Gelet op het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 3 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID - 19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 17 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 30 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 8 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel schrijven van 8 mei 2020 inzake het beheer van de openbare ruimte bij de heropening van winkels en winkelcentra;
Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 12 maart 2020 om bijkomende ingrijpende maatregelen te nemen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan;
Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 27 maart 2020 om de maatregelen met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 minstens te verlengen tot en met 19 april 2020;
Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 15 april 2020 om de maatregelen met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 minstens te verlengen tot en met 3 mei 2020;
Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 24 april 2020 om volgende timing te volgen om het openbare leven en de economie veilig te laten opstarten:
Fase 1A: vanaf 4 mei
Fase 1B: vanaf maandag 11 mei
De scholen gaan vanaf maandag 18 mei gedeeltelijk open: in de basis- en middelbare scholen, telkens voor maximum drie leerjaren en in kleinere groepen, met maximaal 10 leerlingen per klas. Er wordt eerst gekeken naar de afstudeerjaren en -wat de lagere school betreft- de eerste twee studiejaren. Er wordt opvang voorzien voor ouders die gaan werken en geen opvang hebben. In de kleuterscholen blijven de lessen geschorst, minstens tot eind mei. Scholen kunnen op vrijdag 15 mei een proefdag houden, om dan in het weekend erna eventueel de werking bij te sturen.
Een mondmasker wordt de hele schooldag verplicht voor leerlingen ouder dan 12 jaar én leerkrachten. Er moet water en zeep ter beschikking staan van de leerlingen en er moet op toegezien worden dat de leerlingen hun handen wassen.
Fase 3: ten vroegste vanaf 8 juni
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 10 april 2020 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 april 2020 tot bestrijding van de negatieve gevolgen van het Covid-19 virus voor de gezinnen en de organisatoren in de buitenschoolse opvang, in de opvang van zieke kinderen en preventieve gezinsondersteuning;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2020 tot toekenning van een projectsubsidie ter compensatie van de kosten voor opvang van schoolkinderen tijdens de schooluren;
Gelet op de aanbevelingen van het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 17 november 2014 van prefusiebestuur Aalter, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing van 9 november 2015 van prefusiebestuur Aalter, betreffende het reglement Aalterse cadeaubon;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 3 juni 2019 betreffende de goedkeuring van het nieuw retributiereglement voor het gebruik van de Buitenschoolse kinderopvang;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende het huishoudelijk reglement ontlening van gemeentelijk materiaal;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende het retributiereglement transport gemeentelijk materiaal;
Gelet op de collegebeslissing van 16 maart 2020 betreffende de maatregelen in het kader van het coronavirus;
Gelet op de collegebeslissing van 30 maart 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus;
Gelet op de collegebeslissing van 30 maart 2020 betreffende het ter beschikking stellen van de sporthal Flabbaert als triagecentrum voor COVID-19 patiënten en het feitelijk beheer van Farys tijdelijk terug af te staan aan het gemeentebestuur;
Gelet op de collegebeslissing van 30 maart 2020 betreffende de terugbetaling van geannuleerde activiteiten door het coronavirus;
Gelet op de collegebeslissing van 6 april 2020 betreffende de annulatie en opschorting van activiteiten door de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus;
Gelet op de collegebeslissing van 6 april 2020 betreffende het uitvoeren van grote schoonmaken door eigen diensten ten gevolge van de Covid-19-maatregelen;
Gelet op de collegebeslissing van 20 april 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 3 mei 2020;
Gelet op de collegebeslissing van 20 april 2020 betreffende de ontwikkeling van een online bestelplatform bij lokale handelaars tijdens de corona-crisis;
Gelet op de collegebeslissing van 27 april 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 10 mei 2020;
Gelet op de collegebeslissing van 11 mei 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 17 mei 2020;
Gelet op de collegebeslissing van 18 mei 2020 betreffende de corona exitstrategie voor het thema Kinderopvang waarbij beslist werd tot het openen op maandag van de BKO Villa Nella vanaf 15u en de opvang van de schoolkinderen vanuit het gemeentebestuur te voorzien;
Gelet op de vraag per e-mail van Sint-Medardusschool Ursel van 29 april 2020 om De Kluis en het gemeentelijke ontmoetingscentrum Katerhoek te kunnen gebruiken voor de opvang van kleuters en leerlingen die op school moeten opgevangen worden omdat de ouders gaan werken en geen andere opvang hebben;
Gelet op de telefonische vraag van Taborschool Sint-Maria-Aalter van 6 mei 2020 om het gemeentelijk ontmoetingscentrum Sint-Maria-Aalter te kunnen gebruiken voor de opvang van kleuters en leerlingen die op school moeten opgevangen worden omdat de ouders gaan werken en geen andere opvang hebben;
Gelet op de vraag per e-mail van Taborschool Bellem van 7 mei 2020 om het gemeentelijk ontmoetingscentrum Bellem te kunnen gebruiken;
Gelet op de vraag per e-mail van Emmaüs basisschool van 12 mei 2020 met een aantal vragen en bezorgdheden in naam van alle directies van de scholengemeenschap;
Gelet op de vraag per e-mail van Taborschool Lotenhulle van 24 mei 2020 tot het bekomen van een financiële tussenkomst in de opvang van schoolgaande kinderen;
Gelet op de vraag per e-mail van Klavertje Vier van 24 mei 2020 en de mondelinge vraag van 27 mei 2020 om de academie en bib te kunnen gebruiken en om internet te voorzien;
Gelet op de vraag per e-mail van Taborschool Aalter-Brug van 25 mei 2020 om het gemeentelijk ontmoetingscentrum Aalter-Brug te kunnen gebruiken;
Gelet op de telefonische vraag van Emmaüs basisschool van 25 mei 2020 om de Maria Middelareslaan af te sluiten tijdens de schooluren;
Overwegende dat de Vlaamse overheid beslist heeft dat de opvang tijdens de paasvakantie gratis moet zijn voor de ouders; dat de organisatoren van de opvang hiervoor een compensatie ontvangen van de Vlaamse overheid; dat deze voor de 93 opgevangen kinderen 1.669,20 euro bedraagt; dat dit een afwijking is op het retributiereglement van de buitenschoolse kinderopvang;
Overwegende dat gevraagd wordt om volgende zaken ter beschikking te stellen aan de scholen in het kader van de noodopvang gedurende de coronacrisis:
Overwegende dat er een Vlaamse subsidie kan aangevraagd worden voor de organisatie van een bijkomend opvangaanbod tijdens de schooluren; dat deze subsidie voor de inzet van personeel 20 euro per effectief opgevangen kind per volledige dag en 10 euro per effectief opgevangen kind per halve dag bedraagt en voor de inzet van infrastructuur 10 euro per effectief opgevangen kind per dag bedraagt; dat deze subsidie toegekend wordt aan het lokaal bestuur die haar regierol moet opnemen; dat in eerste instantie de opvang door de scholen moet georganiseerd worden met maximale inzet van eigen personeel en middelen; dat pas in tweede instantie het lokaal bestuur vanuit zijn regierol samen met alle lokale actoren bekijkt of veilige opvang kan georganiseerd worden door flexibele inzet van alle bestaande middelen waarover deze actoren beschikken; dat pas in derde instantie bijkomend opvangaanbod mag gecreëerd worden dat gesubsidieerd kan worden; dat in laatste instantie, als er geen oplossing gevonden kan worden, de school haar heropstart zal moeten herbekijken; dat het lokaal bestuur deze subsidie moet pre financieren en storten naar de organisator; dat de organisator hiervoor een verklaring op eer moet bezorgen aan het lokaal bestuur en op vraag van het agentschap Opgroeien en regie en het agentschap Binnenlands bestuur kan aantonen dat voldaan is aan de voorwaarden van het besluit van de Vlaamse regering; dat het bijkomend opvangaanbod door geen enkele andere steunmaatregel of financieringsbron gecompenseerd mag worden; dat het om opvang tijdens de schooluren moet gaan van schoolkinderen voor wie in het kader van de gefaseerde afbouw van de coronamaatregelen nog geen of slechts gedeeltelijk onderwijs op school georganiseerd wordt, maar die wel nood hebben aan opvang;
Overwegende dat de scholen aangeven dat zij nood hebben aan een bijkomend opvangaanbod omdat zij de vraag naar opvang niet kunnen beantwoorden met het bestaande personeel en bestaande locaties; dat het college reeds beslist heeft op 11 mei 2020 om de gemeentelijke ontmoetingscentra en gemeentelijke sportzalen gratis ter beschikking te stellen van de scholen voor de opvang van kleuters en leerlingen en om deze ruimtes te laten poetsen door gemeentelijk personeel; dat het college beslist heeft op 18 mei 2020 om de BKO Villa Nella vroeger te laten starten, nl. vanaf 15u om tegemoet te komen aan de noden van de scholen; dat het voorstel gedaan wordt om alle opvanglocaties, behalve BKO Villa Nella, te openen van 7u tot 9u (in plaats van 7u tot 8u30/8u45) en van 15u tot 18u30 (in plaats van 15u30/16u tot 18u30); dat de basisschool Emmaüs vraagt om op maandag en vrijdag om 14u30 te openen en dit te compenseren op dinsdag en donderdag door op het gewone uur van 15u30 te starten; dat al deze aanpassingen een flexibele inzet van de bestaande middelen van het lokale bestuur inhouden; dat voorgesteld wordt om de voor- en naschoolse opvang te organiseren op de schoollocaties of in de gemeentelijke zalen; dat hierdoor de bubbels gerespecteerd kunnen worden en minder werktijd van de begeleiding verloren gaat naar verplaatsing; dat de impact op de prestaties van de begeleiding met deze maatregelen eerder beperkt zijn; dat alle begeleiding min-uren heeft opgebouwd door de werking tijdens de coronacrisis omdat ouders hun kinderen vroeger komen ophalen, er minder kinderen aanwezig waren in de buitenschoolse opvang en het wekelijks teamoverleg van 2 uren niet is doorgegaan; dat de aanpassing van de opvanguren enkel op maandag, dinsdag en donderdag effect heeft; dat op woensdag de bestaande opvanguren (7u tot 8u30 en 12u-18u30) van toepassing zijn en dat op vrijdagnamiddag de scholen altijd om 15u sluiten; dat deze regeling voor gevolg heeft dat de scholen in de namiddag voor de noodopvang een subsidie zullen ontvangen daar waar het lokale bestuur een deel (1 uur) mee instaat voor de organisatie van noodopvang met eigen personeel en daar geen vergoeding voor ontvangt, noch van de Vlaamse overheid, noch van de gebruikers; dat het lokale bestuur echter de subsidie van de infrastructuur zelf kan behouden wanneer de noodopvang doorgaat in gemeentelijke gebouwen;
Overwegende dat de basisschool Emmaüs gevraagd heeft om de Maria Middelareslaan tijdens de schooluren te mogen afsluiten; dat door de laan verkeersvrij te maken, de school de straat kan gebruiken als extra speelplaats en extra ruimte krijgt om de regels van social distancing te kunnen respecteren; dat de school Klavertje Vier gevraagd heeft om de gebouwen van de academie en de bib te mogen gebruiken; dat ze vragen om internet te voorzien in deze gebouwen;
Overwegende dat kan aangetoond worden dat het lokaal bestuur van Aalter de getrapte organisatie van opvang tijdens de schooluren heeft nagestreefd; dat de scholen bijkomend personeel/vrijwilligers zullen aanstellen voor de organisatie van de schoolopvang; dat deze betaald zullen worden met de Vlaamse subsidie; dat het lokaal bestuur van Aalter zijn begeleiding van de buitenschoolse kinderopvang flexibel kan inzetten tot eind juni 2020;
Een vergoeding toe te kennen aan de scholen voor de inzet van personeel van 20 euro per effectief opgevangen kind per volledige dag en 10 euro per effectief opgevangen kind per halve dag en voor de inzet van infrastructuur 10 euro per effectief opgevangen kind per dag in het kader van het gecreëerde bijkomend opvangaanbod tijdens de schooluren van 15 mei 2020 tot en met 30 juni 2020 onder de voorwaarden van de Vlaamse projectsubsidie.
Een overeenkomst af te sluiten met de scholen die gebruik wensen te maken van de projectsubsidie.
De scholen die wensen gebruik te maken van de projectsubsidie een verklaring op eer te laten ondertekenen waarin ze aangeven de voorwaarden van het besluit van de Vlaamse regering na te leven.
De voor- en naschoolse opvang in de periode van 15 mei 2020 tot en met 30 juni 2020, op vraag, te organiseren in de lokalen van de scholen of de gemeentelijke zalen van 7u tot 9u en van 15u tot 18u30 (met uitzondering van de woensdag).
De voor- en naschoolse opvang in de periode van 15 mei 2020 tot en met 30 juni 2020 voor de basisschool Emmaüs, op vraag, te organiseren in de lokalen van de school of de gemeentelijke zalen, van 7u tot 9u en van 14u30 tot 18u30 op maandag en vrijdag en van 7u tot 9u en van 15u30 tot 18u30 op dinsdag en donderdag.
De afwijkingen op het retributiereglement en het huishoudelijk reglement van de buitenschoolse kinderopvang voor te leggen aan de eerstvolgende gemeenteraad.
Gratis gebruik en transport van materiaal van de uitleendienst te voorzien voor de scholen indien voorhanden.
Twee Wifi-antennes te plaatsen in de oude bibliotheek van Knesselare zodat de Aalter Free Wifi kan gebruikt worden door de basisschool Klavertje Vier.