Terug
Gepubliceerd op 08/06/2020

2020_CBS_01518 - Collegebeslissing betreffende de organisatie van de wekelijkse markten tijdens fase 2 van het afbouwplan van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 18 mei 2020

College van Burgemeester en Schepenen
ma 18/05/2020 - 16:00 Auditorium
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Hoste, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Kris Ally, Johan Van den Kerchove, Luc Jolie

Afwezig

Herlinde Trenson

Secretaris

Luc Jolie

Voorzitter

Patrick Hoste
2020_CBS_01518 - Collegebeslissing betreffende de organisatie van de wekelijkse markten tijdens fase 2 van het afbouwplan van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 18 mei 2020 2020_CBS_01518 - Collegebeslissing betreffende de organisatie van de wekelijkse markten tijdens fase 2 van het afbouwplan van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus vanaf 18 mei 2020

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0030 dlb0032

Motivering

Gelet op de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wet van 4 juli 2005 en de wet van 20 juli 2006, en vervangen door het decreet van de Vlaamse Overheid van 24 februari 2017;

Gelet op het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie en gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 21 april 2017;

Gelet op het koninklijk besluit van 11 maart 2013 tot invoering van een elektronische drager voor de machtigingen;

Gelet op het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 3 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID – 19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 17 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID- 19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 30 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID- 19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 8 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel schrijven van 14 mei 2020 houdende het beheer van de openbare ruimte bij de heropstart van de openbare markten;

Gelet op het ministerieel schrijven van 8 mei 2020 inzake het beheer van de openbare ruimte bij de heropening van winkels en winkelcentra;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 12 maart 2020 om bijkomende ingrijpende maatregelen te nemen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 27 maart 2020 om de maatregelen met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 minstens te verlengen tot en met 19 april 2020;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 15 april 2020 om de maatregelen met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 minstens te verlengen tot en met 3 mei 2020;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 24 april 2020 omtrent de fasering om het openbare leven en de economie veilig te laten opstarten;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 13 mei 2020 omtrent de opstart van de 2e fase in het afbouwplan voor de versoepeling van de maatregelen met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus COVID-19;

Gelet op de aanbevelingen van het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 11 oktober 2017 van prefusiebestuur Aalter betreffende het gemeentelijk reglement inzake de organisatie van ambulante activiteiten op de openbare markten en op het openbaar terrein;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende de retributie voor een standplaats op de openbare markt;

Gelet op de collegebeslissing van 16 maart 2020 betreffende de maatregelen in het kader van het coronavirus;

Gelet op de collegebeslissing van 30 maart 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus;

Gelet op de collegebeslissing van 20 april 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 3 mei 2020;

Gelet op de collegebeslissing van 27 april 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 10 mei 2020;

Gelet op de collegebeslissing van 11 mei 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 17 mei 2020;

Gelet op de voorwaarden gesteld door de Nationale Veiligheidsraad op 13 mei 2020 voor het openstellen van de markten:

  • Markten mogen weer gehouden worden, met maximaal 50 kramen;

  • Toelating nodig van de lokale autoriteiten;

  • Mondmaskers verplicht voor marktkramers en personeel, voor klanten zijn ze sterk aanbevolen;

  • Sociale afstand en hygiëne moeten gegarandeerd worden;

  • Een veilig circulatieplan dient te worden ingevoerd;

Gelet op de voorwaarden gesteld in het ministerieel schrijven van 8 mei 2020 inzake het beheer van de openbare ruimte bij de heropening van winkels en winkelcentra (letterlijk geciteerd):

  • De social-distancing-regels moeten ten allen tijde door eenieder kunnen worden gerespecteerd. Er is daarom één bezoeker per 1,5 lopende meter kraam op de markt toegestaan;

  • Er wordt een organisatie of een systeem ingevoerd om te controleren hoeveel klanten er op de markt aanwezig zijn;

  • Er wordt een eenrichtingsverkeerplan opgesteld, met afzonderlijke toe- en uitgangen tot en van de markt, tenzij in uitzonderlijke omstandigheden een gemotiveerde afwijking wordt toegestaan door de lokale overheid, die een alternatieve oplossing bepaalt;

  • Het dragen van een mondmasker is verplicht voor marktkramers en hun personeel (voor klanten wordt het dragen van een mondmasker sterk aanbevolen);

  • Voeding en dranken kunnen niet op de markt worden geconsumeerd. Er kunnen bijgevolg geen etenswaren of dranken in de vorm van proeverijen aan de klanten aangeboden;

  • De bevoegde gemeentelijke overheid stelt middelen om de nodige handhygiëne te garanderen beschikbaar bij het betreden en verlaten van de markt;

  • Elk kraam moet eveneens middelen beschikbaar stellen om de nodige handhygiëne te garanderen;

Gelet op de mogelijke locaties voor de organisatie van de wekelijkse markt in Aalter: de Markt en omgeving, parking Aard en parking gemeentehuis;

Gelet op de impact van de organisatie van de wekelijkse markt op de locatie aan de Markt, Stationsstraat en Lostraat:

  • Langwerpige verspreide opstelling => geen overzicht over de volledige site, meer capaciteit nodig om controles uit te voeren

  • As Stationsstraat – Lostraat verplicht eenrichtingsverkeer omwille van beperkte vrije doorgangsbreedte (vrije doorgang 3,85m – 4m)

  • Ingang aan Boomgaard en uitgang aan Lostraat of omgekeerd, geen extra in- of uitgangen omwille van telling

  • Alle zijstraten moeten hermetisch afgesloten worden met herashekkens (moeilijk te controleren, minder overzichtelijk)

  • In- en uitgang liggen ver uiteen, lange omweg voor voetgangers

  • Impact van inwoners en winkelbezoekers op de telling van het aantal marktbezoekers (onmogelijk te controleren)

  • Impact op inwoners en winkels: moeten het eenrichtingsverkeer volgen

  • Kramen thv kiosk verder uit elkaar te zetten om voldoende vrije doorgangsruimte te creëren => horeca kan (bij heropenstelling) enkel gebruik maken van de basis terrassen, niet van de uitbreiding

  • Contact met horeca van zodra deze terug kan opengesteld worden

  • Impact op tellingen: horecabezoekers worden automatisch meegeteld met de marktbezoekers

Gelet op de impact van de organisatie van de wekelijkse markt op de locatie aan parking Aard:

  • Compacte, overzichtelijke opstelling, makkelijk te controleren

  • Slechts 1 in- en uitgang mogelijk

  • Communicatie tussen in- en uitgang is eenvoudig te realiseren

  • Voldoende ruimte tussen de kramen, voldoende vrije doorgangsruimte

  • Logische route eenrichtingsverkeer mogelijk

  • Geen impact op inwoners, handelszaken

  • Er dienen geen straten te worden afgesloten

  • Elektriciteitsvoorziening te organiseren

  • Zone markt af te zetten met nadar, kan dubbel gebruikt worden voor alle markten (Boerenmarkt, zondagsmarkt) mits deze op locatie kan blijven

  • Parkeerverbod op parking Aard nodig

  • Minder contact met horeca mochten die terug opengesteld worden, dit laat de horeca wel toe om hun terras over een grotere zone te verspreiden en de afstandsregels te respecteren

Overwegende dat bij de organisatie van de wekelijkse woensdagmarkt op de locatie aan de parking van het gemeentehuis volgens de gekende configuratie niet mogelijk is omwille van onvoldoende vrije doorgangsruimte tussen de kramen;

Overwegende dat het aantal vaste abonnementen van de wekelijkse woensdagmarkt in Aalter beperkt is tot 35 kramen en het aantal vaste abonnementen van de wekelijkse Boerenmarkt tot 15 kramen; dat voorgesteld wordt om geen risico’s toe te laten om de veiligheid, opstelruimte en beperking van het aantal kramen niet in het gedrang te brengen;

Overwegende dat de vaste abonnementen van de wekelijkse woensdagmarkt gezamenlijk een lengte van 250 lopende meter kraam vertegenwoordigen; dat, rekening houdend met de voorwaarde van bezoeker per 1,5 lopende meter kraam, voorgesteld wordt het aantal marktbezoekers te beperken tot 150 personen;

Overwegende dat de vaste abonnementen van de wekelijks Boerenmarkt gezamenlijk een lengte van 70 lopende meter kraam vertegenwoordigen; dat, rekening houdend met de voorwaarde van bezoeker per 1,5 lopende meter kraam, voorgesteld wordt het aantal marktbezoekers te beperken tot 45 personen;

Overwegende dat er een permanente telling dient te gebeuren van het aantal marktbezoekers; dat dit georganiseerd kan worden door telling van het aantal inkomende en uitgaande bezoekers; 

Overwegende dat de telling, het toezicht op de wekelijkse Boerenmarkt en de plaatsing van de nadarhekkens ter afsluiting van de zone idealiter georganiseerd worden door de verantwoordelijken van de wekelijkse Boerenmarkt die telkens ter plaatse zijn;

Overwegende dat de marktkramers op de hoogte worden gebracht van de verwachte veiligheidsmaatregelen die zij zelf moeten respecteren; dat zij zelf moeten instaan voor het organiseren van de stromen voor hun kraam;

Overwegende dat de bezoekers op de hoogte gebracht worden van de te volgen veiligheidsmaatregelen via de lichtkrant van de politie, via de (sociale) media, via affiches en signalisatie ter plaatse;

Overwegende dat momenteel alle beschikbare nadar is ontleend; dat extra nadarhekkens kunnen gehuurd worden; dat een optie genomen werd op 125 stuks nadarhekkens bij firma Maxalis bvba, Hoekestraat 19 in Knesselare vanaf heden tem 6 juli 2020 aan een eenheidsprijs van 1,81 euro per stuk per week inclusief BTW, hetzij 226,25 euro per week;

Overwegende dat er extra elektriciteitsvoorziening nodig is op parking Aard; dat het benodigde materiaal aanwezig is in de gemeentelijke uitleendienst; dat mogelijks 1 extra paddenstoel moet worden bij gehuurd omwille van het gebruik van de elektriciteitsvoorzieningen in het zorgmeldpunt in Knesselare;

Overwegende dat de benodigde capaciteit voor de organisatie van de wekelijkse woensdagmarkt geraamd wordt op 9 manuur (reguliere organisatie) + 27 manuur (extra organisatie omwille van coronamaatregelen); dat de  organisatie van de wekelijkse Boerenmarkt geen extra gemeentelijke capaciteit vraagt, op voorwaarde dat de telling, het toezicht en de plaatsing van de nadarhekkens door de verantwoordelijken ter plaatse kunnen georganiseerd worden;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor en voert de besluiten van de gemeenteraad uit</p>
Artikel 56 §3 1° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;3 1&deg; van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Akkoord te gaan om de wekelijkse markten in Aalter terug te organiseren vanaf woensdag 20 mei 2020.

Artikel 2

Akkoord te gaan om de wekelijkse woensdagmarkt vanaf woensdag 20 mei 2020 en de wekelijkse Boerenmarkt vanaf zaterdag 23 mei 2020 te organiseren op parking Aard, en deze locatie te evalueren bij verdere versoepeling van de maatregelen.

Artikel 3

Akkoord te gaan om geen risico’s toe te laten op de wekelijkse markten tot nader order.

Artikel 4

Akkoord te gaan om het aantal marktbezoekers op de wekelijkse woensdagmarkt te beperken tot 150 personen.

Artikel 5

Akkoord te gaan om het aantal marktbezoekers op de wekelijkse Boerenmarkt te beperken tot 45 personen.

Artikel 6

Geen sanitair ter beschikking te stellen van bezoekers om korte marktbezoeken te stimuleren.

Artikel 7

Akkoord te gaan om wekelijks de nodige capaciteit vrij te maken voor de organisatie van de woensdagmarkt:

Reguliere inzet:

  • 2 manuur voor de inrichting van de markt

  • 7 manuur voor de marktleiding en inning van de gelden

Extra inzet

  • 3 manuur voor de elektriciteitsvoorziening van de markt

  • 12 manuur voor het tellen van de bezoekers

  • 12 manuur ondersteuning van de politiediensten voor controle op de markt

Artikel 8

Akkoord te gaan om het nodige materiaal te voorzien volgens de meest gerede procedure:

  • Nadarhekkens: 125 stuks in optie bij Maxalis bvba aan een huurprijs van 226,25 euro per week

  • App voor tellingen: gratis

  • Pijlen voor eenrichtingsverkeer: marktonderzoek in uitvoering

  • Elektriciteitsvoorziening: worst case 200,00 euro per week voor de huur van extra elektriciteitsmateriaal (tenzij de kast kan gewisseld worden met de kast in het zorgmeldpunt)