Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten, meer bepaald artikel 4.2.15. §1 waarin gesteld wordt dat niemand zonder voorafgaande omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden een stuk grond mag verkavelen voor woningbouw of voor het opstellen van vaste of verplaatsbare constructies die voor bewoning kunnen worden gebruikt;
Gelet op het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 31 waarin gesteld wordt dat als de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, de gemeenteraad een beslissing neemt over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen meer bepaald artikel 8 waarin wordt gesteld dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen meer bepaald artikel 11 §1 waarin wordt gesteld dat de gemeenten de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vastleggen in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond;
Gelet op het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen meer bepaald artikel 12 §2 waarbij in afwijking van artikel 11 de aanleg, de wijziging, de verplaatsing of de opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning kan opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden; dat die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat;
Gelet op de omgevingsvergunningsaanvraag digitaal ingediend op 11 mei 2020 door de Intergemeentelijke Vereniging Veneco, Panhuisstraat 1 in Destelbergen voor het verkavelen van een perceel in 6 kavels en 2 private loten in Aalter, Saterstraat zn en gekend in het kadaster als Aalter, afd (Ursel), sectie A, nrs. 129H, 131B2 en 144L;
Gelet op de verklaring van volledigheid en ontvankelijkheid van de aanvraag op 8 juni 2020;
Gelet dat de aanvraag behandeld kan worden conform de gewone procedure;
Gelet op de omgevingsvergunningsaanvraag digitaal ingediend op 11 mei 2020 door de Intergemeentelijke Vereniging Veneco, Panhuisstraat 1 in Destelbergen voor het verkavelen van een perceel in 6 kavels en 2 private loten in Aalter, Saterstraat zn en gekend in het kadaster als Aalter, afd (Ursel), sectie A, nrs. 129H, 131B2 en 144L;
Gelet op de verklaring van volledigheid en ontvankelijkheid van de aanvraag op 8 juni 2020;
Gelet dat de aanvraag behandeld kan worden conform de gewone procedure;
Gelet op de volgende plannen met betrekking tot de nieuw aan te leggen wegenis:
Overwegende dat de rooilijnbreedte van de nieuwe wegenis varieert tussen de 8 m en de 12 m;
Overwegende dat de wegenis opgedeeld kan worden in een deel ontsluitingsweg en een deel woonstraat;
Overwegende dat de ontsluitingsstraat wordt aangelegd in asfalt met aan beide zijden een ter plaatse vervaardigde kantstrook, breedte van 5,80 meter (excl. kantstrook); dat alternerend een parkeerzone in grijze betonstraatstenen wordt voorzien met een breedte van 1,90m; dat deze parkeerzone wordt afgebakend met een plantvak met een verhoogde boordsteen;
Overwegende dat de woonstraat wordt aangelegd in grijze, waterdoorlatende betonstraatstenen met verbrede voeg met aan beide zijden een ter plaatse vervaardigde kantstrook, breedte van 4,40 meter (excl. kantstrook); dat er telkens een draaipunt wordt voorzien om de bereikbaarheid en toegankelijkheid te waarborgen;
Overwegende dat de zijbermen van de asfaltrijweg worden ingericht als groenzone (breedte: 1,1 – 1,5 meter), waarbij het aflopend regenwater kan afvoeren en infiltreren; dat ter hoogte van de woningen de zijberm tussen de perceelsgrenzen en de kantstrook worden verhard in grijze betonstraatstenen om de woningen toegankelijk te maken;
Overwegende dat in het zuidwesten van de projectzone een groenzone wordt voorzien (deels ook als wadi in te richten voor de infiltratie van het regenwater); dat langs deze zone eveneens een trage verbindingsweg in halfverharding loopt die zich doorheen de volledige verkaveling slingert en zorgt voor een geplande veilige verbinding tussen de verkaveling en de Urselseweg;
De plannen voor de aanleg van de nieuwe wegenis zoals opgenomen in de omgevingsvergunningsaanvraag digitaal ingediend op 11 mei 2020 door de Intergemeentelijke Vereniging Veneco, Panhuisstraat 1 in Destelbergen voor het verkavelen van een perceel in 6 kavels en 2 private loten in Aalter, Saterstraat zn en gekend in het kadaster als Aalter, afd (Ursel), sectie A, nrs. 129H, 131B2 en 144L, goed te keuren.