Gelet op het voorstel van raadslid Peter Cornelis (Groen) om:
Gelet op de stellingen van de indiener dat de gegevens die we genereren uit www.telraam.net, heel nuttig zijn om het mobiliteitsbeleid te analyseren en te evalueren; dat meer gegevens nog betere resultaten aanleveren; dat het aantal wagens (76%) en vrachtwagens (10%) heel hoog is ten opzichte van het aantal fietsers (10%) en voetgangers ( 4%) in een schoolomgeving en het centrum; dat dit zorgt voor heel onveilige verkeerssituaties; dat we het aantal fietsers en voetgangers aanzienlijk willen doen stijgen; dat in een fietsstraat zone 30 geldt en de fietser niet voorgestoken kan worden; dat de Kouter en Sint- Maria –Aalterstraat deel Hoefijzer/IJzerstraat veel te smal is om én te parkeren én twee richtingen autoverkeer én schoolfietsverkeer veilig te organiseren; dat blijkt uit de eerste resultaten van de telraamactie en het ongenoegen van fietsers maar ook bij heel wat buurtbewoners uit de desbetreffende straten, dat er nood is aan verandering in het centrum; dat er in Aalter nood is aan meer veilige fietsstallingen in Aalter Centrum;
Overwegende dat schepen Mathias Van de Walle opwerpt dat Aalter zo niet meer bereikbaar zal zijn; dat de fietsers en voetgangers op de eerste plaats moeten komen en dat er daar ook een beleidsprioriteit van gemaakt wordt; dat er investeringen gebeuren op het grondgebied op het vlak van mobiliteit evenals de investeringen van de NMBS, waarbij er een fietsostrade komt om kernen met elkaar te verbinden waarbij je van Bellem naar Aalter op een goede manier kunt fietsen; dat de fietsverbindingen van Aalter-centrum naar de deelkernen goed zijn; dat de burgers vrij zijn in het hangen van een telraam; dat er inderdaad zal vastgesteld worden dat er veel autoverkeer is; dat Aalter leeft en dat er veel handel is; dat de economie het goed doet; dat het ook logisch is dat er autoverkeer is in de gemeente, dat dit een teken is dat het gemeentebestuur goed bezig is; dat er geprobeerd wordt een evenwicht te vinden tussen de veiligheid en de economische belangen, maar ook dat de burgers een vlotte toegankelijkheid hebben binnen de kern; dat op het kruispunt van de Weibroekdreef en Stationsstraat en Kouter is er inderdaad een periode van een halfuur waarbij er veel fietsers zijn; dat er desondanks een perfecte verkeersdoorstroming georganiseerd wordt; dat dit bovendien in de bebouwde kom is waar er maar 30 km/u mag gereden worden; dat er niet duidelijk wordt gesteld wat onveilig is; dat er al 15 van de 20 telramen zijn uitgedeeld, maar dat dit een relatief laag aantal is ten opzichte van meer dan 29.000 inwoners; dat er niet akkoord wordt gegaan met het voorstel; dat Aalter bereikbaar moet blijven; dat het leefbaar moet blijven voor de handelaars in Aalter; dat met dit voorstel het evenwicht zoek is en er alleen maar zal stilgestaan worden in het centrum;Gelet op artikel 21 van het decreet lokaal bestuur dat stelt dat gemeenteraadsleden uiterlijk vijf dagen voor de vergadering van de gemeenteraad punten aan de agenda kunnen toevoegen,
Gelet op artikel 5 ยง2 van het huishoudelijk reglement.
Het voorstel wordt verworpen.