Gelet op artikel 4 §1 2° van de wet ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer voor de verwerking van persoonsgegevens van 8 december 1992 waarin staat dat persoonsgegevens alleen voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden mogen worden verkregen en dat die gegevens niet verder mogen worden verwerkt op een manier die onverenigbaar is met die doeleinden;
Gelet op artikel 4 §1 5° van de wet ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer voor de verwerking van persoonsgegevens van 8 december 1992 waarin staat dat de persoonsgegevens in een vorm die het mogelijk maakt de betrokkenen te identificeren, niet langer mogen bewaard worden dan noodzakelijk is voor de verwezenlijking van de doeleinden waarvoor zij worden verkregen of verder worden verwerkt;
Gelet op artikels 4, 5, 6 en 7 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit het bevolkingsregister en uit het vreemdelingenregister die enkel de afgifte van de adressenlijsten aan instellingen naar Belgisch recht, die een taak van algemeen belang uitoefenen, toelaten;
Gelet op artikel 10 van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 waarin staat dat degene voor wie de lijst bestemd is, deze zelf niet mag verstrekken aan derden of ze gebruiken voor andere doeleinden dan die vermeld in de aanvraag;
Gelet op artikel 1 van het koninklijk besluit van 17 september 2001 tot vaststelling van de organisatie- en werkingsnormen van de lokale politie teneinde een gelijkwaardige minimale dienstverlening aan de bevolking aan te bieden dat bepaalt dat de politie volgende minimale dienstverlening moet verzekeren:
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019, gewijzigd bij besluit van 9 maart 2020, artikel 9, stellende dat op alle adressenlijsten waartoe het college van burgemeester en schepenen machtiging kan verlenen, de contantbelasting 20 euro bedraagt;
Gelet op het verzoek van de korpschef van de politiezone Aalter tot het maandelijks verkrijgen van een lijst met wijzigingen van voornamen van inwoners van Aalter;
Gelet op het bijkomend verzoek van de politiezone Aalter van 17 juni 2020 om ook de lijst met transgenders te bezorgen;
Overwegende dat door de versoepeling in de procedure tot voornaamswijziging men als politiedienst enkele moeilijkheden vaststelt; dat het momenteel zo is dat bij de controle van een persoon in de politionele databank de link niet wordt gelegd tussen de oude en de nieuwe naam van de persoon; dat op die manier de ploegen op het terrein niet de politionele informatie gelinkt krijgen aan de oude voornaam; dat men daardoor dus het politioneel verleden en de daaraan eventueel gekoppelde maatregelen kan omzeilen;
Overwegende dat de politiezone vraagt om op periodieke basis (maandelijks) alle wijzigingen van voornamen te ontvangen; dat dit hen toelaat een controle te doen op het politioneel verleden en zo nodig manueel een link kan gemaakt worden tussen de oude en de nieuwe voornaam; dat bijkomend wordt gevraagd ook de lijst met transgenders te ontvangen; dat bij transgenders niet alleen de naam wijzigt, maar ook het rijksregisternummer; dat bij een gewone naamswijziging enkel de naam wijzigt;
Overwegende dat de politiezone een overheidsinstantie is en een instelling naar Belgisch recht; dat kerntaak van de politie onder andere lokale opsporing en lokaal onderzoek en handhaving van de openbare orde is; dat in dat kader het noodzakelijk is dat de politiezone over de gevraagde gegevens beschikt;
Overwegende dat wordt voorgesteld de voornaam, de naam en het rijksregisternummer te bezorgen;
Maandelijks een lijst van wijzigingen van voornamen en transgenders te bezorgen aan de politiezone Aalter.