Terug
Gepubliceerd op 22/06/2020

2020_CBS_01466 - Collegebeslissing betreffende de corona exitstrategie voor het thema Eerste lijn

College van Burgemeester en Schepenen
ma 08/06/2020 - 16:00 Collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Kris Ally, Johan Van den Kerchove, Luc Jolie

Secretaris

Luc Jolie

Voorzitter

Patrick Hoste
2020_CBS_01466 - Collegebeslissing betreffende de corona exitstrategie voor het thema Eerste lijn 2020_CBS_01466 - Collegebeslissing betreffende de corona exitstrategie voor het thema Eerste lijn

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0030 dlb0032

Motivering

Gelet op het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 3 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID - 19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 17 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 30 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 8 mei  2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel schrijven van 8 mei 2020 inzake het beheer van de openbare ruimte bij de heropening van winkels en winkelcentra waarin de richtlijnen werden meegegeven voor de winkelcentra en de winkelstraten;  

Gelet op het ministerieel besluit van 15 mei  2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 20 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 30 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 5 juni 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 12 maart 2020 om bijkomende ingrijpende maatregelen te nemen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan; 

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 27 maart 2020 om de maatregelen met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 minstens te verlengen tot en met 19 april 2020;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 15 april 2020 om de maatregelen met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 minstens te verlengen tot en met 3 mei 2020;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 24 april 2020 betreffende de timing om het openbare leven en de economie veilig te laten opstarten;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 13 mei 2020 om vanaf 18 mei 2020 de tweede fase van het afbouwplan op te starten;

Gelet op de aanbevelingen van het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid; 

Gelet op de collegebeslissing van 16 maart 2020 betreffende de maatregelen in het kader van het coronavirus; 

Gelet op de collegebeslissing van 30 maart 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus; 

Gelet op de collegebeslissing van 30 maart 2020 betreffende de terugbetaling van geannuleerde activiteiten door het coronavirus; 

Gelet op de collegebeslissing van 6 april 2020 betreffende de annulatie en opschorting van activiteiten door de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus;

Gelet op de collegebeslissing van 20 april 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 3 mei 2020;

Gelet op de collegebeslissing van 27 april 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 10 mei 2020;

Gelet op de collegebeslissing van 4 mei 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 10 mei 2020;

Gelet op de collegebeslissing van 11 mei 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 17 mei 2020;  

Overwegende dat volgende maatregelen voorgesteld worden voor Eerste lijn:

  • Aanpassingen aan publiek toegankelijke gebouwen met balie: het plaatsen van plexi schermen.
    Deels uitgevoerd: gemeentehuis Aalter, contactpunt Knesselare.
    Nog uit te voeren in gebouwen die binnenkort heropenen?
    Ook het aanbrengen van looplijnen, het voorzien van ontsmetting,...
  • Burgers met vragen: mogelijkheid om meer via afspraak te werken en veel minder ad hoc
  • Inzage bekendmakingsperiodes aan de PC in het gemeentehuis door burger gaat door op afspraak
  • Zitmoment Woonwijzer voorlopig opgeschort voor het contactcentrum Knesselare, de 1,5 m kan op vandaag niet gegarandeerd worden. Zitmoment Woonwijzer zal tegen 1 juni hervat worden in het gemeentehuis. Maatregelen dienen hiervoor opgenomen te worden, zodoende de veiligheid kan gegarandeerd worden.
  • Heropstart balies Europalaan 22: zes beschikbare balies in het gemeentehuis:
    Alles op afspraak tot en met 31 augustus 2020, met de bedoeling om vanaf 1 september 2020 te bekijken welke specifieke producten (o.a. vreemd huwelijk, aanvragen Belgische nationaliteit, vreemdelingenzaken) altijd en enkel maar op afspraak worden afgeleverd

circulatie van/naar balies mooi gestructureerd zodat 1.5m de norm is

ruimere openingstijden balies

aantal balies worden geopend naargelang de behoefte van de burger (=aantal reserveringen), bezetting balies kan vooraf gepland, en indien nodig aangepast worden

betalingsmogelijkheid met payconicq dient gerealiseerd te worden

  • openingsuren

maandag: 8.30 u – 12.00 u  /  1 SB 13.30 u – 17.00 u

dinsdag: 8.30 u – 12.00 u en  16.00 u – 19.00 u / 1 SB vanaf 13.30 u

woensdag: 8.30 u -12.00 u en 13.30 u – 16.00 u (-1 u op bestaande openingstijden) / 1 SB tot 17.00 u

donderdag: 8.30 u – 12.00 u / 1 SB tot 17.00 u

vrijdag: 8.30 u – 12.00 u / 1 SB 13.30 u – 17.00 u

zaterdag: 9.00 u – 12.00 u

  • Ontvangst van de klanten via ingang zuid waar de controle van de afspraak wordt uitgevoerd met verwijzing naar de balie waar de burger zijn/haar afspraak heeft. Dit gebeurt aan de houten tafel, een hoger scherm is hierbij noodzakelijk.

Bezoekers snelbalie (200) nemen plaats op stippen, aangebracht op de grond, rechts van de snelbalie, langs trap. Bezoekers voor de andere balies nemen plaats op stippen, aangebracht op de grond, rechtover de twee snelbalies, de kant van de glazen wand van de ingang (plan wordt bijgevoegd).

Naar buiten gaan kan enkel langs de deur noord.

Vanaf buiten wordt duidelijk melding gemaakt van in = rechts en uit = links.

Voor afspraken die dienen afgehandeld te worden aan een tafel, wordt uitgeweken naar de ontvangstruimtes noord (OCMW).

  • Callroom: bezetting van drie medewerkers nodig.

backoffice: werk zal na exit toenemen, voornamelijk aanvragen stedenbouwkundige inlichtingen. Twee extra laptops voor thuiswerk.

  • heropstart balies Contactpunt

Het gebouw ontleent er zich, omwille van de structuur (ingangen, smalle gangen), niet toe om de cel Eerste lijn, de Bibliotheek, de Woonwijzer en de Politie op eenzelfde moment opnieuw op te starten.

De heropstart van de dienstverlening van de cel Eerste lijn zal helemaal afhankelijk zijn van het al dan niet open zijn / het tussendoor heropenen van het Zorgmeldpunt aangezien de drie medewerkers van de beide locaties dezelfde zijn. In de Europalaan 22 zijn niet voldoende VTE’s over om de dienstverlening in het Contactpunt op zich te nemen

Vandaar het voorstel om pas op 1 september 2020 te heropenen. Werken op afspraak is hier niet noodzakelijk (maar kan) aangezien de specifieke producten enkel in de Europalaan 22 worden afgeleverd. 

  • heropstart balies Contactpunt - openingsuren 

Openingsuren:

maandag              16.00 u – 19.00 u

dinsdag                 8.30 u – 12.00 u

woensdag             8.30 u -12.00 u en 13.30 u – 17.00 u

donderdag            16.00 u – 19.00 u

Politie: De wijkagenten kunnen, zolang als nodig is, verder functioneren vanuit het kantoor in de Stationsstraat waar ze nu al tot eind mei ingepland zijn. Dit kan verlengd worden. 

  • Externe zitmomenten

Zitdag Pensioenen: vanuit de FOD Sociale zekerheid kwam de melding dat zij ten vroegste op 1 september 2020 opnieuw van start gaan.

Invullen belastingaangifte: drie zitdagen in mei zijn geschrapt, nog geen beslissing genomen door de FOD Financiën hoe deze verder zullen georganiseerd worden. 

Woonwijzer Meetjesland: deden tot nu toe dienstverlening via telefoon en e-mail waarbij geen noemenswaardige problemen werden vastgesteld. Sinds 11 mei 2020 gaan de adviseurs terug op locatie maar enkel indien de gemeente daar klaar voor is en de adviseurs maximaal beschermd worden (voldoende grote ruimte, plexiglas, voldoende afstand van cliënten en andere bezoekers, handgel voor de bezoekers voorzien van ontsmettingsvloeistof en tissues om de tafel waaraan de cliënten plaatsnemen te kunnen ontsmetten na ieder bezoek). De externe zitdag kan opgestart worden op afspraak met het nodige beschermingsmateriaal. 

Rap op Stap: heeft geen vaste zitdag meer, komen enkel langs indien er afspraken zijn. Hygiënische voorwaarden: handschoenen en ontsmettingsmiddel, mondmaskers, plexischerm aan de balie. De externe zitdag kan opgestart worden op afspraak met het nodige beschermingsmateriaal. 

 Oplaadpunt Eandis, op afspraak, aandacht voor beschermingsmateriaal

Externe zitdag juridisch advies vanaf juni, op afspraak, aandacht voor beschermingsmateriaal

Externe zitdag FOD sociale zekerheid, op afspraak, aandacht voor beschermingsmateriaal en inrichting gespreksruimte

Externe zitdag wijkwerken, op afspraak, aandacht voor beschermingsmateriaal (en inrichting gespreksruimte)

Externe zitdag team tewerkstelling, op afspraak, aandacht voor beschermingsmateriaal (en inrichting gespreksruimte)

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor en voert de besluiten van de gemeenteraad uit</p>
Artikel 56 §3 1° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;3 1&deg; van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Voor de heropstart van de balies Europalaan 22 volgende regeling toe te passen:

  • alles op afspraak tot en met 31 augustus 2020, met de bedoeling om vanaf 1 september 2020 te bekijken welke specifieke producten (o.a. vreemd huwelijk, aanvragen Belgische nationaliteit, vreemdelingenzaken) altijd en enkel maar op afspraak worden afgeleverd
  • circulatie van/naar balies mooi gestructureerd zodat 1.5m de norm is
  • ruimere openingstijden balies
  • aantal balies worden geopend naargelang de behoefte van de burger (=aantal reserveringen), bezetting balies kan vooraf gepland, en indien nodig aangepast worden
  • betalingsmogelijkheid met payconicq dient gerealiseerd te worden
  • de huidige openingsuren te behouden en verder volop in te zetten op het werken op afspraak en dit maximaal te voorzien voor alle dienstverlening

Artikel 2

De balies Contactpunt her op te starten volgens de vastgelegde openingsuren.

Artikel 3

Volgende regeling te hanteren voor de externe zitmomenten:

Zitdag Pensioenen: zal ten vroegste op 1 september 2020 opnieuw van start gaan.

Woonwijzer Meetjesland: dienstverlening terug opstarten, op afspraak met het nodige beschermingsmateriaal in het gemeentehuis Europalaan 22. De dienstverlening in het contactpunt Knesselare wordt heropgestart als de dienstverlening in het contactpunt Knesselare wordt hervat. 

Rap op Stap: dienstverlening terug opstarten, op afspraak met het nodige beschermingsmateriaal

Oplaadpunt Eandis, op afspraak, aandacht voor beschermingsmateriaal

Externe zitdag juridisch advies vanaf juni, op afspraak, aandacht voor beschermingsmateriaal

Externe zitdag FOD sociale zekerheid, op afspraak, aandacht voor beschermingsmateriaal en inrichting gespreksruimte

Externe zitdag wijkwerken, op afspraak, aandacht voor beschermingsmateriaal (en inrichting gespreksruimte)

Externe zitdag team tewerkstelling, op afspraak, aandacht voor beschermingsmateriaal (en inrichting gespreksruimte)