Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnsaanbieders;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnsaanbieders;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 26 juni 2020 tot toekenning van een COVID-19 subsidie aan de zorgraden;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 10 september 2020 tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de Covid-19- pandemie te versterken;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van prefusiebestuur Knesselare van 13 december 2017 betreffende de goedkeuring om een eerstelijnszone West-Meetjesland op te richten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van prefusiebestuur Aalter van 18 december 2017 betreffende de goedkeuring om een eerstelijnszone West-Meetjesland op te richten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 1 april 2019 betreffende de aanduiding van de heer Luc De Meyer als vertegenwoordiger van de gemeente Aalter in de Zorgraad van de eerstelijnszone West-Meetjesland;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 12 november 2019 betreffende de goedkeuring van de statuten en het beleidsplan van de Zorgraad West-Meetjesland vzw in oprichting;
Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 november 2019 betreffende de goedkeuring van de statuten en het beleidsplan van de Zorgraad West-Meetjesland vzw in oprichting;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 maart 2019 betreffende het aanduiden van een vertegenwoordiger voor de gemeente Aalter in de Zorgraad van de eerstelijnszone West-Meetjesland;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 26 oktober 2020 betreffende de samenwerking in de eerstelijnszone Meetjesland in het kader van de coronacrisis;
Gelet op de beslissing van de burgemeester van 13 augustus 2020 betreffende de keuze voor het complementair en ondersteunend scenario om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 18 maart 2019 betreffende het aanduiden van een ambtelijke vertegenwoordiger voor het OCMW in de Zorgraad voor de afdeling Welzijn van de eerstelijnszone West-Meetjesland;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 1 april 2019 betreffende het aanduiden van een vertegenwoordiger voor de gemeente Aalter in de Zorgraad van de eerstelijnszone West-Meetjesland;
Gelet op het verzoek van de Zorgraad West-Meetjesland vzw, gegeven op 13 oktober 2020;
Overwegende dat de Zorgraad West-Meetjesland vzw is opgericht als aansturend orgaan van de eerstelijnszone Maldegem, Aalter en Lievegem; dat deze sedert 1 juli 2020 erkend is door de Vlaamse overheid; dat de Zorgraad vzw een aantal decretale opdrachten heeft die gericht zijn op het afstemmen van het werk van zorg- en hulpverleners en lokale overheden; dat het doel hierbij effectieve en kwalitatieve eerstelijnszorg te organiseren is waar de burger centraal staat en die toegankelijk is voor iedereen; dat vijf taken prioritair zijn: afstemming tussen de zorgaanbieders, stimuleren van interdisciplinaire samenwerking, stimuleren Kringwerking, ondersteunen van de ontwikkeling van het geïntegreerd breed onthaal (GBO) en het aanleveren van gegevens voor de sociale kaart;
Overwegende dat ten gevolge van de coronacrisis alle Zorgraden (in oprichting) in Vlaanderen bijkomende opdrachten gekregen hebben;
Overwegende dat de Zorgraden in oprichting een Schakelzorgcentrum Sanapolis in Sijsele moesten inrichten in samenwerking met o.a. AZ Alma; dat tijdens de eerste coronagolf de nodige voorbereidingen werden getroffen voor de oprichting van dit schakelzorgcentrum; dat schakelzorgcentra een oplossing konden bieden voor mensen die medisch gezien het ziekenhuis mochten verlaten, maar die (dikwijls om sociale en medische redenen) nog niet naar huis konden, bijvoorbeeld mensen voor wie de continuïteit van zorg of een aangepaste woonomgeving nog niet geregeld is; dat tegelijk de Vlaamse overheid de instroom in het ziekenhuis wilde beperken tot mensen die complexe zorg nodig hadden; dat schakelzorgcentra daarom ook medisch toezicht konden bieden voor mensen die besmet waren met COVID-19, niet thuis konden blijven, maar nog niet meteen naar het ziekenhuis moesten of het ziekenhuis al konden verlaten;
Overwegende dat de Zorgraden in oprichting ook gevraagd zijn om de vragen en noden in voorzieningen te inventariseren; dat de voorzieningen tijdens de eerste golf zwaar getroffen waren;
Overwegende dat de crisis ondertussen een hele eind verder is geëvolueerd; dat de overheid nog een aantal nieuwe opdrachten en functies geïntroduceerd heeft waarbij het verlenen van advies en het inschakelen van expertise vanuit de eerste lijn voorop staat bij het beheersen van lokale uitbraken; dat er gevraagd werd om per eerstelijnszone een COVID-19-team op te richten; dat de Vlaamse overheid 15.000 euro heeft vrijgemaakt per eerstelijnszone voor de werking van het COVID-19 team; dat dit een groep is van verschillende zorg- en hulpverleners uit diverse disciplines die zich vanuit hun expertise samen buigen over hoe deze crisis lokaal op een gedragen manier kan aangepakt worden;
Teamleaders: zij volgen de coronacijfers op via de Zorgatlas. De teamleaders zijn dagelijks van 8.00 u tot 20.00 u bereikbaar voor vragen met betrekking tot de Zorgatlas en voor vragen bij lokale uitbraken.
mSPOC: heeft toegang tot de individuele patiëntengegevens van de Zorgatlas. De medische expert kan de patiëntgegevens gericht delen met andere zorgprofessionals met een medisch beroepsgeheim, zoals de psycholoog, de maatschappelijk werker, medische profielen vanuit het lokale bestuur met het oog op het bestrijden van uitbraken. De medische expert mag deze gegevens vanuit het medisch geheim in principe niet structureel delen met een burgemeester. Het lokaal bestuur kan wel gericht gegevens krijgen, bv. om hulp te bieden aan een patiënt of bij het sociaal begeleiden van een isolatie;
Overwegende dat het COVID-19-team zich moet buigen over verschillende thema’s: sensibilisering van de bevolking, in kaart brengen van het beschikbaar beschermingsmateriaal, wat te doen bij een lokale uitbraak, de vragen en noden verder opvolgen van voorzieningen en de opvolging van kwetsbare groepen;
Overwegende dat voor de opvolging van kwetsbare personen een draaiboek uitgewerkt is dat past binnen scenario 2, het scenario dat tijdens het burgemeestersoverleg van 11 augustus 2020 goedgekeurd werd; dat hierbij een pool van huisbezoekers opgericht zal worden, bij voorkeur maatschappelijk werkers van de sociale diensten van het OCMW, CAW en de diensten voor maatschappelijk werk van de mutualiteiten (DMW); dat de spilfiguur de huisarts is die kan aangeven wanneer men te maken heeft met een kwetsbaar persoon en er een huisbezoeker ingezet moet worden; dat de Zorgraden elk 93.000 euro ontvangen om de mSPOC te vergoeden en om de meest kwetsbaren extra te ondersteunen door de pool van huisbezoekers; dat binnen de Zorgraden momenteel wordt gezocht naar een coördinator die de verbinding moet maken tussen de pool van huisbezoekers, de huisartsen en de mSPOC; dat er ook per Zorgraad een Field Agent van de Vlaamse overheid ter beschikking gesteld wordt voor maximum 38u per week; dat deze persoon samen met de coördinator een tandem zal vormen tussen de lokale en Vlaamse contact- en brontracing; dat in het kader van scenario 2 de Vlaamse overheid vraagt dat een samenwerkingsovereenkomst afgesloten wordt tussen de lokale besturen en de Zorgraden; dat er geen vergoeding voorzien is voor de lokale besturen voor het vrijstellen van maatschappelijk werkers;
Overwegende dat de sensibilisering van de bevolking als volgt zal aangepakt worden
in samenwerking met de organisatie ‘Meetjesman’ wordt een participatietraject op poten gezet waarbij twee jongeren uit elke gemeente zullen worden betrokken. Deze groep komt maandelijks samen om acties op poten te zetten rond corona om jongeren uit het Meetjesland te bereiken. Dit platform kan door de eerstelijnszone gebruikt worden om sensibiliseringsacties te laten doorstromen en bepaalde noden te detecteren bij deze moeilijk te bereiken doelgroep.
in samenwerking met Logo Gezond+ wordt het project ‘Positieve krijtspreuken in het straatbeeld (rond corona)’ voorgesteld op een regionaal persmoment;
Overwegende dat voor het beheersen van mogelijke uitbraken er een procedure werd opgesteld rond lokale uitbraken; dat bij wijzigingen deze procedure up-to-date wordt gehouden en doorgestuurd naar alle belanghebbenden; dat om de vinger aan de pols te houden deze procedure nog wordt vergeleken met de procedures die uitgewerkt werden in andere eerstelijnszones;
Overwegende dat voor de vraag- en aanbodcoördinatie er een derde belronde is gehouden naar de voorzieningen en volgende bezorgdheden zijn geuit:
de meeste voorzieningen hebben een draaiboek klaar. Op één voorziening na slaagden alle voorzieningen erin om een strategische stock van beschermingsmateriaal aan te leggen voor de komende twee maanden,
vanuit een psychiatrische instelling komt het signaal dat zij door corona meer eenzaamheid opmerken bij patiënten,
coronamoeheid treedt op bij personeel en bezoekers,
steeds meer personeelsuitval door quarantaine- en isolatiemaatregelen,
er wordt gevraagd hoe snel de Zorgraad aan materiaal zal kunnen geraken bij een eventuele tweede golf: hierdoor wordt een werkgroep rond beschermingsmateriaal opgestart;
Overwegende dat al deze opdrachten zich steeds vertalen in een ondersteunende/verbindende rol ten aanzien van de lokale besturen en zorgvoorzieningen in het beheersen van deze crisis;
Overwegende dat naast de bijkomende taken van de Vlaamse overheid de Zorgraden het signaal gekregen hebben via de gouverneur van Oost-Vlaanderen dat er nood was aan bijkomende testingcapaciteit; dat op het burgemeestersoverleg van 18 september 2020 werd gemeld dat een tweede triagecentrum in het Meetjesland aangewezen was; dat de heer Tommy Sierens van de huisartsenwachtenpost meldde dat de situatie binnen het zorgmeldpunt Meetjesland-triagecentrum Eeklo op heden onder controle is:
Overwegende dat de Zorgraden, indien er signalen zouden komen vanuit de huisartsenkringen en de huisartsenwachtpost dat er een tekort is aan testingscapaciteit, het initiatief zullen nemen om alle partijen samen te brengen om een gedragen oplossing voor het Meetjesland uit te werken;
Overwegende dat de sociale dienst sedert de maand juli ingezet wordt voor lokale contacttracing en bronopsporing aangezien de Vlaamse contacttracing nog in volle opbouw was; dat de Vlaamse contacttracing op volle toeren draait; dat het weinig zin heeft om besmette patiënten te contacteren die reeds gecontacteerd zijn door de Vlaamse overheid; dat er wel verder ingezet wordt op het bereiken van de meest kwetsbaren en de mensen die het moeilijk hebben om de quarantaine maatregelen te respecteren, hetzij telefonisch na doorverwijzing door de huisarts of door middel van een huisbezoek; dat voor het uitvoeren van de huisbezoeken er samengewerkt kan worden met een field agent en een coördinator van de Zorgraad vzw;
De samenwerkingsovereenkomst met de Zorgraad West-Meetjesland vzw rond het inzetten van een pool van huisbezoekers goed te keuren en een maatschappelijk werker van het OCMW voor 4 uren per week vrij te stellen.