2021 tot en met zondag 24 oktober 2021

Overwegende dat alle standplaatsabonnementen van prefusiebestuur Aalter werden hernieuwd voor de periode van vijf jaar met startdatum in 2018, dat alle standplaatsabonnementen van prefusiebestuur Knesselare werden hernieuwd voor de periode van drie jaar met startdatum in 2020; dat alle standplaatsabonnementen moeten hernieuwd worden in 2023;

Overwegende dat er sinds juni 2020 infrastructuurwerkzaamheden plaatsvonden in de stationsbuurt van Aalter-centrum; dat deze werken mogelijks nog niet volledig zullen afgewerkt zijn in 2021; dat hierdoor de oorspronkelijke ruimte voor het plaatsen van kermisattracties dient aangepast te worden, om alle 14 abonnementhouders van de Sinksenkermis een standplaats aan te bieden; dat er in de directe omgeving geen andere uitwijkmogelijkheid is langs de kant van de kermistent of op minder dan 400 meter; dat indien de werken niet beëindigd zullen zijn op 15 mei 2021, het abonnement van alle andere abonnementhouders dient opgeschort te worden voor de periode van de infrastructuurwerken;    

Overwegende dat de Pierlalakermis en de winterkermis in de deelgemeente Ursel niet in de kermisagenda zijn opgenomen; dat deze geannuleerd werden in de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende het "Gemeentelijk politiereglement op de organisatie van kermisactiviteiten op het openbaar domein”;  

Overwegende dat de foorreizigers het gemeentebestuur volgende documenten moeten bezorgen, uiterlijk een maand vóór aanvang van de kermis:

  • Machtiging om een kermiskraam te mogen uitbaten (machtiging klasse A en/of B),

  • Een geldig certificaat van de verzekeraar dat men verzekerd is tegen brand en burgerlijke aansprakelijkheid tijdens de betrokken kermisperiode,

  • De geldige keuringsattesten van de elektrische, technische en gasinstallaties en van de brandblusapparaten geldig voor de betrokken kermisperiode waaruit blijkt dat attractie voldoet aan artikel 10 van het KB van 18 juni 2003 betreffende de uitbating van kermistoestellen,

  • Een geldig attest van het voedselagentschap voor de betrokken kermisperiode (indien van toepassing)

  • Een geldig attest dat een kermisattractie met dieren voldoet aan de reglementaire voorschriften betreffende deze materie;

Overwegende dat de foorreizigers het gemeentebestuur volgende documenten moeten bezorgen, uiterlijk de vrijdagnamiddag vóór aanvang van de kermis:

  • Een geldig opstellingsattest voor attracties van categorie A (indien van toepassing),

  • Een geldig opstellingsverslag voor attracties van categorie A en B (indien van toepassing);

Overwegende dat in het kader van de civiele veiligheid, het aangewezen is dat de gemeentelijke preventieadviseur een controle uitvoert van de kermisattracties in het bijzijn van de foorreizigers bij aanvang van de Sinksenkermis en de Septemberkermis in Aalter-centrum;

Overwegende dat in het kader van de brandveiligheid het aangewezen is dat de lokale brandweer en de lokale politie een controle uitvoeren van de kermisattracties in het bijzijn van de foorreizigers van de Septemberkermis in Aalter-centrum;

Overwegende dat voor de overige kermissen enkel een controle dient uitgevoerd te worden indien blijkt dat de nodige documenten niet in orde zijn;

Overwegende dat een aantal kermisattracties, meer bepaald de grotere zoals een lunapark of autoscooter, minstens 3 avonden vóór aanvang van de kermis aankomen omwille van de langere duurtijd voor de opstelling van hun attracties;

Overwegende dat een tijdelijk aanvullend politiereglement dient opgemaakt te worden dat ingaat  minstens 3 dagen vóór aanvang van de kermisperiode en dit op dinsdagavond om 19.00 u voor de kermissen in Aalter-centrum, Aalter-Brug, Bellem, Lotenhulle, Poeke en Sint-Maria-Aalter; op woensdagavond om 19.00 u voor de kermissen in Knesselare en Ursel en Bellem;

Overwegende dat de foorreizigers jaarlijks ten laatste in januari schriftelijk op de hoogte worden gebracht van de data van de kermissen waarvoor zij een standplaatsabonnement hebben met daarin de vermelding dat zij bij afwezigheid, conform het kermisreglement, de gemeentelijke diensten ten minste 3 maanden op voorhand dienen te verwittigen;

Overwegende dat de betrokken feestcomités jaarlijks ten laatste in januari schriftelijk op de hoogte worden gebracht van de kermisdata in de betrokken deelgemeenten, zodat eventuele randactiviteiten kunnen ingepland worden;

Overwegende dat de voorbije jaren telkens werd vastgesteld dat tijdens verscheidene kleinere kermissen een aantal foorreizigers onwettig afwezig waren, waardoor telkens een spoedprocedure diende te worden opgestart om alsnog voldoende kermisattracties te vinden;

Overwegende dat het steeds moeilijker is om voor de kleinere deelgemeenten foorkramers te vinden die bereid zijn een abonnement in te vullen tenzij ze meerdere attracties tegelijkertijd mogen plaatsen om winstgevend te zijn;

Overwegende dat het voor de kleinere kermissen in Aalter wenselijk is om, in samenspraak met de gemeentelijke feestcomités, een andere attractie zoals een speeldorp met springkastelen, Vlaamse kermis, volksspelen,.. aan te bieden tijdens de jaarlijkse kermissen die over geen of een tekort aan standplaatsabonnementen beschikken (o.a. Poeke en Ursel);

Overwegende dat de foorkramers opnieuw vragen om tijdens de voorjaarskermis in Sint-Maria-Aalter hun attracties een dag langer te laten staan waardoor ze tijdens de schooldag op maandag (extra) kunnen open zijn;

Overwegende dat de foorreizigers een standplaatsvergoeding dienen te betalen voor de septemberkermis in Aalter-centrum en dat er voor de kermissen in alle deelgemeente een vrijstelling van retributie van kracht is; 

Overwegende dat voor Aalter-kermis in 2020 een vrijstelling van deze standplaatsvergoeding werd gevraagd wegens de coronamaatregelen en werd toegekend door de gemeenteraad van 14 september 2020, dat de foorreizigersorganisatie ook voor 2021 een algemene vrijstelling van retributie aanvraagt om de grote verliezen van 2020 bij te benen;

Overwegende dat elk feestcomité vrij is om in samenspraak met de foorkramers een gratis uurtje kermis aan te bieden, het gemeentebestuur komt hier niet in tussen;

Overwegende dat er geen waterhydranten ter beschikking gesteld worden voor de foorreizigers en zij hiervoor zelf moeten instaan; dat het in alle deelgemeentes aan de foorkramers is toegelaten om water te halen op het nabijgelegen kerkplein of kerkhof als daar drinkwatervoorzieningen aanwezig zijn; 

Overwegende dat er voor alle foorreizigers gratis elektriciteit ter beschikking wordt gesteld voor kleine attracties, in die mate dat de capaciteit van het gemeentelijk aftakpunt voor elektriciteit voldoende vermogen bezit om de  foorreizigers te bevoorraden; dat de grote attracties dienen te voorzien in hun eigen elektriciteit;

Overwegende dat de erkende feestcomités jaarlijks recht hebben op tricoloreaffiches om hun kermisactiviteiten kenbaar te maken;

Overwegende dat de lay-out en het drukken van de kermisaffiches vroeger aan een externe firma werden uitbesteed; dat in overleg met cel Communicatie & coördinatie een dergelijke lay-out voortaan intern kan worden gedaan; dat de kermisaffiches kunnen gedrukt worden volgens de voorwaarden, opgenomen in het gegunde raamcontract "Leveren van promotioneel drukwerk aan het gemeentebestuur, OCMW en AGB"; 

Overwegende dat de erkende feestcomités vóór aanvang van de kermis een ontwerp van de kermisaffiche dienen te bezorgen aan het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring:

Feestcomité Sint-Maria-Aalter: 2 x 25 tricoloreaffiches (meikermis en augustuskermis),

Feestcomité Bellem: 2 x 25 tricoloreaffiches (augustuskermis en oktoberkermis),

Feestcomiteit Poeke: 2 x 25 tricoloreaffiches (junikermis en septemberkermis),

Feestcomité Sport en Vermaak Lotenhulle: 2 x 25 tricoloreaffiches (voorjaarskermis en najaarskermis),

Feestcomité Stoasiebuize: 1 x 25 tricoloreaffiches (Sinksenkermis Aalter aan het station),

Feestcomité Aalter-Brug: 1 x 25 tricoloreaffiches (julikermis),

Feestcomité Aalter-centrum: 1 x 50 tricoloreaffiches (septemberkermis Aalter-centrum),

Feestraad Ursel en Knesselare:  5 x 25 tricoloreaffiches (vastenkermis en zomerkermissen in Ursel en Knesselare, winterkermis in Knesselare);

Overwegende dat Aalter ontmoetingsmomenten organiseert om het gemeenschapsgevoel te versterken;

Overwegende dat voor deze actie budget voorzien is in het meerjarenplan 2020-2025;

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0031

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Akkoord te gaan met de agenda vanaf 1 juli 2021 voor de gemeentelijke kermissen in 2021 en deze mee te delen aan de kermiskramers en de feestcomités.

Artikel 2

Akkoord te gaan met het annuleren van de kermissen voor 1 juli 2021. 

Artikel 3

Indien de coronamaatregelen blijven aanhouden in 2021, voor elke door het gemeentebestuur toegestane kermis, de medewerking van de feestcomités te vragen en hosts en hostesses in te schakelen om de verplichte coronamaatregelen op te volgen gedurende de openingsuren van de kermissen en dit conform de organisatie van de wekelijkse markten.

Artikel 4

Voor de Sinksenkermis in Aalter-centrum (station) aan de abonnementhouders mee te delen dat hun abonnement wordt opgeschort zolang de infrastructuurwerken in de stationsomgeving het invullen van de kermisstandplaatsen onmogelijk maken. 

Artikel 5

Bij elke gemeentelijke kermis een tijdelijk aanvullend politiereglement op te maken dat ingaat minimum 3 dagen vóór aanvang van de kermis om 19.00 u.

Artikel 6

Alle kermisreizigers op te leggen om de wettelijke documenten te bezorgen aan het gemeentebestuur.

Artikel 7

De lokale brandweer, politie en de gemeentelijke preventieadviseur opdracht te geven een controle te laten uitvoeren van de kermisattracties voor de aanvang van de septemberkermis in Aalter-centrum.

Artikel 8

Voor de kleinere kermissen in Poeke, Ursel en Sint-Maria-Aalter in 2021 een andere attractie aan te bieden in samenspraak met het gemeentelijk feestcomité indien er geen attracties aanwezig zijn.

Artikel 9

Aan de feestcomités de vooropgestelde kermisdata mee te delen en hen te bevragen om bij het organiseren van hun nevenactiviteiten ook in te staan voor de veiligheidsmaatregelen aan de toegang van de kermissite met behulp van een door de gemeente aangestelde host/hostess en het door het gemeentebestuur aangeleverde veiligheidsmateriaal.

Artikel 10

Aan de feestcomités die tijdens de goedgekeurde kermisperiode activiteiten organiseren gratis transport van materiaal toe te staan.

Artikel 11

Aan alle feestcomités mee te delen dat ze vrij zijn om in samenspraak met de foorkramers een gratis uurtje kermis aan te bieden, het gemeentebestuur komt hier niet in tussen.

Artikel 12

De erkende Aalterse feestcomités goedkeuring te verlenen om voor 2021 de nodige tricoloreaffiches te laten drukken bij de cel Communicatie en coördinatie na goedkeuring van het ontwerp .   

Artikel 13

De agenda ter goedkeuring voor te leggen aan een volgende gemeenteraad.