Terug Gemeenteraad

ma 14/03/2022 - 20:00 *

Openbare zitting

  • In het kader van de beperking van de verspreiding van het coronavirus werden een aantal maatregelen genomen. Dit heeft gevolgen enerzijds voor de dienstverlening aangeboden aan de burgers, anderzijds voor de interne organisatie van het bestuur. De genomen maatregelen worden gerapporteerd aan de gemeenteraad.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de rapportering goed te keuren en waar nodig de beslissingen te bekrachtigen. 

  • In het kader van het federaal toezicht werd de begroting 2022 van de politiezone Aalter goedgekeurd.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van het schrijven van de Federale dienst gouverneur, dienst toezicht, Kalandeberg 1, 9000 Gent. 

  • Het lokaal bestuur heft een belasting op de private ingebruikname van het openbaar domein. De belasting is vandaag afhankelijk van de ingenomen oppervlakte, de termijn én de locatie. Naar aanleiding van de implementatie van het online platform EagleBe voor het aanvragen van vergunningen inname openbaar domein, dient het reglement te vereenvoudigen en wordt er gewerkt met 1 tarief per vierkante meter per kalenderdag onafhankelijk van de locatie van de inname. Er werd een gemiddelde genomen van de historische tarieven om tot het nieuwe tarief te komen. Indien de inname hinder veroorzaakt, wordt hier een extra tarief voor aangerekend. Het reglement wordt aangepast met deze tariefwijziging. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het aangepast reglement contantbelasting over de private ingebruikname van het openbaar domein goed te keuren.

  • Naar aanleiding van de implementatie van het online platform EagleBe voor aanvragen van vergunningen inname openbaar domein is een nieuw ontwerp van het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein opgemaakt. Dit zal zorgen voor een vereenvoudiging van de procedure en resulteren in een efficiëntere verwerking, alsook het streven naar een beperktere duurtijd en verminderde hinder op het openbaar domein.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het reglement over de private ingebruikname van het openbaar domein goed te keuren.

  • Het subsidiereglement Gemeentelijke mantelzorgpremie bepaalt dat er jaarlijks een premie kan worden uitbetaald aan die persoon die op regelmatige basis, bovennormale zorg verleent aan een zorgbehoevende persoon uit zijn omgeving. Eén van de voorwaarden om van deze premie te kunnen genieten was dat de zorgbehoevende minstens een score 30 heeft op de BEL-profielschaal. Ondertussen is de BEL-foto vervangen door de BelRai. Het reglement wordt hieraan aangepast.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het aangepast subsidiereglement Gemeentelijke mantelzorgpremie goed te keuren.

  • Het gemeentebestuur gaat over tot de actualisatie van het gemeentehuis in Aalter-centrum, dat reeds sinds september 1994 in gebruik is. Het gebouw is nu toe aan een conceptuele procesbenadering met betrekking tot technieken, ruimtegebuik en -indeling, met duurzaamheid en innovatie als uitgangspunt.

    Om deze opdracht uit te werken wordt er een ontwerper aangesteld.

    De externe projectondersteuner Belfius Bank & Verzekeringen heeft hiervoor een bestek opgemaakt.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de lastvoorwaarden, raming en gunningswijze voor deze opdracht goed te keuren.

  • Het gemeentebestuur gaat over tot de sloop van een bestaand gebouw en verharding, ontwerp en de bouw van een multifunctioneel gebouw in Ursel op de site van de Reinaertzaal in Onderdale.

    Er zal plaats zijn voor een uitleenpost van de bibliotheek, de buitenschoolse kinderopvang en een multifunctioneel bruikbare ruimte. Daarnaast wordt ook de buitenruimte heraangelegd.

    In het kader van deze opdracht dient de opdrachtnemer in te staan voor het ontwerp (Design) en de sloop + bouw (Build).

    De externe projectondersteuner Belfius Bank & Verzekeringen heeft een selectieleidraad opgemaakt.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de selectieleidraad, raming en gunningswijze voor deze opdracht goed te keuren, alsook akkoord te gaan om een vergoeding van 5.000,00 euro, per D&B-team, voor het ontwerpend onderzoek te betalen.

  • Het decreet basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen. 

    Naast de ontwikkeling van een Nieuw Openbaar Vervoerplan (OV-plan) heeft de vervoerregio de opdracht een regionaal mobiliteitsplan op te maken. Voor de opmaak van een regionaal mobiliteitsplan wordt gewerkt in verschillende fases. Op 7 juli 2020 keurde de vervoerregio Gent de oriëntatienota goed. In een tweede stap werd de visienota opgemaakt. Voor de vervoerregio Gent omvat deze nota  een geïntegreerde visie: meer én minder. Deze meer en minder-aanpak wordt vertaald in 7 strategieën.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de visienota Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Gent.

  • Spoorwegbeheerder Infrabel is in 2021 gestart met de beddingswerken voor het 3de en 4de spoor tussen Landegem en Aalter. Binnen dit project worden 2 spoorbruggen langs beide zijden van de bestaande spoorbrug in de Bellemstraat gerealiseerd. Langs de noordzijde van de sporen wordt ook een fietspad aangelegd dat aantakt op de Bellemstraat. In het vergunde ontwerp duikt het fietspad ter hoogte van deze aantakking naar beneden en moeten fietsers op het kruispunt voorrang verlenen aan de Bellemstraat.

    Omwille van de veiligheid wordt een ongelijkgrondse kruising voorzien ter hoogte van de Bellemstraat. Het gemeentebestuur nam het initiatief voor de bouw van een fietsbrug en voorzag de nodige budgetten hiervoor in het meerjarenplan. De gemeenteraad keurde eerder de samenwerkingsovereenkomst en het ontwerp goed voor de aanleg van deze fietsbrug. Ondertussen werd het grondinnemingsdossier opgemaakt.

     Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het grondinnemingsdossier voor de aanleg van de fietsbrug goed te keuren.

  • De gemeenteraad ging principieel akkoord met de aankoop tegen schattingsprijs van de eigendommen Brouwerijstraat 41 en Lindestraat 2. De afdeling Vastgoedtransacties maakte de akte voor aankoop op.

    De aankoop van de panden biedt een opportuniteit om de verkeersproblematiek aan het kruispunt Brouwerijstraat-Lindestraat te optimaliseren zoals bepaald in het circulatieplan.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de authentieke akte voor de aankoop  van de eigendommen tegen schattingsprijs.

  • Het sociaal woonbeleidsconvenant bevat het aantal sociale huurwoningen in Aalter bovenop het bindend sociaal objectief. Binnen het toegekende aantal bijkomende woningen kan het gemeentebestuur later zelf keuzes maken wat de gemeentelijke regisseursrol op het vlak van het lokaal sociaal woonbeleid versterkt. Het biedt de mogelijkheid in te spelen op opportuniteiten die zich kunnen aanbieden tijdens de looptijd van het convenant.

    Het lokaal bestuur Aalter verbindt zich ertoe acties te ondernemen, binnen de geldigheidsduur van dit convenant, de uitvoering of gunningsprocedure opstart van projecten die resulteren in de terbeschikkingstelling van 9 bijkomende sociale huurwoningen.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd een Sociaal Woonbeleidsconvenant af te sluiten met de Vlaamse regering.

  • Taalhulpen zijn vrijwilligers die een aanvulling zijn op het aanbod van sociaal tolken. Door aan de slag te gaan met Taalhulpen kunnen korte gesprekken vertaald worden ter bevordering van het integratieproces van anderstaligen. Het gemeentebestuur wenst een traject Taalhulpen op te starten met de ondersteuning van het Agentschap Integratie en Inburgering. In het kader van dit proces dient er een samenwerkingsovereenkomst te worden afgesloten. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Integratie en Inburgering goed te keuren.

Bijkomende punten

  • Sinds de invoering van het systeem van de zogenaamde rotatieparkings (maximum drie uur gebruik maken van de parking tussen 8 en 20u en het plaatsen van een parkeerschijf) horen en zien wij geregeld misnoegen van de buurtbewoners. Dit systeem is in voege gegaan op 1 september, samen met het circulatieplan. Daarvoor konden de bewoners gratis gebruik maken van de parkeerplaatsen in hun buurt. Vele appartementen zijn daar echter verhuurd/verkocht zonder garage en dat was ook niet nodig omdat er voldoende gratis parkeerplaats was toen zij er kwamen wonen.   

    De rotatieparkings zouden dienen om de mensen van Aalter (en ver daarbuiten) een kans te geven om hun auto te parkeren gedurende het winkelen met een maximum van 3 uur. 

    Verschillende tellingen van de auto’s per parking tonen echter aan dat de rotatieparkings hun doel  totaal niet bereiken en veelal meer dan de helft leeg staan. 

    De eerste twee tellingen gebeurden tijdens de periode dat de parkeerschijf geplaatst moest worden. Tijdens de derde telling en vierde telling was het systeem van rotatieparking niet van toepassing, aangezien het op een zondag of na 20 u. gebeurde. Tijdens het systeem van rotatieparking zie je een duidelijke vermeerdering van het aantal auto’s naar de parking van het gemeentehuis, maar dan nog is er meer dan plaats genoeg.

    De buurtbewoners kunnen echter hun auto niet laten staan tijdens het systeem van rotatieparking of dienen om de drie uur hun parkeerschijf te verzetten.  Dat laatste doen sommige bewoners ook effectief, maar dat is eigenlijk wettelijk niet helemaal correct en wordt ook gezien door hen als tijdrovend, frustrerend en absurd aangezien de parkings op dat moment echt wel leeg staan. 

    Ook het telkens verplaatsen van de auto naar het gemeentehuis is niet voor alle bewoners haalbaar en wordt als nefast ervaren. 

    Dat er niet zomaar gratis geparkeerd kan worden en niet onbeperkt dat kunnen we begrijpen.

    Daarom stellen wij voor dat er een systeem komt, waarbij de buurtbewoners, de kans krijgen om zich in te schrijven voor een bewonerskaart , die jaarlijks kan vernieuwd worden tegen een vast bedrag (per jaar).  We zouden dit uiteraard beperken tot de buurtbewoners zelf en maximum 1 standplaats/bewonerskaart per domicilie. 

    Aangezien wij constateren dat de parkings Aard en Cornelius echter heel dicht bij elkaar liggen en parking Aard nog het meest constant lijkt als rotatieparking  ( ook met de nabijheid van de Markt en de school) zouden wij opteren om het systeem met de bewonerskaart enkel toe te passen op parking Cornelius en parking Warande. 

    Uiteraard kan het systeem van de rotatieparking op die manier ook blijven verder bestaan in combinatie met het systeem van de bewonerskaart, aangezien gebleken is dat er op dit moment méér dan voldoende parkeerplaats is in Aalter. Daarnaast kan de parking aan het Gemeentehuis blijvend gratis aangeboden worden. 

    De telling toont ook aan dat er op elk moment voldoende parkingmogelijkheden zijn en dat er bijgevolg geen enkele nood is aan een bijkomende ondergrondse rotatieparking in Aalter. 

  • Langzamerhand komt de plaag van de eikenprocessierups ook in onze streken, het Meetjesland terecht. Deze beestjes vreten de bomen, voornamelijk de inheemse en Amerikaanse eik, kaal. De processierups heeft brandharen die brandwonden op de huid veroorzaken alsmede irritatie aan de ogen en ademhalingsproblemen. Zij kunnen dus maar beter bestreden worden, wat heel moeilijk blijkt te zijn. Voorkomen is beter dan genezen.

    Nu blijkt dat mezen zeer nuttige vogels zijn die meer en meer worden ingezet bij het bestrijden van de eikenprocessierups en naar blijkt ook de buxusrups. Ze zijn de natuurlijke vijand van deze rupsen. In het kader van het natuurbehoud en herstelbeheer zou   de gemeente kunnen instaan voor het plaatsen van nestkastjes. In Limburg hebben op vraag van het Provinciaal Natuurcentrum heel wat gemeenten ter zake initiatieven genomen. Dichter bij huis heeft de gemeente Maldegem zelfde plannen. Dankzij het hangen van nestkastjes worden meer nestkansen geboden en blijkt de populatie  van mezen maar ook andere vogels te vergroten. Er is sprake van een daling van 70 tot 80% inzake de plaag van de processierups. Efficiënt en milieuvriendelijk. Dus enkel een win-win situatie voor mens en natuur.

    Het Vlaams Belang vraagt dan ook aan de gemeente of ze kan instaan voor het plaatsen van deze nestkastjes. In samenwerking met de Groendienst van Aalter kunnen deze kastjes bijvoorbeeld aangeschaft worden door de verschillende natuur-en jeugdverenigingen bij onze lokale handelszaken. Ook onze scholen kunnen we daarin betrekken. Een kleine investering met een grote meerwaarde.

Schriftelijke vraag

Vragen en antwoorden


Publicaties

Besluitenlijst