Gelet op het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende federale maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 3 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID - 19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 17 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 30 april 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 8 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel schrijven van 8 mei 2020 inzake het beheer van de openbare ruimte bij de heropening van winkels en winkelcentra waarin de richtlijnen werden meegegeven voor de winkelcentra en de winkelstraten;
Gelet op het ministerieel besluit van 15 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 20 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 30 mei 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 5 juni 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID–19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 10 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID−19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 24 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op het ministerieel besluit van 28 juli 2020 houdende wijziging van het ministerieel besluit van 30 juni 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken;
Gelet op de aanbevelingen van het Agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid;
Gelet op de collegebeslissing van 22 juni 2020 betreffende de interne organisatie na corona;
Gelet op de collegebeslissing van 3 augustus 2020 betreffende de verlenging van de federale maatregelen in het kader van het coronavirus tot en met 31 augustus 2020;
Overwegende dat het coronavirus weer in diverse plaatsen in het land opflakkert; dat om deze reden de Nationale Veiligheidsraad belangrijke nationale maatregelen nam; dat deze maatregelen een impact hebben op de eerdere beslissingen met betrekking tot de interne organisatie; dat het vast bureau en het managementteam de gezondheid van de inwoners en de personeelsleden prioritair vinden; dat bijkomende preventieve maatregelen werden genomen door het sluiten van gemeentelijke gebouwen en het opschorten van evenementen;
Overwegende dat het ministerieel besluit bijkomende verplichtingen oplegt inzake het dragen van mondmaskers; dat naast deze verplichting het vast bureau het dragen van mondmaskers door personeelsleden met een baliefunctie of meer algemeen in contacten met externen (bv. recyclageparken, sportparken, openbaar domein, bibliotheek), al dan niet in vergader- of overlegmomenten, sterk wenst aan te raden en al zeker niet te verbieden, ook al zijn reeds eerder de nodige (plexi-glazen) afschermingen aangebracht; dat het dragen van mondmaskers door de personeelsleden dus niet algemeen en altijd wordt verplicht omdat er ongetwijfeld omstandigheden zijn (bv. alleen in een wagen op de openbare weg of in een bureau, aan de telefoon, …) waar het dragen van een mondmasker geen meerwaarde biedt; dat in eerste instantie de afstandsregels gerespecteerd dienen te worden; dat waar of wanneer dit niet kan, een masker moet worden opgezet; dat de personeelsleden die op heden reeds (meer dan) twee herbruikbare mondmaskers (met filters) hebben ontvangen, er nog steeds één kunnen bijvragen aan de cel Risicobeheer;
Overwegende dat de nodige affiches die herinneren aan de verschillende maatregelen (inclusief het dragen van mondmaskers) aangebracht werden in (de voor het publiek toegankelijk delen van) de verschillende gemeentelijke gebouwen;
Overwegende dat overlegmomenten tussen personeelsleden onderling of tussen personeelsleden en leden van het vast bureau of externen voortaan bij voorkeur aan een zit/sta bureau of in een vergaderruimte verlopen, al dan niet onder het dragen van een mondmasker maar steeds met respect voor de afstandsregels; dat op die manier de hygiënemaatregelen maximaal kunnen worden aangehouden;
Overwegende dat het bijhouden van de contacten, zowel privé als professioneel, noodzakelijk is om snel te kunnen ingrijpen bij een eventuele uitbraak; dat voor de professionele contacten beroep kan gedaan worden op de bestaande registratiesystemen (tijdsregistratie, toegangscontrole, afsprakenmodule); dat contacten die buiten deze registraties vallen zullen worden bijgehouden door middel van een register dat ter beschikking moet zijn op elke (nog) voor het publiek toegankelijke dienst;
Overwegende dat de gemeentelijke gebouwen opnieuw worden gesloten voor het publiek; dat in essentie alleen het gemeentehuis – en dit na afspraak – toegankelijk blijft voor externen aan de organisatie; dat het nodige materiaal is voorzien om de werkruimtes na gebruik te ontsmetten;
Overwegende dat de mate van thuiswerk wordt verhoogd; dat dit gepaard dient te gaan met een continuïteit van de dienstverlening en een goede bereikbaarheid voor de klant en de personeelsleden onderling; dat door de cellen in overleg met de clusterdirecteur een regeling dient afgesproken te worden voor de bezetting van de ruimtes; dat van elke cel er minstens één lid aanwezig moet zijn op de werkvloer; dat als de oppervlakte van de werkruimte het toelaat minstens twee;
Overwegende dat voor thuiswerk een forfaitaire vergoeding wordt toegekend van 20 euro per maand, indien men minstens 4 telewerkdagen per maand heeft moeten thuiswerken, voor het gebruik van het privé internet; dat indien het internetabonnement al ten laste wordt genomen door het bestuur, deze vergoeding niet kan worden toegekend;
Overwegende dat bepaalde medewerkers hun gebruikelijke takenpakket niet kunnen uitvoeren door sluiting van gemeentelijke accommodatie of dienstverlening; dat in in eerste instantie aan hen een evenwaardig alternatief takenpakket aangeboden wordt; dat pas indien geen alternatief takenpakket kan aangeboden worden, zij gedeeltelijk of geheel in tijdelijke werkloosheid worden gesteld;
Overwegende dat vergaderen in grote groepen niet is toegestaan; dat de maximale aantallen zijn aangeduid in de ruimten waar vergaderingen kunnen doorgaan (Raadszaal, Auditorium, Karmijn en Briljant) en – zoals het Ministerieel besluit oplegt – steeds mét mondmasker en onder toepassing van de afstandsregels en hygiënemaatregelen;
Overwegende dat om de verspreiding van het coronavirus verder tegen te gaan, de Federale Overheidsdienst (FOD) Buitenlandse zaken kleurencodes heeft toegekend aan alle Europese landen (rode, oranje en groene codes); dat de kleurencodes regelmatig worden aangepast; dat indien het land waar men op vakantie is geweest, bij terugkeer, gemarkeerd staat met een oranje of een rode code, het personeelslid onmiddellijk contact dient op te nemen met de cel Personeel om verdere afspraken te maken na terugkomst uit dat land; dat de cel Personeel dan de nodige maatregelen zal voorstellen, in overleg met de voorzitter wnd en de algemeen directeur;
Overwegende dat van zodra een personeelslid meent symptomen vast te stellen van een mogelijke besmetting, men dient contact op te nemen met de huisarts en de cel Personeel onmiddellijk op de hoogte dient te brengen; dat de cel Personeel, in overleg met de voorzitter wnd en de algemeen directeur, de zich opdringende maatregelen zal treffen;
Volgende maatregelen blijven van toepassing voor de personeelsleden met technische functies (poetsvrouwen, arbeiders):
Medewerkers met een administratieve functie van wie het takenpakket er zich toe leent, werken maximaal thuis. Voor de personeelsleden dient er van elke cel er minstens één lid aanwezig te zijn op de werkvloer. Als de oppervlakte van de werkruimte het toelaat dienen minstens twee personeelsleden aanwezig te zijn. De continuïteit van de dienstverlening dient verzekerd te zijn met specifieke aandacht voor een goede bereikbaarheid voor de klant en de personeelsleden onderling.
Het lokaal bestuur voorziet een forfaitaire vergoeding voor het gebruik van eigen internet van 20 euro per maand, proportioneel volgens deeltijdse of voltijdse prestaties, bij minstens 4 telewerkdagen per maand. Indien het internetabonnement al ten laste wordt genomen door het bestuur, kan deze vergoeding niet worden toegekend.
Medewerkers die hun gebruikelijke takenpakket niet kunnen uitvoeren door sluiting van gemeentelijke accommodatie of dienstverlening, worden in eerste instantie een alternatief takenpakket aangeboden.
In eerste instantie dienen de afstandsregels gerespecteerd te worden. Waar of wanneer dit niet kan, moet een masker worden opgezet. Het dragen van mondmaskers door personeelsleden met een baliefunctie of meer algemeen in contacten met externen, al dan niet in vergader- of overlegmomenten, wordt sterk aangeraden en al zeker niet verboden. De personeelsleden kunnen bijkomende mondmaskers verkrijgen bij de cel Risicobeheer.
Vergaderen in grote groepen is niet toegestaan. Bijeenkomsten kunnen slechts plaatsvinden mits respecteren van de maximale aantallen zoals aangeduid in de ruimten waar vergaderingen kunnen doorgaan (Raadszaal, Auditorium, Karmijn en Briljant) en – zoals het Ministerieel besluit oplegt – steeds mét mondmasker en onder toepassing van de afstandsregels en hygiënemaatregelen.
Overlegmomenten tussen personeelsleden onderling of tussen personeelsleden en leden van het vast bureau of externen verlopen voortaan bij voorkeur aan een zit/sta bureau of in een vergaderruimte, al dan niet onder het dragen van een mondmasker maar steeds met respect voor de afstandsregels.
Een personeelslid dat terugkeert van vakantie uit een land dat gemarkeerd staat met een oranje of een rode code door de Federale Overheidsdienst (FOD) Buitenlandse zaken, dient onmiddellijk contact op te nemen met de cel Personeel om verdere afspraken te maken. De cel Personeel zal dan de nodige maatregelen voorstellen, in overleg met de voorzitter wnd en de algemeen directeur.
Van zodra een personeelslid meent symptomen vast te stellen van een mogelijke besmetting, dient men contact op te nemen met de huisarts en de cel Personeel onmiddellijk op de hoogte te brengen. De cel Personeel zal, in overleg met de voorzitter wnd en de algemeen directeur, de zich opdringende maatregelen treffen.
Deze maatregelen zijn van toepassing tot en met 31 augustus 2020.