Gelet op de artikels 117, 119 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de artikels 15bis, §2, tweede lid, 23bis en 32 van de wet van 20 juli 1971 op de begraafplaats en de lijkbezorging;
Gelet op het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria;
Gelet op het besluit van 2 december 2005 van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 mei 2004 tot organisatie, inrichting en beheer van begraafplaatsen en crematoria;
Gelet op het gecoördineerd politiereglement op de begraafplaatsen en de lijkbezorging van 21 maart 2011 van prefusiebestuur Aalter;
Gelet op het politiereglement gemeentelijke begraafplaatsen van 31 mei 1977 van prefusiebestuur Knesselare;
Overwegende dat de reglementen van toepassing blijven op het grondgebied waarvoor ze zijn uitgevaardigd tot op de dag dat ze worden opgeheven; dat een beslissing omtrent dit reglement zich opdringt zodat de bepalingen gelijk zijn over gans het grondgebied;
Overwegende dat de principes uit beide bestaande reglementen werden aangehouden, op elkaar werden afgestemd en resulteerden in 1 nieuw politiereglement op de gemeentelijke begraafplaatsen en lijkbezorging;
Overwegende dat dit nieuwe politiereglement van toepassing is op de 7 gemeentelijke begraafplaatsen en volgende zaken regelt: wijze van begraven, bestemming, aangifte overlijden en tijdstip van begraven, bijhorende verrichtingen, ordemaatregelen, graftekens en werken, concessies, ontgravingen en ontruimingen;
Overwegende dat het nieuwe reglement de 2 bestaande reglementen uit de prefusiebesturen kan vervangen en dit best vanaf 1 januari 2021;
Het politiereglement op de begraafplaatsen en lijkbezorging voor te leggen aan de gemeenteraad.