Terug
Gepubliceerd op 06/04/2020

2020_CBS_00950 - Collegebeslissing betreffende de motie van de gemeenteraad van Tielt tegen de sluiting van de materniteit

College van Burgemeester en Schepenen
ma 23/03/2020 - 16:00 Collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Kris Ally, Johan Van den Kerchove, Luc Jolie

Secretaris

Luc Jolie

Voorzitter

Patrick Hoste
2020_CBS_00950 - Collegebeslissing betreffende de motie van de gemeenteraad van Tielt tegen de sluiting van de materniteit 2020_CBS_00950 - Collegebeslissing betreffende de motie van de gemeenteraad van Tielt tegen de sluiting van de materniteit

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0032

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van het stadsbestuur van Tielt van 6 februari 2020 betreffende de goedkeuring van de motie ingediend door CD&V, Iedereen Tielt en Groen tegen de sluiting van de materniteit Tielt; 

Gelet op de brief van 19 februari 2020 van het stadsbestuur Tielt inzake de motie van de gemeenteraad van Tielt tegen de sluiting van de materniteit waarin zij het bestuur van Aalter vragen de motie voor te leggen aan de bestuursorganen en vervolgens over te maken aan de Minister van Volksgezondheid;

Gelet op het KFC report 323as van het Federaal Kenniscentrum voor de Volksgezondheid van 2019 over de organisatie van materniteiten in België waarbij uit een berekening blijkt dat een materniteit jaarlijks minstens 557 bevallingen moet uitvoeren om de kostprijs per bevalling te kunnen verlagen tot die van een efficiëntere materniteit en zonder dat daarbij de goede zorg in het gedrang komt; dat op basis van de criteria gegarandeerde efficiëntie, kwaliteit en toegankelijkheid 17 kleine materniteiten in België kunnen worden gesloten;  

Motivering

Overwegende dat het KCE report 323 as stelt dat 21 materniteiten het minimum aantal van 557 bevallingen niet bereiken en daarom de aanbeveling formuleert deze te sluiten; dat het Sint-Andriesziekenhuis Tielt tot de 21 voorgestelde te sluiten materniteiten behoort; dat de aanbevelingen vanuit het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg overgemaakt wordt aan de beleidsmakers; 

Overwegende dat in de studie van het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg bereikbaarheid als een cruciaal gegeven wordt beschouwd waarbij elke vrouw tussen 15 en 49 jaar binnen een bepaalde tijd met de wagen de materniteit moet kunnen bereiken; dat de materniteit van het Sint-Andriesziekenhuis in Tielt voor de Aalterse vrouwen tussen 15 en 49 jaar een grote bereikbaarheid kent; 

Overwegende dat het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg met de studie aanbevelingen aan het beleid formuleert; dat het stadsbestuur Tielt enkele bedenkingen formuleert in een motie om mee te nemen bij het besluitvormingsproces op hoger beleidsniveau en aan de gemeenten Ardooie, Dentergem, Meulebeke, Oostrozebeke, Pittem, Ruiselede, Wielsbeke, Wingene, Aalter en Ingelmunster vraagt om deze motie voor te leggen aan de bestuursorganen en over te maken aan de Minister van Volksgezondheid; 

Overwegende dat de motie van de gemeenteraad van Tielt onder andere volgende aspecten naar voor schuift:

  • De aanbevelingen van het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg zijn vooral ingegeven door economische aspecten. "Dat is begrijpelijk gelet op de budgettaire druk op de overheid en op de gezondheidszorg.",
  • Het kwalitatieve en sociale aspect waarbij "De bevalling wordt in de ogen van de burgers beschouwd als een basiszorg. Deze behoort tot de eerste lijnen moet in de nabijheid worden georganiseerd. Op nabijheid en geborgenheid staat geen allesbeslissend winst- of verliescijfer. Door het toepassen van deze KCE-aanbevelingen wordt bevallen in België gezien als een supra-regionale zorgopdracht (tweede lijn). Dus niet meer als een basiszorg, maar als een gespecialiseerde zorg. [...]",
  • Het kwalitatieve aspect waarbij "De studie toont duidelijk aan dat de afgeleverde kwaliteit geen issue is.",
  • "Eén van de Vlaamse beleidsprioriteiten betreft het verwezenlijken van de functies en werkingsprincipes van het geïntegreerd breed onthaal. Dit is enerzijds gericht op een toegankelijke sociale hulp- en dienstverlening en anderzijds op het tegengaan van onderbescherming. Teneinde dit doel te bereiken is een maximale samenwerking met lokale actoren onontbeerlijk. Deze actoren kunnen ervoor zorgen dat verdoken armoede zichtbaar, en dus behandelbaar, wordt. Eén van deze lokale actoren is de Tieltse materniteit. Dit is dé plaats bij uitstek waar gezinsarmoede al van een heel vroeg stadium (nl. voor de geboorte) kan aangepast worden. Het is vanzelfsprekend een vereiste dat de materniteit goed op de hoogte is van het regionale aanbod van de diverse OCMW's. Regionale verankering en regelmatige afstemming is hierbij een must."
  • Het mobiliteitsaspect waarbij men stelt dat "In de studie wordt voorgesteld om een maximale aanrijtijd van 30 minuten te hanteren. Dit is volgens de studie een arbitraire, maar veilige limiet. Er wordt hier echter geen rekening gehouden met drukke verkeersmomenten alsook werden de aanrijtijden met het openbaar vervoer niet onderzocht. [...]",
  • Een financieel aspect waarbij "De studie spreekt over een break-even punt van 557 bevallingen. Dit klopt, daaronder is een materniteit verlieslatend. Het verlies wordt echter gedragen door de eigen instelling en niet door de overheid. [...] Het Sint-Andriesziekenhuis is de laatste jaren winstgevend (cfr. de Maha-analyse) en dit ondanks een verlieslatende materniteit terwijl 25% van de ziekenhuizen verlieslatend zijn. Ook de winstgevendheid van een ziekenhuis kan een extra norm zijn om de materniteit te laten bestaan.,
  • De gevolgen voor andere diensten in het ziekenhuis, waarbij men onder andere stelt dat "Een gespecialiseerde spoed kan slechts indien er een materniteit is.",
  • De regionale verankering van de materniteit waarbij wordt aangegeven dat "Aalter en Ingelmunster vertegenwoordigen nog eens 10% van de geboortes.";
Overwegende dat de gemeenteraad van Tielt besliste om de motie goed te keuren en over te maken aan de minister van Volksgezondheid en aan het gemeentebestuur van Aalter vraagt hetzelfde te doen; dat het gemeentebestuur van Aalter principieel geen moties steunt;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §3 1° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;3 1&deg; van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De motie van de gemeenteraad Tielt tegen de sluiting van de materniteit niet te onderschrijven.