Terug
Gepubliceerd op 13/10/2020

2020_CBS_02897 - Collegebeslissing betreffende het principe rond het voorstel van De Lijn omtrent haltes, doorstroming en toegankelijkheid voor het nieuw openbaar vervoerplan

College van Burgemeester en Schepenen
ma 28/09/2020 - 16:00 Collegezaal
2020_CBS_02897 - Collegebeslissing betreffende het principe rond het voorstel van De Lijn omtrent haltes, doorstroming en toegankelijkheid voor het nieuw openbaar vervoerplan 2020_CBS_02897 - Collegebeslissing betreffende het principe rond het voorstel van De Lijn omtrent haltes, doorstroming en toegankelijkheid voor het nieuw openbaar vervoerplan

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

dlb0031

Motivering

Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 september 2020 betreffende de kennisname van het Openbaar Vervoerplan 2021 van Vervoerregio Gent;

Gelet op het bilateraal overleg van 26 juni 2020 betreffende de haltes, doorstroming en toegankelijkheid van het nieuwe openbaar vervoersnet, waarvan het verslag opgenomen is in bijlage;

Gelet op het plan van aanpak:

  • Stap 1
    Tijdens het eerste bilaterale overleg omtrent doorstroming, haltes en toegankelijkheid wordt een voorstel door De Lijn aangebracht omtrent doorstromingsmaatregelen en wordt een advies geformuleerd voor het behouden, samenvoegen, afschaffen of voorzien van een halte.
  • Stap 2
    Het gemeentebestuur bestudeert het voorstel van De Lijn en formuleert – indien van toepassing – argumenten om het voorstel van De Lijn te volgen of te wijzigen. De doelstelling is om in onderling overleg tot een consensus te komen waarbij zowel het gemeentebestuur als De Lijn haar belangen zo maximaal mogelijk behartigd ziet. Indien bijkomend overleg wenselijk is om te komen tot een consensus, kan dit uiteraard voorafgaand aan de bespreking op het college voorzien worden.
    Aan het gemeentebestuur wordt gevraagd om zich ten laatste op 30 september 2020 principieel akkoord (via een standpunt of collegebeslissing) te verklaren met het halte-voorstel.
  • Stap 3
    Eenmaal een consensus bereikt, wordt in samenwerking met de wegbeheerders een concreet plan van aanpak uitgewerkt m.b.t. doorstroming, haltes en toegankelijkheid. Voor de halte-oefening zal onder meer per halte worden opgelijst welke ingrepen in de praktijk wenselijk zijn (welke halte-infrastructuur en -accommodatie, wie verantwoordelijk, wat is de gewenste timing, welke toegankelijkheidsmaatregelen,…). Er wordt een prioriteit toegekend aan de verschillende wenselijke ingrepen m.b.t. doorstroming, waarbij rekening zal worden gehouden met de belangrijkheid van de as (KN/AN) en welke maatregelen als quickwin (realisatie tegen invoering Basisbereikbaarheid) of op langere termijn kan worden gerealiseerd;

Gelet op het onderzoek rond 'doorstroming' en de 'halte-oefening', waarvan resultaten en overzichtskaarten opgenomen in bijlage;

Overwegende dat werd aangegeven dat de onderzoekresultaten betreffende de haltes ter hoogte van Aalter Kerkem een vertekend beeld geven omwille van de werken aan het op- en afrittencomplex tijdens de meting;

Overwegende dat gevraagd werd aldaar een nieuwe doorstromingsanalyse te laten opmaken;

Overwegende dat er door AWV nog een aantal zaken met betrekking tot de haltes zullen onderzocht worden;

Overwegende dat volgende zaken werden opgenomen in het verslag:

  • Doorstroming

Analyse van het najaar 2019, namelijk 15 sept tot 15 december 2019) 

Lotenhulle 

Nevelestraat x N409: verkeerslichtenregeling beïnvloeden zou de doorstroming kunnen verbeteren. 

Opmerking: L87 rijdt enkel nog in de spits in BB - afweging nodig of investering prioritair is. 

Opmerking: verkeerslichtenbeïnvloeding voor buslijn op N44 (bus met hoogste prioriteit) 

Knesselare centrum 

Halte-afstand kortbij dus haltes samenvoegen om commerciële snelheid te vergroten. (zie ook halte-oefening) 

Aalter centrum 

allemaal gemeentewegen (m.u.v. rotonde - AWV) 

Door werken in het centrum aan het complex E40 is er vermoedelijk een vertekend beeld over de doorstroming tussen halte Veilige Have en de steenweg → DL: nieuwe doorstromingsanalyse opmaken in najaar 2020? 

  • Halte-oefening

Aalter centrum 

Voorstel tot schrappen Halte Markt/Boomgaard en Halte Kerkem gezien weinig opstappers in januari en februari 2020 

Opmerking: beperkt aantal opstappers wordt vermoedelijk veroorzaakt door werken. Nieuwe evaluatie nodig nu de werken sinds april/mei 2020 volledig zijn afgerond. (werken gestart in 2016 – uitgevoerd in verschillende fasen). → De Lijn: Nieuwe analyse in september 2020 

Lotenhulle 

Halte Guldensporenplein: voorstel om deze halte te verplaatsen naar N409 zodat de bus het pleintje niet moet op/rondrijden, halteren op de weg (ruimte beschikbaar t.h.v. de kruising? → AWV als wegbeheerder zal dit bekijken). 

Bijgevolg wordt halte Lotenhulle Kerk niet bediend door L87 (L15 bedient wel Lotenhulle Kerk). 

Knesselare 

(opmerking: niet meegenomen in voorbereidende documenten - wordt nog aangeleverd) 

Bediening door L87 én de lijn die Ursel en Knesselare verbindt. 

Halte Knesselare Maldegemseweg: advies om deze halte te behouden en te optimaliseren - gezien de eerstvolgende halte op 250m ligt en deze halte dichterbij de zijstraten ligt. 

Halte Spanjaardstraat: advies deze halte te supprimeren. 

Nieuwe halte nodig op N44 t.h.v. kruispunt met Urselseweg (→ AWV: onderzoek naar locatie en aanleg) 

N37 Aalter-Ruislede 

Weinig wijken dus weinig haltes noodzakelijk (ook geen bijkomende ontwikkeling voorzien in de toekomst) 

De Lijn stelt drie haltes voor. Dit is voor Aalter ruim voldoende. 

Halte Veldstraat zeker voorzien in functie van connectie met carpoolparking. 

Eventueel halte De Knok niet voorzien zodat grotere halte-afstanden mogelijk zijn? 

Eventueel halte Kattewegel elimineren? 

Het gemeentebestuur vraagt AWV om oversteekbaarheid van de N37 te verbeteren: veel vrachtverkeer. 

  • Open vragen voor Aalter
    Rijweg in centrum via 1 reisweg? 
    Gesplitste reisweg via Europalaan is sowieso nodig tijdens markt in het centrum op woensdagvoormiddag.
    Bediening Veilige Have is drukke halteplaats. Aalter wenst deze bediening zeker te behouden.
    Op Europalaan: L87 enkel ochtend en avondrit. Behoud van deze bediening i.f.v. school
    Bediening carpool-parking t.h.v. E40 
    Carpool-parking zelf is gericht op private wagens. Halte in de buurt kan voorzien worden bij de aanleg, maar bediening van de parking zelf  is niet nodig (geen extra kilometers rijden hiervoor). 

          Hét mobipunt van Aalter (multimodaal en gericht op overstap): station Aalter.

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 56 ยง2 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 56 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: het college oefent de bevoegdheden uit die eraan zijn toevertrouwd overeenkomstig artikel 41, eerste lid, van dit decreet, of overeenkomstig andere wettelijke en decretale bepalingen</p>

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Principieel akkoord te gaan met het voorstel van De Lijn omtrent haltes, doorstroming en toegankelijkheid voor het nieuw openbaar vervoerplan, en na de nieuwe doorstromingsanalyse ter hoogte van Kerkem en de bijkomende onderzoeken van AWV hierover een bijkomende beslissing te nemen.