Terug
Gepubliceerd op 10/02/2022

2021_GR_00236 - Politiereglement huisnummering appartementsgebouwen. Opheffing. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 08/11/2021 - 20:00 Auditorium
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kris Ally, voorzitter; Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Patrick Verwilst; Mieke Schauvliege; Magda De Baets; Ann Depoortere; Sofie Vermeersch; Lesley De Neve; Marleen Van Wassenhove; Cindy Moerman; Michael Ally; Jesse De Meulenaere; Paul Beheyt; Mieke Vertriest; Linde Van Wonterghem; Peter Cornelis; Femke Deroo, raadsleden; Luc Jolie, algemeen directeur; Peter Ponnet, korpschef

Afwezig

Herlinde Trenson, schepen; Magda Boone; Hedeli Sassi; Steven Devliegere; Vic De Jaegher, raadsleden

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Kris Ally, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00236 - Politiereglement huisnummering appartementsgebouwen. Opheffing. Goedkeuring.

Aanwezig

Kris Ally, Pieter De Crem, Patrick Hoste, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Johan Van den Kerchove, Patrick Verwilst, Mieke Schauvliege, Magda De Baets, Ann Depoortere, Sofie Vermeersch, Lesley De Neve, Marleen Van Wassenhove, Cindy Moerman, Michael Ally, Jesse De Meulenaere, Paul Beheyt, Mieke Vertriest, Linde Van Wonterghem, Peter Cornelis, Femke Deroo, Luc Jolie, Peter Ponnet
Stemmen voor 24
Philippe Verleyen, Johan Van den Kerchove, Paul Beheyt, Sofie Vermeersch, Mieke Vertriest, Linde Van Wonterghem, Michael Ally, Magda De Baets, Jesse De Meulenaere, Luc De Meyer, Lesley De Neve, Ann Depoortere, Cindy Moerman, Peter Cornelis, Pieter De Crem, Dirk De Smul, Patrick Hoste, Patrick Verwilst, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Mieke Schauvliege, Marleen Van Wassenhove, Femke Deroo, Kris Ally
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00236 - Politiereglement huisnummering appartementsgebouwen. Opheffing. Goedkeuring. 2021_GR_00236 - Politiereglement huisnummering appartementsgebouwen. Opheffing. Goedkeuring.

Motivering

Motivering

Gelet op de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten en tot wijziging van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen; 

Gelet op het koninklijk besluit van 16 juli 1992 tot vaststelling van de informatie die opgenomen wordt in de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister; 

Gelet op het decreet van 8 mei 2009 betreffende het Centraal Referentieadressenbestand, meer bepaald artikel 10; 

Gelet op het besluit van 25 maart 2011 van de Vlaamse regering houdende de uitvoering van het decreet van 8 mei 2009 betreffende het Centraal Referentieadressenbestand; 

Gelet op het politiereglement van prefusiebestuur Aalter van 9 oktober 2001 inzake huisnummering appartementsgebouwen; 

Gelet op de collegebeslissing van 27 september 2021 betreffende het wijzigen van de huisnummering van de meergezinswoning met commerciële ruimtes gelegen Kestelstraat 2- Lostraat 57 in Aalter; 

Gelet op omzendbrieven van 23 februari 2018 en 4 november 2020 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Instellingen en Bevolking, betreffende ‘Best-Address – Richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer’; 

Overwegende dat het toepassen van voormeld politiereglement steeds moeilijker wordt gezien het groter aantal entiteiten en toegangen binnen de nieuwe meergezinswoningen; dat niet voldoende huisnummers vrij zijn voor het aantal aanwezige toegangen; dat hierdoor soms afgeweken wordt van voormeld politiereglement om te complexe huis- en busnummers te vermijden; 

Overwegende dat de richtlijnen zoals opgenomen in de omzendbrieven van 23 februari 2018 en 4 november 2020 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken steeds meer worden toegepast voor de nummering van meergezinswoningen; dat deze richtlijnen ook reeds gevolgd werden door het prefusiebestuur Knesselare; 

Overwegende dat om voormelde redenen het college van burgemeester en schepenen op 27 september 2021 besliste om aan de gemeenteraad de opheffing van het politiereglement van 9 oktober 2001 inzake huisnummering appartementsgebouwen te vragen; dat in de plaats hiervan de richtlijnen zoals opgenomen in de 2 betreffende omzendbrieven van 23 februari 2018 en 4 november 2020 zullen toegepast worden bij het toekennen van nieuwe huisnummering; 

Overwegende dat voorgesteld wordt om de richtlijnen zoals opgenomen in bijlage op te nemen in het proces ‘Straatnaamgeving en huisnummering’;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het politiereglement van 9 oktober 2001 inzake huisnummering appartementsgebouwen met ingang van 9 november 2021 op te heffen.

Artikel 2

De richtlijnen zoals opgenomen in de omzendbrieven van 23 februari 2018 en 4 november 2020 van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Instellingen en Bevolking, betreffende ‘Best-Address – Richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer’, worden vanaf datum van dit besluit toegepast bij het toekennen van nieuwe huisnummering.