Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten, inzonderheid artikel 4.2.25. waarin gesteld wordt dat als de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en het vergunningverlenende bestuursorgaan oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens het vergunningverlenende bestuursorgaan een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten, inzonderheid artikel 4.2.19 en 4.2.20. waarin gesteld wordt dat het vergunningverlenende bestuursorgaan aan een vergunning lasten kan verbinden;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten, inzonderheid artikel 4.3.5. waarin gesteld wordt dat een stedenbouwkundige vergunning voor het bouwen van een gebouw met als hoofdfunctie “wonen”, “verblijfsrecreatie”, “dagrecreatie”, “handel”, “horeca”, “kantoorfunctie”, “diensten”, “industrie”, “ambacht”, “gemeenschapsvoorzieningen” of “openbare nutsvoorzieningen” slechts kan worden verleend op een stuk grond, gelegen aan een voldoende uitgeruste weg, die op het ogenblik van de aanvraag reeds bestaat, behoudens in het geval de bouwheer instaat voor zowel het bouwen van de gebouwen als de verwezenlijking van de voor het project noodzakelijke wegeniswerken, waarbij de stedenbouwkundige vergunning voor de gebouwen kan worden afgeleverd zodra de stedenbouwkundige vergunning voor de wegeniswerken is verleend;
Gelet op de collegebeslissing van 15 juni 2020 betreffende het principieel akkoord van het ontwerp wegenis en overeenkomst opgemaakt in het kader van de groepswoningbouw Leistraat-Vaart Noord;
Gelet op de collegebeslissing van 3 augustus 2020 betreffende het inroepen van de administratieve lus op voorwaarde dat de aangepaste plannen voor de uiterste beslissingstermijn worden ingediend;
Gelet op de collegebeslissing van 14 september 2020 betreffende het principieel akkoord van het ontwerp wegenis en overeenkomst opgemaakt in het kader van de groepswoningbouw Leistraat-Vaart Noord;
Gelet op de omgevingsvergunningsaanvraag digitaal ingediend op 11 maart 2020 door Wright Developments bv, Ooigemstraat 47 in Meulebeke voor het verbouwen van een eengezinswoning, het slopen van een deel van de bestaande bebouwing waaronder de elektriciteitscabine, het plaatsen van een nieuwe elektriciteitscabine en het bouwen van twintig schakelwoningen met achtendertig parkeerplaatsen en een gemeenschappelijke fietsenberging in Bellem, hoek Leistraat – Vaart-Noord en gekend in het kadaster als Aalter, afd. 4, sectie A, nr. 0297M, nr. 0295M, nr. 0295K, nr. 0301B, nr. 0295L en nr. 0297 zoals voorgesteld op het inrichtingsplan, opgemaakt door GC-Architecten, Veldstraat 11 in Meulebeke;
Gelet op het feit dat een openbaar onderzoek werd georganiseerd van 7 mei 2020 tot 5 juni 2020; dat het openbaar onderzoek aanleiding gaf tot 8 bezwaarschriften ondertekend door 20 personen; dat aansluitend op het openbaar onderzoek door de bouwheer een informatievergadering voor de buurt werd georganiseerd; dat de bouwheer besliste de bouwplannen aan te passen en beroep te doen op de administratieve lus binnen de lopende procedure; dat het college van burgemeester en schepenen besliste op 3 augustus 2020 akkoord te gaan met het toepassen van de administratieve lus;
Gelet op het technisch dossier bestaande uit het uitvoeringsontwerp, bestek, meetstaat en raming met referentie 20200514_LEI voor het herinrichten van de wegenis in de Vaart Noord over het traject kruispunt Leistraat tot brug over het kanaal opgemaakt op 5 juni 2020 door het architectenbureau GC-Architecten Bvba;
Gelet op de plannenbundel opgemaakt door het architectenbureau GC-Architecten Bvba:
Gelet op de documenten die tijdens de vergunningsprocedure werden opgeladen in het Omgevingsloket, in het bijzonder:
Gelet op het feit dat het inrichtingsplan 20200514_LEI voor het herinrichten van de wegenis in de Vaart Noord over het traject kruispunt Leistraat tot brug over het kanaal van 5 juni 2020 niet is gewijzigd in het wijzigingsverzoek van 4 september 2020 met uitzondering van de aanleg van een toerit in de Vaart Noord;
Gelet op het ontwerp van overeenkomst af te sluiten tussen de bouwheer exploitant Wright Developments en het gemeentebestuur van Aalter;
Overwegende dat het project voorziet in de herinrichting van de wegenis Vaart Noord (traject kruispunt Leistraat tot brug over de vaart), het verbouwen van een eengezinswoning, het slopen van een deel van de bestaande bebouwing waaronder de elektriciteitscabine, het plaatsen van een nieuwe elektriciteitscabine en het bouwen van twintig schakelwoningen met achtendertig parkeerplaatsen en gemeenschappelijke fietsenberging;
Overwegende dat het project gelegen is in woongebied met landelijk karakter in de reservatiegebieden van de Vlaamse waterweg;
Overwegende dat volgens het aangepast ontwerp, het vernieuwingsproject op voldoende wijze in de omgeving integreert; de bouwhoogte niet extra wordt versterkt; de privacy van de omwonenden gewaarborgd blijft en de aanleg van de parking en toerit de leef- en woonkwaliteit van de omgeving niet aantast;
Overwegende dat in het wijzigingsverzoek van 4 september 2020, het project niet meer wordt ontsloten via de Leistraat maar via Vaart-noord; dat het aangepast ontwerp voorziet in de aanleg van een private toegangsweg van maximaal 5 m breedte opgebouwd uit 2 rijsporen van in uitgewassen beton;
Overwegende dat op openbaar domein volgende werken worden voorzien:
Overwegende dat de wegenis van het kanaal Gent – Oostende ter hoogte van de Vaart Noord behoort tot het openbaar domein van waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg; dat deze wegenis wordt opengesteld voor het gebruik van allen en aldus wordt bestemd als openbare weg;
Overwegende dat door het versmallen van de rijweg in Vaart Noord tot een breedte van 4,5 m, de relatie tussen het kanaal en de projectzone wordt versterkt; er ontstaat een grotere groenzone tussen het kanaal en de weg die dienst kan doen als rustzone, waar de (buurt)bewoners en passanten kunnen genieten van het kanaal en de omgeving; door deze weg te versmallen zal het doorgaand gemotoriseerd verkeer vertragen;
Overwegende dat de bouwheer instaat voor al deze infrastructuurwerken op openbaar domein en de kosten hiervan ten laste neemt;
Overwegende dat het ontwerp van overeenkomst alle afspraken stipuleert tussen de bouwheer en het gemeentebestuur van Aalter voor de realisatie van de infrastructuurwerken op openbaar domein en de rioleringsaansluitingen van de private woningen op het openbaar net;
Overwegende dat de bouwheer zich ertoe verbindt in te staan voor alle nodige werken teneinde een kwalitatief bouwproject op de markt te brengen, wat onder meer impliceert dat elke wooneenheid aan een volledig uitgeruste weg ligt, aansluitbaar is op alle nutsvoorzieningen (riolering, water, elektriciteit, gas, distributie en telefonie) en toegankelijk is vanaf de openbare weg; dat alle kosten hieraan verbonden ten laste van de bouwheer vallen; dat de opgelegde lasten verder omschreven worden in de overeenkomst;
Overwegende dat de waarborgtermijn voor de uit te voeren infrastructuurwerken wordt vastgelegd op 2 jaar; dat de bouwheer zich tijdens de waarborgperiode verplicht tot het onderhoud en de aansprakelijkheid aanvaardt tot eventueel noodzakelijk herstel; dat voor de uitvoering van de werken de normale voorwaarden van de 10-jarige aansprakelijkheid gelden;
Overwegende dat een gefaseerde uitvoering vooropgesteld wordt voor deze verkaveling zoals omschreven in de overeenkomst;
Overwegende dat de bouwheer er zich toe verbindt een waarborg te stellen voor de herinrichting van de wegenis en riolering op openbaar domein conform de vastgestelde ramingen;
Overwegende dat in de overeenkomst is gesteld dat de woningen pas kunnen worden verkocht als:
Het ontwerp wegenis zoals voorgesteld op het plan Aanpassing wegenis - Inplantingsplan BT/NT met snede BT/NT van 27 febr 2020 en beschreven in het technisch dossier met referentie 20200514_LEI opgemaakt op 5 juni 2020 door het architectenbureau GC-Architecten Bvba rekening houdend met de aanleg van een toerit naar de achterliggende parkeerzone op privaat terrein (volgens inplantingsplan BA_0_I_N_inplanting NT van 11 september 2020) goed te keuren.
Het ontwerp van overeenkomst, af te sluiten tussen de bouwheer Wright Developments bv in Meulebeke en het gemeentebestuur van Aalter voor de realisatie van dit bouwproject goed te keuren.