Gelet op het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid;
Gelet op het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaamse reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 20 april 2020 betreffende de goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst met Kringwinkel Meetjesland vzw;
Gelet op gemeenteraadsbeslissing van 14 september 2020 betreffende de goedkeuring van het politiereglement op de gemeentelijke administratieve sancties (GAS-reglement);
Gelet op het lidmaatschap van het gemeentebestuur bij IVM;
Overwegende dat op basis van artikel 135§2 van de nieuwe gemeentewet, het gemeentebestuur bevoegd is om de plaatsing van textielcontainers op haar grondgebied te reguleren bij gemeentelijke politieverordening; dat dit aspect is opgenomen in het GAS-reglement;
Overwegende dat een erkenning vereist is bij OVAM voor de inzameling van textiel(afval);
Overwegende dat volgens het Vlarema, selectief ingezameld gebruikt textiel (kledij, huishoudlinnen en schoenen) onder de noemer huishoudelijke afvalstoffen valt;
Overwegende dat er 13 textielcontainers zijn geplaatst verspreid over het gehele grondgebied vanuit sociaal oogpunt via De Kringwinkel Meetjesland vzw:
Overwegende dat op het grondgebied van Aalter volgende (private) bedrijven textielcontainers hebben geplaatst:
Overwegende dat deze voornoemde firma's momenteel containers op volgende locaties hebben staan:
Overwegende dat textielcontainers vaak aanleiding geven tot sluikstorten in de directe omgeving; dat sluikstorten gepaard kunnen gaan met het aantrekken van ongedierte, de openbare netheid negatief beïnvloedt en gevaarlijk kan zijn voor het verkeer (wegwaaiend materiaal);
Overwegende dat het gemeentebestuur bevoegd is om maatregelen te treffen ten aanzien van situaties waarvan de oorzaken in privé-eigendommen liggen en die de openbare rust, veiligheid en gezondheid in het gedrang kunnen brengen of die tot openbare overlast aanleiding geven;
Overwegende dat het aantal locaties met textielcontainers dient beperkt te worden; dat het aangewezen is dat het gemeentebestuur de locaties op openbaar domein vastlegt; dat buiten deze locaties het niet toegelaten is de mogelijkheid tot inzameling van textiel aan te bieden; dat het verbod van toepassing is op alle privé-eigendommen die binnen het grondgebied van de gemeente gelegen zijn, alsook de eigendommen van andere publieke rechtspersonen voor zover deze eigendommen op het locatieplan niet als standplaatsen zijn aangemerkt; dat de inzameling van huishoudelijk afval enkel kan onder de voorwaarden bepaald door het gemeentebestuur en conform de vigerende milieuwetgeving;
Overwegende dat door het gemeentebestuur beroep kan worden gedaan op de aankoopcentrale van IVM; dat het door IVM opgemaakte raamovereenkomst een perceel voorziet voorbehouden aan een dienstverlener die overeenkomstig artikel 15 van de wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016 een sociale werkplaats is of een ondernemer die de maatschappelijke en professionele integratie van personen met een handicap of kansarmen tot doel heeft en waarvan het werknemersbestand voor ten minste dertig procent uit personen met een handicap of kansarme werknemers bestaat; dat De Kringwinkel Meetjesland vzw aan deze bepaling voldoet;
Overwegende dat tevens een perceel is opgenomen voor 'private' spelers op de markt; dat hiervoor een vergoeding wordt betaald aan het gemeentebestuur op basis van ingezamelde tonnages;
Overwegende dat perceel 1 van de raamovereenkomst van IVM gegund werd aan bvba Vlaams Inzamelcentrum Textiel uit Zulte; dat perceel 2a van de raamovereenkomst van IVM gegund werd aan De Kringwinkel Meetjesland vzw uit Eeklo; dat perceel 2b van de raamovereenkomst van IVM gegund werd aan Ateljee vzw uit Gent; dat Aalter niet binnen het werkingsgebied valt van Ateljee vzw;
Overwegende dat volgende locaties in aanmerking komen voor perceel 1 uit de raamovereenkomst van IVM :
Overwegende dat bij de keuzes van de locaties voor perceel 1 parkeerruimte als essentieel wordt beschouwd; dat één locatie per deelkern als wenselijk wordt beschouwd, met uitzondering van Poeke;
Overwegende dat indien gekozen wordt voor de aankoopcentrale van IVM alle huidige textielcontainers dienen verwijderd te worden; dat het gemeentebestuur de keuze heeft om in te stappen voor perceel 1, perceel 2 of de combinatie van beide;
Beroep te doen op de aankoopcentrale van IVM.
Voor perceel 1 uit de raamovereenkomst van IVM volgende locaties op te nemen:
Voor perceel 2 (a/b) uit de raamovereenkomst van IVM volgende locaties op te nemen:
De huidige inzamelaars van textiel aangetekend aan te schrijven ter kennisgeving van de gewijzigde bepalingen met betrekking tot textielinzameling op het gemeentelijk grondgebied, waarbij de huidige textielcontainers dienen verwijderd te worden tegen uiterlijk 31 december 2020. Niet weggehaalde textielcontainers worden door de gemeentelijke diensten verwijderd op kosten van de eigenaars/exploitanten.