Gelet op het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II), met latere wijzigingen, inzonderheid deel 3 (betreffende het opleggen van bijzondere vergunningsvoorwaarden), deel 4 (betreffende de algemene milieuvoorwaarden voor ingedeelde inrichtingen) en deel 5 (betreffende de sectorale milieuvoorwaarden voor ingedeelde inrichtingen);
Gelet op het decreet betreffende het integraal waterbeleid van 18 juli 2003 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 8 betreffende het uitvoeren van de watertoets door overheden die over een vergunning, een plan of programma moeten beslissen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 en zijn wijzigingsbesluiten;
Gelet op het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 15 §1 dat stelt dat het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg is bevoegd voor volgende aanvragen van: 1° de gemeentelijke projecten, 2° andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of deputatie bevoegd is;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 22 juni 2020 betreffende het weigeren van een omgevingsvergunning aan de heer Steve Pollet en mevrouw Marleen De Beule, Knokkebaan 47 in Aalter voor het verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning in Aalter, Zandekensstraat 7 en gekend in het kadaster als Aalter 7 afd, sectie B, nr. 0440C;
Gelet op het beroep ingesteld door de heer Steve Pollet en mevrouw Marleen De Beule tegen de weigeringsbeslissing van het college van burgemeester en schepenen bij de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen;
Gelet op de adviesvraag van 24 augustus 2020 van de provincie Oost-Vlaanderen gericht aan het college van burgemeester en schepenen; dat binnen een termijn van dertig dagen een advies kan worden verleend;
Gelet op het advies van de omgevingsambtenaar van 31 augustus 2020 dat letterlijk luidt als volgt:
‘Toetsing aan de regelgeving en de stedenbouwkundige voorschriften of verkavelingsvoorschriften:
Het perceel is volgens het gewestplan gelegen in een 50 m woongebied met landelijk karakter. Het perceel ligt ook binnen het plangebied van het RUP Centrum Knesselare waar geen meergezinswoningen zijn toegestaan. De aanvraag betreft het verbouwen van een woning en is principieel in overeenstemming met deze geldende plannen.
Openbaar onderzoek:
Een openbaar onderzoek werd niet georganiseerd.
Externe adviezen:
Op 15 mei 2020 verleende de dienst Integraal Waterbeleid van de Provincie Oost-Vlaanderen een gunstig advies.
De volgende verordeningen zijn van toepassing:
gewestelijke stedenbouwkundige verordening van 5 juli 2013 inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater;
gemeentelijke stedenbouwkundige verordening houdende het vergunningsplichtig maken van meldingsplichtige werken goedgekeurd door de gemeenteraad van prefusiebestuur Knesselare op 12 april 2017;
gewestelijke stedenbouwkundige verordening van 9 juni 2017 voor breedband;
De aanvraag doorstaat de toetsing aan de geldende verordeningen.
Historiek van de stedenbouwkundige vergunningen op het perceel:
Geen vergunningen gekend.
Project-MER-screening:
De aanvraag heeft geen betrekking op een activiteit die voorkomt op de lijst van bijlage III bij het besluit van de Vlaamse regering van 1 maart 2013 inzake de nadere regels van de project-m.e.r.- screening in uitvoering van het decreet van 23 maart 2012 over de m.e.r.-screening.
Watertoets:
Het voorliggende project is gelegen in een infiltratiegevoelig en niet-overstromingsgevoelig gebied en heeft met andere woorden beperkte invloed op het watersysteem en zal geen schadelijk effect veroorzaken.
Toetsing aan de omgevingseffecten:
Niet van toepassing.
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening:
De bouwplaats is gelegen ten noordoosten van het centrum van Knesselare en aan de oostelijke zijde van de Knokkebaan, in een omgeving die zich kenmerkt door een cluster van lintbebouwing langsheen de uitgeruste weg. De ruimere omgeving bestaat uit weilanden en akkerland in combinatie met een verspreide bebouwing. Op het perceel bevindt zich een vrijstaande woning bestaande uit één bouwlaag onder zadeldak. Aan de linkerzijde van het perceel ligt een kasseiweggetje van circa 3,30 m breed. Volgens de architect geldt er een erfdienstbaarheid recht van doorgang voor de achterliggende woning. De bestaande woning bevindt zich op ruim 4 m van de ontsluitingsweg en op circa 8 m van de linker perceelsgrens. De aanvraag betreft het verbouwen en uitbreiden van de woning. De bouwheer kiest er voor om de woning aan de linkerzijde uit te breiden met een bouwvolume dat qua gabariet aansluit bij de bestaande woning. De uitbreiding komt tot op een 0,5 m van de zone van erfdienstbaarheid en op 4 m van de linker perceelsgrens. Dit betekent dat voor de achterliggende woningen de bereikbaarheid met een vrachtwagen of een brandweerwagen moeilijk en in sommige gevallen onmogelijk wordt.
Bij het beroepschrift wordt het bewijs bijgevoegd van de bestaande erfdienstbaarheid. Deze situeert zich inderdaad aan de linkerzijde van het perceel. De geplande werken respecteren een vrije doorgang van 4 m.
Voorafgaandelijk aan deze aanvraag werd bij het gemeentebestuur advies ingewonnen met betrekking tot de bouwmogelijkheden op dit perceel. Een uitbreiding van de woning kon op voorwaarde dat voldoende afstand werd gehouden van de zone waarop een erfdienstbaarheid rust. Een uitbreiding tot tegen de 4 m zone werd niet aanvaard om reden dat de bereikbaarheid van de achterliggende woningen onvoldoende gevrijwaard wordt. Voor de omgeving is ook een rioleringsproject opgestart waarbij de aanleg van riolering ter hoogte van de zone voor erfdienstbaarheid wordt beoogd.
Rekening houdende met deze elementen wordt de voorliggende aanvraag ongunstig geadviseerd.’
Standpunt van het college van burgemeester en schepenen:
Het college van burgemeester en schepenen kan zich aansluiten bij dit advies en maakt dit als het hare. De omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen kan niet worden verleend.
Een ongunstig advies te verlenen in het kader van de beroepsprocedure betreffende het weigeren van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen aan de heer Steve Pollet en mevrouw Marleen De Beule, Knokkebaan 47 in Aalter voor het verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning in Aalter, Zandekensstraat 7 en gekend in het kadaster als Aalter 7 afd, sectie B, nr. 0440C.