Terug
Gepubliceerd op 22/06/2020

2020_CBS_01576 - Collegebeslissing betreffende de corona exitstrategie voor het thema Gebouwen

College van Burgemeester en Schepenen
ma 08/06/2020 - 16:00 Collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Kris Ally, Johan Van den Kerchove, Luc Jolie

Secretaris

Luc Jolie

Voorzitter

Patrick Hoste
2020_CBS_01576 - Collegebeslissing betreffende de corona exitstrategie voor het thema Gebouwen 2020_CBS_01576 - Collegebeslissing betreffende de corona exitstrategie voor het thema Gebouwen

Motivering

Motivering

Gelet op het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 3 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID - 19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 17 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 30 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 8 mei  2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel schrijven van 8 mei 2020 inzake het beheer van de openbare ruimte bij de heropening van winkels en winkelcentra waarin de richtlijnen werden meegegeven voor de winkelcentra en de winkelstraten;  

Gelet op het ministerieel besluit van 15 mei  2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 20 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 30 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 5 juni 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 12 maart 2020 om bijkomende ingrijpende maatregelen te nemen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan; 

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 27 maart 2020 om de maatregelen met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 minstens te verlengen tot en met 19 april 2020;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 15 april 2020 om de maatregelen met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 minstens te verlengen tot en met 3 mei 2020;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 24 april 2020 betreffende de timing om het openbare leven en de economie veilig te laten opstarten;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 13 mei 2020 om vanaf 18 mei 2020 de tweede fase van het afbouwplan op te starten;

Gelet op de aanbevelingen van het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid; 

Gelet op de collegebeslissing van 16 maart 2020 betreffende de maatregelen in het kader van het coronavirus; 

Gelet op de collegebeslissing van 30 maart 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus; 

Gelet op de collegebeslissing van 30 maart 2020 betreffende de terugbetaling van geannuleerde activiteiten door het coronavirus; 

Gelet op de collegebeslissing van 6 april 2020 betreffende de annulatie en opschorting van activiteiten door de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus;

Gelet op de collegebeslissing van 20 april 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 3 mei 2020;

Gelet op de collegebeslissing van 27 april 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 10 mei 2020;

Gelet op de collegebeslissing van 4 mei 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 10 mei 2020;

Gelet op de collegebeslissing van 11 mei 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 17 mei 2020;  

Overwegende dat volgende voorstellen werden geformuleerd: 

  • Sanitair in het gemeentehuis: kranen en zeepdispensers die met sensoren werken zodat er geen contact hoeft te zijn.
  • Klapdeuren die in beide richtingen open geduwd kunnen worden, zonder dat er klinken aangeraakt moeten worden.
  • vuilbakken met pedalen te voorzien in de keuken
  • Bij reorganisatie/ optimalisatie waterdispensers te voorzien zonder drukknop
  • Bij reorganisatie/ optimalisatie zeepdispensers te voorzien zonder drukknop
  • Bij reorganisatie/ optimalisatie schuifdeuren te voorzien
  • Bij reorganisatie/ optimalisatie vaste bureau's te voorzien per 2 werknemers per bubbel.
  • Risicobeheer kocht een grote bidon met ontsmettingsalcohol aan, die wij hebben opgehaald. Met deze ontsmettingsalcohol worden verschillende keren op een dag gemeenschappelijke zaken ontsmet zoals klinken, trapleuning ed zowel door poetsvrouwen, als door eigen arbeiders
  • Bij de start van de lockdown werden de werkzaamheden van de externe poetsdienst tijdelijk en deels geschorst.
  • Toekomstige werkregeling en taakinhoud interne poetsdienst. Wat zijn de verwachtingen als gebouwen opnieuw in gebruik worden genomen of tijdelijk een nieuwe functie krijgen? Wordt de reguliere planning aangehouden, moet de frequentie worden verhoogd, moet daarenboven (dagelijks) worden ontsmet,...? Zullen de beschikbare poetsuren volstaan? Zal meer moeten worden uitbesteed?

    Bijvoorbeeld:

    - opvang schoolkinderen in ontmoetingscentra: volstaat het wekelijks poetsen, of wordt de frequentie verhoogd? Worden de werktijden aangepast (poetsen buiten opvanguren)? Staat de school zelf in voor dagelijkse ontsmetting?

    - mogelijkheid tot gezamenlijke studie/blok in JC Kadans: momenteel worden de burelen en sanitair JC Kadans dagelijks ontsmet. Breiden we deze dagelijkse opdracht uit met de ruimtes waar de studenten vertoeven?

    Bijkomend gevolg: deze collega's zullen niet meer kunnen worden ingeschakeld voor alternatieve taken zoals het inpakken en verdelen van mondmaskers.


  • Toekomstige werkregeling externe poetsdienst: Wat zijn de verwachtingen als gebouwen opnieuw in gebruik worden genomen? Wordt frequentie/aanwezigheid uitgebreid ifv ontsmetting? Bijvoorbeeld zwembad?
  • Bij de start van de lockdown is onderhoudsfirma Veolia gevraagd de nodige maatregelen te treffen om, waar mogelijk, energie te besparen.
  • Huisbezoeken / plaatsbezoeken / werfvergaderingen gebeuren enkel bij noodzaak en mits het respecteren van de afstandsregels.

  • Sleutelontlening: er wordt gezocht naar een efficiënte manier om de sleutels stelselmatig te ontsmetten.

  • De mogelijkheden worden onderzocht om deurklinken uit te rusten met een adapter, deurgrepen met een hendel, en bepaalde deuren te automatiseren. 

  • Korte termijn: het coronaproof herzien van de werkplekindeling in het gemeentehuis, Sportpark, JC Kadans, magazijn,…

    - positionering van bureaus

    - circulatie

  • Nabije toekomst: het coronaproof herzien van de ontwerpplannen optimalisatie gemeentehuis (deel werkplekken):

    - positionering van bureaus

    - circulatie

  • Zorgmeldpunt: het elektrisch materiaal dat daar in gebruik is, kan niet worden ingezet voor andere activiteiten (bvb gezamenlijke studie/blok JC Kadans).

  • ALGEMENE GEBOUWENLIJST - ZIE BIJLAGE:

    Er werd een overzicht opgemaakt van alle gebouwen met daarin voor-en nadelen, aanwezigheid van buitenruimte,… om beslissingen te kunnen nemen rond de toekenning van tijdelijke functies aan bepaalde gebouwen

  • Opening van cafetaria's/ clublokalen: gemeentebestuur voorziet bij elke reservatie in een basiskit van handgels, mondmaskers, handschoenen voor de gebruiker

  • Opening van cafetaria's/ clublokalen: gemeentepersoneel voorziet niet in dagelijks onderhoud van de clublokalen. Verantwoordelijkheid van de gebruiker (voetbal/krachtbal/atletiek/…)

  • Externe vergaderingen: deelname in de grote vergaderruimtes Karmijn of Briljant, max 4 deelnemers; ontsmet materiaal voorhanden voor schermaansluiting,

Overwegende dat volgende gemeentelijke gebouwen gebruikt worden door de scholen: 

Overzicht gebouwen

Reguliere poetsuren per week

Gebruikt door

Gebruik van ...tot

Activiteit

Effectief gebruik 

Academie voor muziek, woord en dans Aalter-centrum

20

Emmaüs hoger 

eventueel vanaf juni als er nieuwe maatregelen worden genomen

Klaslokaal of noodopvang

nee - optie 

Academie voor muziek, woord en dans Knesselare (incl. jeugd- en cultuur)

24

Klavertje Vier

elke schooldag

klaslokaal 

ja - volgens huurcontract

Feestzaal Aalter-Brug

8

Taborschool AB

eventueel vanaf juni als er nieuwe maatregelen worden genomen

Klaslokaal of noodopvang

nee - optie

Feestzaal Bellem

8

Taborschool Bellem

alle dagen vanaf 18/5/2020 tot eind juni

noodopvang

ja

Feestzaal Lotenhulle

12

Taborschool Lotenhulle

eventueel vanaf juni als er nieuwe maatregelen worden genomen

Klaslokaal of noodopvang

nee - optie

Feestzaal Sint-Maria-Aalter (incl. bibliotheek en jeugdlokalen scouts)

16

Taborschool SMA

8/6/2020 en nog 3 andere data nog niet gekend

Oudercontact met CLB voor moeilijke leerlingen

ja

Feestzaal Ursel (incl. jeugdhuis De Voute)

8

Sint-Medardus

eventueel vanaf juni als er nieuwe maatregelen worden genomen


nee - optie


Overwegende dat de herstart van andere dienstverlening een impact heeft op de poetsvrouwen van cel Gebouwen: 

  • Als Thuiszorg heropgestart wordt valt ondersteuning voor zorgmeldpunt weg en moet dit aangevuld worden vanuit poetsteam Gebouwen ( 1 VTE)
  • Als sport, bib, contactpunt, academie, … openen, heeft dit impact op de capaciteitsnoden binnen poetsteam Gebouwen (reguliere poetsuren per week per gebouw zie bijlage; deze inschatting kan ontoereikend zijn als de reguliere poetstaken frequenter moeten gebeuren of als er extra ontsmettingstaken tov de reguliere werkzaamheden nodig zijn. Per ‘zone’ die opent verder in te schatten. 
  • Als ontmoetingscentra ter beschikking gesteld worden van scholen en studerende studenten, heeft dit impact op de capaciteitsnoden binnen poetsteam Gebouwen
  • Extra dienstverlening in gemeentehuis: extra ontsmettingstaken door betrokkenen zelf uit te voeren, anders impact op capaciteit zone 1
  • Vergaderingen met externen in gemeentehuis: extra ontsmettingstaken door betrokkenen zelf uit te voeren, anders impact op capaciteit zone 1

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0030 dlb0032

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor en voert de besluiten van de gemeenteraad uit</p>
Artikel 56 §3 1° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;3 1&deg; van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Sanitair in het gemeentehuis als volgt te voorzien: kranen en zeepdispensers die met sensoren werken zodat er geen contact hoeft te zijn.

Artikel 2

Klapdeuren te voorzien die in beide richtingen open geduwd kunnen worden, zonder dat er klinken aangeraakt moeten worden.

Artikel 3

Vuilbakken met pedalen te voorzien in de keuken.

Artikel 4

Bij reorganisatie/ optimalisatie waterdispensers te voorzien zonder drukknop.

Artikel 5

Bij reorganisatie/ optimalisatie zeepdispensers te voorzien zonder drukknop.

Artikel 6

Bij reorganisatie/ optimalisatie schuifdeuren te voorzien.

Artikel 7

Bij reorganisatie/ optimalisatie vaste bureaus te voorzien per 2 werknemers per bubbel. 

Artikel 8

Sleutelontlening: een efficiënte manier te onderzoeken om de sleutels stelselmatig te ontsmetten en principieel te kiezen voor een badge-systeem waar mogelijk.

Artikel 9

De mogelijkheden te onderzoeken om deurklinken uit te rusten met een adapter, deurgrepen met een hendel, en bepaalde deuren te automatiseren. 

Artikel 10

Korte termijn: het coronaproof herzien van de werkplekindeling in het gemeentehuis, Sportpark, JC Kadans, magazijn,…

- positionering van bureaus

- circulatie

Artikel 11

Nabije toekomst: het coronaproof herzien van de ontwerpplannen optimalisatie gemeentehuis (deel werkplekken):

- positionering van bureaus

- circulatie

Artikel 12

Bij opening van cafetaria's/ clublokalen aan externen ter beschikking gestelde cafetaria's/clublokalen erop toe te zien dat er is voorzien in een basiskit van handgels, mondmaskers en handschoenen voor de gebruiker.

Artikel 13

Bij opening van cafetaria's/ clublokalen voorziet het gemeentepersoneel niet in dagelijks onderhoud van de clublokalen. Dit is de verantwoordelijkheid van de gebruiker (voetbal/krachtbal/atletiek/…).

Artikel 14

Bij externe vergaderingen de grote vergaderruimtes Karmijn of Briljant te gebruiken met een maximum aantal deelnemers vastgelegd per zaal en ontsmettingsmateriaal ter beschikking te stellen.

Artikel 15

In samenwerking met de cel Risicobeheer een plan op te maken voor de werkregeling en taakinhoud van de interne en externe poetsdienst. 

Artikel 16

Het gebruik van onderstaande gemeentelijke gebouwen toe te staan aan de scholen tot en met 30 juni 2020:

Overzicht gebouwen

Reguliere poetsuren per week

Gebruikt door

Gebruik van ...tot

Activiteit

Academie voor muziek, woord en dans Aalter-centrum

20

Emmaüs hoger

eventueel vanaf juni als er nieuwe maatregelen worden genomen

Klaslokaal of noodopvang

Academie voor muziek, woord en dans Knesselare (incl. jeugd- en cultuur)

24

Klavertje Vier

elke schooldag

klaslokaal 

Feestzaal Aalter-Brug

8

Taborschool AB

eventueel vanaf juni als er nieuwe maatregelen worden genomen

Klaslokaal of noodopvang

Feestzaal Bellem

8

Taborschool Bellem

alle dagen vanaf 18/5/2020 tot eind juni

noodopvang

Feestzaal Lotenhulle

12

Taborschool Lotenhulle

eventueel vanaf juni als er nieuwe maatregelen worden genomen

Klaslokaal of noodopvang

Feestzaal Sint-Maria-Aalter (incl. bibliotheek en jeugdlokalen scouts)

16

Taborschool SMA

8/6/2020 en nog 3 andere data nog niet gekend

Oudercontact met CLB voor moeilijke leerlingen

Feestzaal Ursel (incl. jeugdhuis De Voute)

8

Sint-Medardus

eventueel vanaf juni als er nieuwe maatregelen worden genomen


Jeugdcentrum Kadans Aalter-centrum

4



Bloklokalen


In alle gemeentelijke ontmoetingscentra worden vergaderingen toegestaan maar geen activiteiten tot 31/08/2020.

Artikel 17

Over te gaan tot het bouwen van een corona-preventie dorp voor alle aannemers werkzaam in het Kunstencentrum (met eigen bijdragen vanwege de aannemers en voor het gemeentebestuur: de inzet van poetspersoneel in rekening te brengen).