Terug
Gepubliceerd op 10/02/2022

2021_GR_00228 - Reglement omtrent het ter beschikking stellen van provisies aan personeelsleden van het lokaal bestuur voor het doen van geringe uitgaven in het autonoom gemeentebedrijf. Goedkeuring.

Gemeenteraad
ma 08/11/2021 - 20:00 Auditorium
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Reglementen en verordeningen.

Samenstelling

Aanwezig

Kris Ally, voorzitter; Pieter De Crem, burgemeester; Patrick Hoste; Dirk De Smul; Mathias Van de Walle; Kristof De Blaere; Philippe Verleyen; Luc De Meyer; Johan Van den Kerchove, schepenen; Patrick Verwilst; Mieke Schauvliege; Magda De Baets; Ann Depoortere; Sofie Vermeersch; Lesley De Neve; Marleen Van Wassenhove; Cindy Moerman; Michael Ally; Jesse De Meulenaere; Paul Beheyt; Mieke Vertriest; Linde Van Wonterghem; Peter Cornelis; Femke Deroo, raadsleden; Luc Jolie, algemeen directeur; Peter Ponnet, korpschef

Afwezig

Herlinde Trenson, schepen; Magda Boone; Hedeli Sassi; Steven Devliegere; Vic De Jaegher, raadsleden

Secretaris

Luc Jolie, algemeen directeur

Voorzitter

Kris Ally, voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_GR_00228 - Reglement omtrent het ter beschikking stellen van provisies aan personeelsleden van het lokaal bestuur voor het doen van geringe uitgaven in het autonoom gemeentebedrijf. Goedkeuring.

Aanwezig

Kris Ally, Pieter De Crem, Patrick Hoste, Dirk De Smul, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Philippe Verleyen, Luc De Meyer, Johan Van den Kerchove, Patrick Verwilst, Mieke Schauvliege, Magda De Baets, Ann Depoortere, Sofie Vermeersch, Lesley De Neve, Marleen Van Wassenhove, Cindy Moerman, Michael Ally, Jesse De Meulenaere, Paul Beheyt, Mieke Vertriest, Linde Van Wonterghem, Peter Cornelis, Femke Deroo, Luc Jolie, Peter Ponnet
Stemmen voor 24
Philippe Verleyen, Johan Van den Kerchove, Paul Beheyt, Sofie Vermeersch, Mieke Vertriest, Linde Van Wonterghem, Michael Ally, Magda De Baets, Jesse De Meulenaere, Luc De Meyer, Lesley De Neve, Ann Depoortere, Cindy Moerman, Peter Cornelis, Pieter De Crem, Dirk De Smul, Patrick Hoste, Patrick Verwilst, Mathias Van de Walle, Kristof De Blaere, Mieke Schauvliege, Marleen Van Wassenhove, Femke Deroo, Kris Ally
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_GR_00228 - Reglement omtrent het ter beschikking stellen van provisies aan personeelsleden van het lokaal bestuur voor het doen van geringe uitgaven in het autonoom gemeentebedrijf. Goedkeuring. 2021_GR_00228 - Reglement omtrent het ter beschikking stellen van provisies aan personeelsleden van het lokaal bestuur voor het doen van geringe uitgaven in het autonoom gemeentebedrijf. Goedkeuring.

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 231 tot en met 244 betreffende het autonoom gemeentebedrijf; 

Gelet op de goedkeuring van de oprichting van het autonoom gemeentebedrijf Aalter van het prefusiebestuur Aalter door de Vlaamse regering op 28 september 2005 en omgevormd bij besluit van de gemeenteraad van het prefusiebestuur Aalter van 8 juli 2013;

Gelet op de statuten van het autonoom gemeentebedrijf Aalter, goedgekeurd door de gemeenteraad op 11 maart 2019, artikel 27, dat stelt dat het directiecomité belast is met het dagelijks bestuur;

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen;

Gelet op de artikels 217 tot 220 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 die handelen over het organisatiebeheersingssysteem;

Gelet op de artikels 221 tot 224 van het decreet lokaal bestuur die handelen over Audit Vlaanderen;

Gelet op artikel 272, §1 2° betreffende het ter beschikking stellen van een provisie aan bepaalde personeelsleden indien het organisatiebeheersingssysteem hiervoor een regeling bevat;

Motivering

Gelet op de collegebeslissing van 18 oktober 2021 betreffende het ter beschikking stellen van provisies aan personeelsleden van het lokaal bestuur voor het doen van geringe exploitatieuitgaven in het autonoom gemeentebedrijf;

Gelet op de bespreking van het ontwerp van reglement tijdens het managementteam op 28 september 2021;

Overwegende dat elk lokaal bestuur overeenkomstig het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 moet voorzien in organisatiebeheersing; dat de organisatiebeheersing tot doel heeft om een redelijke zekerheid te verschaffen dat het lokaal bestuur:

  • de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
  • de wetgeving en procedures naleeft;
  • over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
  • op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbaar middelen economisch inzet;
  • de activa beschermt en fraude voorkomt.

Overwegende dat dit uitgaven betreft die niet de normale uitgavenprocedure volgen, maar waarbij de onmiddellijke vereffening van de uitgaven vrijwel tegelijkertijd plaatsheeft met het werk, de levering of de dienst;

Overwegende dat dit een reglement van inwendig bestuur betreft die de interne organisatie van het lokaal bestuur bepaalt; 

Overwegende dat het aangewezen is om concrete bepalingen vast te leggen in verband met kleine uitgaven van dagelijks beheer, extra maatregelen en controlepunten in te schrijven teneinde misbruiken zoveel als mogelijk uit te sluiten;

Regelgeving bevoegdheid

Artikel 40 ยง3 van het decreet lokaal bestuur
<p>artikel 40 &sect;3 van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente</p>

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement betreffende het ter beschikking stellen van provisies aan personeelsleden van het lokaal bestuur voor het doen van geringe uitgaven in het autonoom gemeentebedrijf goed te keuren.