Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid, in het bijzonder artikel 8 betreffende de taakstelling van de vervoerregioraad;
Gelet op de timing zoals gecommuniceerd door minister Lydia Peeters, Vlaams minister bevoegd voor Mobiliteit en Openbare Werken, op 28 november 2019;
Gelet op de collegebeslissing van 21 februari 2022 betreffende de "visienota Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Gent";
Gelet op de organisatie van de webinar van 15 februari 2022 waarbij gemeente- en provincieraadsleden werden geïnformeerd over de visie van het regionaal mobiliteitsplan;
Overwegende dat de visie de basis zal vormen voor:
Overwegende dat de geïntegreerde visie volgende omvat: Vervoerregio Gent wil MEER én MINDER:
MEER: Aan de ene kant wordt een versnelling hoger geschakeld en bereiken reizigers en goederen sneller, duurzamer en vlotter hun bestemming. Dit betekent:
MINDER: Aan de andere kant wordt er bewust gas teruggenomen en worden de stadswijken, dorpskernen en omliggende landschappen omgetoverd tot aangename omgevingen waar de mens centraal staat.
Overwegende dat de meer-en-minder-aanpak wordt vertaald in 7 strategieën, dewelke op hun beurt de basis vormen voor de netwerken binnen het beleidsscenario in het regionaal mobiliteitsplan;
Overwegende dat het gaat om volgende 6 thematische strategieën: openbaar vervoer, fiets, knopen, auto, logistiek en ruimte. Een zevende en laatste strategie behandelt enkele horizontale thema’s zoals gedrag, parkeren, verkeersveiligheid en innovatie;
Overwegende dat de vervoerregio, na de kennisgeving aan de gemeenteraad, kan overgaan naar een volgende stap richting regionaal mobilitetisplan, zijnde de opmaak van een synthesenota;
Kennis te nemen van de "visienota Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Gent".