Gelet op het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 15 §1 dat stelt dat het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg is bevoegd voor volgende aanvragen van: 1° de gemeentelijke projecten, 2° andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of deputatie bevoegd is;
Gelet op het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II), met latere wijzigingen, inzonderheid deel 3 (betreffende het opleggen van bijzondere vergunningsvoorwaarden), deel 4 (betreffende de algemene milieuvoorwaarden voor ingedeelde inrichtingen) en deel 5 (betreffende de sectorale milieuvoorwaarden voor ingedeelde inrichtingen);
Gelet op het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 8 betreffende het uitvoeren van de watertoets door overheden die over een vergunning, een plan of programma moeten beslissen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten;
Gelet op de omgevingsvergunningsaanvraag analoog ingediend op 20 oktober 2020 door de heer Marc De Keyser, Sint-Gerolflaan 49 in Aalter voor het plaatsen van een carport in Aalter, Sint-Gerolflaan 49 en gekend in het kadaster als Aalter, afd. 3, sectie H, nr. 547K;
Gelet op de verklaring van volledigheid en ontvankelijkheid van de aanvraag op 9 november 2020;
Gelet dat de aanvraag behandeld kan worden conform de vereenvoudigde procedure;
Overwegende dat de beoordeling van de voorliggende aanvraag als volgt kan worden gemotiveerd:
De gemeentelijk omgevingsambtenaar adviseert de aanvraag op 4 december 2020 als volgt:
‘Toetsing aan de regelgeving en de stedenbouwkundige voorschriften of verkavelingsvoorschriften:
Het perceel is volgens het gewestplan gelegen in een woonzone. De aanvraag betreft het plaatsen van een carport en is principieel in overeenstemming met deze geldende plannen.
Openbaar onderzoek:
Er werd geen openbaar onderzoek georganiseerd.
Externe adviezen:
Er werden geen externe adviezen ingewonnen.
De volgende verordeningen zijn van toepassing:
gemeentelijke verordening houdende het vergunningsplichtig maken van meldingsplichtige werken goedgekeurd bij besluit van de deputatie van 17 november 2011;
De aanvraag doorstaat de toetsing aan de geldende verordening.
Historiek van de stedenbouwkundige vergunningen op het perceel:
Op 8 april 1980 werd een stedenbouwkundige vergunning verleend voor het bouwen van een woning.
Project-MER-screening:
De aanvraag heeft geen betrekking op een activiteit die voorkomt op de lijst van bijlage III bij het besluit van de Vlaamse regering van 1 maart 2013 inzake de nadere regels van de project-m.e.r.-screening in uitvoering van het decreet van 23 maart 2012 over de m.e.r.-screening.
Watertoets:
Het voorliggende project is gelegen in een infiltratiegevoelig en niet-overstromingsgevoelig gebied en heeft met andere woorden beperkte invloed op het watersysteem. Er wordt geoordeeld dat er geen schadelijk effect zal worden veroorzaakt.
Toetsing aan de omgevingseffecten:
Niet van toepassing.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening:
De bouwplaats is gelegen in het centrum van Aalter, een omgeving die zich kenmerkt door een dichte bebouwing bestaande uit woningen in een open tot een gesloten bebouwingspatroon. Het straatbeeld kenmerkt zich hier door identieke woningen die op dezelfde afstand van de straat staan gebouwd.
Op het perceel bevindt zich een gesloten bebouwing. De woning bestaat uit twee bouwlagen onder zadeldak. De woning heeft een inpandige garage. De perceelsbreedte aan de straat bedraagt 10 m. De woning staat op maximaal 7 m van de rooilijn.
De bouwheer wenst op de oprit, voor de inpandige garage, een carport te plaatsen. De carport is 6 m lang en 2,80 m breed. De hoogte bedraagt 2,80 m. De inplanting gebeurt tot tegen de linker perceelsgrens en op 1 m van de rooilijn.
Het uitbreiden van een bestaande woning met een carport in de voortuin betekent een schaalbreuk in de omgeving. De bouwlijn van alle woningen ligt op dezelfde afstand van de straat. De voortuinzones zijn aangelegd met een oprit en een groenzone. De carport in de voortuinzone betekent een aantasting van de plaatselijke aanleg en van het uniforme straatbeeld. De geplande werken integreren zich niet binnen het bestaande woonweefsel. De aanvraag is niet voor vergunning vatbaar.’
Standpunt van het college van burgemeester en schepenen:
Het college van burgemeester en schepenen kan zich aansluiten bij dit advies en maakt dit als het hare. De omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen kan niet worden verleend.
De omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen te weigeren aan de heer Marc De Keyser, Sint-Gerolflaan 49 in Aalter voor het plaatsen van een carport in Aalter, Sint-Gerolflaan 49, en gekend in het kadaster als Aalter, afd. 3, sectie H, nr. 547K.
Het gemeentebestuur staat in voor de aanplakking van de omgevingsvergunning binnen de tien dagen nadat het college van burgemeester en schepenen over de aanvraag heeft beslist. Het gemeentebestuur staat ook in voor de publicatie op de gemeentelijke website.
Tegen deze beslissing kan, overeenkomstig de modaliteiten en de termijnen beschreven in artikel 52 en volgende van het decreet Omgevingsvergunning en artikel 73 en volgende van het besluit Omgevingsvergunning en mits betaling van de voorgeschreven dossiertaks, beroep worden ingediend bij de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen, Woodrow Wilsonplein 2, 9000 Gent of via www.omgevingsloket.be.