Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 14 september 2020 betreffende de kennisname van het Openbaar Vervoerplan 2021 van Vervoerregio Gent;
Gelet op het bilateraal overleg van 26 juni 2020 betreffende de haltes, doorstroming en toegankelijkheid van het nieuwe openbaar vervoersnet, waarvan het verslag opgenomen is in bijlage;
Gelet op het plan van aanpak:
Gelet op het onderzoek rond 'doorstroming' en de 'halte-oefening', waarvan resultaten en overzichtskaarten opgenomen in bijlage;
Overwegende dat werd aangegeven dat de onderzoekresultaten betreffende de haltes ter hoogte van Aalter Kerkem een vertekend beeld geven omwille van de werken aan het op- en afrittencomplex tijdens de meting;
Overwegende dat gevraagd werd aldaar een nieuwe doorstromingsanalyse te laten opmaken;
Overwegende dat er door AWV nog een aantal zaken met betrekking tot de haltes zullen onderzocht worden;
Overwegende dat volgende zaken werden opgenomen in het verslag:
Analyse van het najaar 2019, namelijk 15 sept tot 15 december 2019)
Lotenhulle
Nevelestraat x N409: verkeerslichtenregeling beïnvloeden zou de doorstroming kunnen verbeteren.
Opmerking: L87 rijdt enkel nog in de spits in BB - afweging nodig of investering prioritair is.
Opmerking: verkeerslichtenbeïnvloeding voor buslijn op N44 (bus met hoogste prioriteit)
Knesselare centrum
Halte-afstand kortbij dus haltes samenvoegen om commerciële snelheid te vergroten. (zie ook halte-oefening)
Aalter centrum
allemaal gemeentewegen (m.u.v. rotonde - AWV)
Door werken in het centrum aan het complex E40 is er vermoedelijk een vertekend beeld over de doorstroming tussen halte Veilige Have en de steenweg → DL: nieuwe doorstromingsanalyse opmaken in najaar 2020?
Aalter centrum
Voorstel tot schrappen Halte Markt/Boomgaard en Halte Kerkem gezien weinig opstappers in januari en februari 2020
Opmerking: beperkt aantal opstappers wordt vermoedelijk veroorzaakt door werken. Nieuwe evaluatie nodig nu de werken sinds april/mei 2020 volledig zijn afgerond. (werken gestart in 2016 – uitgevoerd in verschillende fasen). → De Lijn: Nieuwe analyse in september 2020
Lotenhulle
Halte Guldensporenplein: voorstel om deze halte te verplaatsen naar N409 zodat de bus het pleintje niet moet op/rondrijden, halteren op de weg (ruimte beschikbaar t.h.v. de kruising? → AWV als wegbeheerder zal dit bekijken).
Bijgevolg wordt halte Lotenhulle Kerk niet bediend door L87 (L15 bedient wel Lotenhulle Kerk).
Knesselare
(opmerking: niet meegenomen in voorbereidende documenten - wordt nog aangeleverd)
Bediening door L87 én de lijn die Ursel en Knesselare verbindt.
Halte Knesselare Maldegemseweg: advies om deze halte te behouden en te optimaliseren - gezien de eerstvolgende halte op 250m ligt en deze halte dichterbij de zijstraten ligt.
Halte Spanjaardstraat: advies deze halte te supprimeren.
Nieuwe halte nodig op N44 t.h.v. kruispunt met Urselseweg (→ AWV: onderzoek naar locatie en aanleg)
N37 Aalter-Ruislede
Weinig wijken dus weinig haltes noodzakelijk (ook geen bijkomende ontwikkeling voorzien in de toekomst)
De Lijn stelt drie haltes voor. Dit is voor Aalter ruim voldoende.
Halte Veldstraat zeker voorzien in functie van connectie met carpoolparking.
Eventueel halte De Knok niet voorzien zodat grotere halte-afstanden mogelijk zijn?
Eventueel halte Kattewegel elimineren?
Het gemeentebestuur vraagt AWV om oversteekbaarheid van de N37 te verbeteren: veel vrachtverkeer.
Hét mobipunt van Aalter (multimodaal en gericht op overstap): station Aalter.
Principieel akkoord te gaan met het voorstel van De Lijn omtrent haltes, doorstroming en toegankelijkheid voor het nieuw openbaar vervoerplan, en na de nieuwe doorstromingsanalyse ter hoogte van Kerkem en de bijkomende onderzoeken van AWV hierover een bijkomende beslissing te nemen.