Overwegende dat het gemeentebestuur van Aalter tot op heden geen technische middelen heeft om schade aan wegenis vast te stellen; dat schadeverschijnselen tot op vandaag enkel fysisch door eigen diensten worden waargenomen of door de burger wordt gemeld via de gemeentelijke kanalen; dat wanneer schade visueel wordt waargenomen, de wegenis eigenlijk al aangetast is in een vergevorderd stadium en moeilijk duurzaam kan worden hersteld door eigen diensten;
Overwegende dat het grondgebied van Aalter in oppervlakte is toegenomen; dat tijdig visueel waarnemen van schadeverschijnselen een huzarenstukje is met 500 kilometer aan wegen op het grondgebied;
Overwegende dat het Opzoekingscentrum voor Wegenbouw (OCW) gemeentes gratis bijstaat inzake technisch advies bij herstel of problemen met wegenis; dat dit los staat van het permanent monitoren van de wegenis om schadeverschijnselen in kaart te brengen; dat hun advies eerder van toepassing is wanneer het herstel dient uitgevoerd te worden;
Overwegende dat het OCW wel de mogelijkheid heeft om visuele inspecties uit te voeren op wegen; dat dit zowel louter visueel kan alsook met gespecialiseerde software (streetbloc); dat dit type inspectie niet permanent gebeurt maar enkel op wegen waar daar vraag naar is; dat dit type inspectie uiteraard niet gratis is maar een hoge kostprijs met zich meebrengt, zeker bij inspectie van ruim 400 kilometer aan gemeentewegen;
Overwegende dat ASAsense recent contact opnam met het gemeentebestuur om hun project MobiSense voor te stellen; dat het project MobiSense van 1 oktober 2017 tot 30 september 2019 in samenwerking met de Universiteiten van Gent, Antwerpen en Leuven werd gerealiseerd; dat dit project gericht was om informatie over wegdekken en hun slijtage te detecteren op basis van geluid aan boord van gewone voertuigen; dat op deze manier een goede en kostenefficiënte monitoring mogelijk is van het wegdek waardoor de kostprijs van het wegenonderhoud gereduceerd kan worden; dat ASAsense dit systeem van monitoren van wegenis verder wil uitrollen in België en bij uitbreiding in Europa;
Overwegende dat dit een project met zijn hoge efficiënte technologie vanaf nu dus aangeboden wordt aan steden en gemeenten in het kader van het Smart City project; dat Roads.ASAsense.com een nieuw en geavanceerd systeem is om kosten efficiënt en zonder inspanningen op een continue wijze de wegen en vooral de wegdekken op het grondgebied van Aalter te monitoren; dat dit gebeurt aan de hand van opportunistische metingen in een 30-tal wagens die op het ganse grondgebied rondrijden;
Overwegende dat men concreet deze metingen kan uitvoeren door een soort black box in een personenwagen of bestelwagen te plaatsen in de koffer ter hoogte van de wielen; dat in deze box het rolgeluid wordt gemeten en een gps voorzien is om exacte locatiegegevens door te zenden; dat deze box dus in wagens geplaatst kan worden van bijvoorbeeld het gemeentebestuur, politiewagens, dokters, thuiszorg…; dat deze manier van monitoren schadeverschijnselen tot in de kleinste graad kan detecteren op alle types wegen;
Overwegende dat om de metingen uit te voeren dus geen specifieke bemanning meer nodig is; dat alles gebeurt in het dagelijks verkeer; dat op deze manier snel en tijdig kan ingegrepen worden door zelfs eigen diensten om verdere aantasting van schade aan wegen af te remmen;
Overwegende dat alle data anoniem verzameld en verwerkt naar ruwheid en golflengteprofielen op verschillende schalen; dat alles maandelijks aangeleverd wordt in shape files en tabellen die voor alle type wegdekken duidelijk aangeven wat de staat van de weg is qua ruwheid en golvend effect; dat daarnaast ook putten worden gedetecteerd en weergegeven als percentage per km; dat een nauwkeurig resultaat wordt bekomen met voldoende passages van verschillende wagens; dat in functie van de verkeersdensiteit sneller of minder snel resultaten kunnen worden verwacht; dat een goede dekking, evolutie van de weg, mag verwacht worden vanaf 6 tot 12 maanden;
Overwegende dat er eigenlijk geen locatie tracking wordt gedaan van de wagens; dat alle gps gegevens afzonderlijk als data worden verwerkt en hierdoor geen automatische tracking gebeurt; dat dit op aanvraag eventueel mogelijk is indien dit specifiek gewenst is;
Overwegende dat ASAsense bij het intekenen van een stad of gemeente in dit project maandelijkse data aanlevert op een kaart in de vorm van een bestand dat in de GIS systemen kan worden opgeladen; dat andere bestandstypes mogelijk zijn op aanvraag; dat daarnaast alles ook wordt aangeleverd in tabelvorm, dit in een samenvatting per straat en per 20 meter segmenten; dat bovendien de verschillen in deze segmenten worden aangeleverd doorheen de tijd (slijtage);
Overwegende dat uitbreidingen op dit systeem nog lopende zijn en er in de toekomst dus ook kan worden van genoten;
Overwegende dat dit systeem op basis van rolgeluid volgende voordelen voor Aalter heeft:
Overwegend dat dit systeem ook nadelen heeft; dat niet alle wegen een 100% dekking geven; dat er uiteraard voldoende wagens met een black box deze wegen moeten kruisen om de data te kunnen aanleveren; dat de resultaten maandelijks moeten worden bekeken; dat aan de data geen schadebeelden worden getoond, er moet effectief nog een plaatsbezoek worden uitgevoerd om de exacte schade te zien (uiteraard is wel de exacte locatie gekend);
Overwegende dat de huidige staat van de wegenis wellicht geen goede cijfers zal geven bij eerste metingen; dat er wel een plan kan worden opgesteld aan de hand van de metingen en beginnende schade in de kiem kan worden gesmoord;
Overwegende dat de software van ASAsense qua kostprijs een eenmalige opstartkost met zich meebrengt; dat er vervolgens een jaarlijkse fee van 1 euro per kilometer baanvak van de gemeente wordt aangerekend; dat dit in het geval van Aalter ruw geschat jaarlijks op 12.000 euro aan kosten met zich meebrengt; dat de opstartkost hier dan ook 12.000 euro zou bedragen, hierin zit de plaatsing van de black boxen in de wagens vervat; de black boxen blijven eigendom van ASAsense, zij staan dan ook zelf in voor het onderhoud of het vervangen van de boxen indien nodig;
Overwegende dat dit een nieuwe methode van monitoring is naar gemeenten toe; dat als voordeel naar de eerste 10 klanten in dit Smart City project een korting van 25% op de opstartkosten en op het abonnement in de eerste 3 jaar wordt gegeven; dat de eerste 6 maanden van het abonnement gratis zijn; dat men als gemeente ook lid kan worden van het wetenschappelijk en technisch comité waardoor men zijn expertise kan uitbreiden;
Overwegende dat naast de software van ASAsense ook andere spelers op de markt kunnen worden aangesproken; dat het systeem van ASAsense uniek is en dus andere software systemen dienen aangesproken te worden;
Principieel akkoord te gaan voor implementeren van een software systeem binnen de organisatie dat schadeverschijnselen aan wegenis kan waarnemen.
De markt inzake monitoring van wegenis verder te onderzoeken en leveranciers van relevante systemen aan te spreken.