Terug
Gepubliceerd op 12/06/2020

2020_CBS_01450 - Collegebeslissing betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 17 mei 2020

College van Burgemeester en Schepenen
ma 11/05/2020 - 16:00 Auditorium
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Kris Ally, Johan Van den Kerchove, Luc Jolie

Afwezig

Dirk De Smul

Secretaris

Luc Jolie

Voorzitter

Patrick Hoste
2020_CBS_01450 - Collegebeslissing betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 17 mei 2020 2020_CBS_01450 - Collegebeslissing betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 17 mei 2020

Motivering

Motivering

Gelet op het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 3 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID - 19 te beperken; 

Gelet op het ministerieel besluit van 17 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 30 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel besluit van 8 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;

Gelet op het ministerieel schrijven van 8 mei 2020 inzake het beheer van de openbare ruimte bij de heropening van winkels en winkelcentra waarin volgende richtlijnen worden meegegeven: 

Voor de winkelcentra: 

  • Parkings op een zodanige manier te organiseren of af te sluiten zodanig dat er telkens één parkeerplaats tussen de parkeerplaatsen vrij gehouden kan worden. 
  • Indien er een parking is die gedeeld wordt door meerdere handelszaken is het aanbevolen om rekening te houden met een evenredige verdeling tussen de handelszaken.
  • Toegangscontrole: het maximum aantal personen dat een winkelcentrum mag betreden vooraf bepalen om de social distancing te kunnen toepassen.

Voor de winkelstraten:

  • Het voorzien van aparte of gescheiden in- en uitgangen van de winkelzones;
  • Het maximum aantal personen dat een bepaalde winkelzone mag betreden vooraf bepalen;
  • Loopstromen opleggen aan voetgangers en daarbij de logica van het rechts aanhouden niet doorbreken;
  • Eenrichtingsverkeer opleggen of zones tijdelijk verkeersvrij maken;
  • Wachtrijbeheer en gecontroleerde toegang:
  • Wachtzones buiten de winkel afbakenen op de grond en afstemmen en vermijden dat winkeliers dit in de plaats van de lokale overheid doen;
  • Wachtzones moeten zo zijn afgestemd dat zij het doorgaand verkeer, inclusief voetgangers die op veilige afstand moeten kunnen blijven, niet belemmeren;
  • Daar waar nodig afsluitingen voorzien om de voetgangersstroom en wachtrijen te begeleiden;
  • Harde barrières (hekken) vermijden;
  • Indien er lange wachtrijen ontstaan buiten de handelszaken moeten de wachtenden verzocht worden om op een later moment terug te komen.
  • Fietsers van voetgangers scheiden;
  • Indien nodig parkeerplaatsen afsluiten of beperken om meer plaats te geven aan voetgangers om zo de afstand te kunnen vergroten en om een grote toevloed van voetgangers te vermijden.

Krachtens het Ministerieel Besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken, blijft onverminderd van toepassing:

  • Winkels mogen open blijven volgens de gebruikelijke dagen en uren;
  • Nachtwinkels mogen geopend blijven vanaf het gebruikelijke openingsuur tot 22u00;
  • Markten zijn verboden. Een individuele ambulante activiteit mag worden uitgeoefend op de gebruikelijke plaats mits voorafgaande toelating van de gemeentelijke overheid;
  • Inrichtingen die behoren tot de culturele, feestelijke, recreatieve, toeristische, sportieve en horecasector worden gesloten;
  • Terrasmeubilair van de horecasector moet naar binnen gebracht worden;
  • Levering van maaltijden en maaltijden om mee te nemen zijn toegestaan;
  • De hotels en aparthotels mogen open blijven, met uitzondering van hun eventuele restaurants, vergaderzalen en recreatiefaciliteiten;
  • De noodzakelijke infrastructuren voor de uitoefening van fysieke activiteiten in open lucht die geen fysieke contacten impliceren mogen openblijven, met uitzondering van de kleedkamers, douches en cafetaria’s.

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 12 maart 2020 om bijkomende ingrijpende maatregelen te nemen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan; 

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 27 maart 2020 om de maatregelen met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 minstens te verlengen tot en met 19 april 2020;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 15 april 2020 om de maatregelen met betrekking tot de beperking van de verspreiding van het coronavirus COVID-19 minstens te verlengen tot en met 3 mei 2020;

Gelet op de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad van 24 april 2020 om volgende timing te volgen om het openbare leven en de economie veilig te laten opstarten:

Fase 1A: vanaf 4 mei

  • Bedrijven uit niet-essentiële sectoren mogen vanaf maandag 4 mei opstarten, zij het onder voorwaarden. Telewerk blijft de norm. Er mogen geen rechtstreekse contacten zijn met klanten, er wordt alleen business-to-business gewerkt. Op de werkvloer moeten mondmaskers gebruikt worden als er geen anderhalve meter afstand kan worden gehouden. 
  • Mondmaskers worden vanaf deze dag ook verplicht op het openbaar vervoer, omdat de regel om 1,5 meter afstand te houden niet gehandhaafd kan worden op trein, tram, bus en metro. Dit zal verplicht zijn voor iedereen die ouder is dan 12 jaar en van zodra men een station betreedt. Er wordt aangeraden om zoveel mogelijk de piekuren te mijden. Wie eigen vervoersmiddelen heeft, moet dit zoveel mogelijk gebruiken. 
  • Stoffenwinkels zullen de deuren mogen openen, omdat ze belangrijk zijn om mondmaskers te kunnen maken. Ze zullen hiervoor de veiligheidsregels moeten respecteren.
  • In de gezondheidszorg wordt de toegang tot de algemene en gespecialiseerde zorg geleidelijk uitgebreid.
  • Mensen moeten nog altijd zoveel mogelijk thuis blijven, alleen essentiële verplaatsingen blijven toegestaan. Het samenscholingsverbod blijft van kracht.
  • Sporten: naast wandelen, lopen en fietsen worden andere sporten in de buitenlucht toegestaan met maximaal twee personen, bovenop de mensen die onder hetzelfde dak wonen, zolang 1,5 meter afstand wordt bewaard. De toegang tot overdekte infrastructuur, zoals douches en cafetaria’s, blijft verboden.

Fase 1B: vanaf maandag 11 mei

  • In deze fase mogen alle winkels weer de deuren openen, zonder uitzondering van sector of grootte. Maar net als bij het opstarten van bedrijven, worden hieraan strikte voorwaarden verbonden, om de drukte in de winkels te beperken. Die maatregelen zullen de komende week worden uitgewerkt in overleg met de sectoren.
  • Er zal dan ook duidelijkheid worden gegeven over de toekomst van sportwedstrijden. 
Fase 2: vanaf 18 mei
  • De scholen gaan vanaf maandag 18 mei gedeeltelijk open: in de basis- en middelbare scholen, telkens voor maximum drie leerjaren en in kleinere groepen, met maximaal 10 leerlingen per klas. Er wordt eerst gekeken naar de afstudeerjaren en -wat de lagere school betreft- de eerste twee studiejaren. Er wordt opvang voorzien voor ouders die gaan werken en geen opvang hebben. In de kleuterscholen blijven de lessen geschorst, minstens tot eind mei. Scholen kunnen op vrijdag 15 mei een proefdag houden, om dan in het weekend erna eventueel de werking bij te sturen. 

    Een mondmasker wordt de hele schooldag verplicht voor leerlingen ouder dan 12 jaar én leerkrachten. Er moet water en zeep ter beschikking staan van de leerlingen en er moet op toegezien worden dat de leerlingen hun handen wassen.

  • Er wordt bekeken of en onder welke voorwaarden de zogenoemde contactberoepen, zoals kappers, weer aan de slag kunnen gaan. 
  • Er wordt ook gekeken of musea de deuren weer kunnen openen in deze fase, onder voorwaarden.
  • De mogelijkheid voor privé-bijeenkomsten wordt bestudeerd. Huwelijken en begrafenissen kunnen in een groter gezelschap plaatsvinden na evaluatie.
  • Er wordt ook gekeken of buitenactiviteiten uitgebreid kunnen worden naar meer dan twee personen.
  • De mogelijkheid om ééndaagse uitstapjes in België te maken wordt overwogen. Hetzelfde geldt voor tweede verblijven.

Fase 3: ten vroegste vanaf 8 juni

  • Er wordt gekeken naar de voorwaarden om restaurants en later ook cafés geleidelijk te laten heropenen in deze fase
  • Tegen eind mei wordt beslist of zomerkampen van jeugdbewegingen kunnen doorgaan.
  • Verder wordt nog bestudeerd of meerdaagse reizen binnen en buiten België in deze fase kunnen doorgaan, of toeristische attracties kunnen opengaan en of kleinere openluchtevenementen kunnen doorgaan. Maar zoals eerder beslist werd, mogen massa-evenementen zoals festivals niet doorgaan tot en met 31 augustus.

Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2020 tot toekenning van een projectsubsidie ter compensatie van de kosten voor opvang van schoolkinderen tijdens de schooluren;

Gelet op de aanbevelingen van het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid; 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 17 november 2014 van prefusiebestuur Aalter, gewijzigd bij gemeenteraadsbeslissing van 9 november 2015 van prefusiebestuur Aalter, betreffende het reglement Aalterse cadeaubon; 

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van prefusiebestuur Aalter van 1 februari 2016 betreffende de goedkeuring van het bestek voor de opdracht Concessieovereenkomst voor het parkeerbeheer 2016-2025 gemeentebestuur Aalter;

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende het huishoudelijk reglement ontlening van gemeentelijk materiaal; 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende het retributiereglement transport gemeentelijk materiaal; 

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 16 december 2019 betreffende de goedkeuring van het strategisch meerjarenplan 2020-2025 met daarin opgenomen ACT-1149 ‘Samenwerking met de Aalterse middenstand voor het inrichten van activiteiten’; 

Gelet op de collegebeslissing van prefusiebestuur Aalter van 23 mei 2016 betreffende de aanstelling van INDIGO Park Belgium, Bijenstraat 21, 9051 Sint-Denijs-Westrem, als concessiehouder voor het parkeerbeheer 2016-2025 tegen de percentuele vergoeding voor de concessiegever van 61,50%;

Gelet op de collegebeslissing van 16 maart 2020 betreffende de maatregelen in het kader van het coronavirus; 

Gelet op de collegebeslissing van 30 maart 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus; 

Gelet op de collegebeslissing van 30 maart 2020 betreffende het ter beschikking stellen van de sporthal Flabbaert als triagecentrum voor COVID-19 patiënten en het feitelijk beheer van Farys tijdelijk terug af te staan aan het gemeentebestuur; 

Gelet op de collegebeslissing van 30 maart 2020 betreffende de terugbetaling van geannuleerde activiteiten door het coronavirus; 

Gelet op de collegebeslissing van 6 april 2020 betreffende de annulatie en opschorting van activiteiten door de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus;

Gelet op de collegebeslissing van 6 april 2020 betreffende het akkoord om de periodieke voorschotten tijdelijk op te schorten voor de opdracht 'Concessieovereenkomst voor het parkeerbeheer 2016-2025' ingevolge het coronavirus/Covid19;

Gelet op de collegebeslissing van 6 april 2020 betreffende het uitvoeren van grote schoonmaken door eigen diensten ten gevolge van de Covid-19-maatregelen;

Gelet op de collegebeslissing van 20 april 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 3 mei 2020;

Gelet op de collegebeslissing van 20 april 2020 betreffende de ontwikkeling van een online bestelplatform bij lokale handelaars tijdens de corona-crisis; 

Gelet op de collegebeslissing van 27 april 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 10 mei 2020;

Gelet op de vraag van Sint-Medardusschool Ursel om De Kluis en het gemeentelijke ontmoetingscentrum Katerhoek te kunnen gebruiken voor de opvang van kleuters en leerlingen die op school moeten opgevangen worden omdat de ouders gaan werken en geen andere opvang hebben; 

Gelet op de vraag van Taborschool Sint-Maria-Aalter om het gemeentelijk ontmoetingscentrum Sint-Maria-Aalter te kunnen gebruiken voor de opvang van kleuters en leerlingen die op school moeten opgevangen worden omdat de ouders gaan werken en geen andere opvang hebben; 

Gelet op de vraag van Emmaüs basisschool met een aantal vragen en bezorgdheden in naam van alle directies van de scholengemeenschap; 

Gelet op de vraag van het CLB Deinze om gemeentelijke ontmoetingscentra te kunnen gebruiken voor het geven van de mazelen-bof-rubella vaccinatie; 

Gelet op de mail van 5 mei 2020 van de firma INDIGO Park Belgium met de vraag hoe en wanneer de heropstart van de controles wordt gezien;

Overwegende dat de automaten en het mobiel platform 4411 niet werden onderbroken; dat niet werd gecommuniceerd naar de burgers toe dat het toezicht tijdelijk werd stopgezet; dat daarom een sensibiliseringscampagne niet noodzakelijk is;

Overwegende dat voor de bloedinzamelingen van het Rode Kruis het Contactpunt in Knesselare en het oud gemeentehuis in Aalter centrum werden voorgesteld; dat het Rode Kruis niet is ingegaan op het voorstel om het oud gemeentehuis in Aalter centrum te gebruiken voor de bloedinzamelingen; dat vanaf 14 april 2020 het Rode Kruis tijdelijk noodgedwongen een aantal mobiele bloedinzamelingen heeft geschrapt; dat dit te maken heeft met de dalende vraag naar bloedproducten vanuit de ziekenhuizen sinds de coronacrisis; 

Overwegende dat het zorgmeldpunt in de sporthal Flabbaert voorlopig in standby gaat; dat het zorgmeldpunt gesloten wordt maar in de huidige opstelling blijft staan; dat een eventuele heropening van het triagecentrum afhangt van de evolutie van de ziektecijfers;  

Overwegende dat de gemeentelijke ontmoetingscentra ter beschikking kunnen gesteld worden van de scholen voor de opvang van kleuters en leerlingen; dat De Kluis (parochiaal centrum De Reinaert) geen eigendom is van het gemeentebestuur; dat de beschikbaarheid van De Kluis dient afgesproken te worden met de kerkfabriek; 

Overwegende dat gevraagd wordt om volgende zaken ter beschikking te stellen aan de scholen in het kader van de noodopvang gedurende de coronacrisis: 

  • gratis gebruik van gemeentelijke accommodatie (ontmoetingscentra  of sportzalen) indien voorhanden
  • gratis gebruik en transport materiaal uitleendienst indien voorhanden
  • poetsen van de gemeentelijke ontmoetingscentra bij gebruik door de scholen 
  • inzet van gemeentelijke personeelsleden en vrijwilligers met eventueel een oproep tot bijkomende vrijwilligers voor het organiseren van de opvang door de scholen
  • een tussenkomst voor de vrijwilligers die ingezet worden door de scholen maximum tot 30 juni 2020

Overwegende dat de Taborschool Bellem bijkomend gevraagd heeft om naast de vraag voor het gebruik van het gemeentelijk ontmoetingscentrum, ook gebruik te kunnen maken van de lokalen van de gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang en de buitenspeelzone van 8.30 u tot 16.10 u; dat ze volgende 3 sites willen creëren om de veiligheid te garanderen:
1. het lagere schoolgebouw en zijn speelzones voor de heropstart van de schoolgaande kinderen uit het 1ste, 2de en 6de leerjaar
2. de kleuterschool voor expliciet opvangen van de kleuters in hun verschillende bubbels
3. De noodopvang voor lagere schoolkinderen die niet naar school mogen en/of de kinderen uit 1ste, 2de en 6de die zullen aansluiten na hun halve lesdag.

Overwegende dat de scholen nog bezig zijn om de inschrijvingen voor de noodopvang af te ronden en het schema van de lestijden op te stellen; dat hierover pas ten vroegste op woensdag 13 mei 2020 duidelijkheid zal zijn; dat een voorstel kan uitgewerkt worden op maat van de scholen en de buitenschoolse kinderopvang; dat dit ten vroegste kan ingaan in de week van 18 mei 2020;

Overwegende dat er een subsidie kan aangevraagd worden voor de organisatie van noodopvang;

Overwegende dat de Taborschool Sint-Maria-Aalter bijkomend vraagt om een overleg ivm de samenwerking tussen de school en het gemeentebestuur tijdens de bouwwerken en voorstelt om volgende zaken te bespreken tijdens een overleg op maandag 8 juni 2020: 

1) Het plan om rond het OC van SMA een tijdelijke vestigingsplaats te voorzien, is niet meer aan de orde.

2) Enkel voor de turnlessen zouden wij graag tot een samenwerking komen.

3) De turnlessen zouden wij graag willen laten doorgaan in het sportpark.

4) Voor het vervoer naar en van dit sportpark zouden wij gebruik willen maken van het bestaande "sociaal voordeel zwemvervoer”.

Overwegende dat door de coronamaatregelen verschillende gemeentelijke accommodaties voor publiek werden afgesloten; dat door deze sluiting de mogelijkheid is ontstaan om verschillende gebouwen aan een grondige schoonmaak te onderwerpen; dat de grote schoonmaken worden uitgevoerd door gemeentelijk poetspersoneel, in samenwerking met poetshulpen OCMW; 

Overwegende dat op 6 april 2020 beslist werd om volgende regeling toe te passen voor de recyclageparken: 

  • vanaf dinsdag 7 april 2020 het groencomposteringspark in de Durmelaan terug open te stellen voor het publiek. Wagens worden in kleine groepen toegelaten.
  • vanaf maandag 20 april 2020 het recyclagepark Durmelaan terug open te stellen voor het publiek. Wagens worden in kleine groepen toegelaten op afspraak. Herbruikbaar materiaal en asbest mogen niet aangebracht worden.
  • het recyclagepark Knesselare en de groeninzameling in Ursel blijven gesloten.

Overwegende dat de afvoer van de ingezamelde fracties op het recyclagepark moet kunnen gegarandeerd worden; dat het hierdoor mogelijk is dat bepaalde fracties nog niet naar het recyclagepark kunnen gebracht worden; 

Overwegende dat ook foodtrucks of mobiele verkopers aanwezig zijn op het grondgebied; dat een individuele ambulante activiteit (foodtruck, kippenkraam, ijskraam ...) mag worden uitgeoefend  op de gebruikelijke plaats (of via het gebruikelijke traject) mits voorafgaande toelating van de gemeentelijke overheid; dat markten verboden blijven; 

Overwegende dat de hoofdbibliotheek en de filialen gesloten zijn; dat om burgers toch de kans te geven om materialen te lenen een afhaalsysteem werd georganiseerd: de Take Away Bib; dat de werken online worden gereserveerd en na bevestiging, kunnen opgehaald worden in de hoofdbibliotheek van Aalter met respect voor de coronamaatregelen en social distancing; dat voor dit afhaalsysteem geen reserveringskosten moeten betaald worden; 

Overwegende dat er voor kermissen een gelijkaardige regeling zal toegepast worden als voor pretparken; dat momenteel nog geen richtlijnen of mogelijke datum van heropening bekend zijn;

Overwegende dat op 11 mei 2020 door de Vlaams minister van Economie, Innovatie, Werk, Sociale Economie en Landbouw werd aangekondigd dat innovatieve projecten steun kunnen ontvangen vanuit de Vlaamse overheid; dat deze projecten aangemeld moeten worden voor 30 juni 2020 en uiterlijk ingediend op 14 augustus 2020; dat deze projecten kaderen binnen het ‘Smart City’ programma van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling dat “steden en gemeenten moet stimuleren om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken met technologie en digitale innovatie”; dat minstens 20% van het project met eigen middelen van de gemeente moet gefinancierd worden; dat het online bestelplatform voor lokale handelaars een kostprijs voor de gemeente Aalter kent van 5.000,00 euro;

Overwegende dat voorgesteld wordt om elke inwoner van Aalter die in 2020 18 jaar is of ouder een Aalterbon van 25 euro toe te kennen die kan besteed worden vanaf 1 juli 2020 en geldig is tot en met 31 december 2020; dat geen bon wordt toegekend aan mensen die een tweede verblijf hebben in Aalter; dat indien de bon enkel kan besteed worden tussen 1 juli 2020 en 31 december 2020 de geldigheidstermijn afwijkt van de gewone Aalterse cadeaubon; 

Overwegende dat ook nadar werd gevraagd door Aalterse bedrijven in het kader van de heropstart; dat er geen vervoerskosten worden aangerekend voor het transport; dat dit een afwijking van het retributiereglement betreft en dient voorgelegd te worden aan de gemeenteraad; 

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0030 dlb0032

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 §1 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;1 van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de gemeenteraad voor en voert de besluiten van de gemeenteraad uit</p>
Artikel 56 §3 1° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;3 1&deg; van het decreet lokaal bestuur: het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

De gemeentelijke maatregelen te verlengen tot en met 17 mei 2020: 

  • Volgende gemeentelijke gebouwen te sluiten voor het publiek en alle evenementen in deze gebouwen af te gelasten: 
    • de gemeentelijke ontmoetingscentra, 
    • de gemeentelijke hoofdbibliotheek en filialen, 
    • Jeugdcentrum Kadans, 
    • Sportpark Aalter-centrum (met uitzondering van de pistes), 
    • Sportpark Flabbaert, 
    • Sportcentrum Onderdaele,
    • jeugdlokalen, 
    • sportaccommodaties en -cafetaria's, 
    • alle voetbalkantines, 
    • kasteel van Poeke, 
    • infopunt Drongengoed, 
    • Contactpunt Knesselare (met uitzondering van bloedinzameling Rode Kruis). 
  • Volgende regeling toe te passen voor de recyclageparken: 

    • het groencomposteringspark in de Durmelaan open te stellen voor het publiek. Wagens worden in kleine groepen toegelaten.
    • het recyclagepark Durmelaan open te stellen voor het publiek. Wagens worden in kleine groepen toegelaten op afspraak. Herbruikbaar materiaal en asbest mogen niet aangebracht worden.
    • het recyclagepark Knesselare en de groeninzameling in Ursel blijven gesloten
    • het aanbieden van bepaalde materialen kan strenger gereguleerd worden. 
  • Alle recreatieve, sportieve, culturele en folkloristische activiteiten te annuleren, ongeacht hun omvang en of ze openbaar of privé zijn. 
  • De wekelijkse woensdagmarkt en de Boerenmarkt vinden niet plaats.
  • De gemeentelijke en OCMW-dienstverlening te verzekeren in het gemeentehuis Aalter-centrum, telefonisch en op afspraak.
  • De lessen in alle filialen van de Academie worden geschorst. Dit geldt dus ook voor de Academie voor beeldende kunst (KUMA).

Artikel 2

Niet toe te staan dat individuele ambulante activiteiten (foodtruck, kippenkraam, ijskraam ...) worden uitgeoefend  op de gebruikelijke plaats (of via het gebruikelijke traject). 

Artikel 3

De Minder Mobielen Centrale is niet beschikbaar tot en met 8 juni 20.

Artikel 4

De sporthal Flabbaert, Prinsengoeddreef 23, 9910 Knesselare standby te houden als triagecentrum voor Covid-19 patiënten, minstens tot en met 31 mei 2020. 

Artikel 5

Principieel toe te staan om gemeentelijke sportzalen waar nodig ter beschikking te stellen van de scholen voor de opvang van kleuters en leerlingen. Op basis van de inschrijvingen bij de scholen en de lesschema's wordt een voorstel op maat uitgewerkt voor de scholen en de buitenschoolse kinderopvang.

Artikel 6

Principieel toe te staan om de gemeentelijke ontmoetingscentra waar nodig ter beschikking te stellen van de scholen voor de opvang van kleuters en leerlingen. Op basis van de inschrijvingen bij de scholen en de lesschema's wordt een voorstel op maat uitgewerkt voor de scholen en de buitenschoolse kinderopvang.

Artikel 7

Gemeentelijke accommodatie bij gebruik door de scholen voor de opvang van kleuters en leerlingen te laten poetsen door gemeentelijke personeelsleden binnen de normale gang van zaken en indien dit onvoldoende is, beroep te doen op een externe firma.

Artikel 8

Geen locaties van de gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang ter beschikking te stellen van de scholen voor de opvang van kleuters en leerlingen.

Artikel 9

De gemeentelijke ontmoetingscentra niet ter beschikking te stellen van het CLB Deinze voor het geven van de mazelen-bof-rubella vaccinatie.

Artikel 10

Geen gemeentelijke personeelsleden en/of vrijwilligers inzetten voor de opvang van kleuters en leerlingen.

Artikel 11

Een vergoeding toe te kennen aan de scholen voor de noodopvang van 15 mei 2020 tot en met 30 juni 2020 onder de voorwaarden van de Vlaamse projectsubsidie.

Artikel 12

Een overleg in te plannen op maandag 8 juni 2020 met de Taborschool Sint-Maria-Aalter ivm de samenwerking tussen de school en het gemeentebestuur tijdens de bouwwerken door de Taborschool om volgende zaken te bespreken: 

1) het gebruik van het sportpark voor de turnlessen van de school.

2) de vraag van de school om voor het vervoer naar en van het sportpark gebruik te kunnen maken van het bestaande "sociaal voordeel zwemvervoer”.

Artikel 13

De cellen opdracht te geven om een meer gedetailleerde exitstrategie met voorwaarden en tijdspad voor het terug openstellen van de dienstverlening voor te leggen in een volgende zitting van het college, inclusief de reeds genomen maatregelen.

Artikel 14

Op basis van de gegevens die op dit ogenblik bekend en in overeenstemming met de federale maatregelen volgende richtlijnen te hanteren bij het organiseren van privé- en publieke activiteiten van culturele, maatschappelijke, feestelijke, folkloristische, sportieve en recreatieve aard: 

  • Periode tot en met 17 mei 2020 (met mogelijkheid tot verlenging tot en met 7 juni 2020): 
    • Er kunnen geen activiteiten georganiseerd worden. 
  • Periode vanaf 8 juni 2020 tot en met 30 juni 2020: 
    • De activiteiten van het lokaal bestuur die in deze periode plaatsvinden, worden met de nodige omzichtigheid voorbereid. Er worden geen engagementen vastgelegd. 
    • De activiteiten van externen die in deze periode plaatsvinden, kunnen op eigen verantwoordelijkheid en risico georganiseerd worden. Het lokaal bestuur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor mogelijke schadeclaims indien deze activiteiten niet kunnen plaatsvinden. Bevestiging of annulatie van deze activiteiten door de externe partij gebeurt schriftelijk (brief of e-mail).
  • Periode vanaf 1 juli 2020: 
    • De activiteiten van het lokaal bestuur die in deze periode plaatsvinden, worden op de gebruikelijke wijze voorbereid. 
    • De activiteiten van externen die in deze periode plaatsvinden, kunnen op eigen verantwoordelijkheid en risico georganiseerd worden. Het lokaal bestuur kan niet aansprakelijk worden gesteld voor mogelijke schadeclaims indien deze activiteiten niet kunnen plaatsvinden. Bevestiging of annulatie van deze activiteiten door de externe partij gebeurt schriftelijk (brief of e-mail).

Artikel 15

Principieel akkoord te gaan om over te gaan tot het indienen van een subsidiedossier voor innovatieve projecten met het online bestelplatform voor Aalterse handelaars.

Artikel 16

Elke inwoner van Aalter die in 2020 18 jaar is of ouder een Aalterbon van 25 euro toe te kennen die kan besteed worden vanaf 1 juli 2020 en geldig is tot en met 31 december 2020. De voorwaarden met betrekking tot de toekenning voor te leggen aan de gemeenteraad en de meest gerede procedure tot bezorging en betaling uit te zoeken.

Artikel 17

Geen vervoerskosten aan te rekenen voor het leveren van nadar aan Aalterse bedrijven in het kader van de heropstart en deze afwijking van het retributiereglement voor te leggen aan de gemeenteraad.

Artikel 18

Aan de firma INDIGO Park Belgium de opdracht te geven de gebruikelijke werking op te starten en geen voorafgaande sensibiliseringscampagne te organiseren.