Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, artikel 38/5 (niet-wezenlijke wijziging);
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren;
Gelet op het krediet dat opgenomen is in het investeringsbudget van 2019, 0119-35/221007/BESTUUR/CBS/0/IP-AI3 (ACT-0561);
Gelet op de collegebeslissing van 16 september 2019 betreffende de goedkeuring van de gunning van de opdracht Omvormen cascoruimte tot kunstencentrum - uitbreiding technieken_PF_ 5.4 aan Artes Depret nv, Rederskaai 61/0301, 8380 Zeebrugge tegen het nagerekende inschrijvingsbedrag van 644.009,56 euro excl. btw of 682.650,13 euro incl. btw (38.640,57 euro btw medecontractant);
Gelet op het visum met nr. 2019/27A verleend door de financieel directeur op 20 september 2019;
Overwegende dat de uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 861.5/19d0066;
Overwegende dat extra werken noodzakelijk zijn; dat het gebouw anders geen blanco keuringsattest brand krijgt;
Overwegende het advies van TECH3 BV:
Het is zo dat er sinds de aanbesteding in 2018 een vernieuwing van de norm gepubliceerd is, waarbij enkele zaken gewijzigd werden. Het afwijkingsdossier voor de brandveiligheid, opgemaakt door FESG, vraagt specifiek om te voldoen aan deze nieuwe norm, waardoor er enkele extra detectoren voorzien moesten worden t.o.v. onze aanbestedingsplannen. Dit werd echter meteen gecommuniceerd naar de uitvoerende aannemer(s) en nogmaals bevestigd via mail. Het was dus vanaf begin duidelijk dat er aan de nieuwe norm voldaan moest worden. Echter, werd ons pas na het afdichten van de plafonds gemeld dat zij toch geen rekening gehouden hebben met deze nieuwe norm en dat er dus extra detectoren nodig waren. De aannemer maakte toen een voorstel (op 23/06/2020) waarop een heleboel extra detectoren opgenomen waren en waarbij zij zelf voorstelden om de geplande keuring op 13/07/2020 te laten doorgaan en de aanpassingen op een later moment opnieuw te laten keuren. Er werd toen in samenspraak met de betrokken aannemers, het keuringsorganisme en de preventie-adviseur afgesproken om enkel de hoognodige branddetectoren te plaatsen en diegene die door de risico-analyse geschrapt konden worden, te supprimeren. Het blijkt nu echter dat, na het bezoek van de keurder op 30/09, er alsnog enkele detectoren nodig zijn welke op de vorige gesprekken nog niet aan bod gekomen waren. Dit betreuren wij ten zeerste en daarom zijn wij ook van mening dat herkeuringskosten ten laste van de uitvoerder zijn, wat ook beschreven wordt in het bestek (art.01.20 & 70.00). Bovendien werden de eerste keuringen uitgevoerd i.f.v. ingebruikname t.g.v. de grote vertragingen t.o.v. de oorspronkelijke planning. Deze kosten zouden niet nodig zijn indien Artes zich had gehouden aan de oorspronkelijke planning. De andere kosten in deze verrekening zijn nodig om te kunnen voldoen aan de gevraagde normeringen door zowel het afwijkingsdossier als door de brandweer. Ons advies is dan ook om deze verrekening goed te keuren mits het schrappen van de keuringskosten.
Overwegende dat tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen:
13 | Aanpassing noodverlichting en branddetectie Naar aanleiding van een negatieve keuring dienen aanpassingen te gebeuren aan de noodverlichting en de branddetectie | € 13.155,51 |
| Totaal | 13.155,51 euro excl. btw |
Overwegende dat geen termijnverlenging wordt toegekend;
Overwegende dat de leidend ambtenaar de heer Robin Van Beveren gunstig advies verleende;
Verrekening 13 van de opdracht Omvormen cascoruimte tot kunstencentrum - Uitbreiding technieken_PF 5.4 voor een totaal bedrag in meer van 13.155,51 euro excl. btw (789,33 euro 6% btw medecontractant) goed te keuren.
Dat de uitgave voor deze verrekening wordt voorzien in het investeringsbudget 2020, ACT-1733 Vorm geven en afwerken van het Kunstencentrum. (0119-35/221007/IP0104_002).