Gelet op de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 225 §3 betreffende de criteria die bepalen of vermoed wordt dat een rechtspersoon met welbepaalde taken van gemeentelijk belang belast is;
Gelet op de collegebeslissing van 24 juni 2019 betreffende de samenwerking met het KMTO;
Gelet op de collegebeslissing van 13 januari 2020 betreffende de samenwerkingsmodaliteiten met het KMTO;
Gelet op de collegebeslissing van 15 juni 2020 betreffende de toekomstige samenwerking met het KMTO;
Gelet op het advies van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 27 april 2020;
Gelet op de bestaande samenwerking tussen het gemeentebestuur en het KMTO;
Overwegende dat het gemeentebestuur wenst dat het KMTO in een meer rechtszekere en bestendige vorm georganiseerd wordt;
Overwegende dat het KMTO een taak uitvoert die waardevol is voor de inwoners, doch geen taak is van gemeentelijk belang in de fusiegemeente omdat het KMTO historisch gegroeid is in Knesselare, de invloedssfeer van het KMTO (lijst van leerlingen en soort aangeboden lessen) zich ook in die zin oriënteert en het KMTO autonoom functioneert;
Overwegende dat het KMTO niet door het gemeentebestuur is belast met enige taken van gemeentelijk belang; dat in afgeleide het KMTO niet bestaat uit gemeenteraadsleden of leden van het college van burgemeester en schepenen, noch dat leden van de organen van het KMTO worden aangewezen of voorgedragen door die personen; dat het gemeentebestuur of haar vertegenwoordigers ook niet beschikken over de meerderheid van de stemrechten in één of meer van de organen van het KMTO;
Overwegende dat de gemeentelijke kunstonderwijzende taak wordt georganiseerd via de Academie voor muziek, woord en dans en via de samenwerking met de KUMA;
Overwegende dat het KMTO laagdrempelig kunstonderwijs wil aanbieden; dat deze laagdrempeligheid zich ook vertaalt in het inschrijvingsgeld voor de cursus; dat daarom een gemeentelijke nominatieve subsidie aan het KMTO noodzakelijk is;
Overwegende dat de samenwerking (en eventuele gemeentelijke subsidie) slechts een looptijd van 1 schooljaar kent; dat het KMTO bijgevolg jaarlijks voor aanvang van de organisatie van een schooljaar een gemeentelijke subsidie kan aanvragen; dat deze aanvraag minstens volgende gegevens moet bevatten:
Overwegende dat voor het schooljaar 2020-2021 aan het KMTO een nominatieve subsidie kan gegeven worden mits volgende voorwaarden:
Overwegende dat het KMTO de betaling als volgt kan aanvragen: een eerste voorschot in september 2020, een tweede voorschot in januari 2021 en het saldo van de subsidie in juni 2021 aan de hand van de bewijsstukken hiertoe (jaarrapport schooljaar 2020-2021);
Overwegende dat een simulatie van de financiering op basis van de gegevens schooljaar 2019-2020 (50 leerlingen die samen 7.932 euro inschrijvingsgeld betaalden, 16 uur per week les gegeven door 3 zelfstandige lesgevers en 9.5 uur per week door 3 lesgevers als vrijwilliger) volgende balans geeft:
UITGAVEN KMTO:
INKOMSTEN KMTO:
Overwegende dat de gemeentelijke subsidie 68% van de inkomsten van het KMTO vormt;
Overwegende dat het bepalen van het bedrag van de subsidie pas kan gebeuren na ontvangst en analyse van de stavingsstukken; dat voorgaande een indicatieve simulatie is;
Het toekennen van de nominatieve subsidie aan het KMTO en de voorwaarden waaronder deze wordt toegekend goed te keuren.