Terug
Gepubliceerd op 22/06/2020

2020_CBS_01473 - Collegebeslissing betreffende de corona exitstrategie voor het thema Kwaliteit en ICT

College van Burgemeester en Schepenen
ma 08/06/2020 - 16:00 Collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Kris Ally, Johan Van den Kerchove, Luc Jolie

Secretaris

Luc Jolie

Voorzitter

Patrick Hoste
2020_CBS_01473 - Collegebeslissing betreffende de corona exitstrategie voor het thema Kwaliteit en ICT 2020_CBS_01473 - Collegebeslissing betreffende de corona exitstrategie voor het thema Kwaliteit en ICT

Motivering

Motivering

Gelet op het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 3 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID - 19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 17 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 30 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 8 mei  2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel schrijven van 8 mei 2020 inzake het beheer van de openbare ruimte bij de heropening van winkels en winkelcentra waarin de richtlijnen werden meegegeven voor de winkelcentra en de winkelstraten;  

Gelet op het ministerieel besluit van 15 mei  2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 20 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 30 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 5 juni 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 12 maart 2020 om bijkomende ingrijpende maatregelen te nemen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan; 

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 27 maart 2020 om de maatregelen met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 minstens te verlengen tot en met 19 april 2020;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 15 april 2020 om de maatregelen met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 minstens te verlengen tot en met 3 mei 2020;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 24 april 2020 betreffende de timing om het openbare leven en de economie veilig te laten opstarten;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 13 mei 2020 om vanaf 18 mei 2020 de tweede fase van het afbouwplan op te starten;

Gelet op de aanbevelingen van het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid; 

Gelet op de collegebeslissing van 16 maart 2020 betreffende de maatregelen in het kader van het coronavirus; 

Gelet op de collegebeslissing van 30 maart 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus; 

Gelet op de collegebeslissing van 30 maart 2020 betreffende de terugbetaling van geannuleerde activiteiten door het coronavirus; 

Gelet op de collegebeslissing van 6 april 2020 betreffende de annulatie en opschorting van activiteiten door de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus;

Gelet op de collegebeslissing van 20 april 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 3 mei 2020;

Gelet op de collegebeslissing van 27 april 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 10 mei 2020;

Gelet op de collegebeslissing van 4 mei 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 10 mei 2020;

Gelet op de collegebeslissing van 11 mei 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 17 mei 2020;  

Overwegende dat volgende voorstellen werden geformuleerd: 

  • Helpdesk ICT: 

(1) Ondersteuningsvragen worden maximaal gemeld via helpdesk ICT. Bij langskomen bureau ICT wordt gewacht in de gang (loketfunctie kast, bel beschikbaar).

(2) Helpdesk functionaliteit wordt bekeken om deze over te zetten van CRM naar Topdesk, gebruik makende van aanbod Provincie. Hierbij inbegrepen zit een zelfhulp portaal waar zowel provincie als ICT Aalter een antwoord kunnen geven op enkele vaak terugkerende vragen, ...

  • Digitalisering (= inscannen) van alle personeelsdossiers zodat deze gemakkelijker geconsulteerd kunnen worden bij telewerk. Dit is het laagste niveau van digitalisering. Idealiter heeft de cel Personeel een ERP-pakket die meer geïntegreerde oplossingen aanbiedt (loopbaanbeheer) bvb. A&S Solutions al dan niet in combinatie met Officient
  • Overlegmomenten (zowel intern als extern): virtueel - naast MS Teams ook andere mogelijkheden voor deelname van grotere groepen te onderzoeken bv Cisco Webex
  • In Teams de mogelijkheid tot gedeelde documenten over de organisatie uitrollen zodat tijdswinsten kunnen worden gerealiseerd, dit met respect voor de informatieveiligheid
  • Laptoptas en headseat per werknemer te voorzien voor thuiswerk naast de standaarduitrusting van laptop, scherm, muis en toetsenbord
  • Dashboard:

 Als lokaal bestuur is het van belang om een monitoring tot stand te brengen van de (relance-)maatregelen, doorheen de verschillende fasen. Kwaliteitsvolle data zijn daarbij onontbeerlijk. Dat vraagt niet noodzakelijk een set van honderden indicatoren in een gesolfieerde tool. 

Een basis aan indicatoren, in een eenvoudige Excel-bestand dat periodiek wordt bijgewerkt, kan besturen al een eind op weg zetten om evoluties en de impact van eigen acties en die van de burgers te zien en bij te sturen wanneer nodig. We geven niet limitatief volgende datasets mee die van pas kunnen komen:

  • Data over de epidemiologische situatie: https://covid-19.sciensano.be/nl/covid-19-epidemiologische-situatie
  • Data over Zorg en Gezondheid: https://www.zorg-en-gezondheid.be/cijfers?f%5B0%5D=pas_43%3A45 https://www.health.belgium.be/nl/mzg-marktaandeel-van-de-ziekenhuizen-gemeente-van-woonplaats-van-de-patient-en-leeftijdsgroep
  • Data over faillissementen16: https://statbel.fgov.be/nl/themas/ondernemingen/faillissementen#figures 
  • Data over werkloosheid en vacatures: ttps://arvastat.vdab.be/arvastat_basisstatistieken_werkloosheid.html https://arvastat.vdab.be/arvastat_basisstatistieken_vacatures.html
  • Inschatting gemaakt van open/gesloten handelspanden: https://provincies.incijfers.be/dashboard/dashboard/detailhandel/
  • Cijfers hinderpremie: https://www.vlaio.be/nl/subsidies-financiering/corona-hinderpremie/wat-is-de-corona-hinderpremie/cijfers-corona
  •  Statistiek Vlaanderen stelde een lijst op met Vlaamse openbare statistieken die relevante achtergrondinformatie kunnen bieden: https://www.statistiekvlaanderen.be/sites/default/files/atoms/files/VOS_COVID19_achtergrond.pdf

Op maat van lokale besturen is er informatie over:

  • Thema Bevolking
  • Thema Financiën en bestuur
  • https://www.statistiekvlaanderen.be/statistiek-economie-innovatie
  • https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/vdab-werkloosheid
  • https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/wanbetalingen-hypothecair-krediet
  • https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/sociale-bijstand
  • https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/vervangingsinkomens-sociale-zekerheid
  • https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/land-en-tuinbouwbedrijven
  • https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/nabijheid-van-groen-0

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0030 dlb0032

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor en voert de besluiten van de gemeenteraad uit</p>
Artikel 56 §3 1° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;3 1&deg; van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Verder in te zetten op digitalisering van dossiers en processen. Concrete voorstellen worden met inschatting van impact en kostprijs voorgelegd.

Artikel 2

Overlegmomenten (zowel intern als extern)  virtueel te organiseren en  naast MS Teams ook andere mogelijkheden voor deelname van grotere groepen te onderzoeken. Een concreet voorstel hierover aan het college voor te leggen in een volgende zitting.

Artikel 3

Een laptoptas en headseat per werknemer te voorzien voor thuiswerk naast de standaarduitrusting van laptop, scherm, muis en toetsenbord. Voor de standaarduitrusting dient geput te worden uit de (voorraad)apparatuur die reeds aanwezig is (bv. naar aanleiding van de optimalisatie van de werkplekken).

Artikel 4

Een dashboard uit te werken door het bepalen en verzamelen van die indicatoren die een goed beeld geven van hoe het met onze burgers, ondernemers en andere doelgroepen is gesteld bij de exitstrategie (bv OCMW steun, werkloosheidsgraad, faillisementen, .....