Terug
Gepubliceerd op 23/03/2022

2021_RMW_00045 - Organogram. Wijziging. Goedkeuring.

Raad voor Maatschappelijk Welzijn
ma 14/02/2022 - 20:30 auditorium
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kris Ally, voorzitter; Pieter De Crem, voorzitter vast bureau; Patrick Hoste; Herlinde Trenson; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, leden vast bureau; Magda Boone; Mieke Schauvliege; Magda De Baets; Ann Depoortere; Hedeli Sassi; Sofie Vermeersch; Lesley De Neve; Steven Devliegere; Marleen Van Wassenhove; Cindy Moerman; Jesse De Meulenaere; Vic De Jaegher; Paul Beheyt; Mieke Vertriest; Peter Cornelis; Femke Deroo, raadsleden; Luc Jolie, algemeen directeur; Peter  Ponnet, korpschef

Afwezig

Patrick Verwilst; Michael Ally; Linde Van Wonterghem, raadsleden

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Kris Ally, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_RMW_00045 - Organogram. Wijziging. Goedkeuring.

Aanwezig

Kris Ally, Pieter De Crem, Patrick Hoste, Herlinde Trenson, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Johan Van den Kerchove, Magda Boone, Mieke Schauvliege, Magda De Baets, Ann Depoortere, Hedeli Sassi, Sofie Vermeersch, Lesley De Neve, Steven Devliegere, Marleen Van Wassenhove, Cindy Moerman, Jesse De Meulenaere, Vic De Jaegher, Paul Beheyt, Mieke Vertriest, Peter Cornelis, Femke Deroo, Luc Jolie, Peter  Ponnet
Stemmen voor 26
Mieke Schauvliege, Marleen Van Wassenhove, Femke Deroo, Kris Ally, Philippe Verleyen, Johan Van den Kerchove, Herlinde Trenson, Paul Beheyt, Magda Boone, Steven Devliegere, Hedeli Sassi, Sofie Vermeersch, Mieke Vertriest, Magda De Baets, Vic De Jaegher, Jesse De Meulenaere, Luc De Meyer, Lesley De Neve, Ann Depoortere, Cindy Moerman, Peter Cornelis, Pieter De Crem, Dirk De Smul, Patrick Hoste, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_RMW_00045 - Organogram. Wijziging. Goedkeuring. 2021_RMW_00045 - Organogram. Wijziging. Goedkeuring.

Motivering

Motivering

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 171 § 4 dat bepaalt dat de algemeen directeur in overleg met het managementteam zorgt voor de opmaak van het voorontwerp van het organogram;

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 179 dat bepaalt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn dat de gemeente bedient, een gemeenschappelijk managementteam hebben; dat het managementteam bestaat uit de algemeen directeur, de adjunct-algemeendirecteur, de financieel directeur en alle andere leden die geen mandataris zijn en waarvan de deelname aan het managementteam nuttig wordt geacht voor het functioneren van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn; dat de burgemeester, of de door hem aangewezen schepen, met raadgevende stem deel uitmaakt van het managementteam;

Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2020 betreffende de vaststelling van het organogram; 

Gelet op de collegebeslissing van 13 juli 2020 betreffende de externe ondersteuning voor de herziening van het organogram; 

Gelet op de beslissing van het vast bureau van 6 december 2021 betreffende de wijziging van het organogram; 

Gelet op de bespreking van het traject voor de aanpassing van het organogram door het managementteam;

Gelet op het voorontwerp van het organogram goedgekeurd door het managementteam op 30 november 2021; 

Overwegende dat sinds de goedkeuring van het nieuwe organogram het traject gestart werd om de clusters Patrimoniumbeheer en Patrimoniumontwikkeling te realiseren; dat tijdens dit traject vastgesteld werd dat nog enkele bijsturingen noodzakelijk waren; dat deze vertaald werden in een nieuwe versie; 

Overwegende dat dezelfde uitgangspunten nog steeds van toepassing zijn:

  • dienstverlenings- en organisatieconcept waarbij de dienstverlening via Eerste lijn een speerpunt blijft van de dienstverlening van het lokaal bestuur
  • de horizontale organisatiestructuur en zelforganiserende cellen 
  • (blijvende) integratie van gemeentebestuur en OCMW met voldoende aandacht voor realisatie lokaal sociaal beleid 
  • juiste omschrijving en grootte van de clusters 
  • afstemmen van de omvang van de cellen
  • onderscheid maken tussen projectmatig werken versus procesmatig werken 
  • logische clustering van producten om de identiteit te behouden 
  • het principe van functiescheiding 
  • optimalisatie aansturing van de verschillende teams arbeiders en poetsvrouwen 

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 161 dat bepaalt dat de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vaststellen; dat het organogram de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weergeeft, de gezagsverhoudingen en de functies aanduidt waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 78 §1 2° van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 78 &sect;1 2&deg; van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden worden uitdrukkelijk aan de&nbsp;raad voor maatschappelijk welzijn&nbsp;toevertrouwd: de beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de raad voor maatschappelijk welzijn voorbehoudt</p>

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Het organogram vast te stellen als bijlage bij deze beslissing. Deze wijziging gaat in vanaf 1 maart 2022.

Artikel 2

Het managementteam met ingang van 1 maart 2022 als volgt samen te stellen:

1. algemeen directeur

2. financieel directeur

3. directeur cluster Beleids- & organisatieopvolging

4. directeur cluster Omgeving & Vrije tijd 

5. directeur cluster Patrimoniumontwikkeling

6. directeur cluster Patrimoniumbeheer

7. directeur cluster Zorg

8. coördinator Organisatiebeheersing 

Adviserend

9. burgemeester of de schepen die hem vervangt

Artikel 3

De beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2020 betreffende de samenstelling van het managementteam op te heffen met ingang van 1 maart 2022.


Bijlagen